MotoGP – Silvano Galbusera

Το μυστικό των Honda και Ducati!
Από τον

Λάζαρο Μαυράκη

8/1/2018

Ο Silvano Galbusera, ο αρχιμηχανικός του Valentino Rossi, έδωσε πρόσφατα μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα συνέντευξη, για μια χρονιά (το 2017) που η Yamaha θα ήθελε πολύ να ξεχάσει. Παρά το εξαιρετικό ξεκίνημα στην αρχή της σεζόν, οι δύο εργοστασιακοί αναβάτες της Yamaha έχασαν τον προσανατολισμό τους μετά από λίγους αγώνες, αντιμετωπίζοντας μεγάλα και δυσεπίλυτα προβλήματα, που είχαν να κάνουν με το πλαίσιο και τα ελαστικά των Μ1.
Ο έμπειρος μηχανικός χρησιμοποίησε μια λέξη για να περιγράψει ολόκληρη τη χρονιά: "Φρικτή". Όπως είπε, προς τα τέλη της σεζόν του 2016 είχαν καταφέρει να βρουν το σωστό δρόμο που έπρεπε να ακολουθήσουν, κι ενώ ο Valentino είχε καλή αίσθηση από την μοτοσυκλέτα, πέντε με έξι γύρους πριν το τέλος κατάστρεφε τα ελαστικά του. Το 2017 έκαναν αλλαγές στην μοτοσυκλέτα για να μειωθεί η φθορά των ελαστικών, αλλά έτσι χάθηκε εντελώς η αίσθηση που ήθελε ο Rossi. Πολύ σύντομα κατάλαβαν πως η Μ1 του 2016 ήταν πιο εύκολη στην οδήγηση.


Οι επιδόσεις του Vinales, όπως λέει ο Galbusera, με δύο σερί νίκες σε Κατάρ και Αργεντινή, κουκούλωσαν εν μέρει τα προβλήματα, αλλά μετά από λίγο εμφανίστηκαν και πάλι. "Στις αρχές του 2017 ανακαλύψαμε ότι η μοτοσυκλέτα δεν ήταν 100% για τον Valentino. Δεν μπορούσαμε να βρούμε το κατάλληλο στήσιμο", λέει ο Ιταλός. Το πρόβλημα ήταν ότι ούτε οι μηχανολόγοι στην Ιαπωνία μπόρεσαν να βοηθήσουν καθόλου. Η Yamaha άλλαξε λίγο το πλαίσιο, με διαφορετική γεωμετρία και ίδια ποσοστά ακαμψίας, αλλά ο Rossi δεν βρήκε ποτέ ξανά την αίσθηση που είχε με την μοτοσυκλέτα το 2016. Η ομάδα χρησιμοποίησε τέσσερα διαφορετικά πλαίσια την περσινή σεζόν (η έκδοση 2017 στο Κατάρ, η έκδοση 2017.1 τον Ιούνιο, η 2017.2 τον Αύγουστο, ενώ στον τελευταίο αγώνα γύρισαν στο πλαίσιο του 2016. Μέτρα απελπισίας για τους δύσκολους καιρούς.

Ο έμπειρος μηχανικός χρησιμοποίησε μια λέξη για να περιγράψει ολόκληρη τη χρονιά: "Φρικτή"

