Εξέγερση στο Hard Enduro από τους παγκόσμιους γιατί το Hixpania ήταν πολύ δύσκολο!

Όταν οι παγκόσμιοι πρωταθλητές “φοβούνται”, τότε κάτι δεν πάει καλά
hixpania_hard_enduro
Από τον

Φίλιππο Σταυριδόπουλο

25/9/2025

Οι κορυφαίοι αναβάτες της διοργάνωσης σταμάτησαν τον αγώνα, διαμαρτυρόμενοι για την υπερβολική δυσκολία και τον κίνδυνο στις ειδικές διαδρομές

Ο τέταρτος γύρος του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Hard Enduro (FIM HEWC) στο Hixpania της Ισπανίας σημαδεύτηκε από μια άνευ προηγουμένου εξέλιξη, οι Billy Bolt και Mani Lettenbichler, ηγέτες του αγώνα και μαζί τους σχεδόν όλη η πρώτη δεκάδα, σταμάτησαν μετά από δύο ώρες αγώνα, λίγο πριν την τεχνικά ακραία κατάληξη της διαδρομής σε λατομείο, μπροστά σε πλήθος θεατών.

hixpania_hard_enduro

Ενώ εκείνοι επέλεξαν να μην ολοκληρώσουν το X-Loop, ο Graham Jarvis, ο αειθαλής 50χρονος θρύλος, έφτασε και πέρασε όλα τα σημεία ελέγχου και κέρδισε τον αγώνα. Πάντα διψασμένος για νίκες με το αγωνιστικό πνευμα που τον διακρίνει, απέδειξε πως η διαδρομή ήταν εφικτή. Όμως, το μήνυμα που έστειλαν οι υπόλοιποι πρωταθλητές ήταν σαφές, το Hard Enduro έχει φτάσει στα όριά του. Και η αψήφηση της συλλογικής κίνησης ήταν μια σαφής τοποθέτηση από τον βρετανό.

hixpania_hard_enduro

Ποιο είναι το ζήτημα;

Οι αναβάτες υποστηρίζουν ότι οι διαδρομές έχουν γίνει υπερβολικά δύσκολες, με επικίνδυνα περάσματα που θυμίζουν περισσότερο “σόου” για social media παρά αγώνα μοτοσυκλέτας. Ούτε καν τους επιτράπηκε να περπατήσουν και να μελετήσουν το κρίσιμο τμήμα πριν την εκκίνηση. Έτσι, επέλεξαν το Hixpania για να στείλουν ένα ξεκάθαρο μήνυμα προς όλους τους διοργανωτές.

Οι διοργανωτές, από την πλευρά τους, δήλωσαν απογοητευμένοι, εξηγώντας ότι οι αναβάτες δεν επικοινώνησαν επαρκώς και έγκαιρα τις ανησυχίες τους, οδηγώντας όλη την διοργάνωση με μήνες δουλειάς στην κατάρρευση μέσα σε λίγα λεπτά.

hixpania_hard_enduro

Πού είναι το όριο;

Οι μεγάλοι αγώνες όπως Erzbergrodeo και Romaniacs έχουν εδώ και χρόνια ανεβάσει την ένταση με εξωφρενικά δύσκολα τεχνικά κομμάτια. Όμως οι ίδιοι κορυφαίοι αναβάτες που έκρουσαν τον κώδωνα στο Hixpania συνεχίζουν να τρέχουν εκεί, παρότι συχνά μιλούν για τμήματα που τους “τρομάζουν”. Θα μπορούσαν να εκφράσουν αντίστοιχη διαμαρτυρία σε έναν χορηγούμενο από την Red Bull αγώνα, που αποτελεί κύριο χορηγό τους;

Πέρα από το ζήτημα πίεσης των χορηγών όμως, το ερώτημα παραμένει, χρειάζεται πραγματικά μια δοκιμασία να φτάνει σε σημείο παράνοιας για να είναι θεαματική;

hixpania_hard_enduro

Οι αγώνες δεν χρειάζεται να γίνουν… αδύνατοι

Όπως τονίζουν οι Bolt και Lettenbichler, αυτό που θέλει το κοινό είναι αγώνες μοτοσυκλέτας. Να νικά ο καλύτερος αναβάτης, όχι αυτός που θα καταφέρει να σπρώξει τη μοτοσυκλέτα του λίγα μέτρα παραπάνω σε έναν γκρεμό.

Η ιστορία δείχνει ότι ακόμη και σε πιο “λογικές” διαδρομές, οι ίδιοι κορυφαίοι βρίσκονται στο βάθρο. Αγώνες όπως Lagares, Hell’s Gate, TKO ή το ίδιο το Hixpania προηγούμενων ετών, απέδειξαν ότι η ένταση και η μάχη δεν υπολείπονται κάτι όταν το τερέν δεν είναι εξωφρενικά δύσκολο.

hixpania_hard_enduro

Ώρα να αναλάβει δράση η FIM

Μια λύση θα ήταν η FIM να εμπλακεί πιο ενεργά στο HEWC αποκτώντας έναν ρυθμιστικό ρόλο. Στο EnduroGP και στο SuperEnduro υπάρχει Διευθυντής Αγώνα και Επιθεωρητής Πίστας, θεσμοί που εξασφαλίζουν κανόνες, ισορροπία και επικοινωνία ανάμεσα σε αναβάτες, ομάδες και διοργανωτές.

Στο Hard Enduro, τέτοια καθοδήγηση απουσιάζει. Αν υπήρχε ένας pio “διαιτητικός” ρόλος με κύρος όπως στο EnduroGP, πιθανότατα το φιάσκο του Hixpania θα είχε αποφευχθεί.

