Αττική Οδός - Για 25 χρόνια στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, με πρόσκαιρη μείωση διοδίων για ΙΧ, αλλά ΟΧΙ για μοτοσυκλέτες

Ταυτόχρονα η νέα σύμβαση της Αττικής Οδού προβλέπει την αύξηση των διοδίων μετά την παρέλευση της πρώτης πενταετίας
Αττική Οδός - Στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ για 25 χρόνια
Κώστα Γκαζή
Από τον

Κώστα Γκαζή

30/9/2024

Κατατέθηκε στη Βουλή το σχέδιο νόμου με το οποίο κυρώνεται η σύμβαση παραχώρησης της Αττικής οδού για 25 χρόνια στην ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ -από τον ΕΛΛΑΚΤΩΡ – ΑΒΑΞ-, έναντι ανταλλάγματος 3.270.000.000 ευρώ, ποσό που είναι το υψηλότερο στην ιστορία του ΤΑΙΠΕΔ. Πέρα από το τεράστιο οικονομικό αντάλλαγμα που θα εισπράξει το κράτος, στις δημόσεις δηλώσεις Πρωθυπουργού και Υπουργών ξεχώριζε η μείωση διοδίων που "πέτυχε το κράτος" για τα ΙΧ. Τώρα μαθαίνουμε πως η -πρόσκαιρη- αυτή μείωση αφορά αποκλειστικά τα ΙΧ, τα ελαφρά εμπορικά οχήματα και αυτοκίνητα με τροχόσπιτα, ενώ ΔΕΝ περιλαμβάνει τις μοτοσυκλέτες. Και στα "ψιλά γράμματα", έρχεται άνοδος των διοδίων μετά την παρέλευση της πρώτης πενταετίας από τον νέο ιδιοκτήτη...

Η σύμβαση περιλαμβάνει συγκεκριμένες προβλέψεις που το κράτος αναφέρει πως είναι "υπέρ των οδηγών - χρηστών της Αττικής Οδού", για τη διασφάλιση της συντήρησης και την αντιμετώπιση έκτακτων περιστατικών. Το πόσο "υπέρ" μας είναι, θα φανεί στην πράξη.

Όπως έχει ήδη ανακοινώσει η Κυβέρνηση, το οικονομικό αντάλλαγμα ύψους 3,27 δισ. ευρώ θα διατεθεί για τη μείωση του δημοσίου χρέους, το οποίο μόνο από αυτή τη συναλλαγή περιορίζεται σχεδόν κατά 1,5 μονάδα του ΑΕΠ.

Ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κωστής Χατζηδάκης δήλωσε: "Η σύμβαση παραχώρησης της Αττικής οδού είναι η μεγαλύτερη από τις 9 συνολικά αποκρατικοποιήσεις που ολοκλήρωσε το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών τον τελευταίο χρόνο. Αποκρατικοποιήσεις που δίνουν ώθηση στην οικονομία, τις επενδύσεις, την απασχόληση. Η Αττική οδός είναι ένα έργο κρίσιμο για την καθημερινότητα εκατομμυρίων κατοίκων και επισκεπτών της πρωτεύουσας. Η σύμβαση που κατατίθεται στη Βουλή διασφαλίζει την περαιτέρω αναβάθμιση του αυτοκινητοδρόμου και την σημαντική μείωση του δημοσίου χρέους. Είναι μια θετική εξέλιξη για τους κατοίκους της πρωτεύουσας, το Δημόσιο και την εθνική οικονομία".

 Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας, δήλωσε: "Με τη νέα σύμβαση πραγματοποιείται ομαλά η μετάβαση στο νέο καθεστώς παραχώρησης και εξασφαλίζεται η απρόσκοπτη λειτουργία του αυτοκινητόδρομου, ο οποίος αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα του συστήματος κυκλοφορίας στο λεκανοπέδιο της Αττικής, με υψηλό επίπεδο οδικής ασφάλειας. Ταυτόχρονα, επιβεβαιώνεται ότι και στην Ελλάδα, η συνεργασία του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα μπορεί να είναι διαφανής και επωφελής και για τα δύο μέρη. Δύναται, δηλαδή, να καλύπτει το δημόσιο συμφέρον, μέσω της άμεσης χρηματοδότησης, της λειτουργίας και της συντήρησης, ενώ ο ιδιωτικός τομέας αναλαμβάνει την εκμετάλλευση του οδικού άξονα. Μια σύμπραξη, με την οποία η χώρα μεγεθύνεται οικονομικά, αναπτύσσεται βιώσιμα και ισχυροποιείται ολόπλευρα".

