Hard Enduro, ΗΠΑ: Ο Mitch Brightmore κατακτά το Silver Kings και βάζει φωτιά στη μάχη του τίτλου

Μικραίνει η διαφορά με τον Manuel Lettenbichler
Hard Enduro World Championship
Από τον

Φίλιππο Σταυριδόπουλο

24/6/2026

Ο Βρετανός πήρε την πρώτη του νίκη στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Hard Enduro έπειτα από συγκλονιστική μονομαχία με τους Trystan Hart και Manuel Lettenbichler στο Idaho, μειώνοντας σημαντικά τη διαφορά από την κορυφή της βαθμολογίας.

Το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Hard Enduro πέρασε τον Ατλαντικό Ωκεανό και ταξίδεψε στις Ηνωμένες Πολιτείες για το Silver Kings Hard Enduro στο Kellogg του Idaho, έναν αγώνα που φημίζεται ως ένας από τους πιο σκληρούς της Βόρειας Αμερικής. Μετά από τρεις ημέρες δράσης δικαίωσε απόλυτα τη φήμη του, προσφέροντας έναν από τους πιο θεαματικούς αγώνες της χρονιάς.

Μεγάλος νικητής αναδείχθηκε ο Mitch Brightmore της X Grip, ο οποίος πέτυχε τη σημαντικότερη νίκη της μέχρι σήμερα καριέρας του, επικρατώντας κυριολεκτικά στα τελευταία μέτρα του αγώνα. Ο Βρετανός έκοψε πρώτος το νήμα μόλις πέντε δευτερόλεπτα μπροστά από τον Trystan Hart, ενώ ο πρωτοπόρος της βαθμολογίας Manuel Lettenbichler συμπλήρωσε το βάθρο.

Hard Enduro World Championship

Η νίκη αυτή αποκτά ακόμη μεγαλύτερη σημασία καθώς φουντώνει και τη μάχη του τίτλου. Ο Lettenbichler εξακολουθεί να προηγείται στη γενική κατάταξη με 88 βαθμούς, όμως ο Brightmore μείωσε τη διαφορά στους 13 βαθμούς, δίνοντας νέο ενδιαφέρον στο δεύτερο μισό της σεζόν.

Ένα πρωτάθλημα πραγματικά παγκόσμιο

Η αμερικανική στάση του θεσμού αποτέλεσε μια σημαντική δοκιμασία για ομάδες και αναβάτες. Οι περισσότερες ευρωπαϊκές ομάδες χρειάστηκε να μεταφέρουν τον εξοπλισμό τους χιλιάδες χιλιόμετρα μακριά από τη βάση τους, συχνά χρησιμοποιώντας ενοικιαζόμενες μοτοσυκλέτες, οχήματα και προσωρινές εγκαταστάσεις υποστήριξης.

Παρά τις δυσκολίες, η ατμόσφαιρα στο paddock ήταν ιδιαίτερα θετική, καθώς όλοι αναγνώριζαν τη σημασία της επέκτασης του Hard Enduro σε νέες αγορές και κοινό. Οι διοργανωτές υποδέχθηκαν τους αναβάτες με εκδηλώσεις για τους φίλους του αθλήματος, συνέντευξη Τύπου, υπογραφές και την καθιερωμένη παρέλαση μέσα στην πόλη του Kellogg.

Jonny Walker στην κορυφή του Prologue

Η δράση ξεκίνησε την Πέμπτη με το Super Kings Prologue, μια ειδική διαδρομή τύπου Super Enduro. Οι αναβάτες είχαν δύο προσπάθειες για να σημειώσουν τον ταχύτερο χρόνο, με τους 20 καλύτερους να προκρίνονται στους τελικούς της βραδιάς.

Hard Enduro World Championship

Ο Jonny Walker ήταν ο ταχύτερος όλων πάνω στην Triumph του, παίρνοντας τη νίκη στον Prologue μπροστά σε κατάμεστες κερκίδες. Ο Mitch Brightmore ακολούθησε στη δεύτερη θέση, με τον Trystan Hart τρίτο και τον Ashton Brightmore τέταρτο. Αντίθετα, ο Manuel Lettenbichler περιορίστηκε στη δέκατη θέση, γεγονός που τον υποχρέωσε να ξεκινήσει το υπόλοιπο αγωνιστικό πρόγραμμα από δυσμενή θέση.

Ο Hart κυριάρχησε στον αγώνα Big Mountain

Την Παρασκευή το σκηνικό άλλαξε εντελώς με τον αγώνα Big Mountain. Η διαδρομή των περίπου 30 χιλιομέτρων περιλάμβανε περισσότερα από 3.500 μέτρα υψομετρικής διαφοράς στα βουνά γύρω από το Silver Mountain Resort.

