Francesco Zerbi (1932-2025): “Έφυγε” ο πρώην πρόεδρος της FIM
Έμεινε στο τιμόνι της διεθνούς ομοσπονδίας για περισσότερο από μία δεκαετία (1995-2006)
Από τον
Φίλιππο Σταυριδόπουλο
26/6/2025
Η FIM ανακοινώνει τον θάνατο του Francesco Zerbi, ενός ανθρώπου που υπηρέτησε με συνέπεια την μοτοσυκλέτα καθ’όλη την διάρκεια της ζωής του, από διάφορες θέσεις .
Ο Zerbi Francesco γεννήθηκε στην Taurianova της Ιταλίας, στις 28 Ιουνίου 1932 και εντάχθηκε για πρώτη φορά στη FIM το 1977 ως αξιόλογο μέλος της τότε Επιτροπής Τουρισμού και Συγκεντρώσεων. Δύο χρόνια αργότερα, ο Ιταλός εξελέγη Πρόεδρος της Εθνικής του Ομοσπονδίας, της FMI, θέση που κατείχε συνολικά για δεκαέξι χρόνια, από το 1979 έως τον Φεβρουάριο του 1996.
Το 1982, ο Francesco έγινε αντιπρόεδρος της FIM, και από το 1984 έως το 1994 διετέλεσε αναπληρωτής πρόεδρος της FIM. Αυτή η πορεία αποτέλεσε σημαντικό βήμα στην καριέρα του εντός της Ομοσπονδίας, με τον Zerbi να εκλέγεται Πρόεδρος της FIM στο Karlstad της Σουηδίας το 1995, υπερισχύοντας του τότε εν ενεργεία Προέδρους Jos Vaessen με 66 ψήφους έναντι 63.
Ο Francesco Zerbi επανεκλέχθηκε άλλες δύο φορές, το 1998 και το 2002, πριν αποχωρήσει από τη θέση του το 2006. Το 2007, τιμήθηκε με τον τίτλο του Επίτιμου Προέδρου της FIM.
Ο πρόεδρος της FIM, Jorge Viegas εξέφρασε εκ μέρους της ομοσπονδίας τα συλλυπητήριά του προς την οικογένεια του Francesco.
Ηλεκτρικός συμπλέκτης για Stark Varg από την RARE [Video]
Επανασυστήνοντας το ηλεκτρικό off-road
Από τον
Φίλιππο Σταυριδόπουλο
8/8/2025
Η αυστριακή εταιρεία RARE παρουσιάζει κάτι που συζητιέται εδώ και καιρό στην κοινότητα του ηλεκτρικού μοτοσυκλετισμού, έναν ηλεκτρικό συμπλέκτη για τα μοντέλα off road. Μια απάντηση στις ανάγκες πολλών αναβατών που ζητούν περισσότερη ακρίβεια και έλεγχο στη μοτοσυκλέτα τους
Πολλούς προβλημάτιζε, αρκετοί το ζητούσαν και τώρα είναι διαθέσιμο. Ο πρώτος ηλεκτρικόςσυμπλέκτης για το Stark Vargείναι πλέον γεγονός, κατασκευασμένος από την RARE, μια αυστριακή εταιρεία που ανταποκρίθηκε στο αίτημα της off road κοινότητας.
Παρά το γεγονός ότι τα αποτελέσματα στους αγώνες δείχνουν πως το μυστικό είναι να προσαρμόσεις το στυλοδήγησης στην απουσίασυμπλέκτη, η πιο συχνή φράση από όσους το δοκιμάζουν παραμένει, “Μακάρι να είχε συμπλέκτη”.
Η RARE φαίνεται να απαντά ακριβώς σε αυτό, με μια plug & play μανέτα που δεν απαιτεί πολύπλοκες ρυθμίσεις ή επεμβάσεις. Απλώς τοποθετείς την μανέτα στο τιμόνι, αποθηκεύεις τη μονάδα πίσω από την μάσκα της μοτοσυκλέτας, συνδέεις τα καλώδια και είναι έτοιμη προς χρήση.
