Και όμως γίνεται – Καύσιμα από τον ήλιο για μία Harley Davidson!

Μια Harley-Davidson λειτουργεί εξ ολοκλήρου με καύσιμο που παράγεται από το φως του ήλιου – και όντως δουλεύει
Synhelion Solar Fuels
Από τον

Φίλιππο Σταυριδόπουλο

3/6/2025

Σε καινοτομία που μοιάζει να βγήκε από ταινία επιστημονικής φαντασίας, στηρίζεται μια Harley-Davidson που ολοκλήρωσε την πρώτη διαδρομή παγκοσμίως με “ηλιακή βενζίνη” – ένα συνθετικό καύσιμο που παράγεται εξ ολοκλήρου με ηλιακή ενέργεια.

Η μοτοσυκλέτα ανήκει στον Καθηγητή Aldo Steinfeld, τον εμπνευστή αυτής της καινοτομίας, ο οποίος έκανε μία βόλτα έξω από το εργοστάσιο παραγωγής ηλιακού καυσίμου της Synhelion στο Jülich της Γερμανίας.

Είναι η πρώτη φορά που μια μοτοσυκλέτα κινείται με ηλιακό καύσιμο, υπογραμμίζοντας την κατεύθυνση προς εναλλακτικές βιώσιμης κινητικότητας, χωρίς αυτό να συνεπάγεται τον εξοστρακισμό των αγαπημένων μας κινητήρων εσωτερικής καύσης.

Synhelion Harley Ride

Η βόλτα έγινε με ηλιακή βενζίνη της Synhelion, η οποία παράγεται μετατρέποντας νερό και CO₂ σε υγρό καύσιμο, χρησιμοποιώντας συγκεντρωμένη ηλιακή θερμότητα. Έτσι παράγεται ένα  καύσιμο που λειτουργεί όπως η συμβατική βενζίνη, αλλά είναι σχεδόν ουδέτερο ως προς τις εκπομπές άνθρακα. Εκπέμπει σχεδόν όσο CO₂ χρειάστηκε για να παραχθεί.

Το μεγαλύτερο πλεονέκτημα που παρουσιάζει η εν λόγω τεχνολογία, πέρα από την μείωση ρύπων είναι πως δεν πρόκειται για κάποιο εξωτικό καύσιμο ή μείγμα. Είναι συμβατό με τους παραδοσιακούς εμβολοφόρους κινητήρες εσωτερικής καύσης, κάτι που σημαίνει ότι η Harley της επίδειξης δεν χρειάστηκε καμία απολύτως μετατροπή. Απλώς γέμισε και έφυγε προς το μέλλον.

Ο Steinfeld, καθηγητής στο ETH Zurich και ένας από τους βασικούς συντελεστές της τεχνολογίας της Synhelion, έχει αφιερώσει δεκαετίες στην ηλιακή θερμοχημεία. Αλλά είναι επίσης μοτοσυκλετιστής, και η βόλτα με τη δική του Harley γεμάτη με ηλιακό καύσιμο ήταν μια κίνηση πέρα από συμβολική και προσωπική.

“Είναι ένα όνειρο που έγινε πραγματικότητα”, είπε. “Είμαι περήφανος για όλα τα πρωτοποριακά επιτεύγματα και ιδιαίτερα ευγνώμων σε όλη την ομάδα της Synhelion που έκανε τα ηλιακά καύσιμα πραγματικότητα.”

Synhelion Plant

Η Harley ανεφοδιάστηκε από τους συνιδρυτές της Synhelion, οι οποίοι θεωρούν πως δεν ήταν θέμα απόδειξης ότι το καύσιμο λειτουργεί καθώς έχει ήδη πιστοποιηθεί και πληροί όλα τα πρότυπα, αλλά θέμα επίδειξης, δίνοντας έτσι ψυχή στην τεχνολογία μέσω των δύο τροχών.

Ενώ τα ηλεκτρικά οχήματα κυριαρχούν στη κουβέντα περί βιωσιμότητας, η προσέγγιση της Synhelion είναι διαφορετική. Αντί να επαναπροσδιορίσουν την κινητικότητα, στοχεύουν στο να από-ορυκτοποιήσουν τον υπάρχοντα στόλο  με συνθετικά καύσιμα που μπορούν να μπουν κατευθείαν στα υπάρχοντα οχήματα. Χωρίς σταθμούς φόρτισης, αλλαγές μπαταριών και άγχος αυτονομίας.

Η εταιρεία δραστηριοποιείται στην παραγωγή συνθετικών καυσίμων από ηλιακή ενέργεια διαθέτοντας πέρα από ηλιακά υποκατάστατα βενζίνης, επιλογές για να υποκαταστήσουν τόσο το diesel όσο και τα καύσιμα αεροπλοΐας με φιλικότερες προς το περιβάλλον λύσεις.

Synhelion Steam Boat

Η Synhelion έχει ήδη συμβολικά ολοκληρώσει μια πλεύση με ατμόπλοιο και σχεδιάζει επιδείξεις με διάφορα οχήματα τους επόμενους μήνες. Η ίδια υποστηρίζει ότι η τεχνολογία της είναι πλέον αποδεδειγμένη σε βιομηχανική κλίμακα και η ομάδα στρέφεται προς την εμπορευματοποίηση συνάπτοντας στρατηγικές εμπορικές συμφωνίες με εταιρείες όπως η AMAG Group, το αεροδρόμιο της Ζυρίχης και χιονοδρομικά κέντρα, με τα πρώτα καύσιμα να παραδίδονται μέσα στο 2027.

