Kawasaki με hub steering!

Ήταν το λογικό επόμενο…
Από τον

Λάζαρο Μαυράκη

14/2/2020

Όταν ανακοινώθηκε ότι η Kawasaki εξαγόρασε το 49% των μετοχών της Bimota τον περασμένο Νοέμβριο, δημιουργήθηκε σε πολλούς η απορία για ποιο λόγο η Kawasaki να ενδιαφερθεί για μία εταιρεία που στα 47 χρόνια της πορείας της έχει κατασκευάσει λιγότερες μοτοσυκλέτες από όσες φτιάχνει η Kawasaki μέσα σε μια εβδομάδα; Η πρώτη απάντηση ήρθε σχεδόν άμεσα με την παρουσίαση του TesiH2 και το παζλ ολοκληρώνεται με τις πατέντες που κατέθεσε πρόσφατα το εργοστάσιο του Akashi, για μια μοτοσυκλέτα με hub steering.

Ουσιαστικά πρόκειται για ένα project-πλατφόρμα που μπορεί να εφαρμοστεί σε πολλές μοτοσυκλέτες που θα μοιράζονται τις αναρτήσεις και τα εξαρτήματα του συστήματος διεύθυνσης. Φυσικά η Bimota είναι από τους πρωτεργάτες τέτοιων συστημάτων, με το Tesi που έκανε το ντεμπούτο του στις αρχές της δεκαετίας του '90, αλλά η εξέλιξή του είχε ξεκινήσει από το 1982. Είναι το πιο γνωστό και αντιπροσωπευτικό δείγμα μοτοσυκλέτας με hub steering, παρά το ότι παράχθηκε σε λίγα νούμερα και το κόστος αγοράς της ήταν υπέρογκο.

Οι πατέντες της Kawasaki κινούνται προς αυτή την κατεύθυνση, αλλά δεν αποτελούν μια απόλυτη αντιγραφή του Tesi. Αντιθέτως, έχει έναν αρκετά διαφορετικό σχεδιασμό, με το μπροστινό ψαλίδι που συνδέεται με το πλαίσιο μέσω μοχλικών. Το κάθετο στέλεχος έχει αναλάβει το ρόλο της διεύθυνσης, το οποίο συνδέεται με ράβδους και ένα μοχλικό που επιτρέπει την κίνηση της ανάρτησης. Αυτή την έχει αναλάβει ένα αμορτισέρ που είναι τοποθετημένο στον διαμήκη άξονα της μοτοσυκλέτας, πίσω από το λαιμό, με μια ράβδο από το μπροστινό ψαλίδι να ελέγχει την κίνησή του.

Τα πλεονεκτήματα –στην θεωρία- ενός τέτοιου συστήματος είναι αρκετά, ειδικά σε ό,τι αφορά την συμπεριφορά και το κράτημα. Οι δυνάμεις που ασκούνται κατά το φρενάρισμα, μεταφέρονται από το μπροστινό ψαλίδι στο πλαίσιο σε ευθεία γραμμή, αντί να συμβαίνει αυτό μέσω ενός συμβατικού πιρουνιού και του λαιμού. Αυτό σημαίνει ότι δεν χρειάζεται ένα υπερβολικά άκαμπτο πλαίσιο για να αντισταθμίσει τον μοχλό που δημιουργεί το πιρούνι κατά την διάρκεια των φρένων, ενώ η μπροστινή ανάρτηση δεν συμπιέζεται ότνα περνάει πάνω από ανωμαλίες του δρόμου. Κατ' επέκταση, η μοτοσυκλέτα έχει πολύ πιο εύκολο καθήκον σε έναν συνδυασμό, για παράδειγμα, φρένων πάνω από σαμαράκια, με πολύ περισσότερη πρόσφυση για το μπροστινό ελαστικό. Παρά, όμως των παραπάνω γνωστών πλεονεκτημάτων, το hub steering δεν ευδοκίμησε ιδιαίτερα στην μοτοσυκλέτα, είτε λόγω του υπερβολικού κόσοτυς, είτε λόγω της περίεργης αίσθησης που μεταφέρει το μπροστινό, όπως στην περίπτωση του Yamaha GTS1000.

Το κόστος είναι το μεγάλοι στοίχημα για την Kawasaki, κάτι που μπορούμε να το διαπιστώσουμε και από τα σχέδια στις πατέντες, από την στιγμή που η απόσβεση ενός τέτοιου συστήματος μπορεί να γίνει όχι από μία, αλλά από μια ολόκληρη γκάμα μοτοσυκλετών.

Ο σχεδιασμός προβλέπει ότι το κάτω μέρος της μοτοσυκλέτας –ο κινητήρας, το πλαίσιο που τον περιβάλει και τα δύο ψαλίδια- θα μπορούν να τοποθετηθούν σε πολλά μοντέλα. Με μικρές αλλαγές στα εξαρτήματα στήριξης της σέλας και του τιμονιού μπορούν να προκύψουν εντελώς διαφορετικές θέσεις οδήγησης, ενώ όπως αναφέρεται στα έγγραφα των πατεντών, "το κόστος που απαιτείται για τον σχεδιασμό και την παραγωγή μπορεί να συμπιεστεί".

Παρά την διαφορετικότητα του σχεδιασμού σε σχέση με το Tesi, υπάρχουν ενδείξεις μέσα στα έγγραφα που μαρτυρούν ότι μπορεί να υπάρξει μεγαλύτερη σύγκλιση στο τελικό αποτέλεσμα, με την αντικατάσταση των παράλληλων μοχλικών που συνδέουν το ψαλίδι με το πλαίσιο από ένα συμβατικό μοχλισμό: "το ζεύγος των υποστηρικτικών μοχλικών 14, 15 δεν είναι βασικό στοιχείο και μπορεί να παραληφθεί".

