Είμαστε στην παρουσίαση των νέων KTM Adventure: 1290 και 1050 μαζί!

Θάνο Αμβρ. Φελούκα
Από τον

Θάνο Αμβρ. Φελούκα

3/2/2015

Η ναυαρχίδα τεχνολογίας της KTM, το 1290 Adventure, ήταν σήμερα το όχημα της εξερεύνησης μας στο στρογγυλοτερο νησί του συμπλέγματος των Κανάριων! Αυτή η μοτοσυκλέτα είναι το καλυτερο παράδειγμα των διαφορών που υπάρχουν ανάμεσα στις  παρουσιασεις και την δοκιμή στην Ελλάδα. Γιατί για να εξαντλησεις τις διαφορετικές παραμέτρους της λειτουργιας ολων των διαφορετικών συστημάτων, χρειάζεται χρονος που στο εξωτερικό δεν υπάρχει. Όπως και να' χει η επεισοδιακη σημερινή μέρα που τα είχε όλα, έλεγχος απο την αστυνομία και ενα περιστατικό που αχρήστευσε 6 μοτοσυκλέτες με τη μία(!), μας έδωσε αρκετές ευκαιρίες να καλύψουμε πολλά περισσότερα απο τα βασικά.

Καταρχήν έχουμε το πρώτο σύστημα ημι-ενεργητικων αναρτήσεων απο την WP που δουλεύει αρκετά καλά, ίσως καλύτερα απο τον ανταγωνισμό, κάτω όμως απο συγκεκριμένες περιπτώσεις. Επίσης υπάρχουν κάποια μικρά θέματα στη λειτουργία του, απόλυτα γνωστά και στους ανθρώπους της KTM όμως, πράγμα που φανερώνει οτι έχουν μικρή σημασία. Ειχαμε γράψει πρωτοι οτι θα έχει hill assist, σήμερα το δοκιμασαμε κιόλας και ανακαλυψαμε ότι έχει και πρακτική πλευρά και δεν είναι απλα μια πολυτέλεια.

Το γνωστο πλεον MSC, το traction control, είναι παρόν και εδώ με μια πρόσθετη μάλιστα λειτουργία, που μέχρι στιγμής κανεις δεν την περίμενε. Τουλάχιστον όχι για μοτοσυκλέτα του '15!

Ξεκινησαμε απο νωρίς για να προλαβουμε να δοκιμάσουμε το 1290 και τον πλουσιαοτατο εξοπλισμό του, αλλά μέχρι το μεσημέρι η μια καθυστέρηση ερχόταν πίσω απο την άλλη. Καταρχήν τα Κανάρια Νησιά παρουσιάζουν μια εικόνα που παραπέμπει στο Cocooning, την ταινία με τους ηλικιωμένους που ήθελαν να ξανά νιώσουν νέοι. Οι δρόμοι είναι γεμάτοι συνταξιούχους Βορειοευρωπαιους που σουλατσαρουν το νησί με νοικιασμένα αυτοκίνητα και καμια αίσθηση του χρόνου, ή περπατάνε χερακι-χερακι πανω στο δρόμο. Ολα αυτα θα ηταν πολυ ρομαντικα και ομορφα, αν δε πηγαιναν απελπιστικά αργά. Το σκηνικό συμπληρώνουν οι άμετρητοι ποδηλάτες και γενικά είναι δυσκολο να πας, παντου, γρήγορα. Πανω που είπαμε οτι ο χρονος πέρασε και θα ανοιξουμε ρυθμό, μας σταμάτησε η αστυνομία γιατί κάποιος απο το προηγούμενο γκρουπ πήρε μια τυφλή στροφη κάπως πιο ανοιχτά και παραλίγο να πέσει επάνω τους. Δίνουμε τις απαραίτητες εξηγήσεις, και ενω ειχαμε καβαλήσει, ερχεται νοικιαζομενο αυτοκίνητο που ζητά απο την αστυνομία να μας επιπλήξει, γιατί κάποιος θα έπεφτε επανω της! Ο άγνωστος του προηγούμενου γκρουπ το είχε ξανά κάνει. Πετάγεται ο πλοηγός μας και κάνει το λάθος να πει οτι ηταν Γερμανός αυτός που το έκανε και αρχίζουν τα πειράγματα, με τους αστυνομικούς να ζητάνε μετάφραση για να καταλάβουν το αστείο... Στα Κανάρια δεν νοιάζονται για την πολιτική βέβαια, οποτε κάθε εξήγηση πηγαινει μάταιη... Μας αφήνουν τελικά να φύγουμε και καθώς έχει περάσει και η ώρα, οι δρόμοι αδειαζουν και η δοκιμή αποκτά τον ρυθμό που πρέπει να έχει. Τόσο ξέφρενο σε κάποια σημεία, που στις στάσεις όλο και κάποιος λέει να προσέχουμε περισσότερο.