Ο Καναδός Trystan Hart εκμεταλλεύτηκε την εμπειρία του σε αντίστοιχο τερέν και κυριάρχησε στον αγώνα, φτάνοντας στη νίκη με διαφορά άνω των τριών λεπτών. Η εμφάνισή του τον ανέδειξε σε βασικό φαβορί για τον τελικό του Σαββάτου.

Hard Enduro World Championship

Την ίδια στιγμή, ο Lettenbichler κατάφερε να ανακάμψει μετά το μέτριο αποτέλεσμα της Πέμπτης, πραγματοποιώντας έναν μεθοδικό αγώνα που τον επανέφερε δυναμικά στη διεκδίκηση της νίκης.

Μάχη τριών μέχρι το τελευταίο μέτρο

Το Σάββατο πραγματοποιήθηκε ο μεγάλος τελικός Thunder Bowl Finale, ο οποίος αποδείχθηκε το αποκορύφωμα του τριημέρου. Για περισσότερες από δύο ώρες και έξι απαιτητικούς γύρους, οι Brightmore, Hart και Lettenbichler απομακρύνθηκαν από τον υπόλοιπο ανταγωνισμό και έδωσαν μια μοναδική παράσταση. Οι τρεις αναβάτες εναλλάσσονταν συνεχώς στην πρωτοπορία, με τη μεταξύ τους διαφορά να παραμένει ελάχιστη.

Καθώς πλησίαζαν στο τελευταίο εμπόδιο, το περίφημο King Slayer Hillclimb, κανείς δεν μπορούσε να προβλέψει τον νικητή.

Τελικά, ο Brightmore βρήκε τον τρόπο και έκανε την αποφασιστική κίνηση την πιο κρίσιμη στιγμή. Έπειτα από αμέτρητες εναλλαγές θέσεων και περισσότερες από δύο ώρες εξαντλητικού αγώνα, ο Βρετανός πέρασε πρώτος τη γραμμή τερματισμού, αφήνοντας τον Hart μόλις πέντε δευτερόλεπτα πίσω του.

Ο Lettenbichler ολοκλήρωσε τρίτος, περίπου ένα λεπτό πίσω από τον νικητή, εξασφαλίζοντας όμως πολύτιμους βαθμούς για το πρωτάθλημα.

Hard Enduro World Championship

Αρκετά πιο πίσω ακολούθησε ο Teodor Kabakchiev της Sherco στην τέταρτη θέση, περίπου 13 λεπτά πίσω από τον ρυθμό των πρωτοπόρων, ενώ την πρώτη πεντάδα συμπλήρωσε ο έτερος αδελφός Brightmore, Ashton.

Η βαθμολογία μετά το Silver Kings

Μετά τον τρίτο γύρο του πρωταθλήματος, η πρώτη πεντάδα διαμορφώνεται ως εξής:

1. Manuel Lettenbichler – 88 βαθμοί

2. Mitch Brightmore – 75 βαθμοί

3. Teodor Kabakchiev – 68 βαθμοί

4. Ashton Brightmore – 49 βαθμοί

5. Mario Roman – 48 βαθμοί

Η νίκη του Brightmore μειώνει σημαντικά τη διαφορά από την κορυφή, ενώ ο Kabakchiev παραμένει σταθερά μέσα στη διεκδίκηση του τίτλου χάρη στη συνέπειά του. Αντίθετα, ο Billy Bolt υποχώρησε στην έκτη θέση της κατάταξης και καλείται να ανακάμψει στους επόμενους αγώνες.

Επόμενος σταθμός η Σουηδία

Μετά το επιτυχημένο αμερικανικό ντεμπούτο, το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Hard Enduro στρέφει πλέον το βλέμμα του στη Σουηδία και το ολοκαίνουργιο Forza Orza Hard Enduro, που θα διεξαχθεί από τις 20 έως τις 22 Αυγούστου.

Από τα βουνά του Idaho, οι αναβάτες θα περάσουν στα πυκνά σκανδιναβικά δάση, σε έναν αγώνα με εντελώς διαφορετικά χαρακτηριστικά. Αν πάντως το Silver Kings απέδειξε κάτι, είναι ότι το Hard Enduro εξελίσσεται πλέον σε ένα πραγματικά παγκόσμιο πρωτάθλημα, με αγώνες και προκλήσεις που πέρα από τα ευρωπαϊκά σύνορα.

Η Kawasaki μπαίνει στο Enduro με Bimota BX450!

