Honda: Νέες πατέντες για το CB1100

Συνεχίζει ακάθεκτα την εξέλιξή του
Από τον

Πάνο Καραβοκύρη

9/7/2019

Την ώρα που Ευρωπαϊκή Ένωση ετοιμάζεται να θέσει σε ισχύ τις προδιαγραφές Euro5 και πονοκεφαλιάζει τους μηχανολόγους των εταιρειών για να βρουν λύσεις ώστε να εναρμονίσουν τους κινητήρες τους με αυτές, η Honda συνεχίζει ακάθεκτη την πορεία εξέλιξης του αεροελαιόψυκτου CB1100. Τουλάχιστον αυτό υπονοούν οι νέες πατέντες που κατέθεσε σχετικά με αυτό. Αρχικά, το μοντέλο βγήκε στην παραγωγή το 2011 με τη Honda να αναβιώνει το θρυλικό όνομα του CB 1100 Bol ‘dor, χωρίς όμως το νέο μοντέλο να βρίσκεται κοντά στην κορυφή, στον τομέα των επιδόσεων όπως το παλιό. Από τότε μέχρι σήμερα αποτελεί μια κλασική μοτοσυκλέτα, έχοντας αφήσει πίσω της τις σπορ καταβολές που έκαναν τον πρόγονό της ένα θρυλικό μοντέλο στη γκάμα της Big-H.

Για τη δημιουργία του τότε είχαν επενδυθεί πάρα πολλά στο κομμάτι της έρευνα και εξέλιξης του κινητήρα, ώστε να είναι ένας πραγματικός αεροελαιόψυκτος και όχι ένας καμουφλαρισμένος υδρόψυκτος, όπως φερ’ ειπείν είναι αυτοί των Triumph ή του πιο πρόσφατου Z900RS της Kawasaki. Πολλοί περίμεναν πως με την έλευση των προδιαγραφών Euro5, η Honda δεν θα ανανέωνε το κλασικό μοντέλο της, αφού η επιτυχία του στην παγκόσμια αγορά δεν ήταν ιδιαίτερα μεγάλη. Σε αυτό έπαιξε ρόλο και το κόστος απόκτησης, ιδίως στη χώρα μας, αν και στην πραγματικότητα δικαιολογείται απ’ την κορυφαία ποιότητα κατασκευής του.

Για να παραμείνει ο κινητήρας αεροελαιόψυκτος και να μην χάσει ούτε τη γοητεία ούτε τον ήχο του, η Honda προχώρησε στην εφαρμογή περαιτέρω λύσεων ώστε να βελτιώσει την πορεία του αέρα για να μην αυξάνεται η θερμοκρασία του. Όπως είναι γνωστό απ’ τις αρχές της μηχανολογίας, η θερμοκρασία του κινητήρα παίζει πολύ μεγάλο ρόλο στην απόδοσή του και στην ποιότητα της καύσης του, η οποία όταν δεν γίνεται σωστά, απελευθερώνονται περισσότεροι ρύποι στο περιβάλλον. Για να πετύχει η Honda όσο το δυνατόν καλύτερη ψύξη στον κινητήρα -και κυρίως στους κυλίνδρους δυο και τρία, που ψύχονται λιγότερο και είναι πιο ευπαθείς στις βλάβες λόγω των υψηλότερων θερμοκρασιών που αναπτύσσονται εκεί συγκριτικά με τους ένα και τέσσερα- σχεδίασε ένα νέο φτερό για τον εμπρός τροχό. Όπως βλέπουμε, το φτερό πίσω απ’ το σημείο που είναι το πιρούνι διαθέτει ένα αεροδυναμικό βοήθημα που ανακατευθύνει τον αέρα πάνω στο ψυγείο του λαδιού και κατ’ επέκταση στον κινητήρα, αλλά παράλληλα και στο δοχείο αναθυμιάσεων που πλέον έχει νέα θέση και βρίσκεται μπροστά και κεντρικά του κινητήρα. Δημιουργείται έτσι ένα καλύτερο "μονοπάτι" για τον αέρα και ψύχει πιο αποτελεσματικά τους εσωτερικούς κυλίνδρους, με αποτέλεσμα να έχει βελτιωμένη ποιότητα καύσης συγκριτικά με το υφιστάμενο μοντέλο. Μια ακόμη αλλαγή που παρατηρούμε είναι στο καπάκι του συμπλέκτη, που είναι εμφανώς μικρότερο σε αντίθεση με τώρα. Γνωρίζουμε ήδη πως το φετινό μοντέλο έχει μονόδρομο συμπλέκτη, οπότε το μικρότερο μέγεθος υπονοεί αλλαγές στο τομέα της μετάδοσης και του συμπλέκτη, καθώς οι δίσκοι θα είναι και αυτοί πιο μικροί με πιο μαλακή αίσθηση στην αριστερή μανέτα.

