Νέα προσθήκη στη γκάμα της CFMoto: CFMoto 650MT

Από τον

Λάζαρο Μαυράκη

3/11/2016

Έχει αρχίσει να γίνεται πολλή κουβέντα γύρω από τη νέα δικύλινδρη μοτοσυκλέτα που θα προστεθεί στη γκάμα της CFMoto και κατά πάσα πιθανότητα θα την δούμε σε λίγες μέρες στην προσεχή EICMA στο Μιλάνο, και όπως συμβαίνει συνήθως η πραγματικότητα εμπλουτίζεται με φήμες και παραφιλολογία, με αποτέλεσμα να χάνεται η αλήθεια κάπου στη μετάφραση…


Το νέο μοντέλο λοιπόν θα ονομάζεται 650ΜΤ και θα συμπεριλαμβάνεται στον ανταγωνισμό των Tracer 700, Kawasaki Versys 650 και Suzuki V-Strom 650. Στην ουσία είναι μια ακόμη έκδοση που βασίζεται στην πλατφόρμα των 650NK και 650TR, με σχεδίαση που φέρει την υπογραφή του Kiska, του ανθρώπου που έχει γίνει συνώνυμο του σχεδιασμού των μοτοσυκλετών της ΚΤΜ και ο οποίος εδώ και μερικά χρόνια έχει δημιουργήσει την δική του ανεξάρτητη εταιρεία, με συνεργασίες με μεγάλες φίρμες και εκτός του χώρου της μοτοσυκλέτας. Άλλωστε, η CFMoto έχει ξεκινήσει εδώ και καιρό μια συνεργασία με την ΚΤΜ προκειμένου να κατασκευάζονται μοντέλα από την οικογένεια των Duke (200 και 390) στην Κίνα με προορισμό την εγχώρια αγορά. Ο Kiska βρίσκεται πίσω και από την ανανεωμένη εμφάνιση των υπόλοιπων δικύλινδρων της εταιρείας, τα οποία μάλιστα είδαμε από κοντά στην Intermot της Κολονίας, μένοντας εντυπωσιασμένοι από το αποτέλεσμα, τουλάχιστον σε ό,τι αφορά το σχεδιαστικό κομμάτι.

