Ο Rossi δοκίμασε πίσω φρένο στο τιμόνι

Γιατί υπέκυψε κι αυτός
Μπάμπη Μέντη
Από τον

Μπάμπη Μέντη

25/6/2019

Ανάμεσα στις μικρές παράλληλες ιστορίες που συμβαίνουν μέσα στις ομάδες των MotoGP, υπάρχουν και κάποιες που δείχνουν πόσο πολύ μετράνε οι λεπτομέρειες σε αυτό το επίπεδο αγώνων, αλλά και γιατί οι αναβάτες χρειάζεται διαρκώς να προσαρμόζονται στις αλλαγές συνθηκών που δημιουργούν οι νέες τεχνολογίες και οι αλλαγές στους κανονισμούς. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι και η δοκιμή πίσω φρένου στο τιμόνι από τον Valentino Rossi στα δοκιμαστικά μετά τον αγώνα της Βαρκελώνης… δεν είναι βέβαια η πρώτη φορά που χρησιμοποιεί κάτι τέτοιο ο Γιατρός, καθώς το 2017 είχε τοποθετήσει στην μοτοσυκλέτα του ένα τέτοιο σύστημα στον αγώνα της Aragon, λίγες εβδομάδες μετά το ατύχημα στο Mugello, παίρνοντας μάλιστα και την πέμπτη θέση! Όπως γνωρίζουμε εδώ και πολλά χρόνια, η χρήση μικρών λεβιέδων στο τιμόνι που ενεργοποιούν το πίσω φρένο ξεκίνησε από τον Mick Doohan μετά το ατύχημα που του διέλυσε το δεξί του πόδι. Εκείνη την εποχή των δίχρονων 500, οι αναβάτες χρησιμοποιούσαν τακτικά το πίσω φρένο μέσα στη στροφή για να κλείνουν τη γραμμή τους (οι δίχρονοι κινητήρες έχουν ελάχιστοφρένο από τον κινητήρα) και στις εξόδους των στροφών για να ομαλοποιούν την παροχή της δύναμης χωρίς να κλείνουν το γκάζι (δηλαδή χρησιμοποιούσαν το πίσω φρένο ως traction control και ως wheelie control).

Μετά τον Doohan, πολλοί αναβάτες άρχισαν να βάζουν τέτοιους λεβιέδες στο τιμόνι για να πατάνε πίσω φρένο με τον αντίχειρα, όχι γιατί είχαν σπάσει το πόδι τους και είχαν προβλήματα κινητικότητας, αλλά γιατί ανακάλυψαν πως βολεύει (κυρίως στις δεξιές) στροφές όπου το πόδι δεν χωράει να μπει ανάμεσα στην άσφαλτο και το φαίρινγκ της μοτοσυκλέτας όταν είναι υπερβολικά πλαγιασμένη. Ακόμα και όταν ήρθαν στη ζωή μας τα traction control και τα wheelie control, οι περισσότεροι αναβάτες συνέχυσαν να χρησιμοποιούν τον λεβιέ του πίσω φρένου στο τιμόνι, καθώς τους επέτρεπε να μειώσουν την παρεμβατικότητα των ηλεκτρονικών. Από το 2017 και μετά, ο Valentino Rossi δεν είχε τοποθετήσει ξανά στην μοτοσυκλέτα τους έως σήμερα τέτοιο μηχανισμό. Το δοκίμασε όμως και πάλι μετά τον αγώνα της Βαρκελώνης!

Ο λόγος που “υπέκυψε” και αυτός, είναι το γεγονός πως οι νέες μοτοσυκλέτες και τα νέα ελαστικά των MotoGP, επιβάλλουν πλέον στους αναβάτες να τοποθετούν πολύ μπροστά και προς το εσωτερικό της στροφής το πάνω μέρος του σώματός τους, με αποτέλεσμα τα πόδια να παίρνουν αφύσικη θέση ως προς τον λεβιέ του πίσω φρένου. Ο Rossi δοκίμασε και τις δύο παραλλαγές του συστήματος, δηλαδή και τον λεβιέ για τον αντίχειρα, αλλά και την κλασσική δεύτερη μανέτα κάτω από εκείνη του συμπλέκτη (scooter brake την αποκαλούν). Η λύση του μηχανισμού στον αντίχειρα του άρεσε περισσότερο, καθώς δεν εμποδίζει τη χρήση του συμπλέκτη στις εκκινήσεις, όπως κάνει η δεύτερη κλασσική μανέτα.

