MotoGP: Ξεκίνησε ο “χημικός πόλεμος” στα καύσιμα

Το επόμενο πεδίο μάχης θα είναι στα εργαστήρια των χορηγών
Μπάμπη Μέντη
Από τον

Μπάμπη Μέντη

15/11/2022

Ο Marc Marquez βρέθηκε στην πίστα της Jamara στην Ισπανία για να δοκιμάσει ένα νέο συνθετικό “βιοκαύσιμο” που ετοίμασε η Repsol για αγωνιστική χρήση σε μοτοσυκλέτες .

Να θυμίσουμε πως η Dorna και τα εργοστάσια που συμμετέχουν στα MotoGP (Aprilia, Ducati, Honda, KTM, Yamaha) έχουν συμφωνήσει πως από 2024 τα καύσιμα που θα χρησιμοποιούν θα έχουν μόνο 60% παράγωγα από ορυκτό πετρέλαιο και το υπόλοιπο 40% θα είναι συνθετικό καύσιμο. Ο τελικός στόχος της συμφωνίας είναι μέχρι το 2027 να χρησιμοποιούν 100% συνθετικά καύσιμα.

Ως συνθετικά καύσιμα υπολογίζονται όλων των ειδών τα βιοκαύσιμα και εκείνα που δημιουργούνται εργαστηριακά με πρώτες ύλες που δεν προέρχονται “απευθείας” από τα ορυκτά καύσιμα. Η λέξη “απευθείας” είναι εντός εισαγωγικών διότι το υδρογόνο θεωρείται “οικολογικό/συνθετικό” καύσιμο παρά το γεγονός πως η παραγωγή του γίνεται από το πετρέλαιο, διότι όλες οι άλλες μέθοδοι παραγωγής του είναι ασύμφορες οικονομικά, αλλά και ως προς την σπατάλη ενέργειας που απαιτούν.

Όπως κι αν έχει, τα συνθετικά καύσιμα αποτελούν πλέον μονόδρομο για την επιβίωση των MotoGP, αφού είναι σαφές πλέον πως οι αγώνες με ηλεκτρικά οχήματα (MotoE και FormulaE) έχουν πάει άπατοι!

Ήδη ο Claudio Domenicali της Ducati έχει δηλώσει ένθερμος  υποστηρικτής (η Ducati είναι μέλος του VW Group που ανήκει και η Porsche, με την Porsche να έχει ήδη πολύ μεγάλη εμπειρία στην κατασκευή αγωνιστικών κινητήρων με συνθετικά καύσιμα).  

Τώρα λοιπόν στο παιχνίδι μπαίνει και η Repsol με την Honda, καθώς η ισπανική εταιρεία σκοπεύει να γίνει ένας από τους μεγαλύτερους παραγωγούς συνθετικών καυσίμων στον κόσμο, έχοντας στόχο την ετήσια παραγωγή δύο εκατομμυρίων τόνων έως το 2030.

Η Repsol έχει δοκιμάσει στα αγωνιστικά συνθετικά καύσιμά της στο Dakar Rally και στο γαλλικό πρωτάθλημα της Formula 4.

Σε μοτοσυκλέτες όμως δεν υπάρχει ακόμα αρκετή εμπειρία και γι΄αυτό το σκοπό βρέθηκε ο Marc Marquez στην πίστα της Jamara, όπου οδήγησε μια RCV 213S (όχι δηλαδή μοτοσυκλέτα των MotoGP) για δώδεκα γύρους.

Στόχος της δοκιμής ήταν να δουν αν το συνθετικό καύσιμο της Repsol έχει επιπτώσεις στον τρόπο λειτουργίας του κινητήρα και κυρίως στον τρόπο που αντιδρά στο άνοιγμα και κλείσιμο του γκαζιού. Σε αντίθεση με τα αυτοκίνητα που είναι βαριά και μπορούν να συγχωρέσουν μικρές “αρρυθμίες” στη συμπεριφορά του κινητήρα, στις μοτοσυκλέτες και ειδικά στις αγωνιστικές μοτοσυκλέτες ο ακριβής έλεγχος του γκαζιού είναι απόλυτη προτεραιότητα.  Σύμφωνα με τον Marc Marquez, το συγκεκριμένο συνθετικό καύσιμο δεν διαφέρει σε κάτι από το κοινό ορυκτό ως προς τον τρόπο που συμπεριφέρεται η μοτοσυκλέτα και ο αναβάτης δεν καταλαβαίνει κάποια διαφορά.

Από εδώ και πέρα, θα πρέπει να γίνουν τα επόμενα στάδια δοκιμών, που αφορούν τη συμπεριφορά του καυσίμου στις θερμοκρασίες που αναπτύσσονται γύρω από το ρεζερβουάρ κατά την διάρκεια του αγώνα (ένα πρόβλημα που δεν υπάρχει στα αυτοκίνητα) αλλά και την φθορά που μπορεί να προκαλεί στα μηχανικά μέρη του κινητήρα (π.χ. να καταστρέφει το φιλμ λαδιού στους κυλίνδρους, με ό,τι αυτό σημαίνει για την αξιοπιστία του).

