Αλλάζει χέρια η Εγνατία Οδός, αυξήθηκαν κατά 33% τα διόδια, οι τιμές για μοτοσυκλέτα [VIDEO]

Σταδιακά θα δούμε αυξήσεις έως και 120% ενώ παράλληλα καταργούνται οι δωρεάν μετακινήσεις για τις τοπικές κοινωνίες και τους άνεργους
motomag Αλλάζει χέρια η Εγνατία Οδός, έρχονται αυξήσεις στα διόδια [VIDEO]
Από τον

Γιάννη Τσινάβο

29/3/2024

Το σίριαλ της παραχώρησης της Εγνατίας Οδού ολοκληρώθηκε, καθώς υπεγράφη η σύμβαση ανάμεσα στο ΤΑΙΠΕΔ και την κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ΑΕ (75%) – EGIS PROJECTS SA (25%) για την 35ετή παραχώρηση του οδικού άξονα, με μεγάλη αύξηση στα διόδια που ξεκίνησε ήδη να ισχύει.

Τις προηγούμενες ημέρες υπεγράφη και η Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ) από τους υπουργούς Υποδομών και Οικονομίας που προέβλεπε την αύξηση στις τιμές των διοδίων της Εγνατίας.

Η υπογραφή της σύμβασης για την αξιοποίηση της Εγνατίας Οδού γράφει ένα νέο κεφάλαιο στην ιστορία του οδικού άξονα, ενώ προβλέπει πως οι υποδομές του οδικού άξονα θα αναβαθμιστούν, καθώς για πρώτη φορά θα πραγματοποιηθεί βαριά συντήρηση της Εγνατίας Οδού και των τριών κάθετων αξόνων, οι οποίες έχουν συνολικό μήκος 225 χιλιόμετρα και συνδέουν την Ελλάδα με την Αλβανία, τη Βόρεια Μακεδονία και τη Βουλγαρία. Παράλληλα, εντός πέντε έτων από την έναρξη της παραχώρησης θα ολοκληρωθούν επενδύσεις άνω των 420 εκατ. ευρώ για την ανάταξη του οδικού άξονα και την αναβάθμιση των κάθετων αξόνων. Μεταξύ των έργων περιλαμβάνεται η αναβάθμιση του οδικού άξονα Χαλάστρα – Εύζωνοι ώστε να αποκτήσει τεχνικές προδιαγραφές κλειστου αυτοκινητόδρομου, ικανοποιώντας ένα πάγιο αίτημα κατοίκων και φορέων της Κεντρικής Μακεδονίας. Κατά τη διάρκεια των 35 ετών της σύμβασης παραχώρησης προβλέπεται να εκτελεστούν εργασίες βαριάς συντήρησης συνολικού κόστους 1,8 δισ. ευρώ. Οι εργασίες αυτές αφορούν κυρίως αντικαταστάσεις ασφαλτικών και οδοστρωμάτων, βαριά συντήρηση τεχνικών έργων (γέφυρες, σήραγγες) αντικαταστάσεις οριζόντιας και κάθετης σήμανσης (πινακίδες, διαγράμμιση) και αντικατάσταση μεταλλικών στηθαίων ασφαλείας. Η Σύμβαση προβλέπει απίσης την κατασκευή και 16 Σταθμών Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (ΣΕΑ) και 12 σύγχρονων χώρων στάθμευσης και αναψυχής κατά μήκος του οδικού άξονα. 

Την ίδια στιγμή, η Σύμβαση Παραχώρησης άνοιξε τον δρόμο για να αυξηθούν οι τιμές των διοδίων από τα 0,03 ευρώ ανά χιλιόμετρο, που ίσχυε μέχρι σήμερα στα 0,04 ευρώ από εδώ και πέρα, ενώ τα επόμενα χρόνια θα φτάσει την τιμή των υπόλοιπων αυτοκινητόδρομων (0,065 ευρώ ανά χιλιόμετρο) ενώ θα καταργηθούν οι δωρεάν μετακινήσεις για τις τοπικές κοινωνίες και τους άνεργους.