Το μεγαλύτερο πρόβλημα που δεν μπορούσε να λυθεί, ήταν η φθορά του πίσω ελαστικού. Όπως λέει ο Galbusera, "μειώσαμε την δύναμη διατηρώντας το ελαστικό σε καλή κατάσταση, αλλά χάσαμε σε επιτάχυνση. Δεν μπορούσαμε να χρησιμοποιήσουμε όλη την ισχύ του κινητήρα, γιατί η μοτοσυκλέτα δεν μπορούσε να επιταχύνει χωρίς να σπινάρει και να καταστρέφει το ελαστικό."
Κοιτάζοντας το μέλλον, ο Galbusera υποδεικνύει τον δρόμο που πρέπει να ακολουθήσουν λέγοντας ότι χρειάζεται να δουλέψουν πάνω στα ηλεκτρονικά, ένας τομέας που οι ανταγωνιστές τους έχουν κάνει άλματα σε ό,τι αφορά την εξέλιξή τους. Ducati και η Honda έχουν βελτιωθεί, κάτι που μπορείς να το καταλάβεις κι από τον ήχο των μοτοσυκλετών τους", λέει ο Silvano. "Έχουν μάλιστα προσλάβει ανθρώπους που δούλευαν στην Magneti Marelli" (σ.σ. η εταιρεία που έφτιαξε και εξέλιξε την ενιαία ECU για τα MotoGP). Όταν ρωτήθηκε γιατί δεν έκανε κάτι αντίστοιχο και η Yamaha, απάντησε πως "δεν νομίζω πως έχει μείνει κανένας έμπειρος διαθέσιμος."
Σύμφωνα με τον Galbusera όμως, σημαντικό ρόλο παίζει και το βάρος του Rossi. "Ο Maverick είναι πιο ελαφρύς από τον Valentino, οπότε το πίσω ελαστικό του δεν ταλαιπωρείται τόσο πολύ. Ο Vale είναι ψηλότερος και βαρύτερος, και χρειάζεται ένα πιο σκληρό σετάρισμα. Οι ρυθμίσεις του Maverick είναι πιο κοντά σε αυτές που χρησιμοποιούσε ο Lorenzo."


Η κουβέντα δεν θα μπορούσε να μην πάει και στην αποκάλυψη της περσινής σεζόν, τον δορυφορικό αναβάτης της Tech3 τον Johann Zarco. "Ο Johann είναι λίγο πιο ελαφρύς από τον Valentino και φυλάει πολύ τα ελαστικά του, οπότε μπορεί να χρησιμοποιήσει πιο μαλακές ρυθμίσεις", ήταν η εξήγηση του Ιταλού αρχιμηχανικού. Σε ό,τι αφορά την Michelin, ο Glabusera δήλωσε πως δεν γνωρίζει τον λόγο που η γαλλική εταιρεία άλλαξε τα ελαστικά για το 2017, αλλά το σίγουρο είναι πως όταν επέστρεψαν στην πιο σκληρή γόμα τα δεδομένα ήταν καλύτερα για τον Valentino που προτιμά τα πιο σκληρά ελαστικά.

MotoGP-Fabio Quartararo: Προειδοποιεί τη Yamaha κάνοντας τον M.Marquez παράδειγμα

Θαυμάζει τον Ισπανό που έσπασε το τεράστιο συμβόλαιό του με τη Honda για να οδηγήσει Ducati
Fabio
Από τον

Παύλο Καρατζά

13/11/2025

Ο Γάλλος κατά την διάρκεια συνέντευξής του έκανε δηλώσεις που θα συζητηθούν, καθώς αφήνει υπόνοιες ότι μπορεί να εγκαταλείψει την Yamaha στο μέλλον για χάρη μιας πιο ανταγωνιστικής μοτοσυκλέτας, όπως έκανε και ο M.Marquez με τη Honda.

Ο Quartararo διανύει μία ακόμη μέτρια χρονιά στο MotoGP, αφού βρίσκεται μόλις στην 9η θέση της γενικής κατάταξης, έχοντας όμως ελπίδες στον τελευταίο αγώνα να σκαρφαλώσει και μία θέση υψηλότερα, καθώς τον χωρίζουν 5 βαθμοί από τον Aldeguer. Ωστόσο ο Γάλλος φέτος έδειξε ακόμη πιο πειστικά το ταλέντο του κατά τη διάρκεια της σεζόν πιέζοντας τη Yamaha του στο όριο για να πάρει τέσσερεις pole positions που δεν μετουσιώθηκαν έπειτα σε νίκες αφού η ταχύτητα μπορεί να είναι εκεί για τη Yamaha -με τη βοήθεια και το Γάλλου- όχι όμως και η διάρκεια.

