Crutchlow εξοργισμένος: Τα "χώνει" στην Dorna!

"Γελοία η ποινή", δήλωσε
Από τον

Λάζαρο Μαυράκη

1/4/2019

Ο Cal Crutchlow ήταν ένας από τους αναβάτες που ήλπιζαν –και μπορούσαν- να πετύχουν έναν τερματισμό στο βάθρο, στον αγώνα της Αργεντινής. Όμως οι αγωνοδίκες είχαν άλλη γνώμη, καθώς του επιβλήθηκε ποινή διέλευσης από τα πιτς για άκυρη εκκίνηση, με αποτέλεσμα να μην μπορέσει να ξαναφτάσει το γκρουπ των πρωτοπόρων, αφού από την πέμπτη θέση βρέθηκε στην 22η.
Μετά τον τερματισμό του αγώνα μάλιστα, οι κάμερες των κατέγραψαν να μπαίνει σε πολλά box άλλων ομάδων, προκειμένου να βρει μια πόρτα που θα τον οδηγούσε στην πίσω μεριά των paddock για να πάει όσο πιο σύντομα γινόταν στα γραφεία των αγωνοδικών. Τελικά βρήκε το πέρασμα μέσα από το box του Maverick Vinales, σε ένα πρωτοφανές σκηνικό!
Ο αναβάτης της LCR ζήτησε και πήρε το τηλεοπτικό υλικό από τις ειδικές κάμερες που είναι τοποθετημένες στην σχάρα εκκίνησης, που δείχνουν ότι η μετακίνησή του ήταν μικρότερη από ένα εκατοστό. Οι οργανωτές παρέπεμψαν τον Crutchlow στο άρθρο 1.18 της ενότητας 14, το οποίο αναφέρει: "Όποιος αναβάτης κάνει βιαστική εκκίνηση θα είναι υποχρεωμένος να κάνει διέλευση από τα πιτς, όπως περιγράφεται στο άρθρο 1.19. Η μοτοσυκλέτα πρέπει να είναι στατική την ώρα που σβήνουν τα κόκκινα φώτα. Η άκυρη εκκίνηση προσδιορίζεται από την κίνηση της μοτοσυκλέτας προς τα εμπρός, την ώρα που σβήνουν τα φώτα. Σε περίπτωση ελάχιστης κίνησης και σταματήματος, όσο τα κόκκινα φώτα είναι αναμμένα, οι υπεύθυνοι αξιωματούχοι θα είναι οι μοναδικοί κριτές για το αν έχει κερδηθεί κάποιο πλεονέκτημα ή όχι. Αν επιβληθεί μια ποινή λόγω άκυρης εκκίνησης, η Διεύθυνση του Αγώνα θα πρέπει να επικοινωνήσει την ποινή στον αναβάτη το συντομότερο δυνατό."

Δείτε εδώ το βίντεο από τις ειδικές κάμερες στην εκκίνηση

Η αλήθεια είναι ότι στα replay της τηλεοπτικής κάλυψης, αυτή η ελάχιστη κίνηση δεν φαίνεται καν, ενώ στο υλικό από τις ειδικές κάμερες της Dorna, μπορεί να κανείς να διακρίνει μια πάρα πολύ μικρή μετατόπιση του μπροστινού τροχού. Ο Crutchlow από την μεριά του ισχυρίζεται ότι αυτή η κίνηση φαίνεται γιατί προσπαθούσε να ισορροπήσει με τα δάχτυλα των ποδιών του πάνω στην μοτοσυκλέτα και ότι ο συμπλέκτης του ήταν πλήρως πατημένος μέχρι που έσβησαν τα φώτα. "Αν δείτε την πλαϊνή κάμερα, την οποία αυτή μου έδειξαν, φαίνεται πως κουνήθηκα, αλλά δεν ήταν ούτε ένα εκατοστό. Ισορροπώ με τα δάχτυλά μου", δήλωσε ο Crutchlow. "Δεν έχω αφήσει τον συμπλέκτη. Μπορούμε να τους δείξουμε ότι η μανέτα του συμπλέκτη ακουμπάει πάνω στο κλιπόν και στη συνέχεια τον αφήνω μία φορά για την εκκίνηση. Οπότε, αν υπάρχει μεγάλος τζόγος από την μανέτα του συμπλέκτη μέχρι το σημείο που πιάνει ο συμπλέκτης, δεν σημαίνει ότι τον κρατάω και τσουλάω λίγο την μοτοσυκλέτα. Προσπαθώ να ισορροπήσω και λένε ότι έκανα άκυρη εκκίνηση. Είναι γελοίο!"


