Ταξινομήσεις Φεβρουαρίου 2020: Top 10 εταιρειών και ποιοτικά χαρακτηριστικά

Άφησε υποσχέσεις
Μπάμπη Μέντη
Από τον

Μπάμπη Μέντη

18/3/2020

Το πρώτο δίμηνο του 2020 η ελληνική αγορά δικύκλων είχε μια εντυπωσιακή πορεία, που ήδη είχε ξεκινήσει από το τέλος της προηγούμενης χρονιάς. Παρουσιάζοντας αύξηση που άγγιξε το 38% τον Φεβρουάριο, τα προγνωστικά για την άνοιξη ήταν φυσικά αισιόδοξα, καθώς οι αφίξεις νέων μοντέλων και η βελτίωση του καιρού δίνει ακόμα μεγαλύτερη εμπορική ώθηση. Όμως όλα ήρθα τούμπα με την πρωτοφανή παγκόσμια κρίση που ακολούθησε και βιώνει όλος ο πλανήτης αυτή τη στιγμή.

Όπως έχει η κατάσταση αυτή τη στιγμή που γράφονται αυτές οι γραμμές, τα συνεργεία και όσα καταστήματα λιανικής έχουν ταυτόχρονα συνεργεία και ανταλλακτικά θα παραμείνουν ανοιχτά. Όμως στην πραγματικότητα η εμπορική δραστηριότητα πώλησης δικύκλων έχει παγώσει και ο μόνος λόγος που η κυβέρνηση εξαίρεσε τις συγκεκριμένες εκθέσεις πώλησης είναι για να γλιτώσει χρήματα από το πακέτο άμεσης οικονομικής βοήθειας που ανακοίνωσε για τις επιχειρήσεις.

Δυστυχώς είναι δύσκολο για τους πολιτικούς σε αυτή τη χώρα να καταλάβουν πως είναι φτηνότερο να λύνεις αμέσως ένα πρόβλημα, παρά να προσπαθείς να αντιμετωπίσεις σε δεύτερο χρόνο τις επιπτώσεις του. Με τις πρωτοφανείς για την παγκόσμια οικονομία καταστάσεις που ζούμε, προβλέψεις δεν μπορούν να γίνουν. Η ιστορία έχει δείξει πως μετά από μια μεγάλη καταστροφή ακολουθεί απότομη ανάπτυξη. Ελπίζουμε και ευχόμαστε η ιστορία να επαναληφθεί για άλλη μια φορά, το συντομότερο δυνατό. Με τον χρόνο να κυλά αργά και βασανιστικά αυτές τις ημέρες για όλους μας, ας ρίξουμε μια πιο κοντινή ματιά στην εικόνα που είχε διαμορφωθεί στην ελληνική αγορά το πρώτο δίμηνο, βάσει τον αναλυτικών στοιχείων που λάβαμε από τον Σ.Ε.Α.Α.

Στο Top 10 των εταιρειών η SYM στην πρώτη θέση δημιούργησε μια μικρή διαφορά από την Honda, με 1056 ταξινομήσεις και best seller το Symphony ST200i με 338 πωλήσεις. Το best seller της Honda είναι το Astrea Grand με 140 πωλήσεις από τις 761 συνολικά της ιαπωνικής εταιρείας. Τρίτη με 616 ταξινομήσεις είναι η Daytona (του ομίλου Γκοργκόλης Α.Ε. όπως και η SYM) έχοντας ως αιχμή του δόρατος το παπί DY125RS μα 261 πωλήσεις.

Στην τέταρτη θέση είναι η Piaggio με 680 ταξινομήσεις, εκ των οποίων οι περισσότερες ανήκουν στο Beverly 300. Στην Piaggio λογικά θα έπρεπε να προσθέσουμε και τις 88 ταξινομήσεις της Vespa που οι περισσότερες είναι GTS 300 (78) και βρίσκεται στην 8η θέση, αλλά ο όμιλος Piaggio την τοποθετεί ως ξεχωριστή εταιρεία (όπως και την Aprilia) και διαχωρίζει τις ταξινομήσεις της.

Στην πέμπτη θέση συναντάμε την Yamaha με 528 ταξινομήσεις και best seller το παπί Crypron S με 198 πωλήσεις. Ακολουθεί η Kymco με 186 ταξινομήσεις και δημοφιλέστερο μοντέλο στη γκάμα της το X-Town 300 με 48 πωλήσεις. Η BMW με 110 ταξινομήσεις είναι στην 7η θέση και το R1250GS εξακολουθεί να έχει τη μερίδα του λέοντος με 26 Adventure και 15 βασικές εκδόσεις του mega on-off της.

