Πιέσεις για να καθυστερήσουν οι Euro5

Οι συνέπειες της πανδημίας φτάνουν πολύ βαθειά
Από τον

Λάζαρο Μαυράκη

3/4/2020

Από την 1η Ιανουαρίου του 2021 κάθε καινούργια μοτοσυκλέτα που θα πωλείται εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης, θα πρέπει να πληροί τις Euro5 προδιαγραφές, αλλά σύμφωνα με τις τελευταίες πκηροφορίες η πλειοψηφία των κατασκευαστών θα αντιμετωπίσουν μεγάλες δυσκολίες για να εναρμονίσουν την γκάμα τους με τις επικείμενες νέες προδιαγραφές. Προφανώς και η αιτία είναι το ολοκληρωτικό πάγωμα της παραγωγής και της εξέλιξης, εξαιτίας των μέτρων κατά της πανδημίας  που μαστίζει ολόκληρο τον πλανήτη.

Το θέμα με τις Euro5 προδιαγραφές δεν είναι κάτι νέο. Έχει μελετηθεί και σχεδιαστεί εδώ και μία δεκαετία από την αρμόδια ευρωπαϊκή επιτροπή, με την τελική τους μορφή να κατατίθεται το 2013. Παρ' όλο το μεγάλο διάστημα ενημέρωσης και προσαρμογής που είχαν τα εργοστάσια, βλέπουμε ότι υπάρχει ένα μεγάλο πλήθος μοντέλων που ακόμη και σήμερα δεν εναρμονίζονται με τις νέες αυτές προδιαγραφές.

Πολλά από αυτά απαιτούν μικρές αναβαθμίσεις για να ανταποκριθούν στα νέα δεδομένα, αλλά υπάρχουν εξίσου αρκετά που χρειάζονται ριζική ανανέωση αν θέλουν να ανήκουν στην Euro5 εποχή και σύμφωνα με ό,τι ισχύει σήμερα, θα είναι αδύνατο να πουληθούν Euro4 μοτοσυκλέτες μετά την 31η Δεκεμβρίου.

Οι συνέπειες της πανδημίας του Covid-19 έχουν ήδη δείξει το καταστροφικό τους μέγεθος στην μοτοσυκλετιστική βιομηχανία, από τις πωλήσεις μέχρι την παραγωγή, και γι' αυτό το λόγο υπάρχουν διαρκώς αυξανόμενες αντιδράσεις από τα εργοστάσια ώστε να αναβληθεί η έναρξη της ισχύος των Euro5 προδιαγραφών για το 2022.

Τι είναι όμως ακριβώς οι Euro5 προδιαγραφές; Εν συντομία μπορούμε να πούμε ότι σε σχέση με τις ισχύουσες Euro4 μειώνουν σημαντικά το όριο εκπομπής του μονοξειδίου του άνθρακα (από τα 1.140mg/km στα 1.000mg/km), ενώ μεγαλύτερη είναι η μείωση στις εκπομπές υδρογονανθράκων και οξειδίου του αζώτου (NOx), από 170mg/km στα 100mg/km και από τα 90mg/km στα 60mg/km αντίστοιχα. Επιπλέον, έχει προστεθεί κι ακόμη ένας περιορισμός ο οποίος λέει ότι οι υδρογονάνθρακες χωρίς μεθάνιο, που δεν μετρούνταν ξεχωριστά στις Euro4 προδιαγραφές, τώρα δεν θα πρέπει να ξεπερνούν τα 68mg/km.

Για τις μοτοσυκλέτες που παίρνουν έγκριση τύπου για πρώτη φορά, οι Euro5 προδιαγραφές ισχύουν από την αρχή του 2020. Αυτό σημαίνει ότι οποιοδήποτε νέο μοντέλο έχει πάρει ήδη έγκριση τύπου και κυκλοφορεί στην αγορά, πληροί τις προδιαγραφές αλλά από την πρώτη του έτους της επόμενης χρονιάς, θα πρέπει όλες οι μοτοσυκλέτες να συμμορφώνονται με αυτές, ανεξάρτητα από πότε πήραν την έγκριση τύπου, για να μπορούν να πουληθούν εντός της Ε.Ε.

