Πόσο κοστίζουν τα παπιά χωρίς χαράτσια & προδιαγραφές Ε.Ε.

Υπερδιπλάσια τιμή στην Ευρώπη λόγω φόρων και Euro 4
Μπάμπη Μέντη
Από τον

Μπάμπη Μέντη

31/10/2019

Τα αγαπημένα μας παπιά έχουν περάσει από δεκάδες τρικυμίες τα τελευταία χρόνια, καθώς τα εργοστάσια επικεντρώθηκαν στις ασιατικές αγορές και αποφεύγουν να μπλέξουν με τις πανάκριβες και δαιδαλώδεις διαδικασίες εγκρίσεων τύπου της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Και γιατί να το κάνουν άλλωστε; Για την "τεράστια" ελληνική αγορά; Στην Γαλλία ξέρουμε δύο που έχουν παπί στην κατοχή τους και αν πούμε πως είναι οι μόνοι σε όλο το Παρίσι, για παράδειγμα, δεν θα παραξενευτεί και κανείς. Ισπανία, Ιταλία και Αγγλία, δεν χρειάζεται να αναφέρεις άλλες Ευρωπαϊκές χώρες που δεν θα τα δεις να κυκλοφορούν στους δρόμους. Τα παπιά αγαπήθηκαν στη χώρα μας γιατί είναι φτηνά στην αγορά, αξιόπιστα στην βάρβαρη χρήση και πολύ οικονομικά στη συντήρησή τους. Ακόμα και όταν παθαίνουν σοβαρές βλάβες στον κινητήρα τους, η επισκευή είναι πολύ πιο εύκολη και φτηνή από τα “αντίπαλα” scooter. Για να είναι όμως κάτι φτηνό, θα πρέπει το εργοστάσιο που το κατασκευάζει να έχει αντίστοιχα φτηνό κόστος παραγωγής, αλλά και μικρό ποσοστό κέρδους. Έτσι τα εργοστάσια που κατασκευάζονται τα παπιά μετακόμισαν από την Ιαπωνία στις χώρες της Ασίας για να βρουν φτηνότερα εργατικά χέρια και να κρατήσουν τις τελικές τιμές όσο πιο χαμηλά γίνεται. Κι όχι μόνο αυτό, αλλά έπρεπε να είναι δίπλα ή/και στις χώρες που πωλούνται κιόλας. Τόσο από πλευράς διανομής, μιας και μιλάμε για εκατομμύρια μονάδες και όχι για μερικές χιλιάδες όπως έχουμε μάθει να μιλάμε για την Ευρώπη, αλλά και από άποψη νόμων που ισχύουν στις χώρες αυτές καθώς έχουν υποχρεώσει τους κατασκευαστές να παράγουν εκεί αυτά που πουλάνε. Και κάλά κάνουν, με τόσες εκατομμύρια πωλήσεις θα ήταν χαζό ή ελληνικό, αν δεν το έκαναν... 

Το παπί λοιπόν πρέπει να είναι φθηνό, κι ας έχουμε δει παπιά με συμπλέκτες να ξεφεύγουν πλέον από την κατηγορία. Καλά κάνουν και υπάρχουν γιατί αντίστοιχα υπάρχει κι αυτό το κοινό. Δεν τα θέλουν όλοι για "delivery" τα παπιά, ούτε υποχρέωσε κανείς να πάρει το ένα ή το άλλο. Είναι μία ελεύθερη αγορά και ο κόσμος αποφασίζει. Σε κάθε περίπτωση όμως το χαμηλό κόστος κτήσης είναι το μεγάλο πλεονέκτημα - ακόμη και συγκριτικά με καινούρια μοτοσυκλέτα στην περίπτωση του συμπλέκτη.

Όμως την ίδια ώρα οι διαρκώς αυστηρότερες προδιαγραφές Euro 3, Euro 4 και σε λίγο καιρό οι Euro 5, εξαφάνισαν αυτό το πλεονέκτημα, καθώς η διαδικασία και οι μετατροπές που χρειάζεται να γίνουν, φορτώνουν με κόστος την αρχική τιμή των παπιών και δυστυχώς πάνω σε αυτή την φουσκωμένη τιμή προστίθενται ποσοστιαία και οι φόροι. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα για το πώς οι φόροι και οι προδιαγραφές της Ε.Ε. επιβαρύνουν έως και πάνω από 150% την τελική τιμή ενός παπιού βρίσκεται στο επίσημο (global) site της Honda που ανακοινώνει τις τιμές του Wave DL 110 με ταμπούρα και καρμπιρατέρ, του Blade 1100 με δισκόφρενα και καρμπιρατέρ και του Wave RSX 110 με δισκόφρενα και ψεκασμό που είναι ίδιο με το Wave 110 το οποίο έχουμε κι εμείς στην Ελλάδα.