Η κοινοπραξία θα αναλάβει τη συντήρηση και τη λειτουργία του οδικού άξονα μήκους 658 χιλιομέτρων καθώς και των τριών κάθετων αξόνων συνολικού μήκους 225 χιλιομέτρων. Το ποσό που θα εισπράξει το Ελληνικό Δημόσιο με την υπογραφή της σύμβασης φτάνει το 1,4 δις ευρώ, ενώ η συνολική αξία της παραχώρησης εκτιμάται ότι θα ξεπεράσει τα 2,7 δις ευρώ μαζί με τις υποχρεωτικές επενδύσεις που θα γίνουν και τα αναμενόμενα έσοδα από τη λειτουργία του.

Όσον αφορά στη μοτοσυκλέτα, οι αυξήσεις για την ώρα έφτασαν το 33%, με το πήγαινε-έλα στην Εγνατία Οδό να κοστίζει πλέον 45,2 ευρώ.

Αλλάζει χέρια η Εγνατία Οδός, έρχονται αυξήσεις στα διόδια [VIDEO]

Ωστόσο ο Σύλλογος Εργαζομένων της Εγνατία Οδός Α.Ε. είναι από την πρώτη στιγμή αντίθετος στην παραχώρηση. Μάλιστα δημοσίευσαν οικονομοτεχνική μελέτη σε μια προσπάθεια να τεκμηριώσουν ότι μόνο η δημόσια διαχείριση προασπίζεται το πραγματικό Δημόσιο Συμφέρον. Παράλληλα, στον επίσημο λογαριασμό του Συλλόγου στο YouTube δημοσιεύτηκε ντοκιμαντέρ μικρής διάρκειας όπου αναλύονται οι λόγοι για τους οποίους δεν πρέπει να δοθεί η Εγνατία Οδός σε ιδιώτες.

Ενόψει της υπογραφής τής σύμβασης, ο Σύλλογος προέβη σε 24ωρη απεργία την Παρασκευή 29 Μαρτίου η οποία διεξήχθη στην είσοδο του Υπουργείου Μακεδονίας.

DiodiaΑλλάζει χέρια η Εγνατία Οδός, έρχονται αυξήσεις στα διόδια, στα 45,2 ευρώ το πήγαινε έλα για μοτοσυκλέτα [VIDEO]

H Harley-Davidson επενδύει στα ηλεκτρικά off-road

Εξαγορά της Dust Moto μέσω της θυγατρικής της, LiveWire
Dust Moto
Από τον

Φίλιππο Σταυριδόπουλο

20/5/2026

Παρά την πτώση των πωλήσεως και τις οικονομικές δυσκολίες, η LiveWire συνεχίζει να επενδύει στις ηλεκτρικές μοτοσυκλέτες, εξαγοράζοντας την αμερικανική startup Dust Moto που ειδικεύεται στις ηλεκτρικές μοτοσυκλέτες εκτός δρόμου.

Η ανακοίνωση της εξαγοράς της Dust Moto προκάλεσε έκπληξη, γιατί η ίδια η LiveWire δεν διανύει την καλύτερη περίοδο της ιστορίας της, με τις πωλήσεις να συνεχίζουν να υποχωρούν και την κερδοφορία να παραμένει μακριά. Παράλληλα, η αγορά premium ηλεκτρικών μοτοσυκλετών εξακολουθεί να απευθύνεται σε σχετικά περιορισμένο κοινό.

Dust Moto

Από την άλλη όμως, τα ηλεκτρικά off-road μοντέλα αναψυχής δείχνουν να κερδίζουν έδαφος. Και κάπου εκεί έρχεται η Dust Moto.

Με τη συμφωνία, η LiveWire αποκτά τα περιουσιακά στοιχεία της εταιρείας και ενσωματώνει την πλατφόρμα ηλεκτρικών μοτοσυκλετών κάτω από τη δική της ομπρέλα. Ο στόχος είναι η εξέλιξη και τελική παραγωγή των μοντέλων με τη βοήθεια των μηχανικών, των εργοστασιακών δυνατοτήτων και του δικτύου αντιπροσώπων της LiveWire.

Η στρατηγική αυτή θυμίζει αρκετά την περίπτωση της Oset, όταν η Triumph απέκτησε την εταιρεία ηλεκτρικών trial το 2022.

