Kawasaki με hub steering!

Ήταν το λογικό επόμενο…
Από τον

Λάζαρο Μαυράκη

14/2/2020

Όταν ανακοινώθηκε ότι η Kawasaki εξαγόρασε το 49% των μετοχών της Bimota τον περασμένο Νοέμβριο, δημιουργήθηκε σε πολλούς η απορία για ποιο λόγο η Kawasaki να ενδιαφερθεί για μία εταιρεία που στα 47 χρόνια της πορείας της έχει κατασκευάσει λιγότερες μοτοσυκλέτες από όσες φτιάχνει η Kawasaki μέσα σε μια εβδομάδα; Η πρώτη απάντηση ήρθε σχεδόν άμεσα με την παρουσίαση του TesiH2 και το παζλ ολοκληρώνεται με τις πατέντες που κατέθεσε πρόσφατα το εργοστάσιο του Akashi, για μια μοτοσυκλέτα με hub steering.

Ουσιαστικά πρόκειται για ένα project-πλατφόρμα που μπορεί να εφαρμοστεί σε πολλές μοτοσυκλέτες που θα μοιράζονται τις αναρτήσεις και τα εξαρτήματα του συστήματος διεύθυνσης. Φυσικά η Bimota είναι από τους πρωτεργάτες τέτοιων συστημάτων, με το Tesi που έκανε το ντεμπούτο του στις αρχές της δεκαετίας του '90, αλλά η εξέλιξή του είχε ξεκινήσει από το 1982. Είναι το πιο γνωστό και αντιπροσωπευτικό δείγμα μοτοσυκλέτας με hub steering, παρά το ότι παράχθηκε σε λίγα νούμερα και το κόστος αγοράς της ήταν υπέρογκο.

Οι πατέντες της Kawasaki κινούνται προς αυτή την κατεύθυνση, αλλά δεν αποτελούν μια απόλυτη αντιγραφή του Tesi. Αντιθέτως, έχει έναν αρκετά διαφορετικό σχεδιασμό, με το μπροστινό ψαλίδι που συνδέεται με το πλαίσιο μέσω μοχλικών. Το κάθετο στέλεχος έχει αναλάβει το ρόλο της διεύθυνσης, το οποίο συνδέεται με ράβδους και ένα μοχλικό που επιτρέπει την κίνηση της ανάρτησης. Αυτή την έχει αναλάβει ένα αμορτισέρ που είναι τοποθετημένο στον διαμήκη άξονα της μοτοσυκλέτας, πίσω από το λαιμό, με μια ράβδο από το μπροστινό ψαλίδι να ελέγχει την κίνησή του.

Τα πλεονεκτήματα –στην θεωρία- ενός τέτοιου συστήματος είναι αρκετά, ειδικά σε ό,τι αφορά την συμπεριφορά και το κράτημα. Οι δυνάμεις που ασκούνται κατά το φρενάρισμα, μεταφέρονται από το μπροστινό ψαλίδι στο πλαίσιο σε ευθεία γραμμή, αντί να συμβαίνει αυτό μέσω ενός συμβατικού πιρουνιού και του λαιμού. Αυτό σημαίνει ότι δεν χρειάζεται ένα υπερβολικά άκαμπτο πλαίσιο για να αντισταθμίσει τον μοχλό που δημιουργεί το πιρούνι κατά την διάρκεια των φρένων, ενώ η μπροστινή ανάρτηση δεν συμπιέζεται ότνα περνάει πάνω από ανωμαλίες του δρόμου. Κατ' επέκταση, η μοτοσυκλέτα έχει πολύ πιο εύκολο καθήκον σε έναν συνδυασμό, για παράδειγμα, φρένων πάνω από σαμαράκια, με πολύ περισσότερη πρόσφυση για το μπροστινό ελαστικό. Παρά, όμως των παραπάνω γνωστών πλεονεκτημάτων, το hub steering δεν ευδοκίμησε ιδιαίτερα στην μοτοσυκλέτα, είτε λόγω του υπερβολικού κόσοτυς, είτε λόγω της περίεργης αίσθησης που μεταφέρει το μπροστινό, όπως στην περίπτωση του Yamaha GTS1000.

Το κόστος είναι το μεγάλοι στοίχημα για την Kawasaki, κάτι που μπορούμε να το διαπιστώσουμε και από τα σχέδια στις πατέντες, από την στιγμή που η απόσβεση ενός τέτοιου συστήματος μπορεί να γίνει όχι από μία, αλλά από μια ολόκληρη γκάμα μοτοσυκλετών.