Έχουμε δει ήδη αρκετούς κατασκευαστές να "παρακάμπτουν" τα περιθώρια για τις Euro5 προδιαγραφές, βγάζοντας εγκρίσεις τύπου για τα μοντέλα του 2020 πριν το τέλος του 2019. Ένα από τα πιο χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι η Ducati Superleggera V4, η οποία παρουσιάστηκε επίσημα τον Φεβρουάριο, αλλά το εργοστάσιο είχε πάρει έγκριση τύπου με Euro4 προδιαγραφές τον περασμένο Νοέμβριο, όταν ακόμη η αποκάλυψή του ήταν ένα μυστικό της Ducati. Με αυτό τον τρόπο είναι απολύτως νόμιμο να πουληθεί ως καινούργιο μοντέλο αλλά με Euro4 προδιαγραφές.

Ένα άλλο μεγάλο ερώτημα, είναι το πώς επηρεάζουν οι Euro5 τις υφιστάμενες μοτοσυκλέτες. Όπως είπαμε αρχικά, αυτές αφορούν καινούργιες μοτοσυκλέτες, οπότε όσοι είναι ήδη ιδιοκτήτες παλαιότερων μοντέλων, δεν έχουν κάποιο θέμα. Τουλάχιστον άμεσα, γιατί εμμέσως μπορεί να επηρεαστούν από το εξής: οι προδιαγραφές μπορεί να οδηγήσουν τα εργοστάσια σε διακοπή κάποιων μοντέλων τους, αν δεν καταφέρουν ή επιλέξουν να τα αναβαθμίσουν σε Euro5. Μοιραία, το ενδιαφέρον των εταιρειών για μια τέτοια αναβάθμιση θα επικεντρωθεί στα πιο δημοφιλή και εμπορικά μοντέλα της γκάμας τους. Όσα μοντέλα δεν φέρνουν νούμερα ή δεν συμβάλλουν ιδιαίτερα στο προφίλ τους εκάστοτε εργοστασίου, είναι και τα πιο πιθανά για να μπουν στο χρονοντούλαπο της Ιστορίας.

 

Ξεκίνησε η βεβαίωση παραβάσεων από κάμερες Τεχνητής Νοημοσύνης – Να το πιστέψουμε αυτή τη φορά; [VIDEO]

Κοινή ανακοίνωση τριών υπουργείων ενημερώνει πως 18 κάμερες με τεχνολογία τεχνητής νοημοσύνης είναι σε λειτουργία στην Αττική
prostimo
Από τον

Σπύρο Τσαντήλα

31/3/2026

Με Δελτίο Τύπου που προσυπογράφεται από τα Υπουργεία Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Τεχνητής Νοημοσύνης, Προστασίας του Πολίτη και Υποδομών και Μεταφορών την 30ή Μαρτίου 2026, ανακοινώνεται πως “ξεκίνησε η βεβαίωση και η ηλεκτρονική αποστολή κλήσεων και προστίμων από τις κάμερες Τεχνητής Νοημοσύνης που έχουν εγκατασταθεί πιλοτικά σε οκτώ σημεία αυξημένης επικινδυνότητας στην Αττική, όπως επίσης και από τις κάμερες που έχουν τοποθετηθεί σε δέκα λεωφορεία για τον έλεγχο της αντικανονικής κυκλοφορίας σε λεωφορειολωρίδες, στο πλαίσιο της μεταρρύθμισης για την ψηφιακή ενίσχυση της οδικής ασφάλειας και σε συνέχεια του σχετικού νόμου (Ν. 5256/2025) του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Τεχνητής Νοημοσύνης.”