Σύμφωνα πάντως με τους κανονισμούς, αν ο Crautchlow είχε κουνηθεί και είχε σταματήσει πριν σβήσουν τα φώτα, θα μπορούσε να αποφύγει την ποινή. Πάνω σε αυτό το σημείο, ο Βρετανός αναβάτης ήταν πολύ καυστικός για τον Freddie Spencer, ο οποίος από φέτος είναι ο Πρόεδρος της Επιτροπής Κριτών FIM MotoGP, με σκοπό να έχει μια καλύτερη κρίση –που του προσδίδει η εμπειρία του από τους τίτλους και της 27 νίκες στα GP- για το τι συμβαίνει μέσα στην πίστα από την οπτική των αναβατών. Ο Crutchlow λοιπόν είπε ότι κάποιος που τοποθετήθηκε σε αυτή τη θέση για να έχει καλύτερη αντίληψη του αγώνα, αλλά και για να αντιλαμβάνεται την οπτική των αναβατών σε ό,τι έχει να κάνει με συμβάντα που γίνονται στις προσπεράσεις, θα έπρεπε να κάνει την δουλειά του. Υποστηρίζει επίσης ότι δεν θα ήθελε να του προσάψουν το πλεονέκτημα της αμφιβολίας, μιας και δεν θεωρεί ότι έκανε κάτι λάθος, εμμένοντας στην θέση του για την μη χρήση συμπλέκτη και για την προσπάθειά του να ισορροπήσει πάνω στην μοτοσυκλέτα. Όπως είπε χαρακτηριστικά, στην επόμενη συνέλευση της Επιτροπής Ασφαλείας των αναβατών που θα δείξουν το σχετικό βίντεο, οι υπόλοιποι αναβάτες θα βάλουν τα γέλια και θα χάσουν κάθε ίχνος σεβασμού προς τον Freddie Spencer. "Είναι γελοίο", επέμεινε. "Δεν κέρδισα τίποτα από αυτό και αμαυρώνει την εικόνα της εκπληκτικής εκκίνησης που πέτυχα. Δεν κυλούσα την μοτοσυκλέτα όταν έσβησαν τα φώτα, αλλά δυστυχώς δεν μπορώ να κάνω τίποτε για να αλλάξω αυτή την απόφαση."

ροσπαθώ να ισορροπήσω και λένε ότι έκανα άκυρη εκκίνηση. Είναι γελοίο!"

