Αυτή είναι πατέντα του Facebook για αυτόνομη μοτοσυκλέτα

Αυτόνομη και ηλεκτρική
Θάνο Αμβρ. Φελούκα
Από τον

Θάνο Αμβρ. Φελούκα

11/6/2019

Πατέντα κατέθεσε στο τέλος του προηγούμενου μήνα το Facebook για κάτι το οποίο μοιάζει με δυσκίνητο και δυσλειτουργικό πατίνι. Ξεκάθαρα όμως η πατέντα το χαρακτηρίζει ως μοτοσυκλέτα από την κορυφή ως το τέλος του κειμένου, και υπάρχει λόγος για κάτι τέτοιο…

Καταρχήν μιλάμε για μία άσκηση τεχνολογίας που έχει ήδη αποδώσει τους πρώτους καρπούς και είναι ένα στάδιο πιο ψηλά στην εξέλιξη από ένα απλό σχέδιο. Το Facebook δούλεψε στην ιδέα ενός αυτόνομου, ρομποτικού συστήματος που ισορροπεί από μόνο του, με την προσέγγιση που κυριαρχεί αυτή την εποχή για τέτοιες υλοποιήσεις, και η οποία λέει πως αν είναι να σχεδιάσεις κάτι τέτοιο, θα πρέπει να το κάνεις από το απόλυτο μηδέν, ξεφεύγοντας από κάθε πεπατημένη οδό και επαναπροσδιορίζοντας κάθε διάταξη.

Αυτό που βλέπουμε στην πατέντα είναι ο πλήρης επαναπροσδιορισμός της διάταξης και της συνδεσμολογίας για να εξυπηρετήσουν καλύτερα τον νέο του σκοπό. Το πώς θα χρησιμοποιηθούν από εκεί και πέρα είναι άλλο κεφάλαιο. Από μία μοτοσυκλέτα με κινητήρα εσωτερικής καύσης σε τελείως διαφορετική κατασκευή από αυτή, αλλά πάνω στην ίδια αρχή, έως πέδιλα με τροχούς για ρομπότ που κινούνται σε κλειστούς χώρους όπως σε νοσοκομεία κτλ…

Το βασικό στοιχείο που ξεχωρίζει στα σχέδια που έχει καταθέσει το Facebook, είναι η πλήρης απαλλαγή των τροχών από κάθε καλωδίωση, ντίζα και οτιδήποτε άλλο μπορεί να τους περιορίσει να περιστρέφονται κατά 360 μοίρες. Αυτό είναι το πρώτο πλεονέκτημα, το δεύτερο είναι πως κερδίζει σε αντοχή και σε ταχεία αποκατάσταση σε περιβάλλοντα που οι συνθήκες είναι δύσκολες, όπως το πεδίο της μάχης, οι πυρκαγιές κτλ..

Μιλάμε λοιπόν για μία ιδέα που μπορεί να είναι κατάλληλη για ένα πεζό ρομπότ που θα φορά τα πέδιλα αυτά και θα κινείται σαν με πατίνια, ή για μία βάση που θα γίνει μία μοτοσυκλέτα που θα ισορροπεί από μόνη της. Το γιατί να κάνει κάποιος κάτι τέτοιο θα το δούμε μετά…

Με κωνικά γρανάζια η κίνηση μεταδίδεται ανεξάρτητα από του που κοιτούν οι τροχοί, και με την βάση τους σε δαχτυλίδια η περιστροφή των τροχών μπορεί να ατέρμονη. Για αυτό τον λόγο οι δισκόπλακες έχουν τοποθετηθεί εκτός των τροχών και παραδόξως σε αυτό το πρώιμο σχέδιο δεν γίνεται ανάκτηση ενέργειας, αν και αυτό είναι αντικείμενο επόμενου βήματος και το σχέδιο αυτό δεν είναι απαραίτητα συνυφασμένο με την ηλεκτροκίνηση. Παράλληλα και η γωνία κάμπερ μπορεί να αλλάξει ανεξάρτητα για τον κάθε τροχό, όπως ανεξάρτητα μπορούν να περιστραφούν και να ρυθμίσουν την ταχύτητά τους, πραγματοποιώντας έτσι επί τόπου στροφές. Με διπλή μετάδοση κίνησης που δεν είναι απαραίτητα κακό, αλλά αναρτήσεις που αναγκάζονται να κουβαλήσουν μπόλικο βάρος, τίποτα στο σχέδιο δεν φαντάζει ιδανικό για την μοτοσυκλέτα όπως την ξέρουμε. Πέρα από το γεγονός πως ισορροπεί από μόνη της…