Σύμφωνα με το δελτίο, οι κάμερες αυτές έχουν την ικανότητα αναγνώρισης πινακίδας, αλλά και μοντέλου και χρώματος του ελεγχόμενου οχήματος. Οι οκτώ (8) σταθερές είναι στημένες σε σημεία υψηλής επικινδυνότητας για παραβιάσεις κόκκινου σηματοδότη, υπέρβασης ορίου ταχύτητας, κίνηση ή στάση σε λεωφορειολωρίδες, μη χρήση ζώνης ή κράνους, χρήση κινητού εν κινήσει.

Επιπλέον, δέκα (10) κινητές κάμερες έχουν τοποθετηθεί σε λεωφορεία για να καταγράφουν παράνομη στάθμευση και κίνηση σε όλο το μήκος των λεωφορειολωρίδων.

Όπως αποκαλύπτει το εν λόγω δελτίο Τύπου, έχει ξεκινήσει η βεβαίωση και ηλεκτρονική αποστολή κλήσεων από τις κάμερες άπαξ και ξεκίνησε η επιχειρησιακή λειτουργία του συστήματος, το Σάββατο 28 Μαρτίου. Οι περισσότερες παραβάσεις που φέρονται να έχουν καταγραφεί αφορούν παραβίαση κόκκινου φαναριού και μη χρήση κράνους από δικυκλιστές, ενώ αποστέλλονται ηλεκτρονικά στους πολίτες στη Θυρίδα Πολίτη στο gov.gr και στο Gov.gr Wallet.

Η ιστορία αυτής της προμήθειας καμερών πρακτικά πήρε επικοινωνιακές διαστάσεις το περασμένο Φθινόπωρο, όταν τον Νοέμβριο του 2025 ολοκληρώθηκε η δημόσια διαβούλευση για τον διαγωνισμό προμήθειας των νέων καμερών. Έκτοτε υποτίθεται πως προχωρά ο διαγωνισμός, ωστόσο ενδιάμεσα υπάρχει αυτή η επαναλαμβανόμενη ιστορία με τις 8 σταθερές και 10 κινητές κάμερες που θα εφαρμόζονταν πιλοτικά στην Αττική.

Έξυπνες κάμερες: Ποιες προδιαγραφές έχουν οι ιταλικές Tattile που έχουν μπει στα ελληνικά φανάρια

Από τις αρχές αυτής της χρονιάς έχουμε χάσει το μέτρημα πόσες φορές είδαμε μπαράζ δημοσιεύσεων για τις “κάμερες που έπιασαν δουλειά” και τις “κλήσεις που άρχισαν να αποστέλλονται ηλεκτρονικά”, ακολουθούμενες από μετέπειτα δημοσιεύματα πως εν τέλει δεν λειτουργούν γιατί δεν υπάρχει προσωπικό να τις δουλέψει, ή δεν υπάρχει καταρτισμένο προσωπικό να τις δουλέψει, ή ο,τιδήποτε άλλο.

Επί της ουσίας, αυτές οι 8+10 κάμερες έχουν τοποθετηθεί δοκιμαστικά για να εξεταστεί η λειτουργία του συστήματος, αλλά το επίκεντρο του όλου συστήματος μάλλον δεν υφίσταται ακόμη. Όπως αυτολεξεί αναφέρει το πιο πρόσφατο δελτίο Τύπου, μιλάμε για το “Ενιαίο Ηλεκτρονικό Σύστημα Καταγραφής και Διαχείρισης Παραβάσεων (Ε.Η.Σ.) από τον φορέα ΟΔ.Υ.Σ.Ε.ΑΣ, μέσω του οποίου θα καταγράφονται και θα διαχειρίζονται ψηφιακά οι παραβάσεις, με δυνατότητες αυτόματης καταγραφής μέσω καμερών, ηλεκτρονικής έκδοσης και επίδοσης κλήσεων, υποβολής ενστάσεων και ηλεκτρονικής πληρωμής προστίμων. Η πλήρης ανάπτυξη του Συστήματος θα υλοποιηθεί σταδιακά το επόμενο διάστημα.”