Το βέβαιο είναι πως με την Ducati να συνεργάζεται με την Shell (είναι και βασικός χορηγός) και την Honda να συνεργάζεται με την Repsol (επίσης βασικός χορηγός) ανοίγει ένας νέος “χημικός” πόλεμος μέσα στα MotoGP, όπου οι έρευνες στα εργαστήρια και η επενδύσεις στις δοκιμές θα έχουν αντίκτυπο στις επιδόσεις εντός πίστας.

   

 

MotoGP: Jorge Martin - “Η Ducati θα επιστρέψει στο φυσιολογικό”

Ο Ισπανός πιστεύει πως η Ducati θα επανέλθει στη μάχη των νικών στο Ισπανικό Grand Prix
Martin
Από τον

Φίλιππο Σταυριδόπουλο

8/4/2026

Ο Ισπανός αναβάτης της Aprilia Racing εκτιμά πως η ευρωπαϊκή επιστροφή του MotoGP θα φέρει και την επαναφορά της κανονικότητας, με τη Ducati να ανεβάζει ξανά ρυθμό.

Η αρχή της σεζόν 2026 στο MotoGP μόνο εύκολη δεν ήταν για τη Ducati, η οποία δείχνει να βρίσκεται ένα βήμα πίσω από την εξαιρετικά δυνατή Aprilia στους πρώτους αγώνες της χρονιάς.

Παρά τη νίκη στο Sprint της Βραζιλίας και παρουσίες στο βάθρο στους αγώνες μικρότερης διάρκειας, η εταιρεία της Μπολόνια έχει μόλις ένα βάθρο σε κανονικό αγώνα μετά από τρεις γύρους. Αυτό ήρθε από τον Fabio Di Giannantonio με τη δορυφορική ομάδα VR46 στη Βραζιλία, ενώ ο εν ενεργεία πρωταθλητής Marc Marquez δεν έχει ακόμη καταφέρει να ανέβει σε βάθρο Κυριακής.

Η εικόνα αυτή απέχει πολύ από την περσινή κυριαρχία της Ducati, όταν είχε σαρώσει νίκες τόσο σε Sprint όσο και σε κανονικούς αγώνες στους πρώτους γύρους της σεζόν.

Αντίθετα, η Aprilia, αν και όχι εξίσου αποτελεσματική στα Sprint, έχει κυριαρχήσει στους αγώνες της Κυριακής με τον Marco Bezzecchi να πετυχαίνει τρεις συνεχόμενες νίκες σε Ταϊλάνδη, Βραζιλία και ΗΠΑ.

Ωστόσο, ο Jorge Martin εμφανίζεται βέβαιος πως η κατάσταση θα αλλάξει στο ευρωπαϊκό σκέλος του πρωταθλήματος και συγκεκριμένα στο ισπανικό  Grand Prix στο Jerez.

“Στη Jerez, όλα θα επιστρέψουν στο φυσιολογικό,” δήλωσε χαρακτηριστικά, για να προσθέσει με νόημα: “Η Ducati θα επιστρέψει στο επίπεδό της”.

Από την πλευρά της Ducati, ο γενικός διευθυντής Gigi Dall’Igna χαρακτήρισε τον αγώνα στις ΗΠΑ ως ένα πραγματικό “καμπανάκι” για την ομάδα.

Επιστροφή Martin και προσγειωμένες προσδοκίες

Η επιστροφή του Jorge Martin σε υψηλό επίπεδο μετά το δύσκολο 2025 αποτελεί μία από τις μεγάλες εκπλήξεις της φετινής χρονιάς, ειδικά αν αναλογιστεί κανείς ότι έχασε τα αρχικά τεστ προετοιμασίας.

Ξεκινώντας με τέταρτη θέση στην Ταϊλάνδη, ο Ισπανός ανέβηκε ξανά στο βάθρο στη Βραζιλία, πριν εκμεταλλευτεί μια διαφορετική στρατηγική στο sprint του COTA για να πάρει τη νίκη. Στον κυρίως αγώνα τερμάτισε δεύτερος και πλέον βρίσκεται μόλις τέσσερις βαθμούς πίσω από τον πρωτοπόρο της βαθμολογίας, Marco Bezzecchi.

Παρά τα αποτελέσματα, ο ίδιος επιμένει πως προσπαθεί να κρατά χαμηλά τις προσδοκίες του:

“Ειλικρινά, δεν το περίμενα αυτό στο Austin. Προσπάθησα να μειώσω λίγο τις προσδοκίες μου. Δεν ήμασταν έτοιμοι. Το πλάνο ήταν να περάσουμε δύο-τρεις αγώνες χωρίς πίεση, να μαζεύουμε βαθμούς – πέμπτη, όγδοη θέση, ό,τι έρθει θα ήταν καλό”.

Και κατέληξε, “συνήθως το τέλος της σεζόν είναι το δυνατό μου σημείο, αλλά δεν θέλω να βιαστώ”.

Ο Martin αναμένεται να αποχωρήσει από την Aprilia στο τέλος της χρονιάς, με προορισμό τη Yamaha, ενώ τη θέση του στην ιταλική ομάδα εκτιμάται ότι θα αναλάβει ο Francesco Bagnaia.