Ηχορύπανση μοτοσυκλετών: Τα “ψέματα” των αριθμών

Η διπλή έρευνα που αποκαλύπτει όλη την αλήθεια
Μπάμπη Μέντη
Από τον

Μπάμπη Μέντη

30/7/2020

Το τελευταίο διάστημα ήρθαν στη δημοσιότητα οι αποφάσεις της Γερμανίας, της Αυστρίας και της Ιταλίας να στοχοποιήσουν τις μοτοσυκλέτες ως τη μοναδική πηγή ηχορύπανσης σε συγκεκριμένες αλπικές περιοχές των χωρών τους. Πρόκειται για δρόμους και διαδρομές που είναι διάσημες στους κεντροευρωπαίους μοτοσυκλετιστές και αποτελούν προορισμό βόλτας κάθε Σαββατοκύριακο για χιλιάδες από αυτούς. Τα μέτρα ξεκινούν από τον περιορισμό στην ταχύτητα που κινούνται οι μοτοσυκλέτες (από 20km/h έως και 30km/h μικρότερη από εκείνη των αυτοκινήτων) στην Γερμανία και την Ιταλία και φτάνουν έως την απαγόρευση κυκλοφορίας σε μοτοσυκλέτες που παράγουν άνω των 95db στην Αυστρία. Το θέμα φυσικά απασχόλησε τη FEMA η οποία ερεύνησε σε βάθος όλα τα επίσημα στοιχεία που υπάρχουν για αυτό το πρόβλημα.

 

Πίνακας 1: Παραγωγή θορύβου σε σχέση με την ταχύτητα κίνησης

Όπως όλοι ξέρουμε, αν θέλεις να πεις ένα χοντρό ψέμα, τότε φτιάξε μια έρευνα και παρουσίασε τα στατιστικά όπως σε βολεύουν. Έτσι αν θέλεις να “αθωώσεις” και μάλιστα πανηγυρικά, όποιον κυκλοφορεί με εξάτμιση-μπουρί, μπορείς να το κάνεις επικαλούμενος την επίσημη έρευνα ηχομέτρησης των οχημάτων της Ε.Ε. Σε αυτή την έρευνα φαίνεται ξεκάθαρα πως τα φορτηγά και λεωφορεία, αλλά και τα αυτοκίνητα, παράγουν περισσότερα db κατά την κίνησή τους απ’ ότι τα δίκυκλα.

Όμως υπάρχει και μια δεύτερη έρευνα η οποία αποδεικνύει πως η ένταση του θορύβου δεν έχει τόση μεγάλη σημασία όσο η χροιά του! Η βασική ιδέα της έρευνας αυτής ήταν να βάλουν ένα δείγμα ανθρώπων να ακούσουν τους ήχους που παράγουν τα φορτηγά, τα αυτοκίνητα και οι μοτοσυκλέτες όταν περνάνε από μπροστά τους. Δεν είναι καθόλου τυχαίο πως το 74% των ερωτηθέντων της έρευνας, είπαν πως ο ήχος των μικρού κυβισμού μοτοσυκλετών τους ενοχλούσε αφάνταστα, ενώ το ποσοστό αυτό μίκρυνε θεαματικά όταν άκουγαν τον βαρύ ήχο που παράγει μια μεγάλου κυβισμού μοτοσυκλέτα.

 

Πίνακας 2: Ποσοστό ενόχλισης από την χροιά του ήχου κίνησης σε σχέση με την ένασή του

Στην ίδια έρευνα υπάρχουν και άλλα ενδιαφέροντα στοιχεία που δείχνουν πως η ενόχληση από τον θόρυβο των οχημάτων για τους κατοίκους μια περιοχής, έχει άμεση σχέση με την συχνότατα κίνησης των οχημάτων που περνάνε από εκεί. Αν δηλαδή είναι σε δρόμους που περνούν συχνά λεωφορεία ή φορτηγά και σπάνια περνάνε μοτοσυκλέτες, τότε οι κάτοικοι στοχοποιούν τα φορτηγά και τα λεωφορεία και δεν δίνουν δεκάρα για τις μοτοσυκλέτες. Αν από την άλλη μεριά είναι δρόμος που κάθε Σαββατοκύριακο περνούν μέσα από το χωριό σου 3.300 μοτοσυκλέτες όπως συμβαίνει στους αλπικούς δρόμους της Αυστρίας στο τέλος της άνοιξης και το καλοκαίρι (σχεδόν το 70% της συνολικής κίνησης οχημάτων στην περιοχή) τότε οι μοτοσυκλέτες γίνονται το βασικό θέμα της συζήτησης. Βλέπουμε δηλαδή πως το ανθρώπινο αυτί και τα παράπονα των κατοίκων σε περιοχές με έντονη κυκλοφορία μοτοσυκλετών, δεν έχει τόσο άμεση σχέση με την ένταση του ήχου που παράγουν και πως η λήψη μέτρων για τη μείωση της ηχορύπανσης θα πρέπει να είναι σχεδιασμένη για τη συγκεκριμένη περιοχή και όχι καθολική ή οριζόντια αν στόχος είναι η αποτελεσματικότητά τους.

