Νέα TFT οθόνη Bosch “My Spin” για BMW – Ducati - Kawasaki στις 10.25 ίντσες!

Με Wi-Fi – Bluetooth – USB
Θάνο Αμβρ. Φελούκα
Από τον

Θάνο Αμβρ. Φελούκα

9/11/2020

Όταν κυκλοφόρησαν οι φωτογραφίες του νέου BMW R1250RT 2021 βλέπαμε μία εντυπωσιακή οθόνη με εξαιρετικές δυνατότητες, όπως το να μπορείς να την χωρίσεις στην μέση για να μην χρησιμοποιείς ξεχωριστό GPS βλέποντας τους χάρτες ταυτόχρονα με τις υπόλοιπες ενδείξεις. Το κοινό της μοτοσυκλέτας ζητά τα νέα μοντέλα να έχουν οθόνες προς απογοήτευση των πιο παραδοσιακών μοτοσυκλετιστών που προτιμούν τα αναλογικά όργανα. Το οξύμωρο είναι πως από σφυγμομέτρηση της αγοράς αποδεδειγμένα και οι πολέμιοι των οθονών, τις αποζητούν ως εξοπλισμό σε περίπτωση αγοράς νέου μοντέλου… Για αυτό και οι εταιρείες μπαίνουν στην διαδικασία να εξοπλίζουν τις νέες μοτοσυκλέτες ακόμη περισσότερο, με ολοένα και καλύτερες οθόνες. Από εκεί και πέρα οι μεγαλύτεροι σε ηλικία αναβάτες θέλουν και μεγαλύτερο μέγεθος οθόνης με καλύτερη ευκρίνεια ενώ παράλληλα η δοκιμασμένη τεχνολογία που χρησιμοποιείται στα αυτοκίνητα γίνεται πιο προσιτή εξυπηρετώντας τα μεγέθη της μοτοσυκλέτας.

Βλέπουμε λοιπόν πως ο δρόμος προς την χρήση οθονών στις μοτοσυκλέτες έχει ήδη μονοδρομηθεί και όσο κάνουμε βήματα προς το μέλλον, τόσο αυξάνεται και η διασύνδεσή τους. Φανταστείτε πως ήδη ξεκίνησε η χρήση της διασύνδεσης με το κινητό τηλέφωνο και επέμβασης στις ρυθμίσεις στα νέα μοντέλα… Motocross! Ακόμη κι εκεί, στο τελευταίο σύνορο, όπως φαίνεται από το νέο KTM SXF-450 που επικοινωνεί πλέον με το κινητό σου τηλέφωνο και δοκιμάζουμε αυτές τις ημέρες στο ΜΟΤΟ για να δούμε την πρακτική εφαρμογή αυτής τις κίνησης…

Όταν λοιπόν είδαμε τα νέα όργανα στο BMW R1250RT, δεν μας έκανε εντύπωση που στην συγκεκριμένη πληθωρική τουριστική υπήρχε μία ξεχωριστή οθόνη. Μόλις παρουσιάστηκε και η Ducati Multistrada V4 2021 όμως και συγκεκριμένα η έκδοση S, αναγνωρίσαμε κοινά στοιχεία διαχείρισης της οθόνης, που ερχόντουσαν σε πλήρη ταύτιση με την οθόνη του BMW R1250RT!

Η Bosch είναι τελικά ο ηθικός αυτουργός πίσω από αυτές τις ομοιότητες έχοντας αναβαθμίσει μία ήδη υπάρχουν τεχνολογία που υπάρχει από το 2014 στις μοτοσυκλέτες αλλά πολύ περισσότερο καιρό στα αυτοκίνητα. Η διαφορά είναι πως τώρα προσαρμόζεται ακόμη περισσότερο στις ανάγκες της μοτοσυκλέτας και φυσικά η χρήση της 10.25 TFT οθόνης. Τρεις κατασκευαστές έχουν ανταποκριθεί σύμφωνα με την Bosch για να την αποκτήσουν πρώτοι, συνάπτοντας συμφωνίες για την χρήση της οθόνης. Αναπάντεχα τελείως, ο τρίτος κατασκευαστής είναι η Kawasaki! Από την BMW και την Ducati το περιμέναμε. Μέχρι στιγμής όμως δεν μας έχει συνηθίσει σε τέτοιες κινήσεις η Kawasaki, που ειδικά για τα όργανα στα μοντέλα της δεν δείχνει ιδιαίτερη προσοχή κάνοντας τώρα δύο βήματα μπροστά, ενσωματώνοντας την τελευταία λέξη της τεχνολογίας. Αναμένεται να δούμε σε πιο μοντέλο του 2021 θα μπορούσε να μπει μία τέτοια οθόνη, αλλά εικάζουμε σε κάποιο sport touring που θα δούμε στο σύντομο μέλλον!

Η ναυαρχίδα αυτών των νέων οθονών της Bosch είναι προφανώς η 10.25TFT που έχει μπει στο RT. Σύμφωνα με τους Γερμανούς η συγκεκριμένη οθόνη είναι ό,τι πιο σύγχρονο έχουν φτιάξει μέχρι αυτή την στιγμή.

