Η επιστροφή των δίχρονων κινητήρων στους αγώνες

Το συνέδριο της F1 που μπορεί να μας γλιτώσει
Μπάμπη Μέντη
Από τον

Μπάμπη Μέντη

13/1/2020

Όλη η ιστορία που αφορά την επιστροφή των δίχρονων κινητήρων ξεκίνησε τον Νοέμβριο. Ο τεχνικός διευθυντής της Formula 1 κύριος Pat Symonds, μιλώντας στο συνέδριο του  Motorsport Industry Association's Energy-Efficient Motorsport, ξεκαθάρισε πως η απόφαση που πήραν ώστε τα αυτοκίνητα της F1 να έχουν μηδενικές εκπομπές ρύπων έως το 2030, θα επιβάλλει ριζικές αλλαγές στους κινητήρες τους. Συμπλήρωσε δε, πως η επόμενη γενιά τετράχρονων κινητήρων  της F1 θα είναι πιθανόν και οι τελευταίοι. Με το πρωτάθλημα της FormulaE να έχει ήδη εξασφαλίσει τηλεοπτική προβολή, αλλά και οικονομική υποστήριξη από μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες (βλ. Audi) το μυαλό μας πάει αμέσως στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα σωστά; Κι όμως όχι! Όπως ξέρουμε, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα όχι μόνο δεν αποτελούν λύση για την προστασία του περιβάλλοντος, αλλά αντιθέτως θα το καταστρέψουν μια ώρα γρηγορότερα! Πρόκειται για τη μεγαλύτερη οικολογική απάτη που προωθούν λυσσαλέα οι πολιτικοί, είτε από την πραγματική πίεση που δέχονται οι οικονομίες τους λόγω της μείωσης των αποθεμάτων ορυκτών καυσίμων, είτε από καθαρή βλακεία. Πάνω σε αυτή την βλακεία και ασχετοσύνη των πολιτικών περί οικολογίας και ηλεκτρικών οχημάτων πάτησαν οι άνθρωποι της F1 για να σώσουν τον κινητήρα εσωτερικής καύσης. Το κλειδί είναι πως έβαλαν ως στόχο τα αυτοκίνητα της F1 να έχουν σχεδόν μηδενικό αποτύπωμα CO2 και όχι απλώς να έχουν μηδενικές εκπομπές ρύπων CO2. Αυτή η  διαφορά μεταξύ μηδενικού αποτυπώματος και μηδενικής εκπομπής ρύπων την καταλαβαίνουν ΜΟΝΟ όσοι είναι πραγματικοί οικολόγοι και όχι ψευτο-οικολόγοι. Έτσι έχοντας απόλυτα επιστημονικά τεκμηριωμένα στοιχεία πως τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν το διπλάσιο αποτύπωμα CO2 σε σχέση με τα σημερινά  υβριδικά (με τετράχρονο κινητήρα) αυτοκίνητα της F1 (λόγω των εκπομπών ρύπων που παράγονται κατά την διαδικασία κατασκευής των μπαταριών τους) ο κύριος Pat Symonds είπε πως τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν πρόκειται να αποτελέσουν λύση για την επίτευξη του στόχους τους.

Μια ρεαλιστική λύση είναι η δημιουργία μιας νέας γενιάς κινητήρων εσωτερικής καύσης μεν, αλλά όχι συμβατικών ορυκτών καυσίμων. Τα καύσιμα αυτά (έφερε ως παράδειγμα το υδρογόνο, αλλά κι αυτό έχει εκ φύσεως σοβαρότατα προβλήματα παραγωγής και αποθήκευσης) θα είναι εργαστηριακά κατασκευασμένα (συνθετικά) και θα μπορούσαν να προσφέρουν την απαραίτητη λίπανση στους δίχρονους κινητήρες χωρίς να παράγουν κατάλοιπα καύσης όπως τα σημερινά διχρονόλαδα. Έτσι κι αλλιώς η αξιοπιστία δεν είναι προτεραιότητα στους αγώνες της F1 και το κόστος ενός δίχρονου είναι απείρως φτηνότερο από ενός τετράχρονου με πνευματικές βαλβίδες. Γιατί δίχρονοι αντί για τετράχρονοι; Διότι με τα μισά κυβικά παράγουν διπλάσιους ίππους (παράγουν έργο σε κάθε κίνηση του εμβόλου προς τα κάτω) οπότε θεωρητικά θα πετύχουν υψηλές επιδόσεις χωρίς να ξεπεράσουν τα επίπεδα κατανάλωσης καυσίμου των σημερινών V6 biturbo των 1600 κυβικών. Για την Formula 1 οι δίχρονοι κινητήρες θα είναι κάτι εντελώς πρωτόγνωρο, όμως αν δούμε να συμβαίνει κάτι αντίστοιχο στα MotoGP (να ξαναγίνουν δηλαδή GP 500) θα είναι μια... επιστροφή στο μέλλον. Βέβαια το πόσο εύκολα θα χωράνε μέσα σε μια μοτοσυκλέτα όλα τα παρελκόμενα που θα χρειάζονται οι νέοι δίχρονοι κινητήρες μένει να απαντηθεί. Σε κάθε περίπτωση θα έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον να δούμε, αν η πραγματική επιστήμη θα καταφέρει να μειώσει το αποτύπωμα CO2 των οχημάτων ή αν η προπαγάνδα των ψευτο-οικολόγων και των πολιτικών επιβάλλουν δια νόμου τα ρυπογόνα ηλεκτρικά οχήματα.      