Οι διακομιστές (σέρβερς) τεχνητής νοημοσύνης που θα στηθούν για να διαχειρίζονται κεντρικά το όλο σύστημα προφανώς δεν υπάρχουν αυτή τη στιγμή, ούτε και το καταρτισμένο προσωπικό που θα τους διαχειρίζεται.

Υπάρχει λοιπόν αυτή η μικρή ομάδα καμερών που δοκιμάζεται και ως τώρα μοιάζει πιο χρήσιμη στο να τρομάζει το κοινό, παρά στο να πιάνει παραβάτες, μιας και, μετά από σχεδόν τρεις μήνες που όλο “πιάνουν δουλειά” αυτές οι κάμερες, τώρα υποτίθεται πως έχουμε επίσημη διαβεβαίωση ότι τέθηκαν σε λειτουργία από το Σάββατο 28/3.

Τα πρόστιμα από τις έξυπνες κάμερες γίνονται συντάξεις για τους ένστολους

Σε αυτή τη φάση δεν μπορούμε παρά να υποθέσουμε πως υπάρχουν κάποιοι αστυνομικοί που τις χειρίζονται και προχωρούν σε βεβαιώσεις παραβάσεων και προστίμων. Δείτε πώς ακριβώς περιγράφεται στο δελτίο Τύπου: “Κατά την καταγραφή παραβάσεων επιτρέπεται από τα αρμόδια ελεγκτικά όργανα η περαιτέρω επεξεργασία των στοιχείων πινακίδας για την εξακρίβωση της τήρησης των κανόνων για ανασφάλιστα οχήματα, για ΚΤΕΟ, τέλη κυκλοφορίας και δακτύλιο.”

Διότι εδώ καραδοκεί μέγα ζήτημα διαχείρισης προσωπικών δεδομένων, το πώς δηλαδή τρέχεις ένα τέτοιο σύστημα με δυνατότητα αναγνώρισης χωρίς εποπτεία ανθρώπου και δίχως να παραβιάζεις τις αρχές του GDPR. Κατά κάποιους ειδικούς δεν μπορείς και αυτό ίσως να εξελιχθεί σε σημείο καμπής στο προσεχές μέλλον - αν και η Ελλάδα έχει πολλάκις επιδείξει παγερή αδιαφορία (ή βολικότατη άγνοια) σε τέτοια ζητήματα, τόσο σε θεσμικό όσο και σε κοινωνικό επίπεδο.

Αρχή Προστασίας Δεδομένων - Έδωσε την έγκρισή της για τις νέες κάμερες που θα τοποθετήσει στους δρόμους η ΕΛΑΣ

Για την ιστορία, το συγκεκριμένο δελτίο δεν αναφέρει πού βρίσκονται αυτές οι κάμερες, ωστόσο από προηγούμενες δημοσιεύσεις προκύπτει πως οι οκτώ σταθερές κάμερες είναι τοποθετημένες στα εξής σημεία:

  • Δήμος Αγίας Παρασκευής: Διασταύρωση Λεωφόρου Μεσογείων και Λεωφόρου Χαλανδρίου,
  • Δήμος Αθηναίων: Διασταύρωση Πανεπιστημίου και Λεωφόρου Βασιλίσσης Σοφίας,
  • Δήμος Αλίμου: Διασταύρωση Λεωφόρου Ποσειδώνος και Λεωφόρου Αλίμου,
  • Δήμος Βάρης-Βούλας-Βουλιαγμένης: Διασταύρωση Λεωφόρου Ποσειδώνος και Ερμού,
  • Δήμος Ελληνικού-Αργυρούπολης: Διασταύρωση Λεωφόρου Βουλιαγμένης και Τήνου,
  • Δήμος Καλλιθέας: Διασταύρωση Λεωφόρου Συγγρού και Αγίας Φωτεινής,
  • Δήμος Ραφήνας-Πικερμίου: Διασταύρωση Λεωφόρου Μαραθώνος και Φλέμινγκ,
  • Δήμος Φιλοθέης-Ψυχικού: Διασταύρωση Λεωφόρου Κηφισίας και Εθνικής Αντιστάσεως.