Πρωτότυπο σύστημα Smart Ride της Samsung

Σε συνεργασία με την Energica
Από τον

Πάνο Καραβοκύρη

30/11/2018

Το ενδιαφέρον της Samsung για να έχει ενεργό ρόλο στον κόσμο των μοτοσυκλετών προσφέροντας τα προϊόντας της και τις τεχνολογίες της δεν είναι πρωτόγνωρο, καθώς στο παρελθόν είχε συνεργαστεί και με άλλα ονόματα του χώρου. Ειδικότερα, ήταν το 2016 που σε συνεργασία με τη Yamaha είχε παρουσιάσει ένα HUD σύστημα που εμφάνιζε πληροφορίες στον αναβάτη πάνω στη ζελατίνα του Tricity που είχε χρησιμοποιηθεί ως “πειραματόζωο” τότε, ενώ βρίσκεται ήδη αρκετά χρόνια στο χώρο τον αυτοκινήτων αναπτύσσοντας και εξελίσσοντας την ίδια τεχνολογία. Τώρα με αφορμή του συνωστισμένους δρόμους της Ιταλίας και την ανοδική πορεία της αγοράς των δίκυκλων, βρήκε την ευκαιρία να συνεργαστεί με την Energica που αποτελεί το πρώτο ιταλικό εργοστάσιο κατασκευής ηλεκτρικών μοτοσυκλετών. Σκοπός της συνεργασίας ήταν να παρουσιάσουν ένα σχέδιο που αφενός μεν θα έδινε λύση στο πρόβλημα της εκπομπής ρύπων και αφετέρου θα εισήγαγε καινοτομίες που θα έκαναν τη ζωή των μοτοσυκλετιστών πιο άνετη. Σε δηλώσεις που έκανε η Livia Cevolini, CEO της Energica ανέφερε: “Η επιχειρηματική μας φιλοσοφία είναι βαθιά ριζωμένη στην ιταλική μοτοσυκλετική βιομηχανία με τους κινητήρες και τις καινοτομίες να βρίσκονταν πάντα στο DNA μας. Τα τελευταία χρόνια, έχουμε ενστερνιστεί την ανάγκη της αγοράς και έχουμε προβλέψει δημιουργώντας προϊόντα και λύσεις που είναι μοναδικές στον κόσμο. Με την δημιουργία καινοτομιών έχουμε ξεπεράσει τα στάνταρ της τωρινής τεχνογνωσίας. Ελπίζω τα οράματα της Energica και της Samsung που συνδέονται με το νέο Smart Ride project να αποτελέσουν έμπνευση για την ηλεκτροκίνηση στην Ιταλία και στον υπόλοιπο κόσμο”.

Το αποτέλεσμα της συνεργασίας ήταν να δημιουργηθεί μια πρωτότυπη ηλεκτρική μοτοσυκλέτα, που βασίστηκε πάνω στο ηλεκτρικό café racer Eva EsseEsse9. Απ’ την άλλη, ο επικεφαλής της Samsung της Ιταλίας Francesco Cordani, εστίασε τις δηλώσεις του στην βελτίωση της ποιότητας της καθημερινής ζωής των ανθρώπων αναφέροντας: “Στη Samsung γνωρίζουμε πως οι καινοτομίες παίζουν σημαντικό ρόλο, καθώς επιτρέπουν στα επαναστατικά project να έχουν άμεσο αντίκτυπο στην καθημερινή ζωή. Γι' αυτόν ακριβώς τον λόγο δεσμευόμαστε στην εξερεύνηση νέων τομέων όπου οι ιδέες μπορούν να γίνουν πραγματικότητα χάρη στη τεχνολογία. Με αντικείμενο την ανάπτυξη μιας ποιοτικής λύσης μεγάλης σημασίας, θέλαμε να συνεργαστούμε με μια πολύτιμη εταιρεία στο κόσμο των δικύκλων όπως την Energica, που χάρη στην εμπειρία της και την καινοτόμα προσέγγισή της στα πράγματα, αποτελεί έναν άριστο συνεργάτη για τη δημιουργία του Smart Ride".