Το σύστημα προσφέρει έτσι συνδυασμένηλειτουργίαγκαζιού και συμπλέκτη, ενώ συνοδεύεται από δύο χρόνια εγγύηση. Μετά την εγκατάσταση, όλα τα σήματα από το γκάζι και την μανέταμεταφέρονται στη μονάδα ελέγχου της RARE, τον "εγκέφαλο" του συστήματος, όπου γίνεται η ψηφιακή επεξεργασία. και ο συντονισμός των εντολών.
Η RARE CU είναι το ψηφιακό κέντροελέγχου του συμπλέκτη. Ο αλγόριθμος που χρησιμοποιείται (υπό κατοχύρωση πατέντας) επεξεργάζεται σε πραγματικό χρόνο τα σήματα γκαζιού και συμπλέκτη, δίνοντας δυνατότητα ρύθμισης στις εκάστοτε συνθήκες οδήγησης και πρόσφυσης προσφέροντας ακριβή και σταθερή απόκρισηισχύος για μέγιστη ακρίβεια σε κάθε σενάριο.
Η λειτουργία της μετά είναι απαράλλαχτη με του “παραδοσιακού” συμπλέκτη. Υπάρχει και δυνατότητα μίμησης, της υστέρησης απόκρισης που δίνει το βολάν, γεφυρώνοντας την απόσταση με τους παραδοσιακούς βενζινοκινητήρες, για τους πιο παραδοσιακούς χρήστες. Διαθέτει επίσης και ένα σύστημα ηχητικήςειδοποίησης (λειτουργεί μόνο όσο η μανέτα είναι πατημένη) για να δίνει μια αίσθηση της διαθέσιμήςισχύος προς χρήση κατά την ελευθέρωση της μανέτας. Η θέσεις ηρεμίας, αρχικού δαγκώματος και εύρους της μανέτας είναι πλήρως προσαρμόσιμές για να ταιριάξουν σε κάθε οδηγικό στυλ και σωματοδομή. Η ηχητική ενημέρωση θα είναι και αυτή προσαρμόσιμη στο μέλλον.
Έτσι, το Varg παύει να βασίζεται αποκλειστικά στο σήμα από το γκάζι. Αντί αυτού, λαμβάνει ένα ενοποιημένο και εξαιρετικά ακριβέςσήμαισχύος από το σύστημα της RARE.
Ο ηλεκτρικός συμπλέκτης RARE Clutch είναι κατασκευασμένος από αλουμίνιο 7075, κατεργασμένο με τεχνολογία CNC, και έχει σχεδιαστεί για μηδενικήσυντήρηση, απουσία του φυσικού βολάν και των δίσκων τριβής. Ακόμα και η μανέτα κινείται επάνω σε αυτολιπαινόμενο ρουλεμάν κλειστού τύπου εκμηδενίζοντας τις ανάγκες συντήρησης.
Οι συμπλέκτες της RARE προσφέρονται είτε με αναμονή για προσαρμογή προστατευτικής χούφτας, είτε χωρίς ενώ παρέχεται (πρόσθετα) και κιτ μετατροπής του πίσω φρένου από το αριστερό χέρι στο δεξί πόδι.
Η RARE προσφέρει και ασύρματεςενημερώσεις λογισμικού, απευθείας μέσω του κινητού σου, ξεκλειδώνοντας νέα χαρακτηριστικά και δυνατότητες χωρίς την ανάγκη φυσικής αναβάθμισης.
Η απόκτηση με τιμή κοντά από τα 1.200 ευρώ, σίγουρα δεν είναι εύκολη. Όμως, για τους αναβάτες που αγαπούν το hard enduro και κρατούναποστάσεις από το Varg μόνο λόγω απουσίας συμπλέκτη, αυτό το προϊόν είναι ίσως η λύση που περίμεναν καθώς ο ηλεκτρικός συμπλέκτης της RARE προσθέτει μια νέα διάσταση ελέγχου στις ηλεκτρικές off road μοτοσυκλέτες και ίσως είναι το κομμάτι που έλειπε από το Stark Varg για να επανασυστήσει το ηλεκτρικό off road και σε πιο “παραδοσιακούς” αναβάτες.