Αυτοκινητοδρόμιο Σερρών - Ξεκίνησαν έργα αναβάθμισης

Τηλεχειριζόμενη προστατευτική μπάρα στην είσοδο των paddock, αποκατάσταση οδοστρώματος pit-lane, κ.α.
Αναβάθμιση Αυτοκινητοδρομίου Σερρών
Κώστα Γκαζή
Από τον

Κώστα Γκαζή

25/4/2024

"Το Αυτοκινητοδρόμιο εισέρχεται, κυριολεκτικά σε μία νέα εποχή. Θέλουμε να θέσουμε ξανά τον πήχη ψηλά", δήλωσε ο Πρόεδρος του Αυτοκινητοδρομίου Σερρών, Κωνσταντίνος Μπέγος, δίνοντας το στίγμα της νέας διοίκησης για την καινούρια προσπάθεια αναβάθμισής της πίστας.

Από την πλευρά του, ο διευθύνων σύμβουλος Βασίλειος Κοτέογλου επισήμανε, ότι "το Αυτοκινητοδρόμιο απαλλάσσεται πλέον από προβλήματα του παρελθόντος που επηρέασαν την εύρυθμη λειτουργία του, αλλά και την ασφάλεια των φίλων του μηχανοκίνητου αθλητισμού που προσέρχονται για προπονήσεις. Τα κακώς κείμενα διορθώνονται και με τις αναγκαίες παρεμβάσεις η πίστα μας θα είναι ασφαλής για όλους, ιδίως για τους μοτοσυκλετιστές, για τους οποίους σε ορισμένες περιπτώσεις υπήρξε κι επικίνδυνη” διευκρίνισε. Ειδικότερα, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος σημείωσαν ότι με μια σειρά κινήσεων το νέο διοικητικό συμβούλιο στοχεύει στον εκσυγχρονισμό των υποδομών του Αυτοκινητοδρομίου, αλλά παράλληλα και στην καθιέρωση της νέας, σύγχρονης ταυτότητάς του.

“Εκφράζοντας τη βούληση της Δημάρχου για περαιτέρω ανάπτυξη και προώθηση του» συνέχισε ο κ. Μπέγος «το Αυτοκινητοδρόμιο, για τη νέα δημοτική αρχή, δεν αποτελεί αγγαρεία ή απλώς ένα βαρίδιο. Είναι ίσως το σημαντικότερο εργαλείο για την επίτευξη της πολυπόθητης εξωστρέφειας του Δήμου Σερρών”.

Χαρακτηριστικές οι επισημάνσεις του προέδρου, ο οποίος τόνισε: “Για να μπορέσουμε ν’ ανταποκριθούμε στις σύγχρονες ανάγκες και στον διεθνή ανταγωνισμό πρέπει να είμαστε ένα βήμα μπροστά. Δυστυχώς διαπιστώσαμε μία εγκατάλειψη σε πλήρη αναντιστοιχία με το όραμα των δημιουργών του Αυτοκινητοδρομίου και των προσδοκιών του σερραϊκού λαού. Ωστόσο, η νέα αυτή εικόνα και φιλοσοφία είναι εμφανής στους επισκέπτες του Αυτοκινητοδρομίου, καθώς οι αντιδράσεις τους, όπως των αθλητών και των διοργανωτών είναι θετικές και ενθαρρυντικές”.

Κλείνοντας τις δηλώσεις τους στα σερραϊκά μέσα ενημέρωσης, τόσο, ο πρόεδρος, όσο και ο διευθύνων σύμβουλος ξεκαθάρισαν ότι "στην απ΄ εδώ και στο εξής πορεία του Αυτοκινητοδρομίου απαιτούνται σοβαρότητα, διαφάνεια κι επαγγελματισμός, ενώ δεν πρόκειται να γίνουν αποδεκτά φαινόμενα, μέθοδοι και πρακτικές του παρελθόντος που αποτέλεσαν τροχοπέδη στη λειτουργία του και αιτία δυσφήμισής του."