Μετά την 8η Vespa που ήδη αναφέραμε είναι η Suzuki με 65 ταξινομήσεις συνολικά, όπου το V-Strom 650 με 26 έχει την προτίμηση των πελατών της. Τη δεκάδα κλείνει η KTM με 56 ταξινομήσεις, έχοντας ομοιόμορφα κατανεμημένες τις πωλήσεις της σε όλα τα μοντέλα, έστω κι αν οι δύο εκδόσεις του 790 Adventure είχαν ένα ελαφρό προβάδισμα με 9 συνολικά ταξινομήσεις.

Στις κατηγορίες των δικύκλων που αγόρασαν οι Έλληνες έως το τέλος Φεβρουαρίου, τα scooter κέρδισαν την προτίμηση σε 2512 συμπολίτες μας, ενώ 1104 αγόρασαν παπιά. Με καινούρια μοτοσυκλέτα κάνουν βόλτες 831 και στα ATV στράφηκαν 71. Υπάρχουν και 20 που ταξινόμησαν ηλεκτρικά και διάφορα άλλα οχήματα ελευθέρου χρόνου που έχουν έκκριση τύπου δικύκλων, όμως το τοπίο σε αυτές τις κατηγορίες είναι ακόμα πολύ θολό για να έχουμε σαφή εικόνα των πραγματικών πωλήσεων μέσω των στοιχείων του Σ.Ε.Α.Α.  

                                         

Ταξινομήσεις Ιαν.-Φεβρουαρίου 2020
Top 10 εταιρειών
 
SYM       1056
HONDA                761
DAYTONA            615
PIAGGIO              680
YAMAHA             528
KYMCO 186
BMW     110
VESPA   88
SUZUKI 65
KTM       56
 
Ταξινομήσεις Ιαν.-Φεβρουαρίου 2020 ανά κατηγορία
 
SCOOTER             2512
ΠΑΠΙΑ   1104
ΜΟΤΟΣΥΚΛΕΤΕΣ               831
ATV        71

MotoGP: Στην δημοσιότητα όσα βγάζει η Dorna και που τα ξοδεύει! Η Liberty Media κάνει την πρώτη αλλαγή

Εξαιρετική λειτουργική εικόνα που αμαυρώνεται από βαριές αποσβέσεις
enai polla ta lefta sta GP
Θάνο Αμβρ. Φελούκα
Από τον

Θάνο Αμβρ. Φελούκα

7/7/2025

Τα οικονομικά της Dorna δεν αποτελούσαν μυστικό καθώς την πολύ χοντρική εικόνα μπορούσε κανείς να την αποκτήσει από το Ισπανικό GAAP, ωστόσο η Liberty Media μας έδωσε τώρα μία λίγο καλύτερη εικόνα, πιο αναλυτική και κυρίως νεότερη με βάση τα έσοδα και το έξοδα της προηγούμενης σεζόν.

Επιβεβαιώσαμε επίσης τον τρόπο υπολογισμού τους καθώς επίσης πως τα MotoGP ήταν μία εταιρεία πολύ ισχυρή αλλά με χρηματοοικονομική αιμορραγία λόγω δανείων, ενώ παράλληλα έχει να σηκώσει και πολύ βαριές αποσβέσεις. Το δεύτερο δεν είναι περίεργο από την στιγμή που έχει στην κατοχή της αεροσκάφη και ένα πολύ ακριβό τμήμα μεταφορών και επικοινωνίας.

Βέβαια ο βαρύς εξοπλισμός μεταφορών και ο εξιδεικευμένος εξοπλισμός μετάδοσης, από τις κάμερες μέχρι τα ελικόπτερα δικαιολογούν μικρό μέρος από το υψηλό, 112 εκατομμύρια που είδαμε. Τα υπόλοιπα δικαιολογούνται από τα άυλα πάγια που έχει, τα δικαιώματα, τα σήματα που διαχειρίζεται, τα συμβόλαια και όλα όσα περιέχονται στο τεράστιο “IP portfolio” που έχει ένας τέτοιος οργανισμός, με τον βαρύ εξοπλισμό να ακολουθεί. Ξεκινάμε από αυτό το νούμερο γιατί δηλώνει υψηλό EBITDA στο 34,8% που είναι ισχυρός δείκτης πως τα πηγαίνει εξαιρετικά. Στο 15-30% θα ήταν ικανοποιητικά, όμως με σχεδόν 35% η εικόνα είναι υγιέστατη.

Υπάρχουν επίσης και απώλειες 54 εκατομμυρίων που φανερώνουν υψηλό δανεισμό, χορηγίες αλλά και συναλλαγματικές επιβαρύνσεις καθότι μεγάλο μέρος των εσόδων έρχεται μέσα από πολλά και διαφορετικά νομίσματα.

