Κοπεγχάγη: Απειλεί να πετάξει έξω τις μοτοσυκλέτες

Αντιδράσεις στην πρόταση για ζώνη μηδενικών εκπομπών της πρωτεύουσας
Copenhagen ZEZ
Από τον

Φίλιππο Σταυριδόπουλο

11/3/2026

Η Κοπεγχάγη εξετάζει τη δημιουργία ζώνης μηδενικών εκπομπών και οι μοτοσυκλετιστές φοβούνται ότι οι συμβατικές μοτοσυκλέτες μπορεί να αποκλειστούν από το κέντρο της πόλης.

O Δήμος της Κοπεγχάγης κατέθεσε πρόσφατα νέα πρόταση για τη δημιουργία ζώνης μηδενικών εκπομπών, προκαλώντας ανησυχία στους μοτοσυκλετιστές της χώρας. Η Danske Motorcyklisters Council (DMC), η οργάνωση που εκπροσωπεί τους Δανούς μοτοσυκλετιστές, ετοιμάζει την επίσημη αντίδρασή της επιδιώκοντας να διασφαλίσει ότι οι μοτοσυκλέτες θα συνεχίσουν να έχουν θέση στην πρωτεύουσα.

Το θέμα δεν είναι καινούργιο για τη DMC. Η οργάνωση παρακολουθεί εδώ και χρόνια τις διαδικασίες που σχετίζονται με περιβαλλοντικές ζώνες και ζώνες μηδενικών εκπομπών, έχοντας ήδη καταθέσει επίσημες παρεμβάσεις σε δημόσιες διαβουλεύσεις για την προστασία των συμφερόντων των μοτοσυκλετιστών. Σύμφωνα με την εμπειρία της, είναι κρίσιμο να υπάρξει έγκαιρη παρέμβαση ώστε να αποφευχθούν περιορισμοί που θα επηρεάσουν άσκοπα τα δίτροχα.

Η βασική προτεραιότητα της DMC είναι σαφής: να εξασφαλίσει ότι οι μοτοσυκλέτες θα συνεχίσουν να έχουν πρόσβαση στην πόλη. Όπως υποστηρίζει, η μοτοσυκλέτα αποτελεί μέρος της λύσης στο πρόβλημα της κυκλοφοριακής συμφόρησης και όχι μέρος του προβλήματος.

Copenhagen ZEZ

Η οργάνωση εστιάζει ιδιαίτερα σε δύο τομείς. Πρώτον, στην καθημερινή μετακίνηση. Πολλοί αναβάτες επιλέγουν τη μοτοσυκλέτα για να κινούνται πιο γρήγορα μέσα στην πόλη, χωρίς να καταλαμβάνουν τον χώρο που απαιτεί ένα αυτοκίνητο. Μια ενδεχόμενη απαγόρευση των βενζινοκίνητων μοτοσυκλετών θα μπορούσε να οδηγήσει αρκετούς από αυτούς πίσω στο αυτοκίνητο επιδεινώνοντας το κυκλοφοριακό ή σε ένα ήδη επιβαρυμένο σύστημα δημόσιων μεταφορών.

Ο δεύτερος τομέας αφορά τον μοτοσυκλετιστικό τουρισμό. Η Κοπεγχάγη αποτελεί δημοφιλή προορισμό για μοτοσυκλετιστές από όλη την Ευρώπη. Αν η πόλη κλείσει για τις συμβατικές μοτοσυκλέτες, ένα σημαντικό κομμάτι επισκεπτών που συμβάλλει στην τοπική οικονομία και ζωή της πόλης ενδέχεται να χαθεί. Όπως σημειώνει η DMC, είναι δύσκολο να φανταστεί κανείς έναν ταξιδιώτη από το εξωτερικό να εγκαταλείπει τη μοτοσυκλέτα με τις αποσκευές του ή να αλλάζει σε ηλεκτρική μοτοσυκλέτα απλώς για να επισκεφθεί την πρωτεύουσα.

Η οργάνωση, ως επίσημη συμμετέχουσα στη διαδικασία διαβούλευσης, εξετάζει τώρα αν ο Δήμος έχει λάβει υπόψη τις προηγούμενες ενστάσεις της ή αν απαιτείται μια νέα, πιο αυστηρή παρέμβαση. Η DMC εξακολουθεί να θεωρεί ότι η μοτοσυκλέτα είναι ένα ευέλικτο και αποδοτικό μέσο μετακίνησης που εξοικονομεί χώρο και θα πρέπει να εξαιρείται από τις πιο αυστηρές περιβαλλοντικές ζώνες, όπως ήδη συμβαίνει σε αρκετές άλλες ευρωπαϊκές πόλεις.

Υπενθυμίζουμε πως στην Γαλλία πέρσι οι κινητοποιήσεις κατά των ζωνών μηδενικών εκπομπών οδήγησαν στην κατάργησή τους από το κοινοβούλιο ως κοινωνικά άδικο μέτρο.