Όσον αφορά τη μοτοσυκλέτα που παρουσίασαν, το Bolid E βρίσκεται διαμετρικά αντίθετα απ’ το Essse καθώς είναι αρκετά φουτουριστικό, γεγονός που οφείλεται στην εγκατάσταση των δύο Samsung Galaxy Α στην θέση των καθρεπτών, που συνδέονται με τις κάμερες που υπάρχουν στο μπροστά και πίσω μέρος της μοτοσυκλέτας. Το πίσω φανάρι έχει δώσει τη θέση του σε ένα άλλο θυμίζοντας περισσότερο τουρμπίνα που στο κέντρο βρίσκεται η κάμερα, προσφέροντας ένα καθαρό πλάνο. Με αυτό τον τρόπο το HUD σύστημα της Samsung ενημερώνει τον αναβάτη για τα διερχόμενα αυτοκίνητα που μπορεί να βρίσκονται στη νεκρή γωνία, για εμπόδια στο δρόμο κι ακόμη και για πεζούς. Στο τομέα τον επιδόσεων –αν και δεν έχουν πρωταγωνιστικό ρόλο στη συγκεκριμένη περίπτωση-, ο ηλεκτρικός κινητήρας παράγει 18 χιλιογραμμόμετρα ροπής και η ιπποδύναμη φτάνει του 109 ίππους, ενώ η τελική ταχύτητα περιορίζεται στα 200 χιλιόμετρα την ώρα, προσδίδοντας έτσι περισσότερο ενδιαφέρον στη μοτοσυκλέτα.

Η Samsung θέλοντας να εκμεταλλευτεί πλήρως τις δυνατότητες του HUD, φρόντισε να το εξοπλίσει με πληθώρα λειτουργιών που ο αναβάτης μπορεί να τις διαχειριστεί απ’ το Samsung Galaxy watch -που έχει το ρόλο του κλειδιού της μοτοσυκλέτας- μέσω της εφαρμογής “Energica”. Ξεκινώντας απ’ την αρχή, το smartwatch που παίζει το ρόλο του keyless πομπού, μπορεί να συνδεθεί με τη μοτοσυκλέτα με δύο τρόπους, είτε μέσω Bluetooth είτε μέσω της NFC (Near Field Communication) τεχνολογίας ενεργοποιώντας έτσι τη μοτοσυκλέτα. Σε αυτό το σημείο καλό θα ήταν να τονίσουμε πως η NFC τεχνολογία για να λειτουργήσει χρειάζεται ο πομπός (το Galaxy watch) και ο δέκτης (η μοτοσυκλέτα) να βρίσκονται πολύ κοντά σε απόσταση που μετράται σε εκατοστά, καθιστώντας έτσι δύσκολη την υποκλοπή του σήματος με απώτερο σκοπό τη κλοπή της μοτοσυκλέτας. Ακόμη η δημιουργία “αντικλειδιού” μπορεί να γίνει άμεσα απ’ το χρήστη που έχει τη δυνατότητα να προσφέρει ένα virtual key σε όποιους θέλει, επιλέγοντάς τους απ’ τη λίστα των επαφών του. Αυτό βέβαια είναι διαμετρικά αντίθετο απ’ το NFC που καθιστά δύσκολη την κλοπή της, καθώς αν δεν υπάρχει κάποια άλλη δικλείδα ασφαλείας η αντιγραφή του κλειδιού παραείναι εύκολη. Τέλος το Galaxy watch, διαθέτοντας GPS κατά τη διάρκεια της διαδρομής προσφέρει στον αναβάτη χρήσιμες πληροφορίες όσον αφορά τους σταθμούς επαναφόρτισης.

Μέσω της εφαρμογής ο αναβάτης έχει τη δυνατότητα να εκμεταλλευτεί πλήρως τις λειτουργίες των καμερών που βρίσκονται στη μοτοσυκλέτα και να καταγράψει σε βίντεο τις διαδρομές του ή να τις απαθανατίσει φωτογραφίζοντάς τες, ενώ η αποθήκευση των δεδομένων γίνεται κατευθείαν στο smartwatch, εκμηδενίζοντας το χρόνο μεταφοράς τους απ’ τη μοτοσυκλέτα σε μια άλλη συσκευή που θα χρειαζόταν σε άλλη περίπτωση. Κατά μια έννοια αυτή η λειτουργία θυμίζει το νέο σύστημα συνδεσιμότητας της Triumph που εισήγαγε στα Scrambler XC/XE φέτος, παρέχοντας τις ίδιες δυνατότητες όσον αφορά τα βίντεο και τις φωτογραφίες όμως με διαφορετικό τρόπο. Ακόμη, μέσω της “Energica” και της τεχνολογίας Bluetooth μπορεί να ελέγξει απομακρυσμένα τις ενδείξεις της μοτοσυκλέτας, όπως την στάθμη της μπαταρίας, τη μέση κατανάλωση, την υπολειπόμενη αυτονομία, καθώς και τις υπόλοιπες ενδείξεις απ’ τον πίνακα οργάνων όπως τη ταχύτητα, τις στροφές αλλά και τη ροπή. Επίσης χάρη στο εγκατεστημένο GPS στη μοτοσυκλέτα μπορεί να ελέγχει ανά πάσα στιγμή τη τοποθεσία της, ενώ έχει και τη δυνατότητα της ενεργοποίησης της κόρνας.

Το Bolid E όπως αναφέραμε και νωρίτερα αποτελεί μια πρωτότυπη μοτοσυκλέτα, όμως αν σκεφτεί κανείς την πορεία της Samsung στο χώρο των αυτοκινήτων και τις προθέσεις για την ενασχόλησή της με τις μοτοσυκλέτες τα τελευταία χρόνια, το να δούμε μοτοσυκλέτες που θα φέρουν τις καινοτομίες της Samsung δεν αποτελεί κάποιο μακρινό σενάριο επιστημονικής φαντασίας.

Μείωση ΦΠΑ στα κράνη: Το νομοθετικό παράθυρο για το 6%!

Το ζητήσαμε από τον Υφυπουργό Υγείας
Μείωση ΦΠΑ στα κράνη: Το νομοθετικό παράθυρο για το 6%!
Θάνο Αμβρ. Φελούκα
Από τον

Θάνο Αμβρ. Φελούκα

14/4/2026

Η μείωση ΦΠΑ στα κράνη είναι ένα ζήτημα που μας απασχόλησε εδώ στο MOTO έντονα στις αρχές της δεκαετίας του ’90, όταν είδαμε μπροστά μας να ετοιμαζόμαστε ως χώρα να χάσουμε το μοναδικό νομοθετικό παράθυρο για την καθιέρωση μηδενικού συντελεστή. Όπως και τελικά συνέβη!

Εκείνη την εποχή όμως δεν υπήρχε η υποστήριξη του κόσμου για έναν βασικό λόγο: «Ας έχει και 50% ΦΠΑ, εμείς έτσι και αλλιώς δεν το φοράμε», ήταν μία από τις βασικές απαντήσεις κόντρα σε κάθε εκστρατεία που ουσιαστικά μηδένιζε την πίεση προς οποιονδήποτε κρατικό εκπρόσωπο.

Έτσι και αλλιώς μόνο εμείς κάναμε εκστρατεία για τη χρήση του εκείνη την εποχή, ούτε καν η ίδια η Πολιτεία!

Πέντε χρόνια μετά, το 1995, αποφάσισε το κράτος να αυστηροποιήσει τη χρήση ζώνης και κράνους με μηδαμινά ωστόσο αποτελέσματα, ιδιαίτερα στη χρήση κράνους. Τότε ήταν η πρώτη φορά που ακούστηκε παράπονο για τον ΦΠΑ, ήταν όμως ήδη αργά.

