Dakar 2019: Ο παραπληγικός αναβάτης που αγωνίζεται κανονικά!
Παράδειγμα ψυχής καθώς αγωνίζεται για την καλύτερη θέση!
Από τον
Θάνο Αμβρ. Φελούκα
7/1/2019
Τεράστια αποθέματα δύναμης διαθέτει ο Nicola Dutto καθώς συμμετέχει στο φετινό Dakar, ενώ από το 2010 είναι παραπληγικός, κάτι που όμως δεν τον έχει σταματήσει από το να αγωνίζεται. Δύο χρόνια μετά το ατύχημά του, το 2012, ο Nicola κατάφερε να επιστρέψει στους χωμάτινους αγώνες, με την διευκρίνιση πως πρόκειται για μοτοσυκλέτα, καθώς ήδη από το 2011 είχε αρχίσει να αγωνίζεται με αυτοκίνητο. Οι γιατροί μπορεί να είχαν ήδη ξεκαθαρίσει πως δεν υπήρχε περίπτωση να ανακτήσει την κινητικότητά του στα κάτω άκρα, εξαιτίας του μεγέθους της ζημίας που είχε υποστεί κατά τον τραυματισμό του, ωστόσο δεν έδιναν την συγκατάθεσή τους να αγωνιστεί, από την στιγμή που οι κραδασμοί και οι ταλαντώσεις μπορούσαν να επιφέρουν ακόμα μεγαλύτερη ζημιά στην σπονδυλική του στήλη. Πόσο μάλιστα με μοτοσυκλέτα που την οδηγεί καθιστός, μην έχοντας την δυνατότητα να στηριχτεί στους μαρσπιέδες.
Ο Nicola όμως δεν το έβαλε κάτω και προσάρμοσε την KTM με ειδικό κάθισμα, καθώς και προστασία στα πόδια, δημιουργώντας κάγκελα σύμφωνα με τις ανάγκες του. Σταδιακά βελτίωσε τον σχεδιασμό του, συμμετέχοντας σε πολλά Rally ανά τον κόσμο, έχοντας πάντα στο πλευρό του τους επίσης αγωνιζόμενους και φίλους, ώστε να τον βοηθήσουν να σηκωθεί σε περίπτωση πτώσεις. Το πρόβλημα του Nicola ήταν ανέκαθεν αυτό, το γεγονός πως χρειαζόταν βοήθεια για να ανέβει, να κατέβει ή να σηκώσει την μοτοσυκλέτα του. Πόσο μάλιστα σε αγωνιστική χρήση στο χώμα που οι πτώσεις καραδοκούν.
Έτσι και στο Dakar ο Nicola ακολουθείται από τρεις αναβάτες που πάντα ένας θα βρίσκεται δίπλα του για να τον βοηθήσει να σηκωθεί σε κάποια από τις σίγουρες –όπως λέει ο ίδιος- πτώσεις που θα έχει. Συμμετέχοντας με την υποστήριξη ομάδας, πράγμα που είναι μονόδρομος για κάθε έναν στο Dakar κι ακόμα περισσότερο για τον Nicola, ο παραπληγικός αναβάτης έχει την καρέκλα του να τον περιμένει σε κάθε τερματισμό έχοντας επίσης μεριμνήσει για όλες τις λεπτομέρειες της διαμονής και της κίνησής του, που ως τώρα στο Dakar δεν υπήρχαν και δεν υπάρχουν ανάγκες σε τέτοια κλίμακα.
