Αναγέννηση Norton και BSA από την Mahindra(;)

Μπάμπη Μέντη
Από τον

Μπάμπη Μέντη

31/5/2016

Φήμες θέλουν την ινδική Mahindra να επενδύει στην αγορά των διάσημων βρετανικών εταιρειών Norton και BSA με σκοπό να τις αναγεννήσει. Η τεράστια αγορά της Ινδίας είναι η μόνη που συνεχίζει να αναπτύσσεται με απίστευτους ρυθμούς, με αποτέλεσμα οι τοπικές εταιρείες κατασκευής οχημάτων να έχουν γιγαντωθεί και να έχουν συσσωρεύσει τεράστια κεφάλαια. Ως πρώην βρετανική αποικία, οι Ινδοί έχουν σε πολύ μεγάλη εκτίμηση τις βρετανικές εταιρείες που τις δεκαετίες του '50 και του '60 ήταν οι κυρίαρχες δυνάμεις στη βιομηχανία οχημάτων και τις έβλεπαν να κυκλοφορούν στα χέρια ευγενών και αξιωματούχων. Έτσι οι Ινδοί έχουν ξεκινήσει τα τελευταία δέκα χρόνια μια οργανωμένη επίθεση εξαγοράς των ανενεργών ή μισο-πεθαμένων  πρώην θρυλικών εταιρειών. Μετά την Jaguar και την Land Rover που ανήκουν στην ΤΑΤΑ, o αντίπαλός τους Mahindra, κινείται για την αγορά της BSA και της Norton. Η Norton είναι η μόνη από τις δύο που μπορούμε να πούμε ότι είναι "ενεργή" καθώς υπάρχει στις ΗΠΑ μια μικρή βιοτεχνία που κατασκευάζει στο χέρι κατά παραγγελία μια εκσυγχρονισμένη ρετρό μοτοσυκλέτα. Αντίθετα η BSA είναι ουσιαστικά νεκρή και η τελευταία καινούρια μοτοσυκλέτα που πουλήθηκε με το σήμα της ήταν κάπου στα τέλη των '70ies.

Σε κάθε περίπτωση, καμία από τις δύο εταιρείες δεν έχουν εργοστάσιο ή έστω μια στοιχειώδη γραμμή παραγωγής, κάτι που σημαίνει ότι αν οι φήμες γίνουν πραγματικότητα, θα πρέπει να φτιαχτούν καινούρια εργοστάσια και φυσικά να σχεδιαστούν και να κατασκευαστούν σύγχρονων προδιαγραφών μοτοσυκλέτες. Στην καλύτερη των περιπτώσεων αυτό σημαίνει ότι η πρώτη μοτοσυκλέτα που θα δούμε στο δρόμο θα είναι σε δύο ή τρία χρόνια. Βέβαια εδώ υπάρχει μια λεπτομέρεια που δεν πρέπει να ξεχάσουμε. Η Mahindra έχει αγοράσει ένα μέρος του τμήματος δικύκλων της Peugeot, οπότε μην ξαφνιστείτε αν δείτε μικρά μοτοσυκλετάκια της γαλλικής εταιρείας να φοράνε τα σήματα των βρετανικών εταιρειών και να πωλούνται στην Ινδία.   

Mahindra Mojo... προσεχώς και σε BSA!

Πατέντα Toyota για ηλεκτρικό σκούτερ με ανταλλάξιμες φιάλες υδρογόνου

Σημαντικό βήμα στην ανάπτυξη ηλεκτρικών οχημάτων με κυψέλες υδρογόνου
toyota-hydrogen-patent
Από τον

Σπύρο Τσαντήλα

26/5/2026

Οι Ιάπωνες συνεχίζουν να επενδύουν επίμονα στο υδρογόνο ως εναλλακτικό καύσιμο για το μέλλον, έχοντας συστήσει κοινοπραξίες όπως η HySE, πάνω στην οποία η Kawasaki έχει δημιουργήσει την πρωτότυπη μοτοσυκλέτα Ninja H2 SX Hydrogen.

Σε αντίθεση με τη μοτοσυκλέτα της Kawasaki ωστόσο, η οποία καταναλώνει το υδρογόνο ως καύσιμο σε κινητήρα εσωτερικής καύσης, η πρόταση της Toyota στρέφεται σε μια διαφορετική λογική. Εδώ μιλάμε για ηλεκτρικό κινητήρα που τροφοδοτείται από κυψέλες υδρογόνου (fuel cell), δηλαδή χρησιμοποιεί το υδρογόνο για να παράγει ηλεκτρική ενέργεια και όχι απευθείας ως καύσιμη ύλη.

toyota hydrogen patent
Στο σχέδιο της Toyota η φιάλη υδρογόνου αποθηκεύεται χαμηλά στο πάτωμα του σκούτερ, στη θέση 8 στο σχέδιο

Το πιο ενδιαφέρον για μας είναι το σχέδιο που κατοχύρωσε η Toyota, ένα σκούτερ. Η δε ευρεσιτεχνία της ιαπωνικής εταιρείας δεν αφορά σε καθαυτή την τεχνολογία κυψελών υδρογόνου, αλλά στο γεγονός πως προτείνει ένα σύστημα με ανταλλάξιμες φιάλες υδρογόνου.

Η λογική της Toyota στρέφεται σε ένα άλλο πρόβλημα του υδρογόνου, τις υποδομές, προσφέροντας ως λύση έτοιμες φιάλες με αέριο υδρογόνο αποθηκευμένο υπό υψηλή πίεση. Κατά την πατέντα της, ο ιδιοκτήτης του σκούτερ θα μπορεί στο μέλλον να ανεφοδιάζεται σε ελάχιστα δευτερόλεπτα απλώς ανταλλάσσοντας την άδεια φιάλη με μια γεμάτη.

toyota hydrogen patent
Η θήκη της φιάλης υδρογόνου περιστρέφεται και αποκαλύπτει το ανοικτό της άκρο, από το οποίο αντικαθίσταται η φιάλη (#60 στο σχέδιο) με νέα

Ο μηχανισμός του σκούτερ που φιλοξενεί τις φιάλες υδρογόνου είναι απλούστατος, καθώς αποθηκεύονται σε μια θήκη που εδράζει σε σταθερή βάση στο ένα άκρο της και γύρω από το οποίο μπορεί να περιστραφεί αποκαλύπτοντας το άλλο άκρο, κάνοντας την όλη διαδικασία πολύ εύκολη και γρήγορη.

Η λύση αυτή προφανώς μοιάζει πιο βιώσιμη από το να περιμένουμε να στηθούν σταθμοί ανεφοδιασμού με υδρογόνο, κάτι που είναι αρκετά πιο δύσκολο να συμβεί συγκριτικά με μια σειρά μηχανημάτων με έτοιμες φιάλες που θα λειτουργεί περίπου στην ίδια λογική με τις ανταλλάξιμες μπαταρίες για ηλεκτρικά δίκυκλα, σχέδιο που έχει προτείνει και η Honda με τις μπαταρίες Power Pack e.

Η δε στενή σχέση της Toyota με τη Yamaha ενισχύει το όλο σχέδιο με μια επιπλέον πτυχή ρεαλισμού.