Οι αναβάτες έκαναν τη θέση τους σαφή. Τώρα, η FIM πρέπει να πάρει το μήνυμα και να ενισχύσει τον θεσμό, για το καλό του αθλήματος και για την ασφάλεια όλων.

Γιατί το Hard Enduro οφείλει να είναι σκληρό, αλλά δεν χρειάζεται να είναι αυτοκαταστροφικό.

EnduroGP, Φινλανδία: Νίκες για την ΚΤΜ στο Vierumäki με Verona και Garcia [VIDEO]

Τις εντυπώσεις έκλεψε ο νεαρός Alex Puey στο βρεγμένο Super Test της Παρασκευής - Πάλι για την ΚΤΜ
EnduroGP Rnd 3
Από τον

Φίλιππο Σταυριδόπουλο

25/5/2026

Η άμμος, οι πέτρες και τα δασικά περάσματα του Γεωπάρκου του Salpausselkä δημιούργησαν ένα από τα πιο απαιτητικά Σαββατοκύριακα στον τρίτο γύρο της σεζόν, με τους εργοστασιακούς αναβάτες της KTM να κυριαρχούν και τα αποτελέσματα να κρίνονται κυριολεκτικά στα δευτερόλεπτα.

Η δράση στο Vierumäki ξεκίνησε το βράδυ της Παρασκευής με το AKRAPOVIC Super Test, το οποίο πραγματοποιήθηκε υπό δυνατή βροχή και εξαιρετικά δύσκολες συνθήκες. Εκεί, ο νεαρός Ισπανός Alex Puey της WP Eric Auge έκανε τη μεγάλη έκπληξη, σημειώνοντας τον ταχύτερο χρόνο απέναντι σε όλες τις συμμετοχές του EnduroGP και πανηγυρίζοντας την πρώτη του συνολική νίκη σε Super Test.

EnduroGP Rnd 3

Πίσω του βρέθηκαν οι Zach Pichon και Andrea Verona, με τον Josep Garcia να περιορίζεται στην τέταρτη θέση, σε μια ημέρα όπου η βροχή επιδείνωνε συνεχώς τις συνθήκες της διαδρομής, κάνοντας αδύνατο για τους έμπειρους αναβάτες να χτυπήσουν τον χρόνο του νεαρού Ισπανού.

EnduroGP Rnd 3

Το Σάββατο, στην πρώτη πλήρη ημέρα αγώνα, οι Josep Garcia και Andrea Verona έδωσαν μια πραγματική μάχη σώμα με σώμα. Ο Garcia ξεκίνησε ιδανικά, κερδίζοντας τα τρία πρώτα tests και χτίζοντας προβάδισμα από τον πρώτο κιόλας γύρο. Ωστόσο, ο Verona ανέβασε ρυθμό στη συνέχεια, βρήκε καλύτερο ρυθμό στις ειδικές και κατάφερε να ανατρέψει την κατάσταση στο τελευταίο Cross Test της ημέρας.

EnduroGP Rnd 3

Ο Ιταλός πήρε έτσι την πρώτη του συνολική νίκη για το 2026, επικρατώντας του ομόσταυλου του για λιγότερο από ένα δευτερόλεπτο, με τον Zach Pichon να συμπληρώνει το βάθρο.

EnduroGP Rnd 3

Στην κατηγορία Youth, ο Valentin Mersin χάρισε στη Fantic μια σημαντική νίκη, ενώ έντονος ήταν ο ανταγωνισμός και στις κατηγορίες Junior, όπου συνεχίστηκε η δυνατή μάχη των νεαρών αναβατών σε όλο το τριήμερο.

EnduroGP Rnd 3

Την Κυριακή, ο Josep Garcia απάντησε άμεσα. Ο Ισπανός της KTM εμφανίστηκε αποφασισμένος από την αρχή της δεύτερης ημέρας και κατάφερε να πάρει τη νίκη στο EnduroGP, αφήνοντας δεύτερο τον Verona και τρίτο τον Steve Holcombe της Sherco.

EnduroGP Rnd 3

Η μάχη των δύο εργοστασιακών αναβατών της KTM εξελίχθηκε στο βασικό θέμα του αγώνα στη Φινλανδία, με τον Garcia να διατηρεί το προβάδισμα στη βαθμολογία του πρωταθλήματος, αλλά τον Verona να δείχνει ότι πλέον έχει βρει ρυθμό και μπορεί να διεκδικήσει επάξια τον τίτλο.

EnduroGP Rnd 3

Ο αγώνας του Vierumäki επιβεβαίωσε επίσης την εξαιρετική κατάσταση της αγωνιστικής ομάδας της KTM στο EnduroGP, καθώς οι εργοστασιακοί της αναβάτες Garcia και Verona μονοπώλησαν τις πρώτες θέσεις και στις δύο ημέρες, σε έναν γύρο που συνδύασε γρήγορα περάσματα, τεχνικά κομμάτια και ασταθείς καιρικές συνθήκες.

EnduroGP Rnd 3

To ραντεβού του EnduroGP ανανεώνεται για τις 12 με 14 Ιουνίου του 2026, στo Fafe της Πορτογαλίας για τον 4ο γύρο του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος, όπου οι Josep Garcia και Andrea Verona έχουν τις πρώτες δύο θέσεις με τον Pichon Zachary, Holcombe Steven και Brad Freeman να ολοκληρώνουν την πρώτη 5άδα, με 4 ακόμα γύρους να απομένουν.