Ο Nicola δεν είναι ο πρώτος παραπληγικός που παίρνει μέρος στο Dakar, αλλά ο πρώτος που το πράττει με μοτοσυκλέτα ακολουθώντας όλη την διαδρομή. Στο παρελθόν κι άλλοι αναβάτες με αυτοκίνητα έχουν αγωνιστεί στον σκληρότερο Rally, όπως ο Esteve Pujol πριν μία δεκαετία, ο φοβερός Gianluca Tassi που έθεσε τον πήχη ψηλά, ο Isidre Esteve πριν από αυτόν που εγκατέλειψε από πληγές που δημιουργήθηκαν στο σώμα του από την καταπόνηση, ενώ αξιοσημείωτη είναι η περίπτωση του Joey Evans. Ο κ.Evans υπήρξε παραπληγικός μέχρι που ένας γιατρός του συνέστησε αμέσως μετά τον αρχικό του τραυματισμό, μία περίεργη χειρουργική προσέγγιση με μικρές πιθανότητες να έχει έστω και μικρό αποτέλεσμα. Ο κ.Evans πήρε το ρίσκο και δέκα χρόνια μετά ήταν σε θέση να περπατήσει αλλά και να αγωνιστεί στο Dakar, έχοντας ανακτήσει ποσοστό κινητικότητας.
Από όλες αυτές τις περιπτώσεις όμως, ο Nicola διαφέρει καθώς τοποθετημένος στην μοτοσυκλέτα του, έχει να αντιμετωπίσει και διαφορές στην ίδια την τεχνική της οδήγησης. Καθώς δεν μπορεί να σηκωθεί όρθιος και αναγκασμένος για σωστή στήριξη της μέσης και της σπονδυλικής στήλης, που καταπονείται ιδιαίτερα, να έχει μια όρθια θέση οδήγησης τοποθετημένος αρκετά πιο πίσω, το κέντρο βάρους βρίσκεται ψηλά και όλα όσα έχει μάθει κανείς για κίνηση στο χώμα, δεν ισχύουν για τον ίδιο. Μετά από τόσα χρόνια δοκιμών και συμμετοχές σε δεκάδες Rally ανά τον κόσμο, ο Nicola έχει αναπτύξει εκ νέου την οδήγησή του στο χώμα χρησιμοποιώντας πολύ τον κορμό του και βασιζόμενος στο γυροσκοπικό φαινόμενο.
Για τον ίδιο η μεγαλύτερη πρόκληση δεν είναι άλλη, από το να αποφύγει κάποιον τραυματισμό στην σπονδυλική στήλη εξαιτίας της καταπόνησης. Οι πτώσεις δεν τον τρομάζουν, έχοντας εμπιστοσύνη στους συνοδούς, ούτε και η απόσταση ή τα εμπόδια. Μεγαλύτερή του δυσκολία θα είναι πιστεύει η άμμος, εκεί που είναι απαραίτητο να μετακινείς το σώμα σου συνέχεια. Ωστόσο ο ίδιος θεωρεί πως έχει βρει την σωστή τεχνική και για εκεί. Πριν τον τραυματισμό του, ο Nicola αγωνιζόταν σε καθεστώς πλήρους απασχόλησης…
«Ποτέ δεν μίσησα την μοτοσυκλέτα, ποτέ δεν την απαρνήθηκα. Θεωρώ τον εαυτό μου τυχερό που έφτασα το πάθος μου να γίνει επάγγελμα, με όλο το ρίσκο που κάτι τέτοιο επιφέρει. Όταν είμαι στην σέλα ξεχνάω πως δεν μπορώ να κουνήσω τα πόδια μου. Η μοτοσυκλέτα με έσπασε αλλά η μοτοσυκλέτα με έσωσε κιόλας».
Δυστύχημα Καλλιθέα: Παρούσα η ΟΕΠΤΑ - Καταγγελία για καταδίωξη
Παραμένουν αντικρουόμενες οι μαρτυρίες - Βέβαιη πλέον η παρουσία της ΟΕΠΤΑ στο σημείο
Από το
motomag
8/6/2026
Στοιχειοθετείται πλέον η καταδίωξη του νεκρού Παναγιώτη Βασιλόπουλου λίγα δευτερόλεπτα πριν το δυστύχημα όπου, αφότου παρέσυρε μία ηλικιωμένη 71 ετών που περνούσε την διάβαση πεζών, κατέληξε στο διάζωμα και σε κολώνα επί αυτού χάνοντας ακαριαία τη ζωή του.