Το ανανεωμένο CF650NK


Ο δικύλινδρος εν σειρά κινητήρας και το πλαίσιο του 650ΜΤ –το οποίο κρύβεται επιμελώς κάτω από πλαστικά κομμάτια- είναι πανομοιότυπα, όπως συμβαίνει στα ΝΚ και TR, με του Kawasaki ER-6 με διαστάσεις 83 x 60mm που δίνουν χωρητικότητα 649,3cc αποδίδοντας, όπως ανακοινώνει η CFMoto, 69,73 ίππους στις 8.500 στροφές και 6,32 χιλιογραμμόμετρα ροπής στις 7.000 στροφές αντίστοιχα. Ο στρόφαλος είναι 180 μοιρών και διαθέτει και αντικραδασμικό άξονα. Το ψαλίδι είναι καινούργιο όπως και το ανεστραμμένο πιρούνι και οι τροχοί (ίδιες αλλαγές έχουν γίνει και στο επανασχεδιασμένο 650TR), ενώ και η σέλα διαθέτει μεγαλύτερο ύψος δημιουργώντας μια εντελώς διαφορετική θέση οδήγησης στα πρότυπα της νέας οπτικής για τα adventure bikes. Το βάρος του ενδεχομένως να είναι λίγο μεγαλύτερο από του ΝΚ, λόγω των αλλαγών και των περισσότερων πλαστικών, με το γυμνό μοντέλο να ζυγίζει 206 κιλά γεμάτο.
Ο συνεργάτης μας Alan Cathcart, είχε επισκεφθεί την περασμένη άνοιξη το εργοστάσιο της CFMoto, ενώ είχε οδηγήσει το 650NK στους δρόμους της Αυστραλίας, χαρακτηρίζοντάς το ως "τον παίκτη που θα αλλάξει τα δεδομένα". Διαθέτει μπόλικη ροπή από χαμηλά, σχεδόν μηδενικούς κραδασμούς, ενώ το εξάρι κιβώτιό του δουλεύει άψογα, στα επίπεδα των αντίστοιχων ιαπωνικών. Από τις 3.000 στροφές παρέχει αρκετή δύναμη μέσω μια γραμμικής παροχής που σταματά 10.800 στροφές που επεμβαίνει ο κόφτης, απελευθερώνοντας παράλληλα έναν ήχο που ικανοποιεί πολύ περισσότερο απ' ό,τι θα περίμενε κανείς από μια μοτοσυκλέτα της κατηγορίας. Αντίστοιχα άνω των προσδοκιών ήταν και η συμπεριφορά του γυμνού δικύλινδρου, παρότι θυμίζουμε ότι διαθέτει συμβατικό πιρούνι και διαφορετικό ψαλίδι από την έκδοση ΜΤ. Πλαίσιο και αναρτήσεις συνεργάζονται άριστα, με αποτέλεσμα που θα ταίριαζε ακόμη και σε μοτοσυκλέτα με ακριβότερο πακέτο περιφερειακών.
Η τιμή του 650ΜΤ δεν έχει ακόμη ανακοινωθεί, αλλά για να έχουμε μια τάξη μεγέθους, το 650ΝΚ κοστίζει στην Γερμανία 5.399 ευρώ, ενώ θα υπάρξει διαθέσιμη και έκδοση με 400cc, βασισμένη αντίστοιχα στον κινητήρα του Ninja 400 όπως ονομάζεται το ER-4 στην Ιαπωνία η οποία θα αποδίδει 40 ίππους και 4,7 χιλιογραμμόμετρα ροπής. Προς το παρόν, δεν έχει επιβεβαιωθεί η εισαγωγή του 650ΜΤ στην Ευρώπη και κατόπιν επικοινωνίας μας με την ΤΕΟΜΟΤΟ Α.Ε., που αντιπροσωπεύει στην χώρα μας την CFMoto εισάγοντας τα ATV του εργοστασίου, δεν περιλαμβάνεται στα άμεσα πλάνα τους η εισαγωγή των δικύλινδρων μοτοσυκλετών της κινέζικης εταιρείας στη χώρα μας.

Η έκδοση των 400cc του γυμνού δικύλινδρου της CFMoto

Έξυπνες κάμερες: Ματαίωση διαγωνισμού λόγω προσφυγών – Αμφίβολη και η αξιοπιστία τους

Υπόνοιες για “φωτογραφικό διαγωνισμό” υπέρ συγκεκριμένης εταιρείας
camera
Από τον

Σπύρο Τσαντήλα

25/5/2026

Στις 9 Ιουνίου 2026 έληγε κανονικά η προθεσμία υποβολής προσφορών για τον ηλεκτρονικό διαγωνισμό προμήθειας καμερών Τροχαίας με τεχνητή νοημοσύνη, δηλαδή το περίφημο “Ενιαίο Εθνικό Σύστημα Ψηφιακής Καταγραφής & Διαχείρισης Ελέγχων & Προστίμων Τροχαίας-Ελληνικής Αστυνομίας” με κωδικό διαγωνισμού ΟΠΣ 5225710.

Ωστόσο με ανακοίνωση που εκδόθηκε στην ιστοσελίδα Κοινωνία της Πληροφορίας, ο διαγωνισμός αυτός ματαιώθηκε εξαιτίας προσφυγών στην Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΔΗΣΥ) σχετικά με τους όρους του.

Οι προσφυγόντες καταγγέλλουν πως ο διαγωνισμός θέτει πολύ συγκεκριμένες τεχνικές προδιαγραφές που πρακτικά “φωτογραφίζουν” συγκεκριμένο προϊόν. Θυμίζουμε πως οι πρώτες τέτοιες έξυπνες κάμερες που μπήκαν σε ελληνικούς δρόμους ήταν της ιταλικής εταιρείας Tattile, ωστόσο οι προδιαγραφές του διαγωνισμού φέρονται να περιγράφουν δύο συγκεκριμένα μοντέλα καμερών της γαλλικής Macq.