Αυτή την στιγμή δεν μπορεί κανείς να φανταστεί αυτό το σχέδιο να αντέχει μεγαλύτερες δυνάμεις ή να δέχεται κανονικούς τροχούς μοτοσυκλέτας, όμως δεν ξεκινούν έτσι τα σχέδια που εξερευνούν νέες τεχνολογίες. Αυτόνομη οδήγηση για ρομπότ μοτοσυκλετιστές, ή πατίνια για ανθρωποειδή ή αυτόνομα καροτσάκια που μπορούν να μανουβράρουν σε στενούς διαδρόμους, όλα αυτά κι ακόμη περισσότερα μπορούν να βασιστούν στο σχέδιο που κατέθεσε το Facebook στο μακρινό μέλλον…

Αν περιοριστούν εκεί καλά θα κάνουν, κι όλα αυτά λίγο ενδιαφέρουν τον μοτοσυκλετιστικό κόσμο. Γιατί όμως το Facebook ή κάθε τεχνολογικός κολοσσός τελευταία, να μπαίνει στην διαδικασία να αναζητά την λύση για αυτόνομες μοτοσυκλέτες; Διότι στο μέλλον αυτές θα είναι το «πρόβλημα» για ένα πλήρως αυτόνομο και πλήρως ελεγχόμενο περιβάλλον στους δημόσιους δρόμους. Ακριβώς αυτό που δεν φαντάζεται κανείς μοτοσυκλετιστής να θέλει να ζήσει… Τα αυτοκίνητα μπορούν σήμερα κιόλας να κινηθούν ανεξάρτητα, να παρκάρουν μόνα τους και στους δημόσιους δρόμους του αύριο οι μοτοσυκλέτες θα είναι οι μόνες που δεν ελέγχονται, διότι απλά η «φυσική» που διέπει την τεχνολογία τους, δεν είναι και το ευκολότερο πράγμα να αποτυπώσεις ψηφιακά, όπως δεν είναι και το περπάτημα άλλωστε. Έρευνες όπως η παραπάνω, το Motobot της Yamaha, η μοτοσυκλέτα της Honda που σαν σκυλάκι ακολουθεί τον ιδιοκτήτη της, και τόσα ακόμη παραδείγματα, είναι ασκήσεις που αποσκοπούν ακριβώς σε αυτό. Την πλήρη αποκωδικοποίηση της οδήγησης μοτοσυκλέτας από ένα ρομπότ. Κάπου στον δρόμο προς αυτό τον στόχο δημιουργήθηκε και μία διαφορετική ιδέα πως το ίδιο το όχημα μπορεί να αλλάξει, δεν χρειάζεται να μείνουμε σε μία διάταξη που μετρά αιώνες ολόκληρους, μιας και αφαιρώντας τον έλεγχο από τον άνθρωπο οι δυνατότητες είναι διαφορετικές. Η παραπάνω πατέντα βασίζεται σε αυτή την λογική, κι ένα κομμάτι της αναφέρει πως πρόκειται για αυτόνομο όχημα κι ένα άλλο το περιγράφει ως όχημα μεταφοράς…