Ο στόχος της είναι σαφής: η Κοπεγχάγη να παραμείνει ανοικτή για όλους τους μοτοσυκλετιστές, είτε πρόκειται για κατοίκους που μετακινούνται καθημερινά είτε για ταξιδιώτες που επισκέπτονται την πόλη.

 

Έξυπνες κάμερες – Νέος διαγωνισμός με μικρότερο προϋπολογισμό, σιγή ιχθύος για λάθος ενδείξεις στην πιλοτική φάση

Το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης προκήρυξε νέο διαγωνισμό μετά την ακύρωση του πρώτου λόγω προσφυγών
camera
Από τον

Σπύρο Τσαντήλα

15/6/2026

Ο νέος διαγωνισμός γίνεται “για τη σύναψη μεικτής σύμβασης προμήθειας και παροχής υπηρεσιών για την Προμήθεια, εγκατάσταση, λειτουργία και συντήρηση δικτύου Καμερών Καταγραφής Παραβάσεων Κ.Ο.Κ.” και έχει συνολικό προϋπολογισμό 44.055.805 ευρώ, ενώ το κριτήριο κατακύρωσης θα είναι η πλέον συμφέρουσα από οικονομική άποψη προσφορά βάσει βέλτιστης σχέσης ποιότητας-τιμής.

Το αντικείμενό του τώρα αφορά μόνο τις 1.000 σταθερές κάμερες που πρόκειται να αναπτυχθούν σε σταθερά σημεία ανά τη χώρα και όλα τα συμπαραμαρτυρούντα τους: βάσεις στήριξης, ηλεκτρολογική εγκατάσταση, δικτύωση, συντήρηση, εκπαίδευση αστυνομικών στη χρήση τους. Δεν περιλαμβάνει δηλαδή τις κινητές κάμερες που θα μπουν σε λεωφορεία, οι οποίες πιθανότατα θα ανατεθούν σε διαφορετικό διαγωνισμό.

Ο νέος διαγωνισμός θέτει ως καταληκτική ημερομηνία για την κατάθεση προσφορών την 27η Ιουλίου 2026 και την ηλεκτρονική τους αποσφράγιση την 28η Ιουλίου, ωστόσο προβλέπει σχεδόν το μισό κόστος από πριν και η αιτία είναι η αφαίρεση του όρου προαίρεσης, δηλαδή της δυνατότητας επέκτασης της παραγγελίας σε μετέπειτα χρόνο. Σύμφωνα με το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, ο λόγος που δεν ενσωματώθηκε ξανά η προαίρεση είναι πως δεν μπορούν να είναι γνωστές εκ των προτέρων οι τεχνικές προδιαγραφές που θα ισχύουν σε μερικά χρόνια, έτσι η κυβέρνηση δεν ήθελε να δεσμευτεί με ένα πακέτο συγκεκριμένων προδιαγραφών που ενδεχομένως να έχει ξεπεραστεί ή βελτιωθεί ως την επόμενη προμήθεια.

Θυμίζουμε πως ο πρώτος διαγωνισμός που είχε προκηρυχθεί ματαιώθηκε στα τέλη Μαΐου μετά από αρκετές προσφυγές εταιρειών που επικαλούνταν είτε ασαφείς τεχνικές προδιαγραφές ή υπονοούσαν φωτογραφικό διαγωνισμό που πρακτικά περιέγραφε τα προϊόντα ενός συγκεκριμένου κατασκευαστή.

Στο μεταξύ η επικαιρότητα έχει γεμίσει από δημοσιεύματα στον ημερήσιο Τύπο που μιλούν για τεράστιο ποσοστό λανθασμένων καταγραφών από τις “έξυπνες” κάμερες. Με εκτιμήσεις για αστοχία σε πάνω από 90% των βεβαιωμένων παραβάσεων, τα σχετικά δημοσιεύματα επικαλούνται αστυνομικές πηγές, γεγονός που κάνει ιδιαίτερα ανησυχητικό το όλο ζήτημα καθώς, από τη στιγμή που οι κάμερες θα έχουν δικτυωθεί ως προβλέπεται, θα λειτουργούν αυτόνομα. Αυτό σημαίνει πως όποιοι δεχτούν κλήση για παράβαση που κρίνουν πως ήταν λανθασμένη, θα πρέπει να πληρώσουν το πρόστιμο και να προσφύγουν κατά της καταγραφής, γεγονός που μπορεί να πλημμυρίσει τις αρμόδιες υπηρεσίες.

Στην παρούσα φάση, οι λιγοστές κάμερες που έχουν εγκατασταθεί πιλοτικά δεν υποστηρίζονται από σέρβερς τεχνητής νοημοσύνης, αλλά τα ευρήματά τους περνούν από την κλασική μέθοδο, έλεγχο από αστυνομικό. Προφανέστατα όμως δεν υπάρχουν αρκετοί αστυνομικοί να τσεκάρουν τι κατέγραψε κάθε μια από τις κάμερες που διαφημίζονται πως θα πιάνουν χιλιάδες παραβάτες κάθε μέρα.