Kawasaki με hub steering!

Ήταν το λογικό επόμενο…
Από τον

Λάζαρο Μαυράκη

14/2/2020

Όταν ανακοινώθηκε ότι η Kawasaki εξαγόρασε το 49% των μετοχών της Bimota τον περασμένο Νοέμβριο, δημιουργήθηκε σε πολλούς η απορία για ποιο λόγο η Kawasaki να ενδιαφερθεί για μία εταιρεία που στα 47 χρόνια της πορείας της έχει κατασκευάσει λιγότερες μοτοσυκλέτες από όσες φτιάχνει η Kawasaki μέσα σε μια εβδομάδα; Η πρώτη απάντηση ήρθε σχεδόν άμεσα με την παρουσίαση του TesiH2 και το παζλ ολοκληρώνεται με τις πατέντες που κατέθεσε πρόσφατα το εργοστάσιο του Akashi, για μια μοτοσυκλέτα με hub steering.

Ουσιαστικά πρόκειται για ένα project-πλατφόρμα που μπορεί να εφαρμοστεί σε πολλές μοτοσυκλέτες που θα μοιράζονται τις αναρτήσεις και τα εξαρτήματα του συστήματος διεύθυνσης. Φυσικά η Bimota είναι από τους πρωτεργάτες τέτοιων συστημάτων, με το Tesi που έκανε το ντεμπούτο του στις αρχές της δεκαετίας του '90, αλλά η εξέλιξή του είχε ξεκινήσει από το 1982. Είναι το πιο γνωστό και αντιπροσωπευτικό δείγμα μοτοσυκλέτας με hub steering, παρά το ότι παράχθηκε σε λίγα νούμερα και το κόστος αγοράς της ήταν υπέρογκο.

Οι πατέντες της Kawasaki κινούνται προς αυτή την κατεύθυνση, αλλά δεν αποτελούν μια απόλυτη αντιγραφή του Tesi. Αντιθέτως, έχει έναν αρκετά διαφορετικό σχεδιασμό, με το μπροστινό ψαλίδι που συνδέεται με το πλαίσιο μέσω μοχλικών. Το κάθετο στέλεχος έχει αναλάβει το ρόλο της διεύθυνσης, το οποίο συνδέεται με ράβδους και ένα μοχλικό που επιτρέπει την κίνηση της ανάρτησης. Αυτή την έχει αναλάβει ένα αμορτισέρ που είναι τοποθετημένο στον διαμήκη άξονα της μοτοσυκλέτας, πίσω από το λαιμό, με μια ράβδο από το μπροστινό ψαλίδι να ελέγχει την κίνησή του.

Τα πλεονεκτήματα –στην θεωρία- ενός τέτοιου συστήματος είναι αρκετά, ειδικά σε ό,τι αφορά την συμπεριφορά και το κράτημα. Οι δυνάμεις που ασκούνται κατά το φρενάρισμα, μεταφέρονται από το μπροστινό ψαλίδι στο πλαίσιο σε ευθεία γραμμή, αντί να συμβαίνει αυτό μέσω ενός συμβατικού πιρουνιού και του λαιμού. Αυτό σημαίνει ότι δεν χρειάζεται ένα υπερβολικά άκαμπτο πλαίσιο για να αντισταθμίσει τον μοχλό που δημιουργεί το πιρούνι κατά την διάρκεια των φρένων, ενώ η μπροστινή ανάρτηση δεν συμπιέζεται ότνα περνάει πάνω από ανωμαλίες του δρόμου. Κατ' επέκταση, η μοτοσυκλέτα έχει πολύ πιο εύκολο καθήκον σε έναν συνδυασμό, για παράδειγμα, φρένων πάνω από σαμαράκια, με πολύ περισσότερη πρόσφυση για το μπροστινό ελαστικό. Παρά, όμως των παραπάνω γνωστών πλεονεκτημάτων, το hub steering δεν ευδοκίμησε ιδιαίτερα στην μοτοσυκλέτα, είτε λόγω του υπερβολικού κόσοτυς, είτε λόγω της περίεργης αίσθησης που μεταφέρει το μπροστινό, όπως στην περίπτωση του Yamaha GTS1000.

Το κόστος είναι το μεγάλοι στοίχημα για την Kawasaki, κάτι που μπορούμε να το διαπιστώσουμε και από τα σχέδια στις πατέντες, από την στιγμή που η απόσβεση ενός τέτοιου συστήματος μπορεί να γίνει όχι από μία, αλλά από μια ολόκληρη γκάμα μοτοσυκλετών.

Ο σχεδιασμός προβλέπει ότι το κάτω μέρος της μοτοσυκλέτας –ο κινητήρας, το πλαίσιο που τον περιβάλει και τα δύο ψαλίδια- θα μπορούν να τοποθετηθούν σε πολλά μοντέλα. Με μικρές αλλαγές στα εξαρτήματα στήριξης της σέλας και του τιμονιού μπορούν να προκύψουν εντελώς διαφορετικές θέσεις οδήγησης, ενώ όπως αναφέρεται στα έγγραφα των πατεντών, "το κόστος που απαιτείται για τον σχεδιασμό και την παραγωγή μπορεί να συμπιεστεί".

