Πατέντα BMW για carbon ψαλίδι ενιαίο με το πλαίσιο χωρίς συνδέσμους!

Δεν θα έχει άξονα περιστροφής
Θάνο Αμβρ. Φελούκα
Από τον

Θάνο Αμβρ. Φελούκα

11/8/2020

Μία νέα HP4 Race προετοιμάζει η BMW καθώς η πρώτη ήταν βασισμένη στο προηγούμενο S1000RR, και με την έλευση της ολοκληρωτικά νέας superbike η έκδοση μόνο για χρήση πίστας πρέπει κι αυτή να αποκτήσει τον νέο κινητήρα με την shift-cam τεχνολογία. Αν θυμάστε, η HP4 Race είναι η μοτοσυκλέτα που δημοσιεύματα -κι εδώ στην Ελλάδα- σχολίαζαν τα διαστήματα αγωνιστικού service σαν να πρόκειται για κάτι το περίεργο για μοτοσυκλέτα που έχει αποκλειστική χρήση πίστας, ή που υπάρχει άλλη superbike φτιαγμένη μόνο για πίστα που ο ιδιοκτήτης κάνει 5.000 αγωνιστικά χιλιόμετρα χωρίς service! Αυτά συμβαίνουν όταν γράφουν για μοτοσυκλέτες άνθρωποι που δεν οδηγούν μοτοσυκλέτες… Η BMW για να μην εκπαιδεύει μηχανικούς, στέλνει ανταλλακτικά σε όλο τον κόσμο για λίγους μόνο ιδιοκτήτες και διατηρεί μία γραμμή στο service για μόλις έναν σε μία χώρα ή πέντε και δέκα σε μία άλλη, ζητά από τον ιδιοκτήτη να αλλάζει κινητήρα κάθε 5.000 χιλιόμετρα, ή κάθε χρόνο αν κάνει ένα πολύ καλό track day τον μήνα, με κόστος που θα είχε αν έπρεπε να ανοιχτεί αυτός ο κινητήρας για να επισκευαστεί! Ουσιαστικά πρόκειται για υπηρεσία και όχι για αλλαγή κινητήρα. Τον παραλαμβάνεις μάλιστα έτοιμο, στρωμένο, και τον κρατάς για άλλα 5.000 χιλιόμετρα. Στην ουσία έχεις εργοστασιακό service αλλά αυτό ήταν κάτι που προσπεράστηκε από τους πολλούς που τότε σχολίασαν, ενώ έτσι κι αλλιώς είναι μοτοσυκλέτα για πολύ λίγους…

ενιαίο με το πλαίσιο το ψαλίδι, που στην περιορισμένη κίνηση που απαιτεί μία superbike ανταποκρίνεται με βαθμίδες ελαστικότητας, δεν είναι για on-off...

Η HP4 Race όμως με τα full carbon πλαίσιο και φαίρινγκ, δεν πούλησε ούτε και στο εξωτερικό τις αρκετές από τις έτσι κι αλλιώς λίγες μονάδες που υπολόγιζαν στην BMW Motorrad να πουληθούν. Σε χώρες που υπάρχουν άνθρωποι που μπορούν να υποστηρίξουν την εξωπραγματική τιμή της και έχουν και πίστες για να την οδηγούν όποτε θελήσουν. Για αυτό τον λόγο κι εκ πρώτης όψης το να φτιάξουν μία νέα έκδοση δεν φαντάζει η καλύτερη ιδέα, πόσο μάλλον να προχωρήσουν κατά ένα τεράστιο βήμα την full carbon σχεδίαση φτιάχνοντας κάτι που υπάρχει στην F1 αλλά όχι στην μοτοσυκλέτα. Ένα ψαλίδι που είναι από μόνο του μοχλός, και προσφέρει και το πρώτο στάδιο απόσβεσης στην ανάρτηση, πριν αναλάβει το ίδιο το αμορτισέρ!

Το carbon μπορεί να φτιαχτεί ώστε να έχει διαφορετικές κλίμακες ελαστικότητας προς μία κατεύθυνση παραμένοντας άκαμπτο, προς όλες τις άλλες και αυτό στην F1 είναι κάτι που το ξέρουν πολύ καλά. Το ίδιο και στην BMW βέβαια… Η επένδυση που ετοιμάζονται να κάνουν στην BMW Motorrad ενισχύοντας το project HP4 Race παρά την όχι και τόσο ενθουσιώδη αντίδραση της μικρής αγοράς που υπάρχει για αυτές τις μοτοσυκλέτες παγκοσμίως, είναι προς την σωστή κατεύθυνση. Διότι η πρώτη Race έκδοση ήρθε όταν όλοι γνώριζαν πως ετοιμάζεται μία νέα S1000RR που θα έχει και τελείως νέο κινητήρα. Μοτοσυκλέτες όπως αυτές πρέπει να αποτελούν την επιτομή της τεχνολογίας για να προσελκύσουν το απαιτητικό κοινό τους. Με το νέο κινητήρα και ένα τέτοιο ψαλίδι, όπου στο τέλος το μοναδικό μέταλλο που υπάρχει εκτός από τον ίδιο τον κινητήρα είναι στις εξατμίσεις, το πιρούνι και το αμορτισέρ πίσω, η BMW Motorrad θα καταφέρει σίγουρα να πετύχει αυτή την φορά να είναι η πιο εξωπραγματική superbike, αποκλειστικά για χρήση σε πίστα, αποκλειστικά για γερά πορτοφόλια, που θα βγει σε παραγωγή.

Η BMW έχει και έναν λόγο παραπάνω που ασχολείται τόσο σοβαρά με το carbon σε μοτοσυκλέτες παραγωγής, έστω και σημαντικά περιορισμένης. Έχει το δικό της τμήμα κατασκευής και εξέλιξης και δεν βασίζεται σε εξωτερικό προμηθευτή, όπως συμβαίνει με άλλους κατασκευαστές. Ορισμένες εκδόσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων που μέσα από την βοήθεια της γερμανικής κυβέρνησης έχουν καταφέρει να κατακλύσουν την αγορά, κάνουν επισταμένη χρήση carbon που το παράγουν οι ίδιοι. Η τεχνογνωσία αυτή πέρασε στην HP4 Race και τώρα γίνεται το δεύτερο βήμα, με την εξέλιξη του ψαλιδιού χωρίς άξονα…

Για την ιστορία, η BMW έχει φτιάξει ψαλίδια που έχουν μόνο ρουλεμάν χωρίς κανένα άξονα, το R nineT είναι ένα τέτοιο παράδειγμα. Με την full carbon σχεδίαση πλαισίου και ψαλιδιού κερδίζει μία εξαιρετικά μεγάλη μείωση βάρους αλλά ακόμη πιο σημαντικό από αυτό, συγκεντρώνει τις βαρύτερες μάζες πιο κοντά στο γεωμετρικό κέντρο της μοτοσυκλέτας. Παράλληλα η στρεπτική ακαμψία που ένα ψαλίδι πρέπει να προσφέρει ελεγχόμενα και να μην είναι απόλυτα άκαμπτο, ελέγχεται με το carbon με πολύ μεγαλύτερη ακρίβεια, όπως και η γραμμικότητα της πίσω ανάρτησης.

Η εφαρμογή της σε μία τέτοια μοτοσυκλέτα είναι ιδανική, καθώς δεν είναι ευρείας παραγωγής και ο ιδιοκτήτης υπογράφει δήλωση πως δεν θα την οδηγεί εκτός πίστας ή σε δρόμους ανοικτούς σε κυκλοφορία. Αυτό σημαίνει πως η BMW θα ελέγχει με καλύτερη ακρίβεια την κατάσταση του ψαλιδιού σε τακτά χρονικά διαστήματα, μέσα από τα υποχρεωτικά service, ενώ και σε περίπτωση ατυχήματος αυτό θα συμβεί στο περιβάλλον μίας πίστας. Είναι βέβαιο πως η νέα HP4 Race θα είναι εξωπραγματική, από όποια πλευρά κι αν την κοιτάξεις…

Ετικέτες

Αυτοκινητοδρόμιο Σερρών: Κρατική χρηματοδότηση 9 εκατομμυρίων ευρώ ενόψει αυξημένου ανταγωνισμού

Νέες πίστες σε Βουλγαρία και Αλβανία προκαλούν αλυσιδωτές αντιδράσεις
pista
Από τον

Παύλο Καρατζά

25/6/2026

Τη χρηματοδότηση ύψους 9 εκατομμυρίων ευρώ από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων του Υπουργείου Αθλητισμού για τη συνολική αναβάθμιση του Αυτοκινητοδρομίου Σερρών ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός.

Το πλάνο περιλαμβάνει εκτεταμένες παρεμβάσεις στην αγωνιστική διαδρομή, στις ζώνες ασφαλείας, στις εγκαταστάσεις εξυπηρέτησης ομάδων και οδηγών, στα pits, στα κτήρια διοίκησης και στις υποδομές φιλοξενίας.

Η πίστα των Σερρών αποτελεί μία από τις κορυφαίες πίστες των Βαλκανίων, όμως η δημιουργία νέων πιστών όπως η A1 Motor Park στη Βουλγαρία και η Auto Moto Park στην Αλβανία δημιουργούν νέα δεδομένα και εντείνουν σημαντικά τον ανταγωνισμό στην ευρύτερη περιοχή. Για τον λόγο αυτό το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων του Υπουργείου Αθλητισμού θα χρηματοδοτήσει με το ποσό των 9 εκατομμυρίων ευρώ την ελληνική πίστα.

Η παραπάνω είδηση θα μπορούσε να σχετίζεται και με τη νέα πίστα που προανήγγειλε ο Μάριος Ηλιόπουλος στην Πάτρα, ενώ παράλληλα ελπίζουμε το έργο να πραγματοποιηθεί κι αυτά τα χρήματα να πιάσουν τόπο, ώστε η πίστα των Σερρών να εξελιχθεί περαιτέρω.

Η δήμαρχος Σερρών Βαρβάρα Μητλιάγκα δήλωσε: “Ο ίδιος ο Πρωθυπουργός κ. Κυριάκος Μητσοτάκης ανακοίνωσε τη χρηματοδότηση, με ποσό 9 εκατομμυρίων ευρώ, της αναβάθμισης του Αυτοκινητοδρομίου Σερρών, ενός έργου που μπορεί να αποτελέσει ισχυρό μοχλό ανάπτυξης για την περιοχή μας και να ενισχύσει περαιτέρω τη θέση των Σερρών στον χάρτη του μηχανοκίνητου αθλητισμού της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.

"Πρόκειται για μια εξέλιξη που μας ικανοποιεί ιδιαίτερα, καθώς το τελευταίο διάστημα αναπτύχθηκε μια ουσιαστική και παραγωγική συνεργασία μεταξύ του Δήμου Σερρών και του Υπουργείου Παιδείας και Αθλητισμού, με κοινό στόχο την ανάδειξη των δυνατοτήτων και της αναπτυξιακής προοπτικής που διαθέτει το Αυτοκινητοδρόμιο Σερρών.

"Θέλω να ευχαριστήσω δημόσια τον Πρωθυπουργό κ. Κυριάκο Μητσοτάκη για την απόφαση αυτή, η οποία ανταποκρίνεται σε ένα διαχρονικό αίτημα της τοπικής κοινωνίας και ανοίγει νέους δρόμους για την ανάπτυξη της περιοχής μας. Ο ίδιος πίστεψε στο όραμα για τον τόπο μας.

"Θέλω επίσης να ευχαριστήσω τον Υφυπουργό Εξωτερικών και Βουλευτή Σερρών κ. Τάσο Χατζηβασιλείου, ο οποίος από την πρώτη στιγμή στήριξε την προσπάθεια εξεύρεσης πόρων και συνέβαλε ουσιαστικά στην προώθηση του αιτήματος στα αρμόδια κέντρα λήψης αποφάσεων. Και, φυσικά, ευχαριστώ θερμά τον Αν. Υπουργό Αθλητισμού κ. Γιάννη Βρούτση για την εξαιρετική συνεργασία μας, καθώς και για την ανταπόκρισή του σε ένα ζήτημα που αφορά το μέλλον του τόπου μας.

"Η αναβάθμιση του Αυτοκινητοδρομίου δεν αφορά μόνο τον μηχανοκίνητο αθλητισμό. Αφορά την εξωστρέφεια των Σερρών, την ενίσχυση της τοπικής οικονομίας, την προσέλκυση επισκεπτών και επενδύσεων και τη δημιουργία νέων ευκαιριών για την περιοχή μας.

"Ως Δημοτική Αρχή θα συνεχίσουμε να εργαζόμαστε με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς ώστε η εξαγγελία αυτή να μετατραπεί σύντομα σε έργο και να αποδώσει τα μέγιστα οφέλη για τους πολίτες των Σερρών.

"Σήμερα είναι μια πολύ καλή ημέρα για τις Σέρρες. Και είναι μια ημέρα που μας επιτρέπει να βλέπουμε με μεγαλύτερη αισιοδοξία το μέλλον ενός εμβληματικού έργου για τον τόπο μας”.