Η Harley Davidson επενδύει στην Ευρώπη

Μεταφέρει την παραγωγή λόγω φόρων
Από τον

Λάζαρο Μαυράκη

26/6/2018

Ο εμπορικός πόλεμος που έχει ανοιχτεί εδώ και λίγο καιρό, με πρωτοβουλία του Αμερικανού Προέδρου, Donald Trump, έχει επιφέρει πολλές παράπλευρες απώλειες και μάλλον το αντίθετο αποτέλεσμα από αυτό που είχε στο μυαλό του όταν το ξεκίνησε, θεωρώντας μάλιστα ότι είναι ένας πόλεμος που θα κερδηθεί εύκολα. Επιβάλλοντας πρόσθετους φόρους στα εισαγόμενα προϊόντα θέλοντας να αποτρέψει την εγχώρια αγορά από το να χρησιμοποιεί μη αμερικάνικα αγαθά και να τονώσει την αμερικάνικη βιομηχανία, είχε ως αποτέλεσμα να δημιουργηθούν αντίποινα –κυρίως από την Ευρωπαϊκή Ένωση- για τα αμερικάνικα προϊόντα. Το πιο πρόσφατο θύμα της βιομηχανίας των Η.Π.Α. από αυτή την πολιτική, είναι η Harley Davidson. Η εταιρεία από το Milwaukee, για να αντιδράσει στην δραματική αύξηση του κόστους των εξαγωγών, αποφάσισε να μεταφέρει μέρος της παραγωγής της στην Ευρώπη για να αποφύγει τους δασμούς.


Σύμφωνα με το ειδησεογραφικό πρακτορείο Bloomberg που ειδικεύεται σε οικονομικά θέματα, ο διαρκώς αυξανόμενος πόλεμος με την Ευρώπη κοστίζει στην Harley σχεδόν 100 εκατομμύρια δολάρια το χρόνο! Για να το κάνουμε πιο κατανοητό, οι δασμοί που επέβαλε η Ευρώπη στο αμερικάνικο ατσάλι και αλουμίνιο κοστίζουν περίπου 2.200 δολάρια για κάθε μοτοσυκλέτα που εξάγεται στην Ευρώπη. Όπως είναι κατανοητό, η Harley Davidson δυσκολεύεται να αποσβέσει αυτό το κόστος στην ευρωπαϊκή αγορά, η οποία αποτελεί την δεύτερη μεγαλύτερη αγορά για το εργοστάσιο. Η λύση; Να αυξήσει την παραγωγή μοτοσυκλετών εκτός Αμερικής.
Αυτό όχι μόνο θα έχει επιπτώσεις στην αγορά εργασίας στην Αμερική, αλλά θα είναι κι ένα σοβαρό πλήγμα στο γόητρο της Harley που έχει κάνει σημαία της το "made in America". Θα έχει ένα σοβαρό αντίκτυπο στην άλλη μεριά του Ατλαντικού, καθώς όπως επισημαίνουν έγκυροι οικονομικοί αναλυτές "μια εταιρεία που είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την Αμερική και το αμερικάνικο όνειρο, όπως είναι η Harley, θα απολύσει Αμερικάνους εργάτες για να προσλάβει ξένους σε μια άλλη χώρα επειδή χάνει χρήματα. Υπάρχει αρκετή δόση ειρωνείας σ' αυτό."
Κανείς δεν ξέρει πού θα οδηγήσει όλη αυτή η κατάσταση, καθώς κανείς από τα κυβερνητικά στελέχη του Λευκού Οίκου δεν φαίνεται να ξέρει το πώς λειτουργούν οι κανόνες του διεθνούς εμπορίου, ενώ οι αποφάσεις του Αμερικανού Προέδρου έχουν και μια έντονη δόση… του τυχαίου.
 

Γερμανία: Φτηναίνει την απόκτηση άδειας οδήγησης – Σήματα μέσω εφαρμογής, λιγότερα υποχρεωτικά μαθήματα

Η γερμανική κυβέρνηση μειώνει τις υποχρεωτικές απαιτήσεις και δίνει περισσότερη εξουσία στις σχολές οδήγησης
diploma odigisis
Από τον

Σπύρο Τσαντήλα

25/5/2026

Στη Γερμανία η απόκτηση διπλώματος οδήγησης αυτοκινήτου, μαζί με όλα τα μαθήματα και τις εξετάσεις, κοστίζει γύρω στα 3.400 ευρώ, ποσό που προφανώς φαντάζει εξωφρενικό για τα ελληνικά δεδομένα. Αυτά τα χρήματα αναλογούν σε 12 μαθήματα διάρκειας 45 λεπτών που είναι το υποχρεωτικό ελάχιστο, συν κάμποσες ώρες θεωρητικής εκπαίδευσης και όλα τα συμπαραμαρτυρούντα των εξετάσεων.