Το σύστημα διεύθυνσης που φαίνεται στις πατέντες της Kawasaki είναι πιο απλό από το αντίστοιχο της Tesi, που ενδεχομένως να μεταφράζεται και σε πιο ακριβή αίσθηση που θα παίρνει ο αναβάτης από το μπροστινό. Κάθε σύνδεση και άρθρωση προφανώς και ενέχει την πιθανότητα για ανοχές και χαλάρωσης των συνδέσμων, γι' αυτό και το σχέδιο της Kawasaki προβλέπει μόνο δύο τέτοιες αρθρώσεις στα μοχλικά ανάμεσα στο τιμόνι και τον μπροστινό τροχό. Σε αντίθεση το σύστημα της Tesi έχει μια πολύ πιο πολύπλοκη διάταξη που αυξάνει το ρίσκο.

Η Kawasaki λέει επίσης ότι δεν είναι απόλυτα περιορισμένη στο σύστημα που φαίνεται στο σχέδιο, υπονοώντας ότι θα μπορούσε να επιλέξει κάποιο άλλο σχεδιασμό με υδραυλικό ή και ηλεκτρικό μοχλικό, αντί για τον απευθείας μοχλισμό μεταξύ του τιμονιού και του τροχού. Το μέλλον βρίσκεται κοντά!

Kawasaki KLE 500 2026: Επιβεβαίωση MOTO – Πρώτη ανακοίνωση για την μεσαία ON-OFF

Έρχεται πριν από τα υπόλοιπα μεσαία!
Kawasaki KLE 500 2026: Επιβεβαίωση MOTO – Πρώτη ανακοίνωση για την μεσαία ON-OFF [VIDEO]
Θάνο Αμβρ. Φελούκα
Από τον

Θάνο Αμβρ. Φελούκα

1/10/2025

Η Kawasaki ξεκίνησε να προετοιμάζει το έδαφος λίγο πριν την EICMA, για το νέο KLE 500 το οποίο άργησε έναν ολόκληρο χρόνο. Κι αυτό γιατί γνωρίζαμε πως ήταν έτοιμο και μάλιστα περιμέναμε πως θα μπορούσε να κάνει την έκπληξη μέσα στον Αύγουστο, ημερομηνία που δύο Ευρωπαίοι κατασκευαστές φέρνουν στην αγορά τα νέα τους μοντέλα. Το GS για παράδειγμα παρουσιάζεται στις τελευταίες του γενιές στα μέσα Σεπτεμβρίου, ενώ το οικονομικό έτος για τους Ιάπωνες και μαζί και οι παραγγελίες για την νέα χρονιά, μπαίνουν από Οκτώβριο.

Οι μοτοσυκλέτες είναι ήδη έτοιμες λοιπόν, φαίνεται όμως πως η Kawasaki θέλει να κάνει επάνοδο και στην EICMA, στην οποία είχε περιορίσει την συμμετοχή της.

Εκεί ήταν που πέρσι έδειξε για πρώτη φορά πως θέλει να φέρει μία μεσαία ON-OFF χωρίς να πει κάτι περισσότερο από αυτό. Εμείς μεταδώσαμε τότε από πληροφορίες που είχαμε ήδη, πως πρόκειται για το KLE 500 με 21 εμπρός τροχό και πιθανότατα 17άρη πίσω.

Το μεγάλο νέο τώρα είναι πως η μοτοσυκλέτα θα έρθει στην Ελλάδα τον Φεβρουάριο, (πληροφορία που έχει το MOTO) ενώ η Kawasaki δίνει προτεραιότητα στην τιμή της, θέλοντας να φροντίσει να μην ξεφεύγει από τον ανταγωνισμό. Όχι όμως τον υπόλοιπο Ιαπωνικό που τιμολογιακά έχει ανέβει πολλά σκαλιά, αλλά από τον Κινέζικο από τον οποίο θα προσπαθήσει να απέχει ελάχιστα προς τα πάνω.

Ο κινητήρας αυτός έχει ήδη εμφανιστεί σε Eliminator αλλά και Z 500 και είναι δοκιμασμένος, αφήνοντας πολύ θετικές εντυπώσεις από την απόκρισή του. Δίχως σκορτσαρίσματα, με γεμάτη απόδοση από τις χαμηλές στροφές και απόδοση 45 ίππων στις 9.000 στροφές, με 4,3 χιλιογραμμόμετρα ροπής στις 6.000, δείχνει πως μπορεί να κάνει την διαφορά.

Με δεδομένο πως το Ninja 500 είναι 171 κιλά, το νέο KLE 500 2026 αναμένεται να είναι κάτω ή στο πλαίσιο του άμεσου ανταγωνισμού, ενώ αναμένουμε από την Kawasaki να φροντίσει να μην χαθούν πολλά από τα άλογα με την νέα χαρτογράφηση που αναγκαστικά θα έχει η ON-OFF μοτοσυκλέτα έναντι των street μοντέλων με τα οποία μοιράζεται τον κινητήρα αυτό.

Λίγα κιλά περισσότερα λοιπόν από το Ninja 500 λόγω αναρτήσεων, διαφορετικού υποπλαισίου και όλα όσα απαιτεί η κατηγορία των ON-OFF και χωρίς μεγάλη διαφορά από άλογα, ελπίζουμε, θα φέρουν το KLE 500 απέναντι από τον ανταγωνισμό με ορισμένα ισχυρά εφόδια.

Το VIDEO που ετοίμασε η Kawasaki:

Ετικέτες