Ο σχεδιασμός προβλέπει ότι το κάτω μέρος της μοτοσυκλέτας –ο κινητήρας, το πλαίσιο που τον περιβάλει και τα δύο ψαλίδια- θα μπορούν να τοποθετηθούν σε πολλά μοντέλα. Με μικρές αλλαγές στα εξαρτήματα στήριξης της σέλας και του τιμονιού μπορούν να προκύψουν εντελώς διαφορετικές θέσεις οδήγησης, ενώ όπως αναφέρεται στα έγγραφα των πατεντών, "το κόστος που απαιτείται για τον σχεδιασμό και την παραγωγή μπορεί να συμπιεστεί".

Παρά την διαφορετικότητα του σχεδιασμού σε σχέση με το Tesi, υπάρχουν ενδείξεις μέσα στα έγγραφα που μαρτυρούν ότι μπορεί να υπάρξει μεγαλύτερη σύγκλιση στο τελικό αποτέλεσμα, με την αντικατάσταση των παράλληλων μοχλικών που συνδέουν το ψαλίδι με το πλαίσιο από ένα συμβατικό μοχλισμό: "το ζεύγος των υποστηρικτικών μοχλικών 14, 15 δεν είναι βασικό στοιχείο και μπορεί να παραληφθεί".

Το σύστημα διεύθυνσης που φαίνεται στις πατέντες της Kawasaki είναι πιο απλό από το αντίστοιχο της Tesi, που ενδεχομένως να μεταφράζεται και σε πιο ακριβή αίσθηση που θα παίρνει ο αναβάτης από το μπροστινό. Κάθε σύνδεση και άρθρωση προφανώς και ενέχει την πιθανότητα για ανοχές και χαλάρωσης των συνδέσμων, γι' αυτό και το σχέδιο της Kawasaki προβλέπει μόνο δύο τέτοιες αρθρώσεις στα μοχλικά ανάμεσα στο τιμόνι και τον μπροστινό τροχό. Σε αντίθεση το σύστημα της Tesi έχει μια πολύ πιο πολύπλοκη διάταξη που αυξάνει το ρίσκο.

Η Kawasaki λέει επίσης ότι δεν είναι απόλυτα περιορισμένη στο σύστημα που φαίνεται στο σχέδιο, υπονοώντας ότι θα μπορούσε να επιλέξει κάποιο άλλο σχεδιασμό με υδραυλικό ή και ηλεκτρικό μοχλικό, αντί για τον απευθείας μοχλισμό μεταξύ του τιμονιού και του τροχού. Το μέλλον βρίσκεται κοντά!

Veloce Motorcycles: Δίχρονη οκτακύλινδρη Αγγλίδα με 276 ίππους!

Θα παραχθεί σε μόλις 24 κομμάτια με τιμή 90.000 ευρώ
cover
Από τον

Παύλο Καρατζά

24/6/2026

Είναι αρκετά ασυνήθιστο να βλέπουμε νέες δίχρονες μοτοσυκλέτες στην εποχή μας. Μία από αυτές τις σπάνιες περιπτώσεις είναι η εταιρεία Langen Motorcycles, την οποία το MOTO έχει αναφέρει στο παρελθόν αρκετές φορές, αφού πρόκειται για μία εταιρεία μικρής παραγωγής που θέτει όμως τον πήχη πολύ ψηλά. Αυτή τη φορά, έχουμε να κάνουμε με μία άλλη βρετανική εταιρεία, τη νεοσύστατη Veloce Motorcycles.

Η νέα αυτή εταιρεία παρουσίασε στο γνωστό Bike Shed Moto Show του Λονδίνου, μία μοτοσυκλέτα με δίχρονο οκτακύλινδρο κινητήρα 1.000 κυβικών. Το όνομα της είναι Aperion και ο οκτακύλινδρος κινητήρας της προήλθε από την ένωση οχτώ κυλίνδρων Aprilia RS125 (Rotax) με σφυρήλατα έμβολα που μάλιστα οι Βρετανοί έχουν τοποθετήσει σε δύο ξεχωριστές διατάξεις V4!