Αυτό πρόκειται να αλλάξει καθώς η κυβέρνηση της χώρας έθεσε ως στόχο να κάνει την απόκτηση άδειας πιο προσιτή και γρήγορη – “η προσωπική μετακίνηση δεν είναι προνόμιο,” δήλωσε ο υπουργός Patrick Schnieder. Έτσι ο νέος νόμος που έφερε προς ψήφιση το γερμανικό υπουργείο Μεταφορών αλλάζει δραστικά την όλη διαδικασία.

Το πρώτο που αλλάζει είναι η διαδικασία των θεωρητικών μαθημάτων, καθώς πλέον δεν θα είναι απαραίτητη η φυσική παρουσία του μαθητή. Αντιθέτως, οι σχολές οδήγησης θα μπορούν να προσφέρουν μαθήματα μέσω ψηφιακών μέσων, όπως οι εφαρμογές για τηλέφωνα.

Επιπλέον, προβλέπεται η δραστική μείωση των ερωτήσεων της θεωρητικής εξέτασης, καθώς τώρα αντλούνται από ένα σύνολο 1.169 ερωτήσεων, οι οποίες θα συρρικνωθούν σε 840.

Όσο για τα πρακτικά μαθήματα, η πρότερη απαίτηση για τουλάχιστον 12 μαθήματα καταργείται και πλέον οι σχολές θα αποφασίζουν πόσα χρειάζονται ανάλογα με το επίπεδο ικανότητας του υποψηφίου. Καταργούνται επίσης κάποιες δεσμεύσεις του προηγούμενου συστήματος, που επέβαλλε οπωσδήποτε τα πρακτικά μαθήματα να περιλαμβάνουν οδήγηση τη νύχτα, αλλά και στον αυτοκινητόδρομο.

Εισάγεται δε μια νέα δυνατότητα να κάνει κανείς τα πρακτικά μαθήματα με δικό του άνθρωπο. Αυτό μπορεί να συμβεί εφόσον οι υποψήφιος έχει περάσει επιτυχώς από τα θεωρητικά και έχει κάνει τουλάχιστον έξι μαθήματα με εκπαιδευτή της σχολής. Από κει και πέρα, μπορεί να κάνει όσα μαθήματα θέλει ακόμη υπό την επίβλεψη κάποιου δικού του ανθρώπου, συγγενή ή φίλου, με μόνο προϋπόθεση αυτή ή αυτός να ξεπερνά ένα ελάχιστο όριο ηλικίας, να έχει δίπλωμα για κάποια χρόνια και να μην ξεπερνά ένα όριο βαθμών ποινής στο δίπλωμά του – όρια πάντως που δεν έχουν καθοριστεί ακόμη στο σχέδιο νόμου.

Αλλαγή θα υπάρξει και στις εξετάσεις, η διάρκεια των οποίων μειώνεται από 40-55 λεπτά σε 25-30 και πλέον δεν θα περιλαμβάνουν εξέταση στο παρκάρισμα (για τα αυτοκίνητα).

Η νέα αυτή νομοθεσία αναμένεται να έρθει στη γερμανική Βουλή προς ψήφιση εντός της φετινής χρονιάς, με στόχο να εφαρμοστεί από 1/1/2027, γεγονός που ήδη έχει αφήσει έντονο αποτύπωμα στη χώρα. Οι σχολές οδήγησης αναφέρουν ραγδαία πτώση στους υποψήφιους, καθώς οι περισσότεροι προφανώς περιμένουν τις νέες, μειωμένες τιμές.

Η αντίδραση της γερμανικής Ένωσης Εκπαιδευτών Οδήγησης είναι πολύ αρνητική, απορρίπτοντας εξ ολοκλήρου τα ηλεκτρονικά μαθήματα και εξετάσεις για το θεωρητικό σκέλος, αλλά και τα μαθήματα στον δρόμο με συγγενή ή φίλο του υποψήφιου. Κατά τη γνώμη τους αυτά τα μέτρα απειλούν να αντιστρέψουν την τάση μείωσης των τροχαίων ατυχημάτων που σημειώνει η Γερμανία τις τελευταίες δεκαετίες.

Στο βάθος καραδοκεί ένας ενδεχόμενος κίνδυνος: δημιουργείται ένα ανταγωνιστικότερο περιβάλλον για τις σχολές οδήγησης, οι οποίες τώρα θα έχουν μεγαλύτερη ελευθερία στην κατάρτιση πακέτων τιμών για να προσελκύσουν πελάτες. Το πιθανό πρόβλημα είναι ένας διαφαινόμενος πόλεμος τιμών μεταξύ σχολών που θα μπορούσε να έχει σοβαρή επίδραση στην ποιότητα της εκπαίδευσης των νέων οδηγών, καθώς δεν αποκλείεται κάποιες να φτιάξουν πολύ φτηνά προγράμματα με το ελάχιστο των μαθημάτων, αφήνοντας ως μόνη δικλείδα ασφαλείας την τελική δοκιμασία από τους εξεταστές των ομοσπονδιακών αρχών.