Οι αρχικές μαρτυρίες από το σημείο όχι μόνο δεν έκαναν λόγο για καταδίωξη αλλά αντιθέτως ήταν ξεκάθαρες ως προς την αντίθετη πλευρά, πως δεν υπήρχε καταδίωξη αλλά «κόντρα» κατά πως δήλωσαν με άλλη μοτοσυκλέτα. Επιπρόσθετα έχει καταγραφθεί μαρτυρία αυτόπτη μάρτυρα που μιλά για σούζα του Παναγιώτη λίγο πριν την παράσυρση του πεζού. Αυτό είναι άλλο ένα από τα πράγματα που δεν επιβεβαιώνονται από το video που δείχνει την παράσυρση της γυναίκας. Το μόνο βέβαιο τις ώρες αμέσως μετά το δυστύχημα ήταν η μεγάλη ταχύτητα της μοτοσυκλέτας.
Είναι λογικό να υπάρχουν αντικρουόμενες μαρτυρίες καθώς στο σημείο επικράτησε πανικός εξαιτίας του σοκ από τις φρικτές εικόνες του δυστυχήματος και από την ταχύτητα με την οποία συνέβησαν όλα. Ο νεκρός είχε διαμελιστεί, υπήρχε μία γυναίκα τραυματίας πάνω στη διάβαση πεζών, η μοτοσυκλέτα ήταν στο αντίθετο ρεύμα και άλλοι πεζοί καλούσαν σε βοήθεια καθώς είχαν δεχθεί θραύσματα της μοτοσυκλέτας ή ακόμη χειρότερα… Μαγαζάτορας της περιοχής που βγήκε δευτερόλεπτα μετά το δυστύχημα στον δρόμο μιλά για ένα πολεμικό σκηνικό, οπότε πάνω στον πανικό που επικρατούσε είναι λογικό να μην υπάρχει σαφής καταγραφή της αλληλουχίας των γεγονότων. Από τα πρώτα πάντως που καταρρίπτονται είναι η σούζα ως ένα από μοιραία λάθη, καθώς σούζα δεν καταγράφεται, μόνο υψηλή ταχύτητα.
Ενδεικτικό των αντικρουόμενων μαρτυριών είναι το παρακάτω VIDEO με τις δηλώσεις των ανθρώπων που ήταν πεζοί στο σημείο. Ακόμη και έτσι όμως, η παρουσία των οχημάτων της ΟΕΠΤΑ φαίνεται και σε αυτό το video, το επίμαχο σημείο είναι τα πρώτα δύο λεπτά, τα υπόλοιπα δεν έχουν σχέση με το θέμα:
Τις επόμενες ημέρες μετά το δυστύχημα ξεκινήσαν να υπάρχουν διάφορα video που εμπλέκουν την Τροχαία και συγκεκριμένα το τμήμα ΟΕΠΤΑ, δηλαδή την Ομάδα Ελέγχου & Πρόληψης Τροχαίων Ατυχημάτων σε καταδίωξη του Παναγιώτη. Από τα διάφορα VIDEO που κυκλοφορούν καθώς κάποιοι προσπαθούν να πάρουν views ακόμη και σε τέτοιες περιπτώσεις, δείχνοντας παλαιότερο υλικό, ένα από τα VIDEO δείχνει τα πραγματικά οχήματα και καταγράφει και την παρουσία της Cayenne που χρησιμοποιεί η υπηρεσία αυτή αλλά και τη Suzuki Hayabusa που χρησιμοποιούν για καταδιώξεις. Φαίνονται ξεκάθαρα να έχουν σταματήσει στο δυστύχημα διευθετώντας την κυκλοφορία των οχημάτων.
Αυτό αποδεικνύει την παρουσία της ΟΕΠΤΑ στον χώρο του δυστυχήματος, σε χρόνο τόσο κοντινό στο δυστύχημα που δεν γίνεται να είναι από κλήση που δέχθηκαν από το κέντρο και έφτασαν στο σημείο, αλλά κινούνταν επί της Θησέως δευτερόλεπτα πριν.
Μέρες μετά το δυστύχημα αρχίζουν να έρχονται περισσότερες μαρτυρίες ξεκαθαρίζοντας την παρουσία της Τροχαίας ΠΡΙΝ το δυστύχημα.