Σύμφωνα λοιπόν με το επίσημο site της Honda, το Wave 110 (ταμπούρα / καρμπιρατέρ) που κατασκευάζεται στο Βιετνάμ (το Βιετνάμ είναι μόνο μία από τις χώρες που κατασκευάζεται το Wave) πωλείται στην ίδια χώρα έναντι 790 δολαρίων ΗΠΑ ή 680€.

Το Blade με τα δισκόφρενα και το καρμπιρατέρ έχει στο Βιετνάμ 920 δολάρια ΗΠΑ ή 824€ και το “δικό” μας Wave RSX 110 (δισκόφρενα/ψεκασμός) έχει 1050 δολάρια ΗΠΑ ή 940€. 

Υπάρχει και έκδοση με τον κινητήρα των 125 κυβικών που κοστίζει 1359 δολάρια ΗΠΑ, δηλαδή 1210€. Αν συγκρίνουμε αυτές τις τιμές λιανικής με εκείνες των αντίστοιχων μοντέλων που έρχονται στην Ευρώπη και είναι προδιαγραφών Euro 4, θα δούμε πως η επιβάρυνση από τους φόρους και τις απαιτήσεις για την έγκριση τύπου είναι από 1100€ έως και πάνω από 1500€!

Προφανώς και η αγοραστική δύναμη στο Βιετνάμ ή την Ινδονησία δεν συγκρίνεται με την Ευρώπη, ακόμη και με την Ελλάδα που οι μισθοί είναι από τους χαμηλότερους. Αυτό όμως δεν έχει να κάνει με το κόστος κατασκευής ή μάλλον μας ενδιαφέρει αυτή την στιγμή μέχρι το σημείο που επηρεάζει το κόστος...

Θέλουμε να μην θεωρηθεί πως η μεγάλη αυτή διαφορά εμπεριέχει τεράστιο κέρδος και για τον εισαγωγέα, ξεκινώντας από εμάς τους ίδιους, γιατί τότε το σωστό θα ήταν να ανοίξουμε όλοι από ένα κατάστημα με παπιά, όπως συμβαίνει με τις καφετέριες… Αν από μία μοτοσυκλέτα πολλών χιλιάδων, βλέπουμε ένα πραγματικό κέρδος που πολλές φορές όχι μόνο δεν ξεπερνά τα τριακόσια Ευρώ, αλλά πέφτει και πιο κάτω, κι αν διπλασιάσουμε ή και τριπλασιάσουμε το ποσοστό κέρδους για τα παπιά συγκεκριμένα, τότε και πάλι δεν καλύπτεται η διαφορά μονάχα από εκεί. Αυτό επιτάσσει η λογική, από εκεί και πέρα τα δικά μας στοιχεία το επαληθεύουν. Το πρόβλημα είναι ακόμη πιο σύνθετο, αν υπολογίσει κανείς πως η Ελλάδα καλείται τις περισσότερες φορές να σηκώσει μόνη της το βάρος της εξέλιξης, όσο μικρή ή μεγάλη κι αν είναι αυτή, όταν αποφασίσει να εισάγει ένα νέο παπί. Ζητά η ελληνική πλευρά ένα παπί που κατασκευάζεται σε πολλές διαφορετικές χώρες, αλλά σε καμία από αυτές όπως πρέπει για να περάσει προδιαγραφές. Το κόστος αυτής της αλλαγής είναι το ίδιο σαν να στήνεις μία γραμμή παραγωγής εδώ στην Ελλάδα! Με μία μεγαλύτερη αγορά ή την καθολική επικράτηση ενός και μόνον μοντέλου παπιού, αυτό θα μπορούσε και να γίνει, ή καλύτερα να ξεκινήσει χωρίς να τελειώσει. Σε αυτή την χώρα δεν στήνεις γραμμές παραγωγής. Η γραφειοκρατία, το νομοθετικό πλαίσιο, οι εξαγωγές, είναι όλα τους βουνά απροσπέλαστα… μαζί και τα διάφορα «συνδικάτα».

Πωλήσεις Ιανουαρίου 2026 - Τα Best sellers μοτοσυκλετών, scooter, παπιών και 3W/4W

Το CFMOTO 450MT συνεχίζει ακάθεκτο να πρωτεύει στις μοτοσυκλέτες
Ταξινομήσεις Ιανουαρίου 2026 - Τα best sellers
Κώστα Γκαζή
Από τον

Κώστα Γκαζή

17/2/2026

Με τον Ιανουάριο του 2026 να καταγράφει καλές επιδόσεις ταξινομήσεων στην ελληνική αγορά, και αμέσως μετά το άρθρο του ΜΟΤΟ για τις επιδόσεις των εταιρειών έχουν τα best-selling μοντέλα ανά κατηγορία.