O Βρετανός αναβάτης της LCR δεν μάσησε τα λόγια του και σε ό,τι έχει να κάνει το σκεπτικό του Spencer, λέγοντας πως κατά την άποψή του δεν θα έδινε ποτέ τέτοια ποινή στον Marquez, στον Rossi, στον Dovi, ή σε κάποιον σαν αυτούς. Στις δηλώσεις του ανέφερε: "Πιστεύει κανείς ότι θα έδινε στον Valentino ποινή διέλευσης από τα πιτς; Δεν θέλω να πικάρω τον Valentino ή κάποιον άλλο αναβάτη, απλώς μιλάω για κάποιον με δυνατό προφίλ. Δεν νομίζω ότι θα το έκανε. Ας πούμε ότι ο Marc είχε κάνει κάτι τέτοιο και οδηγούσε τον αγώνα. Θα του έδινε τέτοια ποινή; Εγώ νομίζω πως όχι. Αυτή είναι όμως η άποψή μου. Φυσικά θα πει ότι θα το έκανε, αλλά εγώ δεν συμφωνώ. Τον σέβομαι πάρα πολύ για ό,τι έχει καταφέρει ως αναβάτης, αλλά για την Επιτροπή Ασφαλείας ζητήσαμε κάποιον που καταλαβαίνει τους αγώνες, που θα έχει κατανόηση και κρίση για τους κανονισμούς, όποιος και για το πού επωφελείται κάποιος ή όχι. Ποιο είναι ένα σωστό προσπέρασμα και ποιο όχι… Όταν ανέβηκα στο γραφείο του, ο Freddie Spencer δεν μου είπε ούτε μία κουβέντα. Καθόταν απλώς εκεί με τα χέρια πλεγμένα μπροστά του. Ήμουν εκεί δέκα λεπτά παραπονούμενος, λέγοντας ότι δεν κουνήθηκα. Όλη η ομάδα μου ήταν εκεί. Κανείς όμως από τους κριτές δεν είπε κουβέντα. Ακούγεται λες και ήμουν μαινόμενος ταύρος, κάνοντας επίθεση προς αυτούς, αλλά πρέπει να καταλάβετε το πώς νιώθω, όπως και την άποψη όσων το είδαν στην τηλεόραση και τους ρώτησα. Θεωρούν ότι δεν έκανα άκυρη εκκίνηση."
Στο ίδιο μήκος κύματος ήταν και οι δηλώσεις του Lucio Cecchinelo, ιδιοκτήτη της ομάδας LCR, ο οποίος θεωρεί κι αυτός ότι δεν υπήρξε κάποιο κερδισμένο αβαντάζ από την απειροελάχιστη κίνηση της μοτοσυκλέτας του Crutchlow, η οποία ήταν τελείως άσχετη με το αποτέλεσμα. Ο Crutchlow μετά την ποινή που δέχθηκε, έχασε κάθε πιθανότητα να διπλασιάσει τους τερματισμούς στο βάθρο την φετινή χρονιά, καταλήγοντας τελικά να τερματίσει της 13η θέση.

Ετικέτες

MotoGP Παραχωρήσεις: Βελτιώθηκε και ανεβαίνει βαθμίδα η Honda - Τι χάνει το 2026

Πώς αλλάζουν οι ισορροπίες για εργοστάσια και μοτοσυκλέτες
Concessions
Από τον

Φίλιππο Σταυριδόπουλο

15/12/2025

Το νέο σύστημα παραχωρήσεων του MotoGP, που εφαρμόζεται από το τέλος του 2023, έχει φέρει μικρές αλλά εμφανείς αλλαγές στην απόδοση των εργοστασιακών ομάδων. Η Ducati παραμένει κυρίαρχη, η Aprilia και η KTM δείχνουν ανοδική τάση, η Honda κατάφερε να ανέβει οριακά γκρουπ στον τελευταίο μόλις γύρο και την Yamaha να προχωρά σε ριζικές επιλογές ενόψει 2026.

Η νέα μορφή του συστήματος παραχωρήσεων μπήκε σε ισχύ στο τέλος του 2023, κατατάσσοντας τα εργοστάσια ανάλογα με το ποσοστό των πόντων που συγκεντρώνουν, σε σχέση με το σύνολο των διαθέσιμων πόντων. Από τότε μέχρι σήμερα έχει σημειωθεί μόνο μία αλλαγή βαθμίδας, με την Honda να ανεβαίνει από το γκρουπ D στο γκρουπ C. Όμως, πίσω από τις βαθμίδες υπάρχουν αριθμοί που έχουν μεγαλύτερο ενδιαφέρον. Ας δούμε αναλυτικά πού βρίσκεται κάθε εργοστάσιο στο κλείσιμο του 2025.

Βαθμίδα

% διαθέσιμων βαθμών κατασκευαστών

Ελαστικά δοκιμών

Αναβάτες δοκιμών

Πίστες δοκιμών

Wildcard συμμετοχές

Κινητήρες / σεζόν

Εξέλιξη κινητήρα

Αναβαθμίσεις 
αεροδυναμικού πακέτου

A

≥ 85%

170

Μόνο δοκιμαστές

3 προκαθορισμένες πίστες

0

7–8

Παγωμένη (freeze)

1

B

60% – <85%

190

Μόνο δοκιμαστές

3 προκαθορισμένες πίστες

3

7–8

Παγωμένη (freeze)

1

C

35% – <60%

220

Μόνο δοκιμαστές

3 προκαθορισμένες πίστες

6

7–8

Παγωμένη (freeze)

1

D

<35%

260

Ελεύθερα (και με αναβάτες ομάδων)

Οποιαδήποτε πίστα MotoGP

6

9–10

Ελεύθερη εξέλιξη

2*

Concessions

DUCATI

Η Ducati παραμένει μόνη της στο γκρουπ A. Ωστόσο, ολοκληρώνει το 2025 με το 94% των μέγιστων δυνατών βαθμών, πέφτοντας από το 98% που είχε στην θερινή διακοπή των MotoGP αλλά και στο τελείωμα του 2024.