Οι μαρτυρίες που υπάρχουν ακόμη και αυτή τη στιγμή είναι εξίσου αντικρουόμενες. Κάνουν λόγο για κόκκινο φανάρι που πέρασε ο Παναγιώτης χωρίς να αντιληφθεί πως τα οχήματα της ΟΕΠΤΑ ήταν στον δρόμο και του άναψαν φάρο, στη θέα του οποίου άνοιξε το γκάζι κι έφυγε μπροστά λίγο πριν το μοιραίο.
Άλλη μαρτυρία κάνει λόγο για εκκίνηση της Hayabusa και κυνήγι της R1 του Παναγιώτη για αρκετή ώρα.
Στο παρακάτω video από σταθερή κάμερα της περιοχής που δείχνει την μοιραία R1 να περνά με ταχύτητα και είναι από διαφορετική γωνία από το αρχικό video που δείχνει την παράσυρση του πεζού, φαίνεται να περνά και η μοτοσυκλέτα της ΟΕΠΤΑ 13 δευτερόλεπτα μετά με χαμηλότερη ταχύτητα και τέρμα δεξιά. Ίσως να έχει κόψει βλέποντας το δυστύχημα εμπρός. 40 δευτερόλεπτα αργότερα φαίνεται να γυρνά προς τα πίσω ο αναβάτης της Hayabusa και ξανά περνά 55 δευτερόλεπτα αργότερα προς την κατεύθυνση του δυστυχήματος, εκεί όπου πλέον επικρατεί πανικός από τους πεζούς και το φρικτό θέαμα που αντικρύζουν.
Το επίμαχο video:
Εχθές, αρκετά αργότερα από τα ανωτέρω VIDEO, ένα νέο έρχεται να δώσει περισσότερο φως στις συνθήκες του δυστυχήματος, κυρίως ως προς το αν υπήρχε ή όχι καταδίωξη από την ΟΕΠΤΑ. Πρόκειται για συρραφή από video αυτοκινήτου που βρισκόταν στον δρόμο και πέρασε λίγα δευτερόλεπτα αργότερα καθώς και εικόνες από παράθυρο που δείχνει πως λίγα λεπτά αργότερα έχει έρθει και ασθενοφόρο του ΕΚΑΒ για να περισυλλέξει τον νεκρό και τα μέλη του σώματός του, καθώς και την παρουσία όλων των οχημάτων.
το νέο VIDEO που δείχνει και τις συνθήκες πριν το ατύχημα: (πατήστε επάνω στην μαύρη εικόνα για να εμφανιστεί)
Ξεκάθαρο πλέον από αυτό το νέο video πως υπήρχε η ΟΕΠΤΑ στο σημείο ακολουθώντας την R1 του Παναγιώτη πριν το δυστύχημα.
Ο δικηγόρος της οικογένειας θα μπορέσει να αποδείξει στο μέλλον αν υπήρξε καταδίωξη επί 5 μάλιστα χιλιόμετρα, όπως ισχυρίζεται ο δημιουργός του video, ή αν ισχύει η μαρτυρία φίλων του Παναγιώτη πως δεν έτρεχε για πολύ ώρα, παρά μόνο όταν αντιλήφθηκε την παρουσία των οχημάτων της συγκεκριμένης υπηρεσίας που παρότι δίχως διακριτικά, είναι γνωστά σε όλους οχήματα που έχουν εμφανιστεί σε πολλά ρεπορτάζ αλλά και εκπομπές της τηλεόρασης.
Οι καταγραφές του κέντρου και οι επικοινωνίες θα δείξουν στο μέλλον αν υπήρχε ή όχι καταδίωξη.
Από εκεί και πέρα δεν προσπαθεί κανείς να μειώσει τις ευθύνες που έχει ο αναβάτης που ανέπτυξε ταχύτητα και παρέσυρε έναν άλλο άνθρωπο προσπαθώντας να διαφύγει της σύλληψης. Ήταν μία λάθος απόφαση αλλά ταυτόχρονα ήταν και προδιαγεγραμμένη με την αυστηροποίηση των ποινών για τροχαίες παραβάσεις, σε τέτοιο βαθμό που βλέπουμε τους τελευταίους 11 μήνες.