Η πιο βαρυσήμαντη αλλαγή όμως δεν εντοπίζεται στον κινητήρα αλλά στο ολοκαίνουργιο πλαίσιο. Το CB1100 αυτή τη στιγμή διαθέτει ατσάλινο σωληνωτό πλαίσιο δύο δοκών, ενώ το νέο είναι τύπου μονής ραχοκοκκαλιάς με έναν αισθητά μεγαλύτερης διαμέτρου κεντρικό σωλήνα. Το υποπλαίσιο με την σειρά του δεν θα μπορούσε να παραμείνει ίδιο, καθώς στηριζόταν πάνω στους δύο σωλήνες. Είναι καινούργιο και δείχνει να είναι πιο στενό ως προς το πλάτος του, στο σημείο που κάθεται ο αναβάτης. Αυτό σημαίνει πως το νέο CB1100 –αν όντως βγει στην παραγωγή- θα έχει διαφορετική εργονομία και πιθανότατα να είναι πιο άνετο για τους αναβάτες κάτω του μετρίου αναστήματος επειδή δεν θα ανοίγει πολύ τα πόδια τους και έτσι θα έχουν πιο σταθερό πάτημα. Επίσης, βάσει των σχεδίων πάντα, φαίνεται πως θα καταργηθούν τα δύο αμορτισέρ, καθώς κάτω απ’ το σημείο που είναι κολλημένοι οι πάνω σωλήνες του υπολπλαισίου βλέπουμε την βάση για ένα αμορτισέρ.

Η Honda φαίνεται πως έχει πάρει πάρα πολύ ζεστά το θέμα της ανανέωσης του CB1100 αφού μπήκε στη διαδικασία να καταθέσει μαζί με τις πατέντες ένα ακόμη σχέδιο που δείχνει την πορεία του αέρα στη μοτοσυκλέτα συνολικά, αλλά και τη διακύμανση της θερμοκρασίας του. Οι προδιαγραφές Euro5 θα ισχύσουν από το 2020 και δεν είναι καθόλου απίθανο στη φετινή EICMA να έχουμε περαιτέρω εξελίξεις σχετικά με την έλευση του νέου μοντέλου. Είναι βέβαια σχετικά νωρίς να συζητάμε για το αν το CB1100 θα είναι ένα απ’ τα καινούργια μοντέλα του 2020, αφού βάσει της ευρωπαϊκής νομοθεσίας οι εταιρείας θα μπορούν να πωλούν μοντέλα Euro4 μέχρι το τέλος της επόμενης χρονιάς.

Ετικέτες

Μιχάλης Χρυσοχοΐδης: 300 νέες έξυπνες κάμερες στην Αττική – Παραδέχεται ευθέως τις ανακριβείς καταγραφές

Ο Υπουργός Προστασίας του Πολίτη προανήγγειλε νέο κύμα καμερών από την Περιφέρεια Αττικής
cameras
Από τον

Σπύρο Τσαντήλα

25/6/2026

Σε ραδιοφωνική του συνέντευξη ο κ. Χρυσοχοΐδης αποκάλυψε πως 300 νέες έξυπνες κάμερες πρόκειται να τεθούν σύντομα σε λειτουργία, όλες τοποθετημένες στην Αττική και δη σε φανάρια, ελέγχοντας τις παραβιάσεις του κόκκινου.