Θυμίζουμε πως τον πρώτο μήνα του 2026, η ελληνική αγορά δικύκλου και 3W/4W ξεκίνησε ιδιαίτερα δυνατά, με 4.387 ταξινομήσεις έναντι 3.390 ταξινομήσεων του περυσινού αντίστοιχου μήνα, κάτι που μεταφράζεται σε εντυπωσιακή άνοδο 29,41%! Παρόλα αυτά, θα πρέπει να περιμένουμε τους επόμενους μήνες να δούμε τι θα γίνει καθώς είναι απαραίτητο να θυμηθούμε πως τον Ιανουάριο του 2025 είχαμε μεγάλη πτώση 26,92%, πτώση που οφειλόταν κυρίως στη μετάβαση στις Euro5+ προδιαγραφές, και από την αρχική αδυναμία ταξινόμησης του Euro5 στοκ, θέμα που τελικά λύθηκε με την έγκριση της παράτασης πωλήσεων που έφερε ανακούφιση -αν και με καθυστέρηση- στην αγορά.

Ξεκινάμε με τις μοτοσυκλέτες, όπου το απόλυτο best-seller του 2025, CFMOTO 450MT, συνεχίζει στον ίδιο ρυθμό και για τον 1ο μήνα του 2026.

ΘΕΣΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΜΟΝΤΕΛΟ ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΕΙΣ
1 CFMOTO 450MT 72
2 Honda X-ADV 750 59
3 Yamaha Tracer 9* 48
4 VOGE DS625X 35
5 Honda NX500 33
6 CFMOTO 700MT 30
7 VOGE DS525X 25
8 Royal Enfield Himalayan 22
  Yamaha Tenere 700 22
9 Yamaha Tracer 7** 21
10 Honda CB125F 18

*Tracer 9 17 & 9GT 17& 9GT YAMT 6, 9GT+ 4, Y-AMT 4

**Tracer 7 17, 7GT 2, 7 35KW 2

Το 450MT ξεκινάει με το δεξί και το 2026, κατακτώντας την 1η θέση στις μοτοσυκλέτες με 72 ταξινομήσεις. Δεύτερο ήταν το Honda X-ADV 750 με 59 ταξινομήσεις και τρίτο ήταν το άθροισμα των πολλών εκδόσεων του Yamaha Tracer 9.

Συνεχίζουμε με τα best-selling μοντέλα της κατηγορίας των scooter.

ΘΕΣΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΜΟΝΤΕΛΟ ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΕΙΣ
1 Honda PCX125 151
2 SYM Symphony ST 200 99
3 Piaggio Beverly 310 HPE 95
4 Piaggio Medley 200 90
5 SYM Symphony ST 125 87
6 Piaggio Liberty 125 86
  SYM Symphony SR 125 86
7 Honda NSC110 Vision 81
8 Yamaha NMAX 125 80
9 Honda ADV350 77
10 Piaggio Beverly 400 HPE 76

Το PCX125 κερδίζει τη μάχη τόσο στα scooter γενικότερα, όσο και στα 125 αλλά και στα μικρά αστικά scooter, με 151 ταξινομήσεις. Δεύτερο ήταν το SYM Symphony ST 200 με 99 ταξινομήσεις και τρίτο το Piaggio Beverly 310 HPE με 95.

Περνάμε στα παπιά.

ΘΕΣΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΜΟΝΤΕΛΟ ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΕΙΣ
1 Daytona DY125RS 73
2 ASUS Cross-X 125 67
3 SYM VF125 48
4 Yamaha Crypton S 41
5 SYM VF185 23
6 Daytona Sprinter 125 22
7 ASUS 125i 13
8 Malaguti Lava 120 11
9 Daytona Velos R 125 10
10 Malaguti Spectre 155 X 9

Ακλόνητο το Daytona DY125RS με 73 ταξινομήσεις, όμως αρκετά κοντά του βρέθηκε για τον 1ο μήνα του έτους το... "εντουρόπαπο" Cross-X 125 της ASUS, και τρίτο το SYM VF125.

Τελειώνουμε με τα ATV/SSV.

ΘΕΣΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΜΟΝΤΕΛΟ ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΕΙΣ
1 CFMOTO CFORCE 450 7
2 CFMOTO CFORCE 520L 6
3 CFMOTO ZFORCE 800 SPORT 6
4 Loncin XWOLF300 4
5 CFMOTO CFORCE 450L 3
6 Polaris RANGER XP 1000 2
7 CFMOTO CFORCE 1000 TOURING 1
  CFMOTO CFORCE 850 TOURING 1
  Loncin XWOLF 500 1
  Bashan BS200AU 1

Στα ATV και τα SSV, η CFMOTO κάνει το 3 στα 3, αν και τα πρώτα δυο μοντέλα αφορούν σε ATV και το τρίτο σε SSV. Τέταρτο είναι το XWOLF300 της Loncin / VOGE και η πρώτη πεντάδα κλείνει με ένα ακόμη CFMOTO.