Δεν είναι καινούργιος προβληματισμός και δεν αναφέρεται για πρώτη φορά, από την πλήρη αδιαφορία της Τροχαίας για κράνος, για ταχύτητες κτλ, περάσαμε στον αυστηρό έλεγχο. Αυτό από μόνο του θα ήταν αρκετό για να μεταδώσει το μήνυμα και μάλιστα είναι κάτι που πολλές φορές είχαμε τονίσει πως έπρεπε να γίνει. Η στάση τους εκπαίδευε συνειδήσεις. Το πρόβλημα όμως είναι πως η εντατικοποίηση των ελέγχων ήρθε με ακραία αυστηροποίηση των ποινών, παίρνουν διπλώματα ακόμη και για παράνομο παρκάρισμα μοτοσυκλέτας, όταν λίγο πριν, κυριολεκτικά, ο καθένας μπορούσε να παρκάρει όπου ήθελε. Δεν είναι η πρώτη φορά που εφαρμόζεται αυτό το ξαφνικό σοκ και είναι δεδομένο πως δεν δουλεύει. Διότι αργότερα ήρθε εκ νέου και η χαλάρωση των ποινών και η χαλάρωση των ελέγχων που μας οδήγησε στο σημείο που ήμασταν πριν.
Τις τελευταίες ημέρες φάνηκε πως μερίδα του κοινού δεν γνωρίζει ούτε τα βασικά για τις διαβάσεις πεζών δίχως φανάρι, τόσο για το τι ισχύει εδώ, όσο και για το τι ισχύει στην υπόλοιπη Ευρώπη. Ας γίνει επιτέλους κατανοητό πως δεν γίνεται να περάσεις την διάβαση με ταχύτητα, δεν έχεις ούτε την προτεραιότητα να την περάσεις δίχως να σταματήσεις πλήρως όταν κινείται άνθρωπος πάνω σε αυτή και ισχύει ασχέτως αν υπάρχει φανάρι ή όχι.
Για την υψηλή ταχύτητα σε μία λεωφόρο αυτού του είδους, εντός του πυκνού αστικού ιστού, δεν θα διαφωνήσει κανείς πως είναι ένα κανονικό έγκλημα.
Ενδεχομένως όμως να υπάρξουν και στο μέλλον άνθρωποι που θα πάρουν τις λάθος αποφάσεις και θα προσπαθήσουν να διαφύγουν όταν πάνω στην έξαψη της στιγμής συνειδητοποιήσουν πως σταματώντας οδηγούνται στη φυλακή, εκτός διπλώματος για ένα χρόνο ή και παραπάνω, κουβαλώντας ένα δυσθεώρητο πρόστιμο ενώ έχουν χάσει πλέον και τη μοτοσυκλέτα τους. Δεν δικαιολογεί κανείς το λάθος της απόφασης αυτής, αλλά τη δημιουργία κατάλληλων συνθηκών από την μεριά της Πολιτείας, μέσα στις οποίες τέτοια λάθη εκκολάπτονται ευκολότερα.
Δεν θα έπρεπε η «μηδενική ανοχή» όπως οι ίδιοι στην Τροχαία την ονόμασαν, ουσιαστικά αποδεχόμενοι πως πριν υπήρχε μία καταστροφική ανοχή, να συνδυάζεται και με αυστηροποίηση των ποινών. Προσέξτε πως το αναφέρουμε, δεν επικροτεί κανείς την παραβατική συμπεριφορά, τονίζουμε όμως πως πρώτα φέρνεις τους ελέγχους στο επίπεδο συχνότητας που πρέπει να διεξάγονται από το μηδέν που ήταν πριν κι έπειτα σταδιακά ας αυστηροποιηθούν και οι ποινές όταν και αν κριθεί απαραίτητο. Και τα δύο μαζί είναι λάθος πρακτική και εξωθεί σε τέτοιες συμπεριφορές που μπορεί να δημιουργήσουν και θύματα πέραν των εμπλεκομένων στην καταδίωξη, όπως συνέβη τώρα. Ο πεζός που περνά από τη διάβαση νόμιμα και έρχεται αντιμέτωπος με ένα πολεμικό σκηνικό έχει όλο το δίκιο με το μέρος του, ακόμη και να ζητήσει ευθύνες από την Πολιτεία για τις αιτίες που βρέθηκε αντιμέτωπος με κάτι τέτοιο.