Επιστρέψουμε στο ξενοδοχείο όμως σώοι και αβλαβείς, καταφέρνοντας να αδειασουμε το τεράστιο ρεζερβουάρ του 1290 και μερικοί απο εμας θέλουν να το γιορτάσουν με μια αναμνηστική φωτογραφία κανοντας σουζες. Τρεις για την ακρίβεια, ο Γάλλος, ο Γερμανός και ο Έλληνας. Ακούγεται σαν ανέκδοτο, αλλά δεν πέτυχε ως αστείο. Ξεκινά ο Γάλλος, και παραχωρώ την σειρά μου στον Γερμανό που βιαζόταν. Δεν έπρεπε να το κάνω... Ο Γερμανός κανει μερικά περάσματα μπροστά απο τις υπόλοιπες παρκαρισμενες μοτοσυκλετες αλλά στο τελευταιο δίνει πολύ περισσότερο γκάζι απο όσο θα έπρεπε και του έρχεται καπάκι. Τα υπολοιπα συμβαίνουν σε αργή κίνηση, καθώς βρίσκεται αγρατσουνιστος στο έδαφος και το 1290 στον αέρα. Μονο που καταλήγει στα παρκαρισμενα, σακατευοντας άλλα 5, ανάμεσά τους και τα μοναδικά 1190 που υπηρχαν σε περίπτωση που κάποιος ήθελε ενα άμεσο συγκριτικό... Το βασικό είναι οτι κανεις δεν έχει πάθει τίποτα, αλλά το θέαμα των 6 τρακαρισμενων μοτοσυκλετών δεν αφήνει κανέναν ασυγκίνητο... Οι σουζες ακυρώνονται και ο ίδιος κερνα μπύρες στους μηχανικούς που θα ξενυχτήσουν για να σημαζέψουν τα τρια απο αυτά, αφου για τα υπολοιπα δεν υπάρχει σωτηρία..

Επεισοδιακή λοιπόν η παρουσίαση του 1290, ευτυχώς όμως χωρίς τραυματισμούς. Στο επόμενο τεύχος θα υπάρχει πλήρης ανάλυση, ενώ αύριο μόλις βγει ο ήλιος, θα μας πετύχει να ανεβαίνουμε στη σέλα του 1050. Ευχόμαστε χωρίς άλλα προβλήματα...

 

 

Veloce Motorcycles: Δίχρονη οκτακύλινδρη Αγγλίδα με 276 ίππους!

Θα παραχθεί σε μόλις 24 κομμάτια με τιμή 90.000 ευρώ
cover
Από τον

Παύλο Καρατζά

24/6/2026

Είναι αρκετά ασυνήθιστο να βλέπουμε νέες δίχρονες μοτοσυκλέτες στην εποχή μας. Μία από αυτές τις σπάνιες περιπτώσεις είναι η εταιρεία Langen Motorcycles, την οποία το MOTO έχει αναφέρει στο παρελθόν αρκετές φορές, αφού πρόκειται για μία εταιρεία μικρής παραγωγής που θέτει όμως τον πήχη πολύ ψηλά. Αυτή τη φορά, έχουμε να κάνουμε με μία άλλη βρετανική εταιρεία, τη νεοσύστατη Veloce Motorcycles.

Η νέα αυτή εταιρεία παρουσίασε στο γνωστό Bike Shed Moto Show του Λονδίνου, μία μοτοσυκλέτα με δίχρονο οκτακύλινδρο κινητήρα 1.000 κυβικών. Το όνομα της είναι Aperion και ο οκτακύλινδρος κινητήρας της προήλθε από την ένωση οχτώ κυλίνδρων Aprilia RS125 (Rotax) με σφυρήλατα έμβολα που μάλιστα οι Βρετανοί έχουν τοποθετήσει σε δύο ξεχωριστές διατάξεις V4!