 

Κίνδυνος απεργίας διαρκείας στα βενζινάδικα – Κλείνουν επ’ αόριστο τα πρατήρια στη Λέσβο

Συνεδριάζει σήμερα, Τετάρτη 18/3, η Ομοσπονδία Βενζινοπωλών Ελλάδος με ανοικτό το ενδεχόμενο η κινητοποίηση να επεκταθεί πανελλαδικά
benzinadiko
Από τον

Σπύρο Τσαντήλα

18/3/2026

Την Τετάρτη 11 Μαρτίου η κυβέρνηση ανακοίνωσε τη θέσπιση πλαφόν στα περιθώρια κέρδους στα καύσιμα και κάποια βασικά είδη πρώτης ανάγκης, όπως τα τρόφιμα, απόφαση που έχει προκαλέσει αντιδράσεις από την πλευρά των πρατηριούχων.

Η Ομοσπονδία Βενζινοπωλών Ελλάδος (ΟΒΕ) εξέδωσε σχετικό δελτίο Τύπου την Πέμπτη 12/3, τονίζοντας πως “η επιβολή πλαφόν ως μέτρο, για άλλη μια φορά,  στοχοποιεί τους πρατηριούχους, ενώ το πρόβλημα εντοπίζεται στην υψηλή φορολογία. Το πλαφόν στο περιθώριο κέρδους δεν μπορεί να συγκρατήσει τις αυξήσεις και να οδηγήσει σε ουσιαστική μείωση των τιμών για τον καταναλωτή, καθώς οι τιμές επηρεάζονται κυρίως από τις διεθνείς τιμές και τους φόρους. Το 61% της τελικής τιμής είναι φόροι, δηλαδή ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης (ΕΦΚ) και ο ΦΠΑ και στην  τελική τιμή προστίθεται και η διυλιστηριακή αξία που ανέρχεται σε περίπου 31%. Επομένως, απομένει ένα 8% για τις εταιρείες πετρελαιοειδών, τους μεταφορείς και τα πρατήρια”.

Έδειξε μάλιστα πίνακες όπου αποδεικνύεται πως οι αυξήσεις τιμών στα πρατήρια ήταν εν γένει μικρότερες από αυτές στις χονδρικές τιμές που πληρώνουν για τον εφοδιασμό τους, στηρίζοντας την άποψη πως για την ακρίβεια οι πρατηριούχοι είναι οι τελευταίοι τροχοί της αμάξης και κακώς στοχοποιούνται.

Υπενθυμίζει επίσης πως πολλά πρατήρια αντιμετωπίζουν πολύ υψηλά λειτουργικά κόστη, κάτι που οδήγησε στο κλείσιμο πάνω από 300 πρατηρίων την προηγούμενη φορά που επιβλήθηκε πλαφόν.

Ως λύση συγκράτησης των τιμών καυσίμων στην Ελλάδα προτείνει τη μείωση του ΕΦΚ και του ΦΠΑ για όσο διάστημα διαρκεί η κρίση.

Στο μεταξύ, η ΟΒΕ συνεδριάζει σήμερα, Τετάρτη 18/3, για να σχεδιάσει τις επόμενες κινήσεις της, την ώρα που οι πρατηριούχοι της Λήμνου ανακοίνωσαν απεργία επ’ αόριστο από την Πέμπτη 19/3, δηλώνοντας πως “η Λέσβος, ως νησί της παραμεθορίου, δεν αντέχει την περαιτέρω αποδυνάμωση ενός ζωτικού κλάδου,” αντιπροτείνοντας να διαμορφωθεί το ανώτατο όριο κερδοφορίας στα 20 λεπτά ανά λίτρο (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ), από τα 12 λεπτά που ισχύουν σήμερα για τα νησιά του Βορείου Αιγαίου ή, εναλλακτικά, να καθοριστεί το περιθώριο κέρδους στα επίπεδα που ήταν πριν την έναρξη των εχθροπραξιών στο Ιράν.

Αναμένουμε νεότερα από το μέτωπο της ΟΒΕ, καθώς είναι ορατός ο κίνδυνος να αποφασιστεί πανελλαδική απεργία.