Ενημερώνοντας την τοπική κοινωνία και τους λάτρεις του μηχανοκίνητου αθλητισμού οι κ.κ. Μπέγος και Κοτέογλου επισήμαναν τα έργα που μέχρι στιγμής έχουν ολοκληρωθεί βεβαιώνοντας ότι “από τη πρώτη στιγμή η προσπάθειά μας εστίασε στο νοικοκύρεμα του Αυτοκινητοδρομίου και στη διασφάλιση όλων εκείνων των προϋποθέσεων για τη μελλοντική αναπτυξιακή του πορεία”.

Ενδεικτικές και οι εργασίες που έγιναν μέχρι τώρα:

- Αποκατάσταση περίφραξης στην περίμετρο του Αυτοκινητοδρομίου-Αναβάθμιση της υποδομής με κοπή κι απομάκρυνση δέντρων, της άναρχης βλάστησης, παλαιών ελαστικών, κ.α.

- Αναβάθμιση ασφάλειας του Αυτοκινητοδρομίου με την ελεγχόμενη πλέον είσοδο-έξοδο από και προς τους χώρους του. Εγκατάσταση και λειτουργία τηλεχειριζόμενης προστατευτικής μπάρας στην είσοδο των paddocks.

- Τακτοποίηση-χαρτογράφηση-λειτουργική αναβάθμιση του δικτύου καλωδιώσεων της υποδομής RAC που στηρίζει διαδυκτιακά το Αυτοκινητοδρόμιο.

- Παράλληλη αναβάθμιση του δικτύου ηλεκτρονικών υπολογιστών στoν χώρο υποδοχής (reception) του Αυτοκινητοδρομίου.

- Αποκαθήλωση του οδοστρώματος της pit lane κι αποκατάστασή του σε όλο το μήκος της, από την αρχή της (στο ύψος της start lane) μέχρι και την συμβολή της με την κεντρική πίστα (στο ύψος της στροφής 16).

- Οι παρόμοιες εργασίες εκτελέστηκαν από τα συνεργεία της αυτής εταιρείας-την ίδια ημέρα-και στην υπόγεια κεντρική είσοδο-έξοδο του Αυτοκινητοδρομίου και στην οδό που οδηγεί ως τις κεντρικές κτιριακές εγκαταστάσεις του, με στόχο την αναβάθμιση-διασφάλιση της εύρυθμης προσβασιμότητας στους χώρους του.

- Προμήθεια τηλεοράσεων-τηλεοπτικών οθονών που θα εγκατασταθούν σε όλα τα boxes του Αυτοκινητοδρομίου, με σκοπό την βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών προς τους εκάστοτε ενοικιαστές τους.

- Συντήρηση-αισθητική αναβάθμιση των εσωτερικών χώρων του κεντρικού κτηρίου του Αυτοκινητοδρομίου με τον ελαιοχρωματισμό του διαδρόμων κι αιθουσών του.

- Προστατευτικά κολωνάκια σήμανσης προς βελτιστοποίηση της λειτουργικότητας της πίστας.

- Νομιμοποίηση όλων των αυθαιρέτων χώρων ή εγκαταστάσεων του Αυτοκινητοδρομίου.

- Δημιουργία νέας διόδου πεζών από την πάρκινγκ έως τους χώρους του Αυτοκινητοδρομίου και το κεντρικό κτίριο, για την εύκολη κι ασφαλή μετακίνησή τους.

- Συντήρηση-καθαρισμός του δικτύου κλιματιστικών μηχανημάτων και του σχετικού εξοπλισμού του Αυτοκινητοδρομίου.

- Δενδροφύτευση κατά μήκος της οδού που οδηγεί στην υπόγεια διάβαση, είσοδο-έξοδο του Αυτοκινητοδρομίου. Αισθητική και λειτουργική αναβάθμιση.

- Εμπλουτισμός κι αναβάθμιση του μηχανολογικού εξοπλισμού του Αυτοκινητοδρομίου με την προμήθεια αναγκαίων μηχανημάτων (γεωργικού ελκυστήρα-τρακτέρ πολλαπλών χρήσεων για τη συντήρηση των γηπέδων και των εξωτερικών χώρων κ.α.)