Κι αν τώρα έχουμε κατανοήσει τους λόγους για τους οποίους γίνεται αυτή η εξερεύνηση των τεχνολογιών, που μπορεί να εμπλέκεται το Facebook σε αυτό; Όπως ακριβώς και η μεγάλη νέμεσης, η Google, το Facebook έχει ανακαλύψει πως χρειάζεται να πηγαίνει μπροστά την τεχνολογία για να διατηρήσει κάτι που κανείς άλλος στον κόσμο δεν έχει, κι άρα κανείς άλλος δεν μπορεί να του βρει λύση στο πρόβλημα ή καλύτερα οι μόνοι που μπορούν, έχουν το ίδιο πρόβλημα… Έτσι λοιπόν τέτοιες λύσεις εξυπηρετούν την χωροταξία πολυεπίπεδων εγκαταστάσεων που μπορούν περαιτέρω να συρρικνωθούν αν οι διάδρομοι δεν χρειάζεται να είναι τόσο μεγάλοι. Αν το κέρδος από μία τέτοια λύση δικαιολογεί ένα τεράστιο κόστος έρευνας και εξέλιξης κι αν αυτό που θα βρουν μπορούν να το διαθέσουν κι αλλού, έχοντας περισσότερο κέρδος, τότε δεν υπάρχει λόγος να μην το κάνουν… Αυτή είναι η προσέγγιση του Facebook που μπαίνει σε μία λίστα με όλους όσους ψάχνουν μία αυτόνομη μοτοσυκλέτα ή μία μοτοσυκλέτα στην οποία ο αναβάτης δεν θα χρειάζεται να κρατήσει την ισορροπία του αλλά θα το κάνει μόνη της… Κι όσοι περισσότεροι ασχολούνται με αυτό, τόσο πιο βέβαιο είναι πως θα το δούμε να συμβαίνει…

Faster Than Life – Nτοκιμαντέρ αφιερωμένο σε έναν από τους μακροβιότερους αναβάτες του TT μέχρι σήμερα – [VIDEO]

O Dave Madsen-Mygdal συνεχίζει να αγωνίζεται στα 60 του, μετρώντας 149 εκκινήσεις
motomagFaster Than Life – Ένα ντοκιμαντέρ αφιερωμένο σε έναν από τους μακροβιότερους αναβάτες του TT μέχρι σήμερα – [VIDEO]
Από τον

Αλέξανδρο Λαμπράκη

19/4/2024

Το ντοκιμαντέρ “Faster Than Life” αναμένεται να βγει στις οθόνες τον Μάιο του 2024, εξιστορώντας μία από τις πιο όμορφες και ρομαντικές ανέκδοτες ιστορίες του TT, αυτή του ιδιώτη αγωνιζόμενου Dave Madsen-Mygdal, ο οποίος στα 60 του χρόνια μετρά... 149 εκκινήσεις (!), ενώ αναμένεται να δώσει το παρών και στο TT του 2024.

Γεννημένος στο Douglas, την πρωτεύουσα του θρυλικού Νησιού, ο Dave Madsen-Mygdal ξεκίνησε να τρέχει στους δρόμους του Isle of Man το 1979. Από το 1985 συμμετέχει αδιάκοπα στο θεσμό του TT, όχι όμως με κάποια εργοστασιακή ομάδα, αλλά ως ιδιώτης. Το γεγονός αυτό από μόνο του μεγαλώνει ακόμη περισσότερο τη σπουδαιότητα του κατορθώματός του, καθώς καλείται να καλύψει μόνος του τα έξοδα της συμμετοχής του.

Faster Than Life – Ένα ντοκιμαντέρ αφιερωμένο σε έναν από τους μακροβιότερους αναβάτες του TT μέχρι σήμερα – [VIDEO]