Για τους μοτοσυκλετιστές, αυτό θα μπορούσε να σημαίνει ένα μέλλον όπου μπορούμε να κρατήσουμε τις αγαπημένες μας παλιές μοτοσυκλέτες στον δρόμο - χωρίς να καταστρέφουμε τον πλανήτη.

Δελτίο στα καύσιμα στην Ε.Ε. εξετάζει η Κομισιόν προειδοποιώντας για μακρά ενεργειακή κρίση

“Θα είναι μια μακρά κρίση … οι τιμές της ενέργειας θα παραμείνουν ψηλά για πολύ καιρό”
διϋλιστήριο
Από τον

Σπύρο Τσαντήλα

3/4/2026

Με αυτή τη δήλωση ο Επίτροπος Ενέργειας, Dan Jorgensen, προειδοποιεί πως τα χειρότερα δεν έχουν περάσει για την Ευρωπαϊκή Ένωση. Ο πόλεμος στη Μέση Ανατολή και ειδικότερα ο περιορισμός της κυκλοφορίας στα Στενά του Ορμούζ – ή, ακριβέστερα, το κλείσιμό τους για τους συμμάχους των ΗΠΑ και Ισραήλ – και οι επιθέσεις σε δεξαμενόπλοια και ενεργειακές υποδομές στην περιοχή έχουν προκαλέσει εδώ και έναν μήνα ράλι ανόδου στις τιμές του πετρελαίου, ενώ δεν διαφαίνεται λύση στον κοντινό ορίζοντα.

Όπως δήλωσε ο Jorgensen, “η ρητορική και οι εκφράσεις που χρησιμοποιούμε είναι τώρα πιο σοβαρές απ’ ό,τι νωρίτερα στην κρίση. Η αναλύσεις μας έδειξαν πως αυτή θα είναι μια μακρόχρονη κατάσταση και οι χώρες πρέπει να βεβαιωθούν πως έχουν όσα χρειάζονται”.

Αν και στις Βρυξέλλες δεν κάνουν ακόμη λόγο για εφοδιαστική κρίση, είναι δεδομένο πλέον πως ο σχεδιασμός γίνεται ενόψει μιας κατάστασης με μακρόχρονες και επίμονες συνέπειες, γεγονός που για την Κομισιόν σημαίνει πως πρέπει να προετοιμαστεί για το χειρότερο σενάριο.

Αυτό μεταφράζεται σε μερικά ακραία μέτρα, ένα από τα οποία έχει ήδη ενεργοποιηθεί. Η Ε.Ε. έβαλε χέρι στα στρατηγικά αποθέματα πετρελαίου της τον περασμένο μήνα προκειμένου να συγκρατήσει τις τιμές των καυσίμων – ειδικότερα σε κρίσιμους τομείς, όπως οι αερομεταφορές και η βιομηχανία – και δεν αποκλείεται να χρειαστεί να το ξανακάνει σύντομα, αλλά αυτή προφανώς είναι περισσότερο μια σπάνια λύση ανάγκης παρά μια βιώσιμη επιλογή που μπορεί να επαναληφθεί πολλές φορές.

Ομοίως, ένα ακόμη “χειρότερο σενάριο” που ο Jorgensen δεν αποκλείει είναι η καταφυγή σε ποσοτικούς περιορισμούς στη διάθεση καυσίμων. Το λεγόμενο δελτίο στα καύσιμα είναι ένα μέτρο που θα ληφθεί αν η κατάσταση φτάσει στο απροχώρητο.

Και, όταν μιλάμε για απροχώρητο, αυτό δεν αφορά φυσικά μόνο για τα καύσιμα των ΙΧ οχημάτων, αλλά τις εμπορευματικές μεταφορές και την βιομηχανική ενέργεια που προφανώς έχουν προτεραιότητα στον σχεδιασμό των Βρυξελλών.

“Εξετάζουμε όλα τα ενδεχόμενα και είναι ξεκάθαρο πως, όσο η κατάσταση σοβαρεύει, τόσο περισσότερο θα χρειαστεί να εξετάσουμε και νομοθετικά εργαλεία. Πρέπει να κρατήσουμε τις επιλογές μας ανοικτές και, αν αυτή είναι μια κρίση μακράς διάρκειας, ως προβλέπω, τότε θα χρειαστούμε αυτά τα μέτρα αργότερα,” εξήγησε ο Δανός Επίτροπος.

Ωστόσο η ανατροπή στην ενεργειακή στρατηγική της Ε.Ε. μετά τον πόλεμο στην Ουκρανία δεν επηρεάζεται από καμιά κρίση και ο Jorgensen το ξεκαθάρισε πως δεν υπάρχει περίπτωση να στραφεί τώρα η Ευρώπη σε ρωσικά καύσιμα, καθώς θα συνεχίσει να τα προμηθεύεται από τις ΗΠΑ και “άλλους συμμάχους”.