Triumph Oset

Όπως και στην περίπτωση της Oset όμως, τα μοντέλα της Dust Moto δεν αναμένεται να συνεχίσουν να πωλούνται με το υπάρχον όνομα, αλλά δείχνει πιθανότερο να μετατραπούν πλήρως σε μοντέλα LiveWire.

Η LiveWire βλέπει την εξαγορά ως στρατηγική επέκταση στην αγορά των off-road μοτοσυκλετών, όπου αυξάνεται η ζήτηση για ελαφριές ηλεκτρικές μοτοσυκλέτες λόγω της άμεσης απόδοση ισχύος, του χαμηλού θορύβου λειτουργίας, της απλούστερης χρήση και των μικρότερων απαιτήσεων συντήρησης.

Και η αλήθεια είναι πως υπάρχουν αρκετά στοιχεία που επιβεβαιώνουν αυτή την εκτίμηση.

Ενώ τα ακριβά ασφάλτινα ηλεκτρικά μοντέλα συνεχίζουν να προβληματίζουν λόγω τιμής, αυτονομίας και περιορισμένης απήχησης, τα ηλεκτρικά motocross και enduro φαίνεται να ταιριάζουν πολύ περισσότερο στη φύση της ηλεκτροκίνησης. Τα μικρότερα χρονικά διαστήματα χρήσης και συντήρησης, η εύκολη φόρτιση στο σπίτι και η άμεση απόδοση της ηλεκτρικής ισχύος λειτουργούν ιδανικά σε εκτός δρόμου συνθήκες.

Stark Varg Romaniacs

Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η εντυπωσιακή άνοδος της Stark Future και της σειράς Varg με μοντέλα MX, Enduro και Supermoto, η οποία κατάφερε μέσα σε ελάχιστο χρονικό διάστημα να μετατραπεί από startup σε σοβαρό αντίπαλο των παραδοσιακών off road κατασκευαστών. H Varg έχει ήδη αποσπάσει εξαιρετικές κριτικές, με επιδόσεις που σε αρκετές περιπτώσεις ξεπερνούν ακόμη και αντίστοιχα βενζινοκίνητα μοντέλα. Έχοντας επιδείξει αξιόλογα αγωνιστικά αποτελέσματα και κυνηγώντας τα ρεκόρ, είτε πετυχαίνοντάς τα είτε όχι, με βλέψεις για μεγαλύτερη αγωνιστική εμπλοκή από το EnduroGP ως το Erzberg.

Παράλληλα, συνεχίζουν να εμφανίζονται νέες μικρότερες εταιρείες ηλεκτρικών off-road, ενώ σημαντική ανάπτυξη παρουσιάζει και η αγορά παιδικών ηλεκτρικών μοντέλων μέσω εταιρειών όπως η STACYC με τα ηλεκτρικά δίκυκλα ισορροπίας και η Oset της Triumph, με Trial για κάθε ηλικία.

Ο CEO της LiveWire, Karim Donnez, δήλωσε: "Η LiveWire πρωτοστάτησε στην αγορά ηλεκτρικών μοτοσυκλετών δρόμου και αυτή η εξαγορά μας επιτρέπει να επεκτείνουμε αυτή την ηγετική θέση και στο off-road, συνεχίζοντας το ταξίδι που ξεκίνησε με τη STACYC πριν από δέκα χρόνια."

STACYC

Προς το παρόν δεν έχουν ανακοινωθεί τεχνικές λεπτομέρειες ή εικόνες του τελικού μοντέλου, με περισσότερες πληροφορίες να αναμένονται μέσα στο δεύτερο εξάμηνο του 2026.

Το μεγάλο ερώτημα πλέον είναι αν αυτή η κίνηση σηματοδοτεί μια γενικότερη αλλαγή πορείας για ολόκληρη τη βιομηχανία. Γιατί μπορεί οι ηλεκτρικές superbike ή adventure να απέχουν ακόμη αρκετά από το να αντικαταστήσουν τις βενζινοκίνητες μοτοσυκλέτες, όμως στον χώρο του off-road η ηλεκτροκίνηση αρχίζει να δείχνει ότι έχει πράγματι νόημα, τόσο για τους αναβάτες όσο και για τους κατασκευαστές.