Αξιοσημείωτο, λαμβάνοντας υπόψιν ότι η κυριαρχία του Marc Marquez διακόπηκε, λόγω τραυματισμού, πέντε γύρους πριν το τέλος της σεζόν.

Concessions

APRILIA

Προς το τέλος της χρονιάς, η Aprilia φάνηκε να πλησιάζει το γκρουπ B, αλλά απέχει ακόμα.

 Παρότι υπάρχει ανοδική πορεία, η απόσταση παραμένει, με το 2025 ήταν η καλύτερη χρονιά της Aprilia στον θεσμό, τέσσερις νίκες σε Grands Prix, περισσότερες από κάθε άλλη σεζόν στην ιστορία της. Από το 49% του καλοκαιριού του 2024 έπεσε στο 41% στο τέλος εκείνης της χρονιάς. Στο πρώτο μισό του 2025, με δύο νέους αναβάτες και τον Πρωταθλητή Jorge Martin εκτός για μεγάλο διάστημα, κατέβηκε στο 37%. Η εντυπωσιακή αντεπίθεση του Marco Bezzecchi με δύο συνεχόμενες νίκες στο τέλος της χρονιάς και η νίκη του Raul Fernandez με την Trackhouse στην Αυστραλία, ανέβασαν το ποσοστό στο ιστορικό υψηλό 51%.

Concessions

KTM

Η KTM κλείνει το 2025 με 46%, ανεβαίνοντας από το 40% της θερινής διακοπής. Δεν είναι το υψηλότερο ποσοστό που έχει πετύχει ποτέ, αλλά είναι ξεκάθαρη ανάκαμψη μετά από ένα βαρύ ξεκίνημα στη σεζόν.

Στο τέλος του 2024 ήταν στο 44%, οπότε συνολικά υπάρχει ένα μικρό βήμα προόδου, με στόχο ένα μεγαλύτερο για το 2026.

Concessions

HONDA

Η Honda είναι η μόνη που αλλάζει οριακά βαθμίδα το 2025. Μετά τη χειρότερη περίοδό της στο δεύτερο μισό του 2024, είχε πέσει στο απίστευτα χαμηλό 10% των δυνατών βαθμών, το χαμηλότερο για οποιοδήποτε εργοστάσιο εδώ και 20 χρόνια (εξαιρώντας πρώτες εμφανίσεις). Αλλά η Honda είναι Honda και το 2025 άρχισε να το δείχνει ξανά.

Από το 10% στο τέλος του 2024, ανέβηκε στο 23% το καλοκαίρι του 2025 και βρίσκεται στο 35% στο κλείσιμο της χρονιάς. Ακριβώς όσο χρειαζόταν για να ανέβει στο γκρουπ C, άνοδος που κρίθηκε στον τελευταίο αγώνα, όταν ο Luca Marini πήρε την ακριβώς την έβδομη θέση που απαιτούνταν.

Concessions

YAMAHA

Η Yamaha περνάει μια δύσκολη περίοδο, αλλά προχωράει σε μεγάλες αλλαγές που δεν αποτυπώνονται πλήρως σε αριθμούς. Στον τελευταίο αγώνα στη Βαλένθια αποχαιρέτησαν τη μέχρι τώρα ,εν σειρά, διάταξη κινητήρα τους. Στις δοκιμές εμφανίστηκαν μόνο με YZR-M1 σε διάταξη V4. Έναν μόλις χρόνο πριν τις τεράστιες αλλαγές κανονισμών που έρχονται.

Από το 17% στο τέλος του 2024ανέβηκαν ξανά στο 25% το καλοκαίρι του 2025, ενώ στο τέλος της φετινής σεζόν βρίσκονται στο 30%. Σημαντική πρόοδος μέσα σε δώδεκα μήνες. Το ερώτημα που παραμένει, είναι πού θα οδηγήσει η νέα V4 M1.