Οι προσφυγές κατά του διαγωνισμού έφτασαν ως τις κατασκευές που θα τις στηρίζουν, καθώς και η προμήθεια 1.000 γαλβανισμένων χαλύβδινων ιστών συνοδεύεται από τεχνικές προδιαγραφές που ουσιαστικά φωτογραφίζουν συγκεκριμένες κάμερες. Θεωρητικά η απόκτηση των ιστών αυτών θα έπρεπε να γίνει με βάση το είδος των καμερών που θα αποκτηθούν, άρα το λογικό θα ήταν ο διαγωνισμός να διεξαχθεί όταν θα είναι καθορισμένη η μάρκα και το μοντέλο των καμερών, ωστόσο εδώ συμβαίνει το αντίθετο. Οι καταγγέλλοντες τον διαγωνισμό μιλούν για προδιαγραφές δεν περιορίζονται σε ποιοτικές ή λειτουργικές απαιτήσεις του ιστού, όπως αντοχή, ασφάλεια κλπ, αλλά ορίζουν συγκεκριμένη γεωμετρία, διάμετρο, ύψος, πάχος, βάρη και τρόπο στήριξης.

Λες και ήξεραν από πριν ακριβώς τον κατασκευαστή και τα μοντέλα των καμερών που θα επιλεγούν, θα σκεφτεί ο καχύποπτος νους.

Παράλληλα, είχε προηγηθεί εμπλοκή από τον Μάρτιο και στον διαγωνισμό για προμήθεια 600 φορητών καμερών που προορίζονται να μπουν σε λεωφορεία, καθώς η ΕΑΔΗΣΥ φέρεται να έχει μπλοκάρει και αυτόν μετά από προσφυγή εταιρείας που συμμετείχε, ζητώντας να επανατεθούν με σαφήνεια οι προδιαγραφές του. Κρίθηκε πως ο αρχικός διαγωνισμός περιείχε δυσανάλογες τεχνικές απαιτήσεις, ασαφή και μη μετρήσιμα κριτήρια αξιολόγησης, ενώ η απαίτηση συνεργασίας με υφιστάμενο σύστημα δεν συνοδευόταν από δημοσιευμένες προδιαγραφές, δημιουργώντας και εδώ υποψίες για “φωτογραφικό διαγωνισμό” που ωθεί σε προμήθεια από συγκεκριμένο κατασκευαστή.

Μ’ αυτά και μ’ αυτά το πρόγραμμα ανάπτυξης των έξυπνων καμερών με υποστήριξη τεχνητής νοημοσύνης δέχτηκε ένα σημαντικό πλήγμα που θα καθυστερήσει αρκετά την υλοποίησή του, καθώς η προμήθεια και εγκατάσταση των καμερών είναι απλώς η αρχή. Για να δουλέψει σωστά το πολυδιαφημισμένο αυτό σύστημα απαιτείται η εγκατάσταση ηλεκτρονικών υποδομών με τεχνητή νοημοσύνη και η δικτύωση όλων των καμερών σε αυτό, καθώς και η σχετική εκπαίδευση των αστυνομικών που θα το χειρίζονται.

Είναι ηλίου φαεινότερο πως δεν υπάρχουν ρεαλιστικές πιθανότητες να επιβεβαιωθούν οι αρχικές κυβερνητικές εξαγγελίες για λειτουργία μέσα στο 2026, παρότι η ίδια η κυβέρνηση είχε χωρίσει την προμήθεια σε διαφορετικούς επιμέρους διαγωνισμούς ώστε να επιταχυνθεί η διαδικασία.

Οι δε κάμερες που έχουν ήδη τοποθετηθεί σε πιλοτική λειτουργία εκτελούν προς το παρόν μέρος των λειτουργιών που δυνητικά θα έχουν, καθώς δεν είναι συνδεδεμένες με σέρβερ τεχνητής νοημοσύνης μέσω των οποίων υποτίθεται πως θα εκδίδονται και θα αποστέλλονται αυτόματα οι κλήσεις για παραβάτες – γιατί απλούστατα αυτό το δίκτυο δεν υπάρχει ακόμη.