Κάθε μονάδα κατασκευάζεται μηχανικά σε τέσσερα μέρη από μπλοκ αλουμινίου και περιλαμβάνει δύο στροφαλοφόρους άξονες, οι οποίοι συνδέονται μέσω ενός ενδιάμεσου άξονα και κινούν τον ειδικά σχεδιασμένο συμπλέκτη και το κιβώτιο ταχυτήτων.

Veloce

Η τροφοδοσία γίνεται από τέσσερα διπλά καρμπυρατέρ Dellorto 24 mm, τα οποία ελέγχονται από μια γκαζιέρα με οκτώ καλώδια, ενώ η μοτοσυκλέτα λειτουργεί φυσικά με βενζίνη και λάδι δίχρονου κινητήρα.

Η εταιρεία ισχυρίζεται πως ο κινητήρας αποδίδει 276 ίππους, κάτι που βγάζει νόημα, καθώς ο κάθε μονοκύλινδρος κινητήρας της Aprilia RS 125 θα αποδίδει έτσι 34,5 ίππους (33,5 είναι η εργοστασιακή ιπποδύναμη), με την μοτοσυκλέτα να φέρει και εξαρτήματα βελτίωσης επιδόσεων από τη Mitaka.

Αυτό βέβαια που χτυπά περισσότερο στο μάτι είναι οι θάλαμοι διαστολής των εξατμίσεων, ενώ οι οκτώ κύλινδροι κάνουν το έργο του σχεδιαστή, όσον αφορά τον χώρο που χρειάζονται, ακόμη πιο δύσκολο. Το σύστημα εξάτμισης λοιπόν της Aperion υλοποιήθηκε μέσω 3D εκτύπωσης χωρίς τις πολύπλοκες διαδικασίες κοπής και συγκόλλησης λεπτού μετάλλου που χρησιμοποιούνταν παραδοσιακά.

Veloce

Ο κινητήρας παίζει επίσης και τον ρόλο του πλαισίου, που δένει από εμπρός και πίσω με σωληνωτά υποπλαίσια. Στο πίσω μέρος συναντάμε μονόμπρατσο αλουμινένιο ψαλίδι που συμβάλει στην επιθετική εμφάνιση της μοτοσυκλέτας. Ανεστραμμένο πιρούνι και ένα μονό αμορτισέρ συμπληρώνουν το σύνολο.

O Jack Levy, στέλεχος της εταιρείας, δήλωσε: “Η ισορροπία ήταν ο βασικός παράγοντας. Τα διαγώνια αντίθετα έμβολα ενεργοποιούνται ταυτόχρονα, οπότε όλα είναι απόλυτα ισορροπημένα. Και αυτή η διάταξη σε σχήμα Χ διατηρεί τη μοτοσυκλέτα πραγματικά λεπτή: αν σκεφτείς πώς θα έμοιαζε ένας V8 ή ένας V6, θα ήταν αρκετά φαρδύς.

Οι δίχρονοι κινητήρες καθιστούν δυνατή τη σχεδίαση σε σχήμα Χ: οι κύλινδροι μπορούν να λειτουργούν προς τα κάτω, καθώς η λίπανση δεν αποτελεί πρόβλημα. Πρόκειται για μια τεχνολογία που έχει ξεχαστεί κάπως, αλλά εξακολουθεί να είναι πολύτιμη και σήμερα, στις κατάλληλες εφαρμογές.

Υπάρχουν επίσης λιγότερα εμπόδια για να τη θέσεις σε λειτουργία. Επίσης, το να βάζεις οκτώ κυλίνδρους να λειτουργούν, είναι πραγματικά κάτι το ξεχωριστό: σου ζεσταίνει την καρδιά! Είναι κάτι ωραίο με το οποίο έχουν μεγαλώσει πολλοί άνθρωποι, με το οποίο έχουμε μεγαλώσει κι εμείς και είναι απλά κάτι πραγματικά φοβερό”.

Veloce

Η Aperion θα είναι περιορισμένης παραγωγής και μόλις 24 κομμάτια θα διατεθούν από την εταιρεία το 2027, στην τιμή των 78.000 λιρών (90.000 ευρώ) που θα πωλείται με βάση την έγκριση μοτοσυκλέτας ως μεμονωμένου οχήματος (MSVA). Η εταιρεία μάλιστα ετοιμάζει και δεύτερο μοντέλο, το Ethereal που είναι εξίσου μοναδική και φέρει δίχρονο V4 κινητήρα 500 κυβικών με απόδοση 143 ίππων.