Το πάθος του όμως για τους αγώνες δρόμου φαίνεται ότι είναι μεγαλύτερο από το κόστος, κάτι που φάινεται και από τις 149 εκκινήσεις του στον εμβληματικό Road-Racing αγώνα! Το 2024, στα 60 του πλέον χρόνια πάνω σε αυτόν τον πλανήτη, ο Dave αναμένεται να βρεθεί για ακόμα μία φορά μεταξύ των αγωνιζομένων. Μόλις τρεις ακόμα αναβάτες έχουν ξεπεράσει το τριψήφιο φράγμα, με πιο πρόσφατο τον 8 χρόνια νεότερό του John McGuinness, ο οποίος πριν λίγες μέρες έκλεισε τα 52, έχοντας 104 εκκινήσεις στο IOMTT. Την εξαιρετικά μικρή λίστα ολοκληρώνουν ο δέκα φορές νικητής Ian Lougher, ο οποίος σταμάτησε στις 136 και ο Jim Hodson με 114, που το 2002 τερμάτισε δεύτερος στην κατηγορία Lightweight 400. Στην ίδια κατηγορία ο Mygdal σημείωσε το 2003 το καλύτερό του αποτέλεσμα, φτάνοντας μέχρι την τέταρτη θέση.

Faster Than Life – Ένα ντοκιμαντέρ αφιερωμένο σε έναν από τους μακροβιότερους αναβάτες του TT μέχρι σήμερα – [VIDEO]

Δεν είναι όλα ρόδινα όμως. Ο Dave έχει καταθέσει τον δικό του φόρο αίματος στους αγώνες δρόμου, μέσω του 23χρονου γιού του Mark, ο οποίος έχασε την ζωή του σε ατύχημα που συνέβη στον αγώνα Southern 100, το 2013. Παρ’ όλα αυτά, ούτε αυτό στάθηκε ικανό να τον τρομάξει ή να του αλλάξει την γνώμη για τους αγώνες σε δημόσιο δρόμο, όπως το TT. Όπως βλέπουμε και στο τρέιλερ του “Faster Than Life”, στα pits έχει μαζί του και τα εγγόνια του.

Faster Than Life – Ένα ντοκιμαντέρ αφιερωμένο σε έναν από τους μακροβιότερους αναβάτες του TT μέχρι σήμερα – [VIDEO]

Το ντοκιμαντέρ δεν επικεντρώνεται μόνο στην αγωνιστική πλευρά, αλλά και την ανθρώπινη που κρύβεται πίσω από το IOMTT. Επιδιώκει να μας δώσει μία κλεφτή ματιά από τους δεσμούς που αναπτύσσονται μέσα στην κλειστή ομάδα των αγωνιζομένων, τα συναισθήματα των οικογενειών, τα καλά και τα άσχημα, αλλά και μία γενικότερη εικόνα του τι κρύβεται πίσω από αυτά που βλέπουμε. Ο θεατής βλέπει εκ των έσω τι θυσίες χρειάζεται να κάνει ένας ιδιώτης για να βρεθεί στην σχάρα εκκίνησης του ιστορικού αγώνα. Τα πλάνα περιλαμβάνουν και μερικά θεαματικά onboard και εξωτερικά πλάνα του Dave να περνά μέσα από τις πόλεις και τα βουνά, ανάμεσα σε δέντρα και φράχτες με 240 χ.α.ω, στον αγώνα Supertwin.

Faster Than Life – Ένα ντοκιμαντέρ αφιερωμένο σε έναν από τους μακροβιότερους αναβάτες του TT μέχρι σήμερα – [VIDEO]

Δημιουργοί του ντοκιμαντέρ είναι οι Felipe Costa και Chip Gulland, ιδρυτές της εταιρείας Pitbox 6. Η αυτοβιογραφική ταινία έχει σχεδόν ολοκληρωθεί και αναμένεται να γίνει διαθέσιμη συνδρομητικά, τον Μάιο του 2024. Τα έσοδα θα βοηθήσουν στην τελειοποίηση της παραγωγής (χρώμα και ήχος), προκειμένου να συμμετάσχει στα φεστιβάλ κινηματογράφου. Όσοι θέλετε να μείνετε ενημερωμένοι για το πότε ακριβώς θα κυκλοφορήσει η πρώτη έκδοση, μπορείτε να ακολουθήσετε τη σελίδα Faster Than Life σε Facebook και Instagram.

Ετικέτες