Η Bajaj είναι ο νέος κατασκευαστής που έρχεται στην αγορά της Ευρώπης!

Θάνο Αμβρ. Φελούκα
Από τον

Θάνο Αμβρ. Φελούκα

12/9/2016

Από το 2013 ακούμε από την KTM, ότι θα φέρει στην Ευρώπη μοντέλο της Ινδικής Bajaj, που αποτελεί κι έναν από τους μεγαλύτερους μετόχους της. Η Bajaj κατασκευάζει στο εργοστάσιο της στην περιοχή Chakan, στην πόλη Pune της Ινδίας, τα δημοφιλή KTM Duke 125/200/390. Μέχρι πρόσφατα η περιοχή αυτή ήταν καθαρά αγροτική, όμως μετά τα εγκαίνια του νέου εργοστασίου της Bajaj, δημιουργήθηκε αποκλειστική οικονομική ζώνη και σιγά-σιγά έχει εξελιχθεί σε ένα από τα πιο σημαντικά δίκτυα κατασκευαστών αυτοκινήτων και μοτοσυκλετών στην Ασία. Εκεί διατηρούν εργοστάσια μεγάλοι κατασκευαστές, όπως το γκρουπ Volkswagen Group, Daimler-Benz, και φυσικά η Mahindra. Εκεί ήταν που το ’12 έκλεισε η συμφωνία για αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου που διατηρούσε η Bajaj στην KTM από το 2007 και έφτασε να γίνει ένας από τους μεγαλύτερους μετόχους της Αυστριακής εταιρίας. Παράλληλα η Bajaj έχει σύμφωνο συνεργασίας και με την Kawasaki και στο παρελθόν με ακόμα περισσότερους κατασκευαστές, που θέλησαν να εκμεταλλευτούν την νομοθεσία που ισχύει στην Ινδία -και στο σύνολο σχεδόν των ασιατικών χωρών- για ευνοϊκότερη φορολογία των εγχώριων κατασκευαστών.

Αρκετά σύντομα έπειτα από την αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου των Ινδών στην KTM, είδαμε πίσω στις αρχές του 2013, δημοσιεύματα του ινδικού τύπου για εισαγωγή των μοντέλων της Bajaj στην Ευρωπαϊκή αγορά μέσα από το δίκτυο της KTM. Οι πληροφορίες έλεγαν πως αυτό ήταν κάτι που προβλεπόταν στο μνημόνιο συνεργασίας τους από την πρώτη στιγμή πίσω στο 2007. Ωστόσο ήταν μετά το ΄12 που η Bajaj αποφάσισε να επενδύσει στην εξέλιξη μοντέλων που εκπλήρωναν τις ευρωπαϊκές προδιαγραφές.

Όπως διαβάζετε πρώτοι στο MOTO, και σύμφωνα με τις πληροφορίες μας, έχουν πλέον διευθετηθεί όλα τα θέματα πίσω από την εισαγωγή της νέας εταιρίας στην Ευρωπαϊκή αγορά, ενώ πιο συγκεκριμένα η Ελλάδα θα μπορούσε να παίξει μεγαλύτερο ρόλο, λειτουργώντας ως πύλη εισόδου μέσα από το λιμάνι του Πειραιά. Μέχρι να φτάσουμε σε αυτό το σημείο βέβαια, έχει προηγηθεί μία μακρά πορεία διαπραγματεύσεων, μία άστατη πολιτική σκηνή που δεν ευνοούσε μακρόπνοα σχέδια, η οικονομική κρίση και οι προγραμματισμένες αλλαγές των ευρωπαϊκών προδιαγραφών. Από την άλλη οι συγκυρίες ευνοούν τις οικονομικές μοτοσυκλέτες, όπως ακριβώς είχε προβλέψει η KTM φτιάχνοντας την σειρά Duke, για να φτάσουν πλέον να παρακολουθούν την BMW να ξεκινά νέο επίπεδο ανταγωνισμού. Σε μία κατηγορία που σχεδόν μόνη της δημιούργησε η KTM, με τα μικρότερα σε κυβισμό Duke, η BMW αποφάσισε να ακολουθήσει με το G310R κι αν βγάλει στην αγορά ένα αντίστοιχα μικρό Adventure, τότε θα έχει εκπληρώσει μία επιθυμία που έχουν ακούσει πολλές φορές στην KTM, τουλάχιστον από εμάς στην Ελλάδα…