“Βοηθάει να έχεις όλα τα φρένα στα δάκτυλα όταν είσαι στη μέση της στροφής”

Μαζί με το πίσω φρένο στο τιμόνι, ο Rossi δοκίμασε και τα νέα ελαστικά της Michelin που εξελίσσει για το επόμενο πρωτάθλημα του 2020. Σύμφωνα με τον Rossi, “Είναι φανταστικά! Έχουν βελτιώσει την πρόσφυση κατά την επιτάχυνση και μπορείς να ανοίγεις πιο νωρίς και πιο πολύ το γκάζι. Έκαναν πολύ καλή δουλειά”.        

MotoGP-Pedro Acosta: “Σχεδόν δεν έκανα λάθος”, λέει ο αναβάτης της KTM για την πτώση του

Οι Ducati συγχωρούν περισσότερα λάθη υποστηρίζει ο Ισπανός
MotoGP Acosta Crash
Από τον

Φίλιππο Σταυριδόπουλο

14/7/2025

Ο Pedro Acosta εξηγεί πώς η οδήγηση τόσο κοντά στα όρια σημαίνει ότι “κάθε μικρή στιγμή” μπορεί να οδηγήσει σε πτώση, με την υποσχόμενη εκκίνηση του στο Γερμανικό Grand Prix να καταλήγει στην αμμοπαγίδα, καθώς ο αναβάτης της Red Bull KTM εγκατέλειψε νωρίς τον αγώνα ενώ βρισκόταν στην πέμπτη θέση.

Ο Ισπανός κινούνταν μαζί με το γκρουπ των πρωτοπόρων όταν έγινε ο τρίτος από τους εννέα που έπεσαν στη διάρκεια του αγώνα, με μόνο δέκα αναβάτες να φτάνουν στη γραμμή του τερματισμού!

“Δεν θέλουμε να σκεφτόμαστε τι θα μπορούσε να είχε γίνει”, δήλωσε ο Acosta. “Ήμασταν τέσσερις γύρους μπροστά με τους άλλους, αλλά ήταν δύσκολο να τους ακολουθήσουμε επειδή έχουμε μικρότερο περιθώριο για λάθη”. Ο Acosta εξήγησε ότι η πτώση του στη Στροφή 3 προήλθε από μια μικρή διαφορά στην ταχύτητα.

O ίδιος υποστήριξε πως σχεδόν “δεν έκανε λάθος”, ενώ η αίσθηση που έχει όταν βρίσκεται πίσω από όλες τις άλλες μοτοσυκλέτες και ειδικά τις Ducati, είναι ότι έχουν πολύ περισσότερα περιθώρια για λάθη.

“Για εμάς, κάθε μικρή στιγμή, ένα λάθος ή κάποια διαφορά, μπορεί να καταλήξει όπως σήμερα — σε πτώση. Πήγα ελαφρώς πιο γρήγορα από τον προηγούμενο γύρο, αλλά πολύ πιο αργά απ’ ό,τι στις δοκιμές. Είχα σκληρό-μεσαίο ελαστικό και γεμάτο ρεζερβουάρ, αλλά η μοτοσυκλέτα είναι αρκετά ευαίσθητη σε τέτοιες αλλαγές.”

“Παρ’ όλα αυτά, είχαμε τέσσερις γύρους μπροστά, με καλές προσπεράσεις. Κρατούσαμε τον ρυθμό του Alex [Marquez] και του Bezzecchi. Ήταν ένα σταθερό σαββατοκύριακο, πάντα μέσα στην πεντάδα. Μας έλειπε μόνο κάτι μικρό για να το ολοκληρώσουμε. Θα συνεχίσουμε.”

Ο Acosta πλέον στρέφεται στο Brno, καθώς η τσεχική πίστα επιστρέφει στο ημερολόγιο του MotoGP για πρώτη φορά από το 2020 — έναν αγώνα που η KTM είχε κερδίσει με τον Brad Binder, όπως ανακάλεσε και ο ίδιος ο Acosta. Ο Binder ήταν ο μοναδικός που ολοκλήρωσε για την KTM στη Γερμανία, στην έβδομη θέση, ενώ και οι δύο αναβάτες της Tech3 δεν συμμετείχαν στον αγώνα.

Οι ελεύθερες δοκιμές για το Grand Prix της Τσεχίας ξεκινούν την Παρασκευή.