Το θέμα μηδενισμού ΦΠΑ στα κράνη επανήλθε στην επικαιρότητα μόνο όταν αυξήθηκε η φορολογία πάνω από τον μέσο όρο της Ευρώπης και τότε μόνο φάνηκε αυτό για το οποίο φωνάζαμε στις αρχές του ’90, πως δεν γίνεται να μειωθεί κάτω από το 12% καθώς η Ε.Ε. δεν επιτρέπει, για λόγους ανταγωνισμού, μικρότερους συντελεστές παρά μόνο σε αγαθά πρώτης ανάγκης.

Το παράδειγμα της Αγγλίας εξηγεί με τον καλύτερο τρόπο τι ακριβώς δεν άκουσε ο κόσμος το 1991: Προετοιμάζοντας την δημιουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης για το 1993, τα κράτη μέλη είχαν ήδη συμφωνήσει σε μία σειρά από όρους, μέσα σε αυτούς ήταν πως θα έβαζαν ένα κατώτερο όριο στο ΦΠΑ, ώστε να μη μπορεί μία χώρα να τον μηδενίσει, με στόχο να προσελκύσει πολίτες άλλων χωρών να διασχίσουν τα σύνορα και να την επιλέξουν ως «παράδεισο της λιανικής πώλησης» πραγματοποιώντας τις αγορές τους εκεί, αντί για τη χώρα τους. Εξαίρεση θα γινόταν μόνο για αγαθά πρώτης ανάγκης που κάθε κράτος θα μπορούσε να επιβάλλει ό,τι ΦΠΑ ήθελε καθώς και μόνο για την προπαρασκευαστική περίοδο, άνοιγε ένα και μόνο παράθυρο, να διατηρήσουν το μηδενικό ΦΠΑ σε όσα αγαθά το είχαν πράξει ήδη.

Η Αγγλία ήταν η μόνη χώρα εκείνη την εποχή με μηδενικό ΦΠΑ στα κράνη και έτσι όταν στις 7 Φεβρουαρίου υπογράφτηκε η Συνθήκη του Μάαστριχτ που σε ισχύ θα έμπαινε την 1η Νοεμβρίου 1993, είχαν την ευκαιρία να επιλέξουν να διατηρήσουν τον μηδενικό συντελεστή ΦΠΑ και δεν παρέλειψαν να το κάνουν. Όσο η Αγγλία ήταν εντός της Ε.Ε. ήταν η μόνη χώρα της Ευρώπης με μηδενικό ΦΠΑ στα κράνη, τώρα προφανώς μπορεί να αυτορυθμίσει οποιονδήποτε συντελεστή, υπήρξε όμως το μοναδικό παράδειγμα εντός Ε.Ε. με μηδενικό ΦΠΑ στα κράνη μοτοσυκλετών.

Εμείς δεν τα λέμε αυτά πρώτη φορά, τα έχουμε εξηγήσει πολλές και εδώ αναλυτικά η πιο πρόσφατη που παράλληλα εξηγεί και την εγκληματικότητα της κυβέρνησης, να πληρώνει πρόστιμο γιατί διατηρεί τον ΦΠΑ σε αγαθά πρώτης ανάγκης!

Για ένα σημαντικό ποσοστό κρατών-μελών που η μοτοσυκλέτα δεν αποτελεί καθημερινό όχημα μετακίνησης, το ζήτημα αυτό είναι άνευ ουσίας, για την Ιταλία, την Ισπανία, τη Γαλλία, την Πορτογαλία και φυσικά και για εμάς, το ύψος φορολογίας στα κράνη έχει διαφορετική σημασία.

Για αυτό και ήταν αναπάντεχο το γεγονός πως πριν από έξι χρόνια, στις αρχές του 2020, ο συντελεστής ΦΠΑ έπεσε στο 13% αντί του 24%, μία όμως αλλαγή που έγινε για να ψαλιδίσει την αύξηση του κόστους που ήδη ερχόταν και δεν έκανε μεγάλο αντίκτυπο στο κοινό.

Μία περαιτέρω μείωση στο 6% θα μπορούσε να κάνει τη διαφορά, αν φυσικά δεν απορροφηθεί, ενώ θα άνοιγε και τον δρόμο για μελλοντικό μηδενισμό, που ήταν και ο αρχικός μας στόχος, πριν από 35 χρόνια!