Η Kawasaki απείχε για περισσότερα από 20 χρόνια από το Παγκόσμιο Enduro, μα αυτό πιθανώς να αλλάξει με αιχμή του δόρατος μιαν Ιταλίδα
bimota bx450
Από τον

Σπύρο Τσαντήλα

24/3/2026

Ο τελευταίος τίτλος που κατέκτησε η Kawasaki στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Enduro ήταν το μακρινό 1999 με τον Φινλανδό Vesa Kytönen και μια τετράχρονη KLX250, ενώ έκτοτε επικέντρωσε τις off-road προσπάθειές της κατά κόρον στο Motocross.

Η επιστροφή της Kawasaki στο Enduro ξεκίνησε διστακτικά το 2024 με τα δίχρονα cross-country μοντέλα ΚΧ250Χ και ΚΧ300Χ, πρωτίστως από τις ΗΠΑ (με την ισχυρή cross-country αγορά), ενώ πλέον έχει παρουσία και στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Enduro με έναν και μοναδικό αναβάτη, τον Ιταλό Davide Soreca στην κατηγορία Enduro 1 με KX250X.

Vesa Kytönen, Kawasaki KLX250
Vesa Kytönen, Kawasaki KLX250, 1999

Φαινομενικά η Kawasaki δεν διαφημίζει την πρόθεσή της να γυρίσει στο Παγκόσμιο Enduro και αυτό αποδεικνύεται περίτρανα από ένα απλό γεγονός: στην off-road γκάμα της για το 2026 η μοναδική μοτοσυκλέτα που έχει φώτα είναι η KLX450R, ένα μοντέλο περισσότερο dual sport παρά αγωνιστικό enduro, που μάλιστα δεν έχει ανανεωθεί καθόλου από το 2024. Όλα τα υπόλοιπα είναι είτε ΜΧ ή cross-country υβρίδια που υπάρχουν πρωτίστως για να εξυπηρετούν μεγάλες αγορές αυτού του χώρου, όπως οι ΗΠΑ και η Αυστραλία.

Και ξαφνικά εμφανίζεται η Bimota με το ΒΧ450, με φώτα και με αγωνιστικές επιτυχίες πριν καν πουληθεί έστω και μια μοτοσυκλέτα στο ευρύ κοινό.

kawasaki klx450x
Kawasaki KX450X 2026

Η Bimota έστησε το ΒΧ450 πάνω στο cross-country ΚΧ450Χ, κρατώντας το μεγαλύτερο μέρος της μοτοσυκλέτας στην εργοστασιακή του μορφή. Ούτε υβριδικά πλαίσια με συνδυασμό αλουμινίου και ατσαλιού, ούτε περίτεχνα ψαλίδια, μόνο η βάση όπως τη σχεδίασε και έφτιαξε η Kawasaki στην Ιαπωνία, με μερικές προσθήκες όπως η κεντρική ηλεκτρονική μονάδα ελέγχου Athena GET με χαρτογραφήσεις ειδικά σχεδιασμένες για το BX450.

Οι μηχανικοί της Bimota επικέντρωσαν το ενδιαφέρον τους στα ηλεκτρονικά: δύο χαρτογραφήσεις, ρυθμιζόμενο traction control, launch control και μια συσκευή ελέγχου (controller) που πωλείται προαιρετικά και επιτρέπει προηγμένες ρυθμίσεις και διαγνωστικά. Προσέθεσαν ακόμη ένα σύστημα εξάτμισης τιτανίου Akrapovic, ρύθμισαν τις αναρτήσεις κατά τα δικά τους γούστα και έφτιαξαν δύο διαφορετικά ρεζερβουάρ καυσίμου ανάλογα με τις ανάγκες του αναβάτη: ένα 6,2 κι ένα 10,7 λίτρων που μπορούν να τοποθετηθούν ως έχουν χωρίς αλλαγές στη μοτοσυκλέτα και αμφότερα περιλαμβάνονται στο βασικό πακέτο.

Bimota BX450
Bimota BX450 ως είχε παρουσιαστεί για πρώτη φορά το 2022-2023

Η Bimota παρουσίασε το ΒΧ450 στο τέλος του 2022, ωστόσο δεν το ξαναείδαμε ως το 2024 που το έτρεξε σε πρωτότυπη μορφή σε δύο ιταλικά πρωταθλήματα, Motorally και Raid TT, στα οποία κατέκτησε νίκες και τον τίτλο στο δεύτερο. Με αφετηρία αυτήν την επιτυχία, οι Ιταλοί πήραν ξανά τον χρόνο τους (όλο το 2025) και φέτος ανακοίνωσαν πως η μοτοσυκλέτα τους θα διατεθεί για πρώτη φορά στην αγορά σε περιορισμένη παραγωγή.