Παρά την διαφορετικότητα του σχεδιασμού σε σχέση με το Tesi, υπάρχουν ενδείξεις μέσα στα έγγραφα που μαρτυρούν ότι μπορεί να υπάρξει μεγαλύτερη σύγκλιση στο τελικό αποτέλεσμα, με την αντικατάσταση των παράλληλων μοχλικών που συνδέουν το ψαλίδι με το πλαίσιο από ένα συμβατικό μοχλισμό: "το ζεύγος των υποστηρικτικών μοχλικών 14, 15 δεν είναι βασικό στοιχείο και μπορεί να παραληφθεί".

Το σύστημα διεύθυνσης που φαίνεται στις πατέντες της Kawasaki είναι πιο απλό από το αντίστοιχο της Tesi, που ενδεχομένως να μεταφράζεται και σε πιο ακριβή αίσθηση που θα παίρνει ο αναβάτης από το μπροστινό. Κάθε σύνδεση και άρθρωση προφανώς και ενέχει την πιθανότητα για ανοχές και χαλάρωσης των συνδέσμων, γι' αυτό και το σχέδιο της Kawasaki προβλέπει μόνο δύο τέτοιες αρθρώσεις στα μοχλικά ανάμεσα στο τιμόνι και τον μπροστινό τροχό. Σε αντίθεση το σύστημα της Tesi έχει μια πολύ πιο πολύπλοκη διάταξη που αυξάνει το ρίσκο.

Η Kawasaki λέει επίσης ότι δεν είναι απόλυτα περιορισμένη στο σύστημα που φαίνεται στο σχέδιο, υπονοώντας ότι θα μπορούσε να επιλέξει κάποιο άλλο σχεδιασμό με υδραυλικό ή και ηλεκτρικό μοχλικό, αντί για τον απευθείας μοχλισμό μεταξύ του τιμονιού και του τροχού. Το μέλλον βρίσκεται κοντά!

KTM 690 Rally – Πλησιάζει η αναβίωση του 640 Adventure

Χρόνια το περιμένουμε και επιτέλους έρχεται το νέο LC4 Adventure
ktm 690 rally
Από τον

Σπύρο Τσαντήλα

24/3/2026

Μέχρι το 2007 η ΚΤΜ είχε στη γκάμα της το 640 Adventure, ένα μοντέλο στημένο πάνω στο δημοφιλέστατο on-off μοντέλο με τον μονοκύλινδρο LC4 κινητήρα την εποχή που μεσουρανούσε στην ελληνική αγορά προ κρίσης με 625 cc.

Όταν αυτός έδωσε τη θέση του στη νέα γενιά LC4 με 690 cc και ονομαστική απόδοση άνω των 70 ίππων ωστόσο, μονοκύλινδρο Adventure μοντέλο δεν ξαναείδαμε από την ΚΤΜ, η οποία στη συνέχεια επένδυσε στους δικύλινδρους εν σειρά (LC8c) για να αναπτύξει την adventure γκάμα της.

Στα χρόνια που πέρασαν επικράτησε αρκετή ησυχία επί του θέματος, ώσπου η προοπτική εξέλιξης ενός νέου μοντέλου με τον μονοκύλινδρο κινητήρα των 690 κυβικών επανήθλε στην επικαιρότητα. Και ιδού τώρα η μοτοσυκλέτα σε δοκιμές στο αυστριακό οδικό δίκτυο.

Σύμφωνα με τον Τύπο της Αυστρίας η ΚΤΜ ονομάζει το νέο της μοντέλο 690 Rally και είναι εν πολλοίς βασισμένο στα δομικά στοιχεία του 690 Enduro R. Αυτό σημαίνει την τελευταία γενιά του μονοκύλινδρου κινητήρα LC4 με 693 cc και 79 hp, καθώς και αναρτήσεις WP με πιρούνι 48 mm Xplor.

Σχεδιαστικώς τα αγωνιστικά ράλι της ΚΤΜ είναι η αναπόφευκτη αφετηρία, ενώ διακρίνεται ένα ρεζερβουάρ σαφώς μεγαλύτερο από αυτό του 690 Enduro R και πιθανότατα χωρισμένο στα δύο, με δύο τάπες για την πλήρωσή του. Αυτό πιθανότατα θα μεταφράζεται και σε λίγα παραπάνω κιλά από τα 162 υγρά του Enduro μοντέλου.

Όσο για την εξάτμιση της Akrapovic που διακρίνεται στις εικόνες που μας έρχονται από την Αυστρία, μοιάζει πάρα πολύ με το slip-on τελικό που διατίθεται μέσω του καταλόγου Power Parts της ΚΤΜ για το 690 Enduro R.

Ο χρόνος άφιξης του νέου 690 Rally στην αγορά δεν είναι σαφής, αν και η εμφάνισή του δείχνει πως δεν απέχει πολύ από την τελική του μορφή παραγωγής, κάτι που θα μπορούσε να σημαίνει παρουσίαση μέσα στη φετινή χρονιά με στόχο να είναι στη γκάμα του 2027.

Φωτογραφία: Bernhard M. Hoehne
All photos and text © Bernhard M. HoehneAll photos and text © Bernhard M. Hoehne

Ετικέτες