Δηλώνει επίσης CapEx (Capital Expenditures) 7 εκατομμύρια που για εταιρεία media όπως κατά βάση είναι η Dorna, είναι ένα φυσιολογικό νούμερο καθώς το βασικό της περιουσιακό στοιχείο είναι το IP και έτσι καταλήγει σε ζημιές 12 εκατομμυρίων.

Η εικόνα για κάποιον που ξέρει τα MotoGP δείχνει πως η Liberty Media πήρε μία υγιέστατη αλλά φορτωμένη εταιρεία και οι αιτίες φορτώματος μπορεί να μην φαίνονται, αλλά εικάζει κανείς από την κερδοφορία των υπολοίπων ετών πως έγινε για να πάρουν μία μεγαλοπρεπή έξοδο οι μέτοχοι.

Τα ποσοστά πριν και μετά την αγοραπωλησία είναι τα εξής:

MotoGP Management: 21% (δλδ: Carmelo και Carlos Ezpeleta, Dan Rossomondo και Enrigue Aldama)

Μέτοχοι που ρευστοποιούν: 79%

Μετά την πώληση η Liberty αποκτά όλες τις μετοχές των μετόχων με την MotoGP Management να χάνει ένα 5% οπότε η ιδιοκτησία των MotoGP διαμορφώνεται από εδώ και πέρα ως:

MotoGP Management: 16%

Liberty Media: 84%

Τι μοιράζονται λοιπόν όλοι αυτοί;

Το 2024 έκλεισε με έσοδα 462.000.000 Ευρώ

Από αυτά, τα 205 εκατομμύρια έρχονται από τα τηλεοπτικά δικαιώματα. Τα δικαιώματα αυτά δίνουν 117 εταιρείες από όλο τον κόσμο με συμβόλαια αποκλειστικότητας που κυμαίνονται από τρία έως πέντε χρόνια. Το συμβόλαιο δεν είναι κλειστό και προβλέπει αύξηση κόστους από 3 έως 7% ανά έτος. Οι 117 εταιρείες καλύπτουν 200 χώρες και 677 εκατομμύρια θεατές. Μεταξύ τους οι πιο σημαντικοί για την Dorna είναι το DAZN, FOX Sports, ESPN, SKY, Canal+

Το τελευταίο νούμερο, οι 677 εκατομμύρια θεατές, δικαιολογεί το επόμενο έσοδο που είναι οι χορηγίες, όπως η TISSOT, η MICHELIN, η RedBull και η Monster, η QATAR που έχει κάνει και leasing τα αεροσκάφη που λέγαμε στην αρχή αλλά έχει και μέρος των μεταφορών των ομάδων. Αυτό το έσοδο ανέρχεται στα 83 εκατομμύρια.

Μεγαλύτερο είναι το έσοδο από εκείνους που διαχειρίζονται τις πίστες. Το ποσό αυτό ανέρχεται σε 135 εκατομμύρια: Το 53% έρχεται από την Ευρώπη, 23% από την Ασία, 7% από την Αμερική και 17% από τον υπόλοιπο κόσμο. Κάπως έτσι μπορεί να υπολογίσει κανείς χοντρικά και πόσο χρεώνονται οι διαφορετικές πίστες!

Τα συμβόλαια εδώ κυμαίνονται από 5 έως 10 χρόνια και περιλαμβάνουν αυξήσεις από 3 έως 5% για τους 22 διαφορετικούς αντιπρόσωπους. Αυτοί μπορεί να είναι είτε διαχειριστές μίας πίστας που με την σειρά τους πληρώνουν στην ιδιοκτησία ετήσιο ενοίκιο, είτε και κρατική υπηρεσία που την διαχειρίζεται άμεσα και όχι έμμεσα, όπως γίνεται σε αρκετά κράτη με όραμα. Να άλλος ένα λόγος που δεν θα δούμε ποτέ κάτι αντίστοιχο στην Ελλάδα, καθώς κάθε εξαγγελία για ελληνικό MotoGP που έχουμε καταγράψει έως τώρα, ήταν ξεκάθαρα με τρόπο που φανερώνει αρπαχτή.

Μας μένει τώρα ένα αρκετά μεγάλο ποσό, 39 εκατομμυρίων που είναι «άλλα έσοδα», για να συμπληρώσουμε τα 462 εκατομμύρια. Αυτά είναι οι συνδρομές που έχει απευθείας η Dorna με το κοινό, το ηλεκτρονικό της κατάστημα, τα αναμνηστικά κτλ.