Κάθε μονάδα κατασκευάζεται μηχανικά σε τέσσερα μέρη από μπλοκ αλουμινίου και περιλαμβάνει δύο στροφαλοφόρους άξονες, οι οποίοι συνδέονται μέσω ενός ενδιάμεσου άξονα και κινούν τον ειδικά σχεδιασμένο συμπλέκτη και το κιβώτιο ταχυτήτων.

Veloce

Η τροφοδοσία γίνεται από τέσσερα διπλά καρμπυρατέρ Dellorto 24 mm, τα οποία ελέγχονται από μια γκαζιέρα με οκτώ καλώδια, ενώ η μοτοσυκλέτα λειτουργεί φυσικά με βενζίνη και λάδι δίχρονου κινητήρα.

Η εταιρεία ισχυρίζεται πως ο κινητήρας αποδίδει 276 ίππους, κάτι που βγάζει νόημα, καθώς ο κάθε μονοκύλινδρος κινητήρας της Aprilia RS 125 θα αποδίδει έτσι 34,5 ίππους (33,5 είναι η εργοστασιακή ιπποδύναμη), με την μοτοσυκλέτα να φέρει και εξαρτήματα βελτίωσης επιδόσεων από τη Mitaka.

Αυτό βέβαια που χτυπά περισσότερο στο μάτι είναι οι θάλαμοι διαστολής των εξατμίσεων, ενώ οι οκτώ κύλινδροι κάνουν το έργο του σχεδιαστή, όσον αφορά τον χώρο που χρειάζονται, ακόμη πιο δύσκολο. Το σύστημα εξάτμισης λοιπόν της Aperion υλοποιήθηκε μέσω 3D εκτύπωσης χωρίς τις πολύπλοκες διαδικασίες κοπής και συγκόλλησης λεπτού μετάλλου που χρησιμοποιούνταν παραδοσιακά.

Veloce

Ο κινητήρας παίζει επίσης και τον ρόλο του πλαισίου, που δένει από εμπρός και πίσω με σωληνωτά υποπλαίσια. Στο πίσω μέρος συναντάμε μονόμπρατσο αλουμινένιο ψαλίδι που συμβάλει στην επιθετική εμφάνιση της μοτοσυκλέτας. Ανεστραμμένο πιρούνι και ένα μονό αμορτισέρ συμπληρώνουν το σύνολο.

O Jack Levy, στέλεχος της εταιρείας, δήλωσε: “Η ισορροπία ήταν ο βασικός παράγοντας. Τα διαγώνια αντίθετα έμβολα ενεργοποιούνται ταυτόχρονα, οπότε όλα είναι απόλυτα ισορροπημένα. Και αυτή η διάταξη σε σχήμα Χ διατηρεί τη μοτοσυκλέτα πραγματικά λεπτή: αν σκεφτείς πώς θα έμοιαζε ένας V8 ή ένας V6, θα ήταν αρκετά φαρδύς.

Οι δίχρονοι κινητήρες καθιστούν δυνατή τη σχεδίαση σε σχήμα Χ: οι κύλινδροι μπορούν να λειτουργούν προς τα κάτω, καθώς η λίπανση δεν αποτελεί πρόβλημα. Πρόκειται για μια τεχνολογία που έχει ξεχαστεί κάπως, αλλά εξακολουθεί να είναι πολύτιμη και σήμερα, στις κατάλληλες εφαρμογές.

Υπάρχουν επίσης λιγότερα εμπόδια για να τη θέσεις σε λειτουργία. Επίσης, το να βάζεις οκτώ κυλίνδρους να λειτουργούν, είναι πραγματικά κάτι το ξεχωριστό: σου ζεσταίνει την καρδιά! Είναι κάτι ωραίο με το οποίο έχουν μεγαλώσει πολλοί άνθρωποι, με το οποίο έχουμε μεγαλώσει κι εμείς και είναι απλά κάτι πραγματικά φοβερό”.

Veloce

Η Aperion θα είναι περιορισμένης παραγωγής και μόλις 24 κομμάτια θα διατεθούν από την εταιρεία το 2027, στην τιμή των 78.000 λιρών (90.000 ευρώ) που θα πωλείται με βάση την έγκριση μοτοσυκλέτας ως μεμονωμένου οχήματος (MSVA). Η εταιρεία μάλιστα ετοιμάζει και δεύτερο μοντέλο, το Ethereal που είναι εξίσου μοναδική και φέρει δίχρονο V4 κινητήρα 500 κυβικών με απόδοση 143 ίππων.