Η 6.5TFT οθόνη που έχουν τα Multistrada V4S και V4S Sport (το βασικό μοντέλο έχει 5.0 ίντσες και διαφορετικές λειτουργίες) ακολουθά την 10.25 έχοντας τις ίδιες δυνατότητες συνδεσιμότητας και την απευθείας σύνδεση του κινητού τηλεφώνου. Επίσης και εδώ καταργείται με την κατάλληλη εφαρμογή η ανάγκη να έχεις ξεχωριστό GPS!

Στην ναυαρχίδα των 10.25 ιντσών, ο αναβάτης μπορεί αν θέλει να βλέπει τους χάρτες στην μία πλευρά και τις υπόλοιπες ενδείξεις στο μέρος της οθόνης που απομένει, λαμβάνοντας όλες τις πληροφορίες με μία γρήγορη ματιά ταυτόχρονα. Οι τρεις διαφορετικοί τρόποι σύνδεσης καθιστούν εφικτή την απρόσκοπτη επικοινωνία οπουδήποτε κι αν τοποθετηθεί το κινητό τηλέφωνο αλλά και την ταυτόχρονη επικοινωνία της μοτοσυκλέτας με πολλές συσκευές, όπως είναι τα ακουστικά σε αναβάτη και συνεπιβάτη, και την διαχείριση εισερχομένων κλήσεων. Επίσης, κάτι ιδιαίτερα σημαντικό για εμάς, το λογισμικό ανάπτυξης που έχει κάθε κατασκευαστής διαθέσιμο για να το προσαρμόσει στην δική του μοτοσυκλέτα, είναι πολύγλωσσο και υποστηρίζει και τα ελληνικά. Το πιο απλό πράγμα που θα καταλάβει ο ιδιοκτήτης από αυτή την λεπτομέρεια, είναι να βλέπει το πλήρες όνομα μίας επαφής όταν δέχεται εισερχόμενη κλίση, αντί για ιερογλυφικά από αιγυπτιακό πάπυρο. Το άλλο κομμάτι, του ποιος χρειάζεται να μιλά όταν οδηγεί ας το αφήσουμε, διότι είναι είπαμε η αγορά είναι εκείνη που ζητά αυτή την εξέλιξη…

Η Ducati έχει επιλέξει την χρήση της δικής της εφαρμογής, αλλά η Bosch δίνει την δυνατότητα της χρήσης του “MySpin” που το επεκτείνει συγκεκριμένα με μία σειρά από λειτουργίες επικεντρωμένες στην μοτοσυκλέτα. Είναι θέμα κατασκευαστή να χρησιμοποιήσει τις cloud αυτές λειτουργίες που ταυτόχρονα ενημερώνουν και τον οδηγό/αναβάτη για συμβάντα στον δρόμο του ή για αλλαγές στις καιρικές συνθήκες μπροστά του. Ακόμη και για προσφορές σε ξενοδοχεία, συγκεκριμένα για το MySpin…

Ένα σενάριο χρήσης της πρόσθετης διασύνδεσης, είναι να εμφανίζεται στην οθόνη της μοτοσυκλέτας η αλλαγή στην τοποθεσία του ραντεβού για μία Κυριακάτικη βόλτα που μπορεί να έγινε την τελευταία στιγμή, από έναν άλλο χρήση της εφαρμογής. Όλα αυτά δεν είναι καινούρια, υπάρχουν από το 2014 και επεκτάθηκαν το 2016 με πρόσθετες εφαρμογές. Με το άλμα που έχουν κάνει οι κινητές συσκευές και η χρήση τους αυτό το διάστημα, οι λειτουργίες αυτές γίνονται πλέον καλύτερες. Τουλάχιστον αυτό υποστηρίζει η Bosch. Οι νέες οθόνες και η χρήση τους απευθείας από τρεις διαφορετικούς κατασκευαστές, δείχνει πως τα επόμενα βήματα έρχονται πιο γοργά πλέον…

Brembo: Λέει "άντε γεια" σε ABS και υδραυλικό κύκλωμα με το σύστημα Sensify

Με τεχνητή νοημοσύνη Brake-by-Wire, έρχεται στα αυτοκίνητα - Και στο βάθος μοτοσυκλέτα
Brembo Sensify 2026 τέλος στο ABS
Από τον

Θοδωρή Ξύδη

27/5/2026

Η Brembo ανακοίνωσε πως είναι έτοιμη να προχωρήσει στη μαζική παραγωγή του συστήματος Sensify, το οποίο φέρνει μεγάλες αλλαγές στα φρένα των αυτοκινήτων αρχικά, με σημαντικότερες την κατάργηση της μονάδας του ABS και του παραδοσιακού υδραυλικού κυκλώματος για την ενεργοποίηση των δαγκανών.

Με ένα τεχνολογικό άλμα που περνά κυριολεκτικά πάνω από τα παραδοