MotoGP - Νέα ηλεκτρονική λειτουργία κάνει πρεμιέρα στο Αυστριακό Grand Prix

Το σύστημα Stability Control θα παρουσιαστεί με την αναβάθμιση της ECU στο Grand Prix Αυστρίας.
MotoGP Stability Control
Από τον

Φίλιππο Σταυριδόπουλο

13/8/2025

Μια σημαντική νέα ηλεκτρονική λειτουργία θα κάνει το ντεμπούτο της στο Grand Prix Αυστρίας αυτό το Σαββατοκύριακο, με την τελευταία αναβάθμιση της ECU του MotoGP να εισάγει το Stability Control.

Ενώ το traction control, που διαχειρίζεται τη ροπή παρακολουθώντας την ολίσθηση (σπινιάρισμα) του τροχού, υπάρχει από το 2016 όταν εισήχθη το ενοποιημένο λογισμικό της ECU, τώρα θα προστεθεί το stability control, γνωστό και ως slide control.

Αυτό το πιο εξελιγμένο σύστημα μετρά επιπλέον παραμέτρους, όπως τον βαθμό πλευρικής μετατόπισης σε σχέση με την εμπρόσθια κίνηση και τη γωνία κλίσης, πριν αποφασίσει αν θα μειώσει τη ροπή.

Μία από τις αδυναμίες του traction control είναι η σωστή διαχείριση του σπινιαρίσματος σε μεγάλες κλίσεις. Αυτό μπορεί να σημαίνει είτε ανεπαρκή μείωση του σπινιαρίσματος, είτε το αντίθετο: απότομη μείωση της ροπής όταν ο αναβάτης χρειάζεται ελεγχόμενο σπινάρισμα για να διατηρήσει μια γρήγορη αλλά σταθερή πλαγιολίσθηση. Και οι δύο περιπτώσεις μπορεί να οδηγήσουν σε highside.

Η εισαγωγή του Stability Control στο MotoGP συζητείται εδώ και χρόνια, ειδικά μετά το τεράστιο highside του Pol Espargaro στη Βαλένθια το 2021, που τον έθεσε εκτός για το υπόλοιπο του Σαββατοκύριακου.
"Με τα ηλεκτρονικά που έχουν στην διάθεση τους έως τώρα, οι κατασκευαστές μπορούν να ρυθμίσουν μόνο ένα είδος “σπινιαρίσματος”, αυτό στο κέντρο", είχε εξηγήσει τότε ο Espargaro. "Όταν σηκώνεις τη μοτοσυκλέτα, υπάρχει ένα σπινάρισμα και το TC το ελέγχει. Αλλά υπάρχει και ένα άλλο είδος πλαγιολίσθησης, όταν η μοτοσυκλέτα είναι γερμένη. Δεν υπάρχει λειτουργία για να το ελέγξει αυτό. Στις μοτοσυκλέτες δρόμου υπάρχει ήδη, και πρέπει να πιέσουμε για να προστεθεί και στους νέους κανονισμούς".

Ο Jack Miller είχε προσθέσει: "Αυτό το πρόβλημα με το πλευρικό σπινάρισμα υπάρχει εδώ και χρόνια. Η μοτοσυκλέτα νομίζει ότι έχεις το σωστό επίπεδο σπινιαρίσματος, αλλά δεν υπολογίζει πόσο πλαγιασμένη είναι εκείνη τη στιγμή. Και τότε κόβει απότομα το γκάζι, που είναι το χειρότερο που μπορείς να κάνεις σε μια μεγάλη πλαγιολίσθηση".

Αναμένεται οι περισσότερες, αν όχι όλες, οι ομάδες να χρησιμοποιήσουν την αναβαθμισμένη ECU με το stability control στην Αυστρία αυτό το Σαββατοκύριακο.
"Το MotoGP δεσμεύεται να αυξήσει την ασφάλεια του αθλήματος", αναφέρει η επίσημη ανακοίνωση. "Η ανάπτυξη του stability control ξεκίνησε για να γίνει ακόμη ένα βήμα προς αυτήν την κατεύθυνση, καθώς μειώνει περαιτέρω την πιθανότητα ατυχημάτων τύπου highside. Χάρη στη στενή συνεργασία μεταξύ του MotoGP, του προμηθευτή ECU Marelli και της MSMA, το σύστημα είναι πλέον έτοιμο για την πρώτη του εμφάνιση αυτό το Σαββατοκύριακο".

 

MotoGP: H VR46 μπορούσε να κάνει "εργοστασιακό" τον Morbidelli το 2026!

Η VR46 επέλεξε να μην αναβαθμίσει τον Franco Morbidelli με εργοστασιακή Ducati GP26 για την επόμενη σεζόν
VR46 Nieto on 2nd GP26
Από τον

Φίλιππο Σταυριδόπουλο

26/9/2025

Η ομάδα VR46 αποκάλυψε ότι είχε την επιλογή να δώσει στον Franco Morbidelli τη νέα GP26 για το 2026, αλλά αποφάσισε να συνεχίσει με την GP25

Μετά τη ρήξη συνεργασίας της Pramac με τη Ducati για να συνεργαστεί με τη Yamaha το 2025, η ομάδα του Valentino Rossi έγινε η υποστηριζόμενη δορυφορική ομάδα της Ducati.

Ωστόσο, η Ducati μείωσε το 2025 τις εργοστασιακές μοτοσυκλέτες από τέσσερις σε τρεις, με μόνο τον Fabio Di Giannantonio στη VR46 να λαμβάνει εργοστασιακή υποστήριξη. Για το 2026, η Ducati θα αυξήσει ξανά τις εργοστασιακές μοτοσυκλέτες σε τέσσερις, με τον Alex Marquez της Gresini, που βρίσκεται δεύτερος στη βαθμολογία μετά από δύο νίκες Grand Prix, να λαμβάνει την GP26.

Στο πλαίσιο του Ιαπωνικού Grand Prix, η VR46 αποκάλυψε ότι είχε την επιλογή να δώσει την τέταρτη GP26 στον Franco Morbidelli, αλλά αποφάσισε να μην το κάνει. Ο Pablo Nieto δήλωσε: “Θα έχουμε ακριβώς τα ίδια με φέτος. Θα έχουμε μία εργοστασιακή μοτοσυκλέτα για τον DiGia, στα τελευταία specs, του ’26, και μία μοτοσυκλέτα από το ’25 για τον Frankie. Οπότε θα συνεχίσουμε με το ίδιο πλάνο. Είχαμε την επιλογή να πάρουμε τη μοτοσυκλέτα του ’26 για τον Franco. Αποφασίσαμε να μην το κάνουμε. Γι’ αυτό η Ducati έδωσε τη μοτοσυκλέτα στην Gresini.”

VR46 Nieto on 2nd GP26

Όταν ρωτήθηκε για τους λόγους της απόφασης, ο Nieto πρόσθεσε: “Διότι στο τέλος, πιστεύουμε ότι η αλλαγή από το ’25 στο ’26 δεν θα είναι τόσο μεγάλη επειδή θα έχει τον ίδιο κινητήρα, σχεδόν την ίδια μοτοσυκλέτα. Φυσικά, η Ducati θα προετοιμάσει κάτι για το μέλλον. Αλλά πιστεύω ότι θα επικεντρωθεί περισσότερο στο ’27. Αυτή είναι η γνώμη μας. Οπότε αποφασίσαμε να προχωρήσουμε έτσι. Έχουμε δει ότι η μοτοσυκλέτα του ’25, για παράδειγμα με τους Marc [Marquez] και DiGia, είναι φανταστική.”

Η ανάπτυξη κινητήρα για τους κατασκευαστές που δεν ανήκουν στην κατηγορία D των concessions έχει παγώσει για δύο χρόνια από την αρχή της σεζόν, γεγονός που εξηγεί την εκτίμηση της VR46.

Από την πλευρά της, η ομάδα Gresini απέφυγε να σχολιάσει την απόφαση. Ο Michele Masini δήλωσε: “Δεν είναι δική μου δουλειά να απαντήσω στη VR46. Ίσως είναι καλύτερα να μιλήσετε με τη Ducati γι’ αυτό. Πιστεύω ότι η ομάδα Gresini έκανε εκπληκτικές σεζόν. Οπότε εμείς επικεντρωνόμαστε απλώς στη δουλειά μας.”