Ωστόσο αυτά δεν είναι η πρώτη γραμμή επικαιρότητας. Το σημαντικό είναι κάτι που δεν έχει λεχθεί ευθέως και κρύβεται στα λόγια των Ιταλών της Bimota, όπως του εκτελεστικού διευθυντή της, Pierluigi Marconi:

"Για μας οι αγώνες δεν είναι κατηγορίες, είναι η ουσία μας. Κοιτώντας την enduro μας, δεν βλέπουμε κάτι εντελώς νέο, αλλά μάλλον μια νέα πρόκληση. Μπαίνοντας στον κόσμο του enduro δεν ξεδιπλώνουμε κάποια στρατηγική, είναι ένα φυσικό βήμα που ταιριάζει με το DNA μας. Αυτό δεν είναι παιχνίδι, είναι μια καθαρόαιμη αγωνιστική μηχανή. Η επιτυχία μας το 2024, όταν κερδίσαμε το Ιταλικό πρωτάθλημα Raid TT, το επιδεικνύει περίτρανα. Η εξέλιξη του BX450 ακολούθησε ένα ακριβές μονοπάτι όπου συναντιούνται ο σχεδιασμός και οι δοκιμές για βελτιστοποίηση πριν την παραγωγή. Το enduro είναι νέο για τη Bimota, μα οι αγώνες όχι. Τώρα είμαστε έτοιμοι για το επόμενο βήμα. Ήρθε η ώρα να αγωνιστούμε."

Bimota BX450
Bimota BX450 2026

Από τα παραπάνω δεν προκύπτει βέβαια εμπλοκή στο κορυφαίο επίπεδο του EnduroGP, αλλά ακόμη κι αν δεν προορίζεται για φέτος, αργά ή γρήγορα η Bimota θα θελήσει να βρεθεί εκεί. Και αυτή η λογική δείχνει να ταιριάζει γάντι με τη στρατηγική που ακολουθεί η Kawasaki – σιωπηρά εν πολλοίς – στο αγωνιστικό πεδίο τα τελευταία χρόνια.

Για την ιαπωνική εταιρεία, η οικονομική κρίση στο τέλος της δεκαετίας του 2000 λειτούργησε ως καταλύτης για μια μεγάλη στροφή. Σταδιακά έκοψε το πρόγραμμα MotoGP και μετακύλησε δραστηριότητες σε ιδιωτικές ομάδες (λ.χ. Endurance), ωστόσο δεν εξαφανίστηκε από τις πίστες. Απεναντίας, έριξε βάρος στο WSBK όπου κατέκτησε έξι σερί τίτλους με τον Jonathan Rea, ενώ ανάλογα δυναμικά επέμεινε και στο Motocross, με τον Romain Febvre να τη δικαιώνει με την κατάκτηση του κορυφαίου πρωταθλήματος MXGP το 2025.

Bimota BX450

Τώρα το τοπίο έχει αλλάξει ελαφρώς και πάλι, αυτή τη φορά με δάκτυλο Bimota. Η εξαγορά του 49,9% της ιταλικής εταιρείας στα τέλη του 2019 λειτούργησε ως καταλύτης για μια νέα εποχή, στην οποία φαίνεται πως η ιταλική εταιρεία αναλαμβάνει ολοένα και πιο σημαντικό αγωνιστικό ρόλο στην Kawasaki.

Δείτε για παράδειγμα τη φετινή εικόνα του WSBK: η εργοστασιακή Kawasaki τρέχει φέτος μια και μόνη ZX-10R στο πρωτάθλημα με τον Αμερικανό Garett Gerloff, αλλά τα καλύτερα αποτελέσματα έρχονται από το δίδυμο των Alex Lowes και Axel Bassani με την ΚΒ998 Rimini της bimota by Kawasaki Racing Team. Φαντάζει λες και η Kawasaki έχει εναποθέσει την εκπροσώπησή της στη Bimota.

Τώρα η εμφάνιση του ΒΧ450 μοιάζει να κινείται στον ίδιο άξονα. Από τη μια η Kawasaki επιμένει να μη φτιάχνει enduro μοντέλα, αλλά να ‘σου η Bimota με ένα enduro και μεγαλόσχημες δηλώσεις περί αγώνων. Μήπως οδεύουμε προς EnduroGP με ένα μοντέλο ανάλογο του WSBK;

Τα γεγονότα προς εκεί δείχνουν και δη σε τέτοιον βαθμό που πλέον δεν περιμένουμε ανακοινώσεις συμμετοχής στο EnduroGP από την Kawasaki, αλλά από τη Bimota. Και, γιατί όχι, και Rally-Raid και Hard Enduro και Super Enduro.

 

Ετικέτες