Θέλοντας μάλλον να προλάβει τέτοιες κινήσεις, προσφέροντας ίσως κάποιο από τα μοντέλα των 200-300 κυβικών που ήδη έχουν γίνει best seller στην Ινδία, με μικρό κόστος για τα ευρωπαϊκά δεδομένα, η Bajaj θέλει να τονώσει το δίκτυο της KTM. Παράλληλα έχει μπει ήδη στην μεγαλύτερη αγορά μοτοσυκλέτας του κόσμου - αναφερόμαστε σε αριθμούς μονάδων- που είναι η Λατινική Αμερική και πιο συγκεκριμένα η τεράστια αγορά της Βραζιλίας. Είναι θετικό που βλέπουμε νέους -για εμάς- κατασκευαστές να θέλουν να ανταγωνιστούν στην πιο δύσκολη αγορά μοτοσυκλέτας, που είναι η Ευρωπαϊκή. Περιορίζεται έτσι το χάσμα που υπάρχει αυτή την στιγμή στην μοτοσυκλετιστική κουλτούρα, πράγμα που θα συνειδητοποιήσουμε καλύτερα όταν σε λίγα χρόνια οι Κινέζοι κατασκευαστές, αποφασίσουν να κάνουν πιο εξωστρεφή βήματα…

Στην παρούσα φάση η Bajaj έχει κάνει σοφές κινήσεις, μπαίνοντας εύκολα σε μία νέα και μεγάλη αγορά, χωρίς να χρειάζεται να επενδύσει στην δημιουργία ανεξάρτητου δικτύου. Το τίμημα αλλά και το ρίσκο σε διαφορετική περίπτωση, θα ήταν πολύ μεγαλύτερα. Με την ομπρέλα της KTM, η Bajaj θα κάνει τα πρώτα βήματα στην Ευρωπαϊκή αγορά και η Ελλάδα θα μπορούσε να είναι το πρώτο στάδιο στην πορεία των Ινδικών μοτοσυκλετών…

 

 

 

Ετικέτες

Kawasaki: Δοκιμές με πρωτοποριακό φυγοκεντρικό συμπιεστή υδρογόνου [VIDEO]

Ξεκίνησε δοκιμές σε μονάδες υγροποίησης υδρογόνου - Πρώτης στο είδος της τεχνολογίας
Kawasaki H2 Compressor
Από τον

Φίλιππο Σταυριδόπουλο

20/3/2026

Η Kawasaki κάνει ένα καθοριστικό βήμα προς μια ενεργειακά βιώσιμη εποχή, με τεχνολογία που υπόσχεται μείωση κόστους και αύξηση απόδοσης.

Η Kawasaki Heavy Industries ανακοίνωσε στις 19 Μαρτίου 2026 την έναρξη δοκιμών ενός πρωτοποριακού συστήματος συμπίεσης υδρογόνου, θέτοντας τις βάσεις για την επόμενη γενιά ενεργειακών υποδομών.

Στις εγκαταστάσεις Harima Works στην Ιαπωνία, η εταιρεία έχει ήδη θέσει σε λειτουργία τον νέο φυγοκεντρικό συμπιεστή KM Comp-H2, ο οποίος είναι σχεδιασμένος για αυτή τη χρήση και λειτουργεί με 100% καθαρό υδρογόνο από τον Ιανουάριο του 2026.

KM Comp-H2

Η εξέλιξη αυτή εντάσσεται στο πλαίσιο του προγράμματος “Εξέλιξης Εξοπλισμού Υψηλής Απόδοσης και για Μεγάλης Κλίμακας Υγροποίηση Υδρογόνου”, που χρηματοδοτείται από τον Οργανισμό Νέων Ενεργειών Βιομηχανικής και Τεχνολογικής Ανάπτυξης (NEDO). Πρόκειται για την πρώτη στον κόσμο δοκιμή φυγοκεντρικού συμπιεστή σχεδιασμένου ειδικά για εγκαταστάσεις υγροποίησης υδρογόνου, ένα πεδίο που ενδέχεται να εξελιχθεί σε κρίσιμο για τη μελλοντική ενεργειακή αυτάρκεια.

