Η είδηση σίγουρα προκαλεί έκπληξη, αλλά από την άλλη μεριά θα μπορούσαμε να πούμε ότι είναι μέχρι και… αναμενόμενο, δεδομένης της φόρας που έχουν πάρει οι Κινέζοι στην εξέλιξη της τεχνολογίας τους, έστω κι αν σε μεγάλο ποσοστό βασίζεται στην αντιγραφή.
Πίσω στην δεκαετία του '80, η Honda δούλευε πάνω στην ιδέα ενός δικύλινδρου, τετράχρονου 250cc με turbo, με το οποίο ήθελε να ανταγωνιστεί τα δίχρονα 500 στα GP. Παρά το γεγονός ότι αυτός ο κινητήρας κατάφερε να αποδίδει 150 άλογα στις 20.000 στροφές, δεν μπήκε ποτέ σε αγωνιστική μοτοσυκλέτα, καθώς οι κανονισμοί αποτέλεσαν ένα ανυπέρβλητο εμπόδιο, ακόμη και για την Honda.
Την ίδια περίοδο, οι μηχανικοί της Big-H ετοίμαζαν και μια έκδοση του VT250F με αυτόν τον turbo κινητήρα για τον δρόμο, ούτως ώστε να λανσάριζαν την συγκεκριμένη τεχνολογία ταυτόχρονα στις πίστες και στην παραγωγή. Αν και το project είχε φτάσει πολύ κοντά στο στάδιο της παραγωγής το 1985, αποσύρθηκε κι αυτό όπως και η αγωνιστική του έκδοση.
Μπορεί λοιπόν να μείναμε με την απορία για το πώς θα ήταν μια μικρού κυβισμού μοτοσυκλέτα με κινητήρα turbo, αλλά φαίνεται ότι πολύ σύντομα θα μας λυθούν οι απορίες, καθώς η κινέζικη εταιρεία Benda ετοιμάζεται να ακολουθήσει τα χνάρια της Honda, εξελίσσοντας το "VTR 300 Turbo", όπως μαρτυρά το teaser που δημοσίευσε το εργοστάσιο για τη νέα χρονιά.
Το BD300-15
Προς το παρόν, δεν έχουμε κάτι παραπάνω από αυτό, πέρα ίσως από το όνομα του μοντέλου, όπου το VT αντιστοιχεί σε ένα δικύλινδρο V κινητήρα, ενώ το R μαρτυρά ότι θα πρόκειται για μια μοτοσυκλέτα με full fairing και το 300 την χωρητικότητα του κινητήρα.
Μπορεί η Benda να μην ιδιαίτερα γνωστή στην Ευρώπη, καθώς πρόκειται για μια νεοσύστατη σχετικά εταιρεία, αλλά ήδη κατασκευάζει ένα ενδιαφέρον εντυπωσιακά bobber, το BD300-15, το οποίο παρουσιάστηκε πέρσι και διαθέτει έναν τετράχρονο, υγρόψυκτο, δικύλινδρο V κινητήρα 298cc, με δύο επικεφαλής εκκεντροφόρους και απόδοση 30 ίππων. Μάλιστα, το 2020 έκανε αίσθηση και το concept LF-01 που έδειξε, με τον τετρακύλινδρο εν σειρά κινητήρα των 680cc, το οποίο επιβεβαιώθηκε πως θα μπει στην παραγωγή φέτος με την ονομασία LFC-700.
Το concept LF-01
Μπορούμε να θεωρήσουμε βέβαιο ότι ο κινητήρας του BD300 θα αποτελέσει την βάση για του VTR300 Turbo, και ανάλογα με την απόδοση, μπορεί να φτάσει να αποδίδει μέχρι και 50 ίππους.
Εν αναμονή λοιπόν των νέων από την μακρινή Ανατολή, για τον πρώτο κινέζικο κινητήρα με turbo!
Omoway OMO X: Το σκούτερ που ξεπαρκάρει, στέκεται και κινείται μόνο του - Στην παραγωγή το 2026
Η άγνωστη Omoway θέλει να κάνει την έκπληξη - Ηλεκτρικό, με AI, προηγμένα συστήματα υποβοήθησης και αισθητική με επιρροές από τα 80s!
Από τον
Φίλιππο Σταυριδόπουλο
11/7/2025
Το Omoway Omo X παρουσιάστηκε... μόνο του τον προηγούμενο μήνα στην Jakarta της Ινδονησίας και κινήθηκε στη σκηνή χωρίς αναβάτη αφήνοντας πολλές υποσχέσεις, ενώ κατάφερε να "μπερδέψει" με τις τεχνολογίες του πολλά μέσα ενημέρωσης, εγχώρια και ξένα που βιάστηκαν να το βαφτίσουν αυτόνομο.
Το Omo X της άγνωστης Omoway που ιδρύθηκε πριν από λίγο καιρό από πρώην στελέχη της κινέζικης κατασκευάστριας ηλεκτρικών αυτοκινήτων XPeng είναι ένα σκούτερ, επίσης ηλεκτρικό που θέλει να δώσει υπόσταση στο χιλιοειπωμένο κλισέ περί αλλαγής δεδομένων στην κατηγορία, με την εταιρία να θέλει να φέρει πρώτη στην παραγωγή τεχνολογίες που κατασκευαστές όπως η Honda και η Yamaha έχουν δείξει προς το παρόν μόνο ως μορφή concept.
Το hi tech Omo X έχει ρετρο επιρροές στη σχεδίασή του και οι παλιότεροι είναι αδύνατο να μην προσέξουν ότι θυμίζει αισθητικά το Honda CN250 από τα μέσα της 10ετίας του '80, αν και το φωτιστικό σώμα, δίνει μια σαφώς πιο φουτουριστική εικόνα .
H έκδοση παραγωγής αναμένεται να είναι έτοιμη μέχρι το τέλος του 2025, με το λανσάρισμα να σχεδιάζεται για τις αρχές του 2026 στην Ινδονησία, που είναι μία από τις μεγαλύτερες αγορές δικύκλου παγκοσμίως και εκεί θα βρίσκεται και η γραμμή παραγωγής.
Με μοντέρνο και πρωτοποριακό τεχνολογικό πακέτο, το Omo X διαθέτει χαρακτηριστικά που συναντάμε στα σύγχρονα αυτοκίνητα και ακόμη περισσότερο στα αμιγώς ηλεκτρικά, ενώ υπόσχεται και άλλες τεχνολογίες που στους δύο τροχούς δεν έχουν δει ακόμη το φως της παραγωγής. Το σύστημα Halo Pilot που επιτρέπει αυτοματοποιημένη οδήγηση στηρίζεται σε αλγορίθμους ΑΙ ενώ παρακολουθεί τι συμβαίνει σε κάθε κατεύθυνση 360ο γύρω από το scooter μέσω μιας σειράς καμερών, ενώ μπορεί να επικοινωνήσει μέσω τεχνολογίας V2V με άλλα οχήματα. To Halo Pilot προσφέρει λειτουργία adaptive cruise control, προειδοποιεί για σύγκρουση με άλλα οχήματα, ενώ διαθέτει και λειτουργία αυτόματου παρκαρίσματος, με το σκούτερ να οδηγείται μόνο του μόνο του στη θέση που το ορίζει ο αναβάτης του μέσω smartphone ενώ προσφέρει επαγωγική φόρτιση για την μπαταρία του κάνοντας τα καλώδια περιττά.
Το scooter διατηρεί στατικά και σε μικρές ταχύτητες την ισορροπία του χωρίς προσπάθεια από τον αναβάτη, ενώ διορθώνει την πορεία του όταν εκτραπεί λόγο ανωμαλίας του οδοστρώματος από αυτή. Η Omoway δεν διευκρινίζει πώς ακριβώς το πετυχαίνει αυτό ωστόσο γνωρίζουμε ότι είναι δυνατό να γίνει με γυροσκόπιο (πολύ βαρύ και ενεργοβόρο ειδικά για ηλεκτρικό) αλλά και με την τεχνολογία που έχει παρουσιάσει η Honda με ηλεκτρικό μοτέρ στο τιμόνι και μονάδα που μονάδα που μετρά την κλίση του δικύκλου. Μάλιστα, στην περίπτωση του Omo X, το σύστημα υποβοηθά τον αναβάτη να αποφύγει μια πτώση και εν κινήσει, στην περίπτωση για παράδειγμα που πατήσει μια μεγάλη πέτρα και γλιστρήσει ο εμπρός τροχό με διορθώσεις στο τιμόνι, κάτι που δεν έχουμε ξαναδεί μέχρι στιγμής από άλλον κατασκευαστή.
Το Omo X μπορεί επίσης να ακολουθεί το όχημα που βρίσκεται μπροστά του χωρίς ο αναβάτης να ελέγχει την πορεία του ή να κρατά το τιμόνι, κάτι που γίνεται ήδη στον κόσμο του αυτοκινήτου με μοντέλα που εκμεταλλεύονται αυτές τις τεχνολογίες και μπορούν να κινηθούν χωρίς επίβλεψη με χαμηλές ταχύτητες σε αστικό περιβάλλον. Σε δίκυκλο ακούγεται πολύ επικίνδυνο αφού αν χρειαστεί να φρενάρει απότομα -δεν ξέρουμε αν μπορεί να το κάνει αυτό το Omo X- ο αναβάτης θα καταλήξει στο έδαφος.
Ένα ακόμη ενδιαφέρον στοιχείο είναι η πολυμορφικότητα του σκούτερ της Omoway που μπορεί να "αλλάξει" από scooter σε μοτοσυκλέτα με προαφαιρούμενο κουτί ανάμεσα από τα πόδια του αναβάτη, δυο πλαϊνές βαλίτσες αλλά και ένα top box που κινείται ηλεκτρικά σε ράγες και μπορεί να έρθει μπροστά για να προσφέρει υποστήριξη στην πλάτη του οδηγού!
Σύμφωνα με τη νεοσύστατη εταιρεία το Omo X, διαθέτει επίσης σύστημα προειδοποίησης σύγκρουσης, υποβοήθηση φρεναρίσματος έκτακτης ανάγκης με υποβοήθηση αποφυγής (!) και ανίχνευση-προειδοποίηση τυφλού σημείου.
Η εταιρεία θα δραστηριοποιείται αρχικά στην Ασία και το Omo X φαίνεται πως έχει σχεδιαστεί ειδικά για αυτές τις αγορές, οπότε μοιάζει απίθανο να το δούμε σύντομα στην Ευρώπη. Έχει ενδιαφέρον επίσης να δούμε πόσα από αυτά που ισχυρίζεται η Omoway θα εφαρμοστούν τελικά στο σκούτερ που θα βγει στην παραγωγή, αν και πότε θα ενσωματωθούν όλα τα συστήματα -και σε ποια έκδοσή του- και με ποιον τρόπο θα γίνει αυτό αφού οι πληροφορίες που παρέχονται στην ιστοσελίδα της εταιρείας είναι προς το παρόν λιγοστές και επιφανειακές.
Ακούγεται μάλιστα ότι θα κοστίζει μόλις 3.500 ευρώ κάτι που μοιάζει εξαιρετικά απίθανο με δεδομένο ότι είναι ηλεκτρικό και θα φέρει και έναν σκασμό προηγμένα ηλεκτρονικά συστήματα, εκτός αν πρόκειται για τη βασική έκδοση που δεν θα έχει κανένα από αυτά. Σε κάθε περίπτωση κρατάμε μικρό καλάθι και αναμένουμε περισσότερες λεπτομέρειες τους επόμενους μήνες.