Μία μικρή πτώση διακρίνεται στο παρακάτω διάγραμμα για το 2024, που όπως ξεκαθαρίζεται και στην φωτογραφία αυτό οφείλεται στην απώλεια εσόδων από συμβόλαια τελευταίας στιγμής με νέες πίστες σε αντικατάσταση των αγώνων που χάθηκαν. Η μεγάλη άνοδος που παρατηρείται μεταξύ 2021 και 2022 οφείλεται στην προσθήκη αγώνων, που είναι άλλη μία εξήγηση για τους λόγους που αυτός έγινε.

motogp_dorna_esoda
τα συνολικά έσοδα και οι τομείς από τους οποίους προήλθαν

Αν είχαμε μάλιστα ξεχωριστά τα έσοδα από τα συμβόλαια που έφερε η αλλαγή με την έλευση του Sprint, τότε θα αποτυπωνόταν καλύτερα το κέρδος που απέφερε αυτή η κίνηση.

Στα έξοδα επίσης έχουμε μία ξεκάθαρη ανάλυση. Εκεί βλέπουμε πως το 50% πηγαίνει στην διοργάνωση των αγώνων, σε ομάδες και κατασκευαστές καθώς η Dorna επιστρέφει σε αυτές ένα μέρος των εσόδων της που λίγο μετριάζει το υψηλό κόστος της συμμετοχής τους. Οι μεταφορές, το κόστος παραγωγής και η πληρωμή στην FIM αποτυπώνουν το 50%. Η μισθοδοσία, κυρίως αυτή, αποτυπώνεται ξεχωριστά και ανέρχεται στο 16%.

motgp_dorna_eksoda
τα συνολικά έξοδα για όλες τις διοργανώσεις, μαζί δηλαδή με την MotoE που δεν βλέπει, σχεδόν, κανείς

Που σημαίνει πως έτσι φτάνουμε στα 161 εκατομμύρια που αναφέρθηκαν στην αρχή προ φόρων κτλ και καταλήγουν σε ζημιά 12 εκατομμυρίων, μειωμένη από 28εκ.Ευρώ το 2023, 8 το 2022 και 38 το 2021 που λόγω πανδημίας και περιορισμών ήταν σημαντικά αυξημένα τα κόστη και περιορισμένα τα έσοδα.

Το portfolio της Dorna περιλαμβάνει τις εξής διοργανώσεις συνολικά:
MotoGP / Moto2 / Moto3
WSBK
WorldWCR (Women Championship)
MotoE
JuniorGP
RedBull Rookies Cup
Asia Talent Cup
British Talent Cup
Northern Talent Cup
MiniGP World Series

Όλα αυτά δείχνουν πως η Liberty Media που έχει το 100% της F1 και τώρα το 84% των MotoGP, απέκτησε ένα υγιές και λειτουργικό μοντέλο με αρκετά θετική εικόνα και με υψηλή ρευστότητα, παρά τις ζημιές.

Ακόμη και αν δεν εφαρμόσει οικονομίες κλίμακας καθώς ορισμένα από τα έξοδα μπορεί να περιοριστούν χωρίς αλλαγές στον τρόπο λειτουργίας, η Liberty Media θα δει άμεσα αποτελέσματα από την κίνησή της αυτή. Μόνο τις συναλλαγματικές αλλαγές να περιορίσει καθώς δραστηριοποιείται ήδη στις περισσότερες από τις χώρες, θα βελτιώσει έναν από τους δείκτες.

Δεν φανταζόμαστε πως είχε κανείς απορία για το αν είναι επικερδής επιχείρηση τα MotoGP και παρά τις ζημιές που φούσκωσαν πριν την πώλησή τους, τα νούμερα δεν παύουν να δείχνουν πως δεν υπάρχουν κόκκινες σημαίες και ήταν μία συμφέρουσα κίνηση.

Φτάνουμε επίσης στο σημείο να ευχόμαστε να αλλάξουν όσα λιγότερα γίνεται, στην αλλαγή από την Dorna στην Liberty, κυρίως γιατί ο πρότερος βίος τους στην F1 έχει δημιουργήσει ερωτηματικά, ιδιαίτερα με τον τρόπο που οι ομάδες επεμβαίνουν στους οδηγούς. Προς το παρόν τα πράγματα είναι πολύ διαφορετικά στα MotoGP και φυσικά έτσι πρέπει να παραμείνουν.
Μακάρι η επόμενη κίνηση της Liberty να είναι αντί για αλλαγές στον τρόπο λειτουργίας, να είναι μία επένδυση για διευκόλυνση νέων ομάδων και νέων κατασκευαστών ή επιστροφή παλαιότερων...

Ετικέτες