Σε μία συνέντευξη που θα συζητηθεί, ο Παγκόσμιος Πρωταθλητής του 2021 αναφέρει μεταξύ άλλων πως θέλει ακόμα να κερδίζει και να βρίσκεται στην κορυφή και πως είναι δύσκολο να βρίσκει την ενέργεια να παλεύει για την 5η ή την 8ή θέση. Μάλιστα τονίζει ότι όταν ήταν Πρωταθλητής όλα ήταν ευκολότερα, ενώ τώρα έχει μάθει να διαχειρίζεται καλύτερα τις καταστάσεις και να δίνει τον καλύτερό του εαυτό.

Στην συνέχεια αναφέρθηκε στους λόγους που ανανέωσε το συμβόλαιό του με την Yamaha έως το τέλος της επόμενης σεζόν, λέγοντας πως υπήρχαν αρκετοί για να το κάνει τότε, αφού η Yamaha θα δημιουργούσε μία ομάδα, με έναν μηχανικό που τον εμπιστευόταν και ότι ακούμπησε επίσης το εγωιστικό του κομμάτι, καθώς ήθελε να επανέλθουν μαζί στην κορυφή, χωρίς να σημαίνει πως τα πολλά χρήματα που του προσφέρθηκαν ήταν κάτι αμελητέο. Παρεμπιπτόντως ο Quartararto δεν έχει να ζηλέψει κανένα για τον μισθό που παίρνει, χωρίς να εξαιρείται από την εξίσωση ο M.Marquez αφού μαζί με αυτόν είναι οι μοναδική που εισπράττουν πάνω από 10 εκατ. ευρώ ετησίως, χωρίς να υπολογίζονται σε αυτά τα μπόνους και οι χορηγίες.

Έπειτα, είπε πως αυτή η σεζόν ήταν καλύτερη από την προηγούμενη και πως περιμένει να δει την απόδοση της νέας μοτοσυκλέτας, καθώς εστίασαν πολύ σε αυτό το κομμάτι και δεν βελτίωσαν την τωρινή M1.

Τέλος, αναφέρθηκε και στον manager του, που είναι το πρόσωπο που εμπιστεύεται περισσότερο από όλους και καταλαβαίνει πως θέλει ξανά μία μοτοσυκλέτα που μπορεί να κερδίσει, ενώ ανέφερε στην κουβέντα και τον Marc Marquez,. Ο Quartararo είπε πως ο Marquez έσπασε ένα τεράστιο συμβόλαιο για να έχει μία ανταγωνιστική μοτοσυκλέτα και αυτό αποτελεί παράδειγμα για εκείνον, αφού ο Marc πήρε ένα ρίσκο -σχετικά μικρό θα λέγαμε εμείς- και του βγήκε σε καλό χωρίς να υπολογίζει το οικονομικό κόστος.

Ο Quartararo στέλνει έτσι ένα έμμεσο μήνυμα προς την διοίκηση της ιαπωνικής εταιρείας, ζητώντας ευθέως μία ανταγωνιστική μοτοσυκλέτα που θα μπορεί να κερδίσει αγώνες, αλλιώς δεν σκοπεύει θα ανανεώσει το συμβόλαιό του και θα ψάξει την τύχη του αλλού. Βέβαια όπως δείχνουν όλα δεν πρόκειται να κάνει κάτι αντίστοιχο με τον Ισπανό και να σπάσει το συμβόλαιό του με την εταιρεία των τριών διαπασών φτάνοντας στα άκρα. Όμως η επόμενη μπορεί να είναι και η τελευταία χρόνια που τον βλέπουμε με Yamaha αν δεν βελτιωθούν άμεσα τα πράγματα με την πρωτότυπη V4 μοτοσυκλέτα.