Ελπίζουμε στο άμεσο μέλλον να φανεί αν έχει γίνει καταγραφή στο κέντρο για καταδίωξη και αν ναι, την ώρα έναρξης αυτής και τί συνέπειες μπορεί να έχει κάτι τέτοιο.
Σε κάθε περίπτωση ας κρατήσει κανείς από εδώ και πέρα, πως δεν υπάρχει ουσιαστική δικαιολογία για την μη συμόρφωση σε σήμα της Τροχαίας. Ακόμη και με τις ιδιαίτερα αυστηρές ποινές για λίγα χιλιόμετρα παραπάνω, δεν ανοίγουμε ακόμη περισσότερο το γκάζι προσπαθώντας να ξεφύγουμε. Η αφαίρεση διπλώματος για ένα μήνα ή περισσότερο, δεν μπορεί να μετρά πάνω από το βάρος αφαίρεσης μίας άλλης ζωής, αν η δική μας δεν μας ενδιαφέρει ή δεν το σκεφτόμαστε τόσο, εκείνη την στιγμή.
UPDATE:
Λίγες ώρες αργότερα από την δημοσίευση του άρθρου, υπάρχει ανακοίνωση από το Αρχηγείο Ελληνικής Αστυνομίας για το συγκεκριμένο περιστατικό που διευκρινίζει πως η συγκεκριμένη μοτοσυκλέτα αναζητούνταν για σωρεία παραβάσεων αλλά την συγκεκριμένη χρονική στιγμή δεν υπήρχε καταδίωξη.
Η ανακοίνωση:
08-06-2026: Ανακοίνωση Αρχηγείου Ελληνικής Αστυνομίας σχετικά με δημόσιες αναφορές για θανατηφόρο τροχαίο ατύχημα στην οδό Θησέως στην Καλλιθέα
ΑΡΧΗΓΕΙΟ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΑΣΤΥΝΟΜΙΑΣ
Αθήνα, 8 Ιουνίου 2026
ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ
Με αφορμή δημόσιες αναφορές και αναρτήσεις που διακινούνται σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης σχετικά με θανατηφόρο τροχαίο ατύχημα που σημειώθηκε στην οδό Θησέως στην Καλλιθέα, από το Αρχηγείο της Ελληνικής Αστυνομίας διευκρινίζεται ότι οι ισχυρισμοί περί καταδίωξης του οδηγού της μοτοσικλέτας από αστυνομικές δυνάμεις δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα.
Η συγκεκριμένη μοτοσικλέτα αποτελούσε αντικείμενο αναζητήσεων στο πλαίσιο αστυνομικών ερευνών, καθώς υπήρχαν ενδείξεις παραβάσεων του Κ.Ο.Κ., πλην όμως κατά τον χρόνο του ατυχήματος δεν βρισκόταν σε εξέλιξη οποιαδήποτε καταδίωξη ή προσπάθεια ακινητοποίησής της από αστυνομικούς.
Ως εκ τούτου, κάθε αναφορά που συνδέει το θανατηφόρο τροχαίο με δήθεν καταδίωξη από την Ελληνική Αστυνομία είναι ανακριβής και στερείται πραγματικής βάσης.
Υπογραμμίζεται ότι, η πρόληψη των τροχαίων δυστυχημάτων, η προστασία της ανθρώπινης ζωής και η αντιμετώπιση επικίνδυνων παραβατικών συμπεριφορών στο οδικό δίκτυο αποτελούν διαχρονική και αδιαπραγμάτευτη αποστολή της Τροχαίας.