"Επιχειρούμε και παλεύουμε να αντιμετωπίσουμε καταστάσεις ατιμωρησίας δεκαετιών, αλλά όπως βλέπετε τα πράγματα πάνε προς το καλύτερο," είπε ο υπουργός.

"Μια ενδεικτική κατάσταση είναι οι έλεγχοι αλκοτέστ, που έχουν αρχίσει και επιβάλουν κοινωνική συνείδηση και συμπεριφορά και αυτό είναι πάρα πολύ ελπιδοφόρο. Αυτή τη στιγμή η Τροχαία, Παρασκευή και Σάββατο, στην Αττική κάνει 42-45.000 ελέγχους αλκοτέστ.

"Έχουν πολλαπλασιαστεί οι έλεγχοι της Τροχαίας γενικότερα, όπως πολλαπλασιάστηκε και η δύναμή της. Σκεφτείτε πως όταν ανέλαβα βρήκα μια Τροχαία με 200 άτομα και τώρα είναι πάνω από 600. Έγινε μια μεγάλη προσπάθεια και θα τη συνεχίσουμε.

"Σε λίγες μέρες θα αρχίσουν να λειτουργούν οι 300 κάμερες της Περιφέρειας Αττικής που θα βεβαιώνουν την παραβίαση του ερυθρού σηματοδότη. Θα είναι και αυτό μία πρόοδος σε συνδυασμό με τη λειτουργία των υπολοίπων. Μπορεί να υπάρχουν κάποιες τεχνικές αστοχίες, αλλά σωστά η τροχαία κάνει την επεξεργασία και γίνεται διαλογή, ούτως ώστε να μην σταλούν, γιατί η διαδικασία που θα ακολουθήσει θα είναι γραφειοκρατική και θα ταλαιπωρήσει τον πολίτη."

Ως είναι προφανές από τα λεγόμενα του υπουργού, όλες οι νέες κάμερες – και μαζί οι υφιστάμενες που έχουν τοποθετηθεί σε πιλοτική φάση – λειτουργούν με την παραδοσιακή μεθοδολογία: αστυνομικός ελέγχει τα ευρήματα και στη συνέχεια βεβαιώνονται οι παραβάσεις.

Επίσης, όπως έχουμε ξαναπεί στο πρόσφατο παρελθόν, οι νέες κάμερες μπορεί να είναι έξυπνες, αλλά δεν έχουν ακόμη την υποδομή πίσω τους για να κάνουν όλα όσα διαφημίζονταν πως μπορούν. Και, όπως προκύπτει τόσο από την εμπειρία, όσο κι από τα λεγόμενα του υπουργού, ευτυχώς…

Διότι ήδη διαβάζουμε για διαρροές από κύκλους της αστυνομίας πως οι "έξυπνες" κάμερες βγάζουν απαράδεκτα υψηλά ποσοστά λαθών, οπότε ευτυχώς που πρέπει να περάσουν από "επεξεργασία και διαλογή" από την Τροχαία, διαφορετικά οι ενστάσεις θα πέσουν, όχι βροχή, αλλά κατακλυσμός.

Πρόκειται για μια ευθύτατη παραδοχή πως το σύστημα είναι προβληματικό πριν καν στηθεί και το ερώτημα παραμένει: όταν δηλαδή θα έχει τεθεί σε πλήρη λειτουργία ως έχει εξαγγελθεί και θα δουλεύει αυτομάτως και χωρίς ανθρώπινη παρέμβαση, η Τροχαία και η Δικαιοσύνη θα ασχολούνται ολημερίς με σκιές που έγιναν συνεπιβάτες χωρίς ζώνη, με ατμιστές (vapes) που παρερμηνεύτηκαν για κινητά τηλέφωνα και με τα σκούρα ρούχα ενός οδηγού που εξασφαλίζουν κλήση για μη χρήση προστατευτικής ζώνης;

Τεχνητή νοημοσύνη για την οδική ασφάλεια, ή τεχνητή ανοησία για τα συνταξιοδοτικά ταμεία αστυνομίας και στρατού; Ιδού η απορία.