Κι αν ακόμη αυτό στηθεί όπως αρχικά προβλεπόταν όμως, ήδη από αυτό το πρώτο βρεφικό διάστημα λειτουργίας των λιγοστών νέων έξυπνων καμερών δεν απουσιάζουν τα προβλήματα αξιοπιστίας.

Μόλις πριν λίγες μέρες έγινε γνωστή προσφυγή οδηγού για πρόστιμο 350 ευρώ που δέχτηκε από κάμερα που διέγνωσε πως δεν φορούσε ζώνη ασφαλείας στο αυτοκίνητό του, ενώ ο ίδιος λέει πως φορούσε αλλά η κάμερα ξεγελάστηκε γιατί τα ρούχα του ήταν σκουρόχρωμα.

Υπάρχουν δε ακόμη αρκετές καταγγελίες για κλήσεις που κόπηκαν για ανύπαρκτα παραπτώματα, όπως ξύσιμο κεφαλιού που ερμηνεύτηκε ως ομιλία στο κινητό, συσκευή ατμίσματος (vape) που επίσης θεωρήθηκε ως κινητό τηλέφωνο, ενώ στην κορυφή ως τώρα μάλλον είναι η βεβαίωση προστίμου για μη χρήση ζώνης από συνεπιβάτη που … δεν υπήρχε καν στο αυτοκίνητο!

Πηγές της Αστυνομίας φέρονται να έχουν δηλώσει σε τηλεοπτικά δίκτυα πως απαιτείται ανθρώπινος έλεγχος για να φιλτράρει τις καταγραφές παραβάσεων από τις κάμερες, καθώς σε αρκετές περιπτώσεις η αρχική ένδειξη της κάμερας αποδείχθηκε λανθασμένη. Κατά κάποια δημοσιεύματα του ημερήσιου Τύπου που επικαλούνται αστυνομικές πηγές, το ποσοστό λανθασμένης ετυμηγορίας από τις κάμερες φτάνει ως και πάνω από 90%, ενώ αποτυγχάνει να λάβει υπόψη την παρουσία τροχονόμου που ενδεχομένως να ρυθμίζει την κυκλοφορία με διαφορετικό τρόπο απ’ ό,τι τα φανάρια.

Όλες αυτές οι αστοχίες θα πρέπει οπωσδήποτε να μας βάλουν σε σκέψεις, διότι όταν το σύστημα έξυπνων καμερών θα είναι σε πλήρη λειτουργία (αν και όποτε), αυτές οι κλήσεις δεν θα περνούν από ανθρώπινο βλέμμα και θα έρχονται κατευθείαν στα εισερχόμενα του παραβάτη, δημιουργώντας ένα πολύ επικίνδυνο πρόβλημα. Όταν ο νέος ΚΟΚ σου παίρνει δίπλωμα για το παραμικρό, το λάθος του συστήματος δεν έχει μόνο επίπτωση σε χρήμα – βλέπε πρόστιμο που αν δικαιωθείς θα πάρεις πίσω – αλλά και στην καθημερινή κινητικότητα του οδηγού. Αν λ.χ. η δουλειά του εξαρτάται από το όχημα με οποιονδήποτε τρόπο, η απώλεια του διπλώματος για ένα χρονικό διάστημα έχει βαρύτερες συνέπειες και θα ήταν τραγικό αν αποδειχθεί πως η παράβαση ήταν προϊόν τεχνητής ανοησίας αντί νοημοσύνης.

Επιπλέον, ένας υπαρκτός κίνδυνος είναι να πλημμυριστούν οι αρμόδιες υπηρεσίες με προσφυγές οδηγών που δέχτηκαν άδικα πρόστιμα από κάμερες.

Μπορεί το “κράτος-σερίφης” να γράφει όμορφα στις τηλεοπτικές κάμερες, αλλά τι γίνεται όταν το αφήγημα καταρρέει στην πράξη; Διότι αρχίζει να φαίνεται πως η ακολουθούμενη πολιτική στο ζήτημα αυτό θυμίζει φαρ ουέστ: πρώτα πυροβολούμε και μετά ερευνούμε.