Η σύμβαση προβλέπει ότι ο Παραχωρησιούχος (ΝΕΑ ΑΤΤΙΚΗ ΟΔΟΣ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΗ Μ.Α.Ε. και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε.), θα αναλάβει για 25 έτη τη χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση της Αττικής Οδού. Πέραν του εφάπαξ οικονομικού ανταλλάγματος, ύψους 3,27 δισ. ευρώ, θα αποδίδει ετησίως στο ΤΑΙΠΕΔ ποσοστό 7,5% επί των πάσης φύσεως εσόδων από την εκμετάλλευση του αυτοκινητοδρόμου, ενώ κατά τη διάρκεια της παραχώρησης θα υλοποιήσει επενδύσεις και δαπάνες αναβάθμισης και εκσυγχρονισμού ύψους 380 εκατ. ευρώ.

Η σύμβαση προβλέπει επίσης μείωση των διοδίων από 2,8 σε 2,5 ευρώ από τις 6 Οκτωβρίου, την ημέρα που θα γίνει η παράδοση του αυτοκινητοδρόμου από το Ελληνικό Δημόσιο στον παραχωρησιούχο. Η μείωση αφορά τις εξής κατηγορίες οχημάτων: επιβατικά (Ι.Χ.), ελαφρά εμπορικά οχήματα και αυτοκίνητα με τροχόσπιτα.

Περιλαμβάνονται επίσης διατάξεις για τη διασφάλιση της επαρκούς συντήρησης, της εύρυθμης λειτουργίας του οδικού άξονα και της προστασίας του δημοσίου συμφέροντος. Ο παραχωρησιούχος θα αξιολογείται κάθε δύο έτη, αλλά και μεμονωμένα, επί των βασικών δεικτών απόδοσης (KPIs). Σε περίπτωση αδυναμίας επίτευξης των στόχων προβλέπεται η επιβολή χρηματικών ποινών και άλλες κυρώσεις ανάλογα με την υστέρηση στην προβλεπόμενη επίδοση.

Roberto Boano: Έφυγε από τη ζωή ο θρύλος των αγώνων Motocross και Rally

Πρόκειται για τον ιδρυτή της Boano Moto
Boano
Από τον

Παύλο Καρατζά

25/6/2026

Ο Roberto Boano ήταν ένα τεράστιο κεφάλαιο για το Motocross και όχι μόνο, ενώ ήταν και ιδρυτής της Boano Moto και της αντιπροσωπείας της Honda στο Caraglio της Ιταλίας.

Ο Ιταλός ήταν παλιός αγωνιζόμενος και έφυγε από τη ζωή από πνευμονία εχτές, Τετάρτη 24 Ιουνίου 2026, σε ηλικία 76 ετών. Είχε καταγωγή από το Caraglio και είχε αφιερώσει τη ζωή του στη μοτοσυκλέτα. Ξεκίνησε να αγωνίζεται τη δεκαετία του ’60 στο Motocross και ξεχώρισε αμέσως στα Ιταλικά και Παγκόσμια Πρωταθλήματα, κερδίζοντας αρκετούς αγώνες. Το 1976, μαζί με τη σύζυγό του Silvana, άνοιξε το Boano Moto στην οδό Cesare Battisti στο Caraglio, το οποίο από μικρό εργαστήριο που πουλούσε και επισκεύαζε off-road μοτοσυκλέτες, έγινε επίσημη αντιπροσωπεία της Honda το 1981.

Boano

Μεταξύ της δεκαετίας του ’80 και του ’90, συμμετείχε πέντε φορές στο Rally Παρίσι-Ντακάρ και κατέκτησε την 11η θέση στη γενική κατάταξη το 1991 πάνω στη σέλα της Africa Twin. Ο Boano συμμετείχε επίσης σε πολλά Rallye des Pharaons, σε δύο Παγκόσμια Πρωταθλήματα Supermoto, ενώ ήταν επίσης εκπαιδευτής Motocross για την Ιταλική Εθνική Ομοσπονδία.

Boano

Οι δύο του γιοι Jarno και Ivan συνέχισαν την κληρονομιά του πατέρα τους, τρέχοντας αγώνες Enduro και έχουν συγκεντρώσει 14 χρυσά μετάλλια στο Six Days, 3 παγκόσμιους τίτλους με την ιταλική εθνική ομάδα, 4 ευρωπαϊκά πρωταθλήματα, 7 ιταλικούς τίτλους και δεκάδες βάθρα και τερματισμούς σε παγκόσμια πρωταθλήματα.

Μετά την αποχώρησή τους από τους αγώνες, οι δύο του γιοι χρησιμοποίησαν την εμπειρία τους μετατρέποντας τη Boano Moto σε μια εταιρεία που φτιάχνει και πουλά αγωνιστικά εξαρτήματα και προετοιμάζει αγωνιστικές μοτοσυκλέτες με ιδιαίτερη επιτυχία, αφού με την ομάδα Costa Ligure Beta Boano έχουν κερδίσει έξι τίτλους Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Enduro.