Το πρόβλημα που καλείται να λύσει

Η ευρεία υιοθέτηση του υδρογόνου ως χρηστική μορφή ενέργειας εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τη μείωση του κόστους παραγωγής και διανομής. Παράλληλα, η παγκόσμια ζήτηση οδηγεί στην ανάγκη για ολοένα μεγαλύτερες μονάδες υγροποίησης. Μέχρι σήμερα, ωστόσο, δεν υπήρχε διαθέσιμος εξοπλισμός που να μπορεί να προσφέρει υψηλό λόγο συμπίεσης μεγάλων ποσοτήτων υδρογόνου.

Αυτό ακριβώς το κενό έρχεται να καλύψει ο συμπιεστής υδρογόνου της Kawasaki, KM Comp-H2. Χάρη στη νέα αρχιτεκτονική του, επιτυγχάνει υψηλή απόδοση σε συμπίεση μεγάλων όγκων υδρογόνου, στοιχείο κομβικό για τη λειτουργία αποδοτικών μονάδων υγροποίησης.

kawasaki h2

Ο νέος συμπιεστής της Kawasaki δεν αποτελεί απλώς μια βελτίωση υπάρχουσας τεχνολογίας, αλλά μια εντελώς νέα προσέγγιση. Σχεδιασμένος ειδικά για υδρογόνο, το οποίο είναι απαιτητικό λόγω των φυσικών του ιδιοτήτων, ο KM Comp-H2 υπόσχεται σημαντική αύξηση της ενεργειακής απόδοσης σε σχέση με τις υπάρχουσες λύσεις.

Η σημασία του είναι ακόμη μεγαλύτερη αν ληφθεί υπόψη ότι η διαδικασία υγροποίησης υδρογόνου απαιτεί μεγάλες πιέσεις και είναι ιδιαίτερα ενεργοβόρα, πράγμα που αποτελεί βασικό παράγοντα αύξησης του κόστους στην εφοδιαστική αλυσίδα. Με την αναβάθμιση της απόδοσης σε αυτό το στάδιο, ανοίγει ο δρόμος για πιο οικονομικά βιώσιμες εφαρμογές σε παγκόσμια κλίμακα.

kawasaki h2

Ευρύ πεδίο εφαρμογών

Αν και η βασική του χρήση αφορά τις μονάδες υγροποίησης, η τεχνολογία του KM Comp-H2 έχει σαφώς ευρύτερες προοπτικές. Η Kawasaki εκτιμά ότι μπορεί να αξιοποιηθεί σε ένα μεγάλο εύρος εφαρμογών, από αγωγούς μεταφοράς υδρογόνου και υπόγειες εγκαταστάσεις αποθήκευσης, μέχρι βιομηχανικές χρήσεις σε διυλιστήρια, χαλυβουργίες και μονάδες παραγωγής αμμωνίας.

Η επένδυση σε τέτοιου είδους τεχνολογίες δείχνει ξεκάθαρα την κατεύθυνση που παίρνει η παγκόσμια ενεργειακή στρατηγική. Το υδρογόνο θεωρείται ένας από τους βασικούς πυλώνες για την απανθρακοποίηση της οικονομίας, όμως η επιτυχία του εξαρτάται από την εξέλιξη κρίσιμων υποδομών όπως αυτή.

Με τον KM Comp-H2, η Kawasaki κάνει ένα αποφασιστικό βήμα προς αυτή την κατεύθυνση, φέρνοντας πιο κοντά ένα μέλλον όπου το υδρογόνο θα αποτελεί βασικό καύσιμο όχι μόνο για τη βιομηχανία, αλλά, γιατί όχι, και την μετακίνηση της επόμενης γενιάς.

kawasaki h2