Η Jawa στην Ευρώπη το 2020!!

Η επικείμενη άφιξη!
Από τον

Πάνο Καραβοκύρη

24/4/2020

Ήταν αναμενόμενο, απ’ τη στιγμή που η Mahindra εξαγόρασε τις υπόλοιπες μετοχές της Peugeot Motorcycles τον περασμένο Οκτώβριο. Αλλά το πώς συσχετίζεται η Mahindra και η Peugeot με την έλευση της Jawa και των μοτοσυκλετών της στη Ευρώπη; Εξηγούμαστε ευθύς αμέσως. Η Mahindra είναι μια τεράστια εταιρεία με αμέτρητα παρακλάδια που έχει δημιουργήσει μέσα απ’ την εξαγορά διάφορων εταιρειών ή τη δημιουργία θυγατρικών. Η κάποτε τσεχοσλοβάκικη εταιρεία Jawa, που ιδρύθηκε το 1929, βρέθηκε τη δεκαετία του ’60 να συνεργάζεται με την ινδική Ideal Jawa, με την τελευταία να δημιουργεί μοτοσυκλέτες χρησιμοποιώντας ένα νέο όνομα, το Yezdi.

Ωστόσο, πριν από πέντε χρόνια το 60% των μετοχών της Jawa βρέθηκε στα χέρια της θυγατρικής της Mahindra, Classic  Legends Private Limited, η οποία έχει και την BSA, ενώ το υπόλοιπο 40% παραμένει στον γιο του ιδρυτή της Ideal Jawa, Boman Irani και τον επιχειρηματία Anupam Thareja – τουλάχιστον προς το παρόν...

Στόχος της Mahindra μέσα απ’ την Classic Legends Private Limited είναι να επεκταθεί στη παγκόσμια αγορά χρησιμοποιώντας τα ιστορικά ονόματα της μοτοσυκλετιστικής βιομηχανίας των BSA και Jawa. Για να το κάνει με όσο το δυνατόν χαμηλότερο κόστος, προχώρησε στην εξαγορά της Peugeot Motorcycles, έτσι ώστε να μην χρειάζεται η δημιουργία ενός νέου επίσημου δικτύου αντιπροσωπειών. Παράλληλα ετοιμάζονται και νέα μοντέλα για την Peugeot όπως έχουμε αναφέρει στο παρελθόν.

Το 2018, οι άνθρωποι της Jawa κατάφεραν να δημιουργήσουν έναν νέο κινητήρα, ένα πραγματικό έργο τέχνης, αφού η εξωτερική του εμφάνιση θυμίζει τους πρώτους δίχρονους κινητήρες της εταιρείας, ενώ αναφέρεται πώς έχει δοθεί η δέουσα σημασία ώστε η μελωδία που απελευθερώνεται απ’ τις εξατμίσεις του να θυμίζει δίχρονο. Ο τετράχρονος, υγρόψυκτος μονοκύλινδρος των 293cc αποδίδει 27 ίππους και 2,75kg.m και διαθέτει μια αρκετά πλατιά καμπύλη ροπής προσφέροντας διάρκεια στην δύναμή του. Ο κινητήρας ανανεώθηκε τον περασμένο Μάρτιο για να πληροί τις προδιαγραφές BSVI και τα Jawa και Forty Two που τον χρησιμοποιούν δέχτηκαν ένα ελαφρύ ρετουσάρισμα, με ένα απ’ τα πιο ενδιαφέροντα στοιχεία τους να είναι ότι απέκτησαν δικάναλο ABS.

Προφανώς η ανανέωση δεν ήταν τυχαία, καθώς τώρα ήρθε και η επίσημη ανακοίνωση ότι οι μοτοσυκλέτες της Jawa θα έρθουν στην Ευρώπη μέχρι το τέλος του 2020, ενώ μαζί τους θα έρθει και το Perak. Αρχικά τα δύο πρώτα μοντέλα που αναφέραμε, χρησιμοποιούν τον μονοκύλινδρο κινητήρα που περιγράφουμε παραπάνω και οι διαφορές τους είναι κυρίως στους χρωματισμούς και σε ορισμένα στοιχεία της εμφάνισης, όπως οι καθρέφτες και τα χρωμιωμένα μέρη, ενώ και τα δύο απευθύνονται σε αναβάτες που προτιμούν τις κλασικές μοτοσυκλέτες. Ο εξοπλισμός τους είναι σχετικά λιτός, με ένα ταμπούρο πίσω, χωρίς LED φωτιστικά σώματα και άλλα στοιχεία για να εντυπωσιάσουν ένα ευρύτερο κοινό αναβατών.

Το Perak από την άλλη κεντρίζει περισσότερο το ενδιαφέρον λόγω της bobber σχεδίασης, ενώ είναι εξοπλισμένο με την μεγαλύτερη σε κυβισμό έκδοση του κινητήρα που χρησιμοποιούν τα Jawa και Forty Two, η οποία φτάνει τα 334cc. Η αύξηση του κυβισμού έχει προέλθει απ’ τη χρήση ενός μεγαλύτερου σε διάμετρο εμβόλου των 81 χιλιοστών (αντί για 76 που έχουν τα Forty Two και Jawa), ενώ ο λόγος της συμπίεσης έχει παραμένει ίδιος στο 11:1. Έτσι η ιπποδύναμη φτάνει τους 30 ίππους και η ροπή τα 3,16 κιλά!

Παράλληλα το Perak έχει μονό αμορτισέρ πίσω με ρύθμιση για την προφόρτιση σε αντίθεση με τα κλασσικά μοντέλα που έχουν δύο αμορτισέρ αερίου χωρίς ρυθμίσεις. Οι διαφορές επεκτείνονται και στο σύστημα πέδησης το οποίο αποτελείται από δύο δισκόφρενα με πλευστές δαγκάνες και ABS, ενώ τα κλασσικά έχουν ABS μόνο στο εμπρός φρένο. Τα όργανα είναι κοινά και για τα τρία μοντέλα, ενώ το πίσω φανάρι του Perak είναι LED τεχνολογίας.

Η άφιξή τους στην ευρωπαϊκή αγορά, φιλοδοξεί να επηρεάσει τις πωλήσεις των Triumph και Royal Enfield που είναι οι άμεσοι ανταγωνιστές της Jawa. Το καλύτερο το αφήσαμε για το τέλος, και δεν είναι άλλο απ’ το κόστος απόκτησης. Αυτή τη στιγμή η τιμή του Forty Two στην έκδοση με το δικάναλο ABS στην Ινδία δεν ξεπερνά τις 2.000 ευρώ! Για την ακρίβεια κοστίζει μόλις 1.994 ευρώ και 30 λεπτά!! Σίγουρα, οι τιμές των μοντέλων δεν θα παραμείνουν οι ίδιες για τις ευρωπαϊκές αγορές, όμως όπως και να έχει θα είναι πολύ πιο χαμηλές απ’ τον ανταγωνισμό. Αν τα μοντέλα της Jawa είναι τόσο ποιοτικά όσο της Royal Enfield, τότε η επιτυχία θα είναι δεδομένη στο σενάριο που το κόστος δεν θα αυξηθεί υπερβολικά. Για το Perak, η εταιρεία δεν έχει ανακοινώσει ακόμη την τιμή του…

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ             Jawa Forty Two (Perak)
  
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ
Μήκος (mm):
1.369 (1.485)
Ύψος σέλας (mm):
765 (750)
 
ΠΛΑΙΣΙΟ
Τύπος:
Διπλό σωληνωτό
Βάρος κατασκευαστή γεμάτη (kg):
170 (179)
Ρεζερβουάρ / ρεζέρβα (l):
14
 
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
Τύπος:
Τετράχρονος, υγρόψυκτος, μονοκύλινδρος με 2ΕΕΚ
Διάμετρος επί διαδρομή (mm):
76 x 65 (81 x 65)
Χωρητικότητα (cc):
293 (334)
Σχέση συμπίεσης:
11:1
Ισχύς (ΗΡ/rpm):
27 (30)
Ροπή (kg.m/rpm):
2,75 (3,16)
Ειδική ισχύς (ΗΡ/l):
92,1 (89,8)
Τροφοδοσία:
Ηλεκτρονικός ψεκασμός
Σύστημα εξαγωγής:
1 σε 2
\Σύστημα λίπανσης:
Υγρό κάρτερ
Σύστημα εκκίνησης:
Μίζα
 
ΜΕΤΑΔΟΣΗ
Συμπλέκτης:
Υγρός πολύδισκος
Πρωτεύουσα μετάδοση / σχέση:
Με γρανάζια / -
Τελική μετάδοση / σχέση:
Με αλυσίδα / -
 
ΠΙΣΩ
ΑΝΑΡΤΗΣΗ
Δύο αμορτισέρ αερίου (Μονό αμορτισέρ)
Διαδρομή (mm):
- (Επτά θέσεις προφόρτισης)
Ρυθμίσεις:
-
ΤΡΟΧΟΣ
Ζάντα:
Με ακτίνες
Ελαστικό:
120/80-17 (140/70-17)
ΦΡΕΝΟ
Ταμπούρο διαμέτρου 153mm (Ένας δίσκος 240mm με πλευστή δαγκάνα και ABS)
 
ΟΡΓΑΝΑ / ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ
Αναλογικό ταχύμετρο και δείκτης καυσίμου. Μια ψηφιακή οθόνη LCD με έναν ολικό και δύο μερικούς χιλιομετρητές. Ενδεικτικές λυχνίες για φλας, ρεζέρβα, νεκρά, θερμοκρασία ψυκτικού υγρού, μεγάλη σκάλα φωτός, ABS, έλεγχο κινητήρα και κατάσταση μπαταρίας.
 
ΕΜΠΡΟΣ
ΑΝΑΡΤΗΣΗ
Τηλεσκοπικό πιρούνι
Διαδρομή/Διάμετρος (mm):
-
Ρυθμίσεις:
-
ΤΡΟΧΟΣ
Ζάντα:
Με ακτίνες
Ελαστικό:
90/90-18 (100/90-18)
ΦΡΕΝΟ
Ένας δίσκος 280mm με πλευστή δαγκάνα και ABS
 
 
 

 

Η BMW ξανά βγάζει το σκούτερ που οδηγείται χωρίς κράνος – Έρχεται το Vision CE

Ηλεκτρικό και πιο άσχημο από πριν αλλά με πολλές custom επιλογές
Η BMW ξανά βγάζει το σκούτερ που οδηγείται χωρίς κράνος – Έρχεται το Vision CE
Θάνο Αμβρ. Φελούκα
Από τον

Θάνο Αμβρ. Φελούκα

2/9/2025

Έχουν ήδη περάσει είκοσι χρόνια από τότε που βγήκε το C1, το σκούτερ με κλωβό ασφαλείας και ζώνες ασφαλείας που μπορούσες να οδηγήσεις χωρίς κράνος. Η εμπορική του επιτυχία ήταν αντιστρόφως ανάλογη της προβολής που πήρε εκείνη την εποχή, όχι από τον Ειδικό Τύπο αλλά από τα γενικά μέσα ενημέρωσης. Καθότι μία ακριβή λύση όμως το C1 πέρασε εισπρακτικά την γραμμή της επιτυχίας και έκλεισε τον κύκλο του στην BMW με θετικό πρόσημο. Ακόμη και στην Ελλάδα έγιναν ρεπορτάζ σε δελτία ειδήσεων για το αν μπορεί το C1 να προστατέψει με επιτυχία τον αναβάτη του, υπερτονίζοντας τα 2 περιστατικά που καταγράφηκαν. Πανευρωπαϊκά υπήρχαν προφανώς περισσότερα, όπως φυσικά υπήρχαν και δυστυχήματα, ανακαλύπτοντας έπειτα τα ψιλά γράμματα στις οδηγίες της BMW που έλεγε επακριβώς που προστατεύει το C1 χωρίς κράνος και που θα πρέπει να χρησιμοποιείται με αυτό.

Πριν από έντεκα χρόνια επίσης, η BMW ξεκίνησε την σειρά των ηλεκτροκίνητων σκούτερ κρατώντας το γράμμα C φτάνοντας στο CE 04 που προηγήθηκε του CE 02. Χρειάζεται ωστόσο να τους αποδώσουμε εκείνο που αξίζουν και το ακριβό CE 04 είναι πράγματι η επιτομή των ηλεκτρικών σκούτερ αυτή την στιγμή αν και θα μπορούσε να το κάνει, θεωρώ, χωρίς να κοστίζει τρεις φορές επάνω. Μπορεί στα αυτοκίνητα να έχουν κατατροπωθεί πλήρως από την προηγμένη κινέζικη τεχνολογία και θα περίμενε κανείς να το πάθουν αυτό και στα σκούτερ που εκεί μετρούν εκατομμύρια πωλήσεις, συνολικά, αλλά από πλευράς τεχνολογίας και οδηγικής συμπεριφοράς, το CE 04 κατάφερε να γίνει το πρότυπο από το 2022 που το είδαμε για πρώτη φορά.

Εκείνο επίσης που χρειάζεται να τους αποδώσουμε, είναι η απύθμενη ανοησία που διακατέχει τις αποφάσεις του τμήματος marketing από την αρχή του έτους. Δεν έχω ανακαλύψει ακόμη τον απευθείας υπεύθυνο για τις αποφάσεις που έχουν πάρει από την αρχή της χρονιάς αλλά θα το κάνω γιατί κάποιος πρέπει να του το πει ευθέως: Να σταματήσει να λανσάρει μοντέλα με ΑΙ και με αμφιλεγόμενα μηνύματα. Το promo video του νέου Vision CE τελειώνει με το «Έρχεται σύντομα» και συνεχίζει λέγοντας «μπορεί και αργότερα, μπορεί και καθόλου». Αν μιλούσαμε για την νέα δημιουργία της Pop Mart μετά το Labubu, θα ήταν ένας όμορφος τρόπος να κλείσεις το Video που την λανσάρει. Τώρα είναι απλά αμήχανο… όπως το σκούτερ τους «και να που γράφετε αστεία και γελάτε με την διαφήμισή μας» θα απαντήσει ο υπεύθυνος για αυτό που είδαμε, διαβεβαιώνοντας έτσι πως δεν έχει πιάσει το νόημα.

Η BMW ξανά βγάζει το σκούτερ που οδηγείται χωρίς κράνος – Έρχεται το Vision CE
Το κατάλληλο όχημα για το Burning Man

Άλλη μία παρουσίαση λοιπόν βασισμένη σε ψηφιακές φωτογραφίες για κάτι που πρέπει να του εμπιστευτείς την ασφάλειά σου για ένα δίκυκλο που είναι το μόνο όχημα στο οποίο ο άνθρωπος συμμετέχει ενεργά με ολόκληρο το σώμα του.

Βέβαια αυτό τώρα μειώνεται στο Vision CE γιατί έχει γυροσκόπια που κρατούν την ισορροπία εκείνα αντί για εσένα που το οδηγείς. Η BMW έχει προχωρήσει πολύ σε αυτή την τεχνολογία κάνοντας ένα R 1250GS να οδηγεί αυτόνομα και να ισορροπεί με ευκολία, οπότε μπορεί να φέρει στο Vision CE το πρώτο στάδιο της τεχνολογίας αυτής.

Συνδυαστικά με την πλατφόρμα CE 04 που έχει τα κατάλληλα μηχανικά μέρη, το νέο Vision CE θα μπορούσε να γίνει ο άξιος συνεχιστής του C1 κρατώντας την απρόσιτη τιμή απόκτησης φυσικά και επεκτείνοντας τον χαρακτήρα του χαμαιλέοντα που από την αρχή ήθελε η BMW να έχει το C1. Με σειρά από εργοστασιακά αξεσουάρ και προτρέποντας την δημιουργία νέων από τρίτους κατασκευαστές, το Vision CE έχει το όραμα να αποτελέσει την βάση και στην πράξη εκείνα που θα κυκλοφορούν στους δρόμους να είναι μοναδικά και τελείως διαφορετικά μεταξύ τους.

Η BMW ξανά βγάζει το σκούτερ που οδηγείται χωρίς κράνος – Έρχεται το Vision CE
Οι μοναδικές φωτογραφίες που δείχνουν πως υπάρχει στα αλήθεια και μαζί και το πόσο κοντά είναι στο CE 04

Το αποκορύφωμα είναι η απεικόνιση που δείχνει πως η BMW δεν τα πηγαίνει πολύ καλά με το κόστος απόκτησης: Προτείνει το Vision CE ως κινητό μαγαζί πώλησης καφέ με 4 δολάρια το ποτήρι. Είναι μεγάλο το κόστος απόκτησης για κάποιον που θέλει να ζήσει πουλώντας καφέ στο πεζοδρόμιο, βέβαια με 4 δολάρια τον Εσπρέσο ίσως βγάλεις την αρχική επένδυση πριν χρειαστεί αλλαγή μπαταρίας, όσο για το που θα μπορείς να βρεις πελάτες με 4 δολάρια το Εσπρεσάκι όταν στα πιο τουριστικά σημεία της Ιταλίας το έχουν κάτω από 2 Ευρώ, είναι ένα άλλο ζήτημα. Ίσως βοηθά σε χώρες με τεράστια πάρκα στα οποία επιτρέπουν την κίνηση των ηλεκτρονικών δικύκλων σε ποδηλατόδρομους, αν πηγαίνεις από παγκάκι σε παγκάκι, τότε ναι, θα βρεις αρκετούς που θα πληρώσουν 4 δολάρια τον καφέ για να μην σηκωθούν, όπως επίσης και το delivery μπορεί να πάρει μία νέα τροπή: «Μην μας πεις στο τηλέφωνο πως τον πίνεις γιατί εμείς δεν φέρνουμε τον καφέ στον χώρο σου, αλλά την καφετιέρα ολόκληρη».

Η BMW ξανά βγάζει το σκούτερ που οδηγείται χωρίς κράνος – Έρχεται το Vision CE
"Με 4 δολάρια το εσπρεσάκι, μπορεί να καταφέρεις να πληρώσεις το μηχανάκι"

Σε κάθε περίπτωση η BMW χρησιμοποιεί την ονομασία Vision στα πρωτότυπά της, όχι στα τελικά μοντέλα αν και προωθεί το Vision CE ως μοντέλο παραγωγής. Μπορεί λοιπόν να το βγάλει, μπορεί και όχι, θα δείξει, BMW Marketing είναι αυτό, μέχρι να δουν ότι στραβά αρμενίζουν και ο γιαλός είναι στη θέση τους, θα μείνουμε με την απορία.