Το παράθυρο για μείωση κάτω από το όριο που θέτει η Ε.Ε. είναι να εγγραφούν τα κράνη ως απαραίτητος εξοπλισμός ασφαλείας, όπως δηλαδή είναι στην πράξη! Ωστόσο η Ε.Ε. έχει νομοθετήσει μέχρι στιγμής για τα κράνη των εργοταξίων, όχι και εκείνα των μοτοσυκλετών, καθότι όπως πολλές φορές έχουμε εξηγήσει, η μοτοσυκλέτα είναι κάτι άγνωστο στα έδρανα των Βρυξελών. Ένα παράθυρο υπάρχει μέσω γνωμοδότησης από το Υπουργείο Υγείας και αυτό ακριβώς ζητήσαμε πριν λίγες ημέρες.

Στην Έκθεση Μοτοσυκλέτας 2026, που το MOTO ήταν το μόνο αμιγώς μοτοσυκλετιστικό μέσο που είχε περίπτερο, για να είμαστε κοντά στους επισκέπτες και αναγνώστες, πέρασε μεταξύ άλλων και ο Υφυπουργός Υγείας, Μάριος Θεμιστοκλέους και όταν βρέθηκε στο περίπτερο του MOTO, είχαμε την ευκαιρία να του καταθέσουμε αίτημα για τη θετική του εισήγηση προς το 6% στο ΦΠΑ για τα κράνη μοτοσυκλετών. 

Ο δρόμος είναι μακρύς, τουλάχιστον τώρα εκτός από ένα πρώτο βήμα, υπάρχει και η υποστήριξη του κόσμου, που δεν κάνει το ίδιο λάθος με το 1990.

 

 

 

Όπως είχαμε τονίσει και εδώ, η χώρα μας κάνει το έγκλημα να επιβάλλει φορολογία εκτός κανόνων της Ε.Ε. και να πληρώνει πρόστιμο για τον λόγο αυτό. Όσο η διαφορά εισπραχθέντων από την παράνομη φορολογία μείον του προστίμου καταλήγει με θετικό πρόσημο, τόσο θα συνεχίζει το έγκλημα αυτό. Εκτός από το παράδειγμα με την ενσωμάτωση της οδηγίας για τον μηδενισμό ΦΠΑ στα είδη πρώτης ανάγκης, στο θέμα των μοτοσυκλετών που μας αφορά, η χώρα μας εγκληματεί και με το Ειδικό Τέλος Ταξινόμησης. Η Ε.Ε. το γνωρίζει αυτό και σχεδιάζει να ανεβάσει το πρόστιμο σε τέτοιο ύψος που πλέον να μη συμφέρει η διατήρησή του.

Αν κάποιος αφαιρέσει την διαφορά ΦΠΑ και το Ειδικό Τέλος Ταξινόμησης από την τελική τιμή, τότε θα καταλάβει πως οι μοτοσυκλέτες στην Ελλάδα δεν πωλούνται ακριβότερα από άλλες χώρες λόγω κέρδους, αλλά εξαιτίας αυξημένης φορολογίας που ως ένα σημείο καταλήγει και ζήτημα ασφάλειας, ιδιαίτερα στις μοτοσυκλέτες 1.000 κυβικών που η διαφορά αυτή διαφαίνεται περισσότερο.

Άρα το συμπέρασμα είναι πως μία χαρά θα μπορούσε να μειώσει η Πολιτεία το ΦΠΑ στο 0% και να πληρώνει έπειτα πρόστιμο στην Ε.Ε. αλλά αυτό δεν θα το κάνει αν δεν υπάρχει άμεσο όφελος στο ταμείο. Το μακροχρόνιο όφελος για την κοινωνία είναι δεδομένο, αλλά αυτό δεν το κοιτά κανείς. Ας ελπίσουμε λοιπόν πως από την πλάγια οδό θα έρθει η περαιτέρω μείωση στο 6% για αρχή και πως αυτή θα περάσει στην τελική τιμή και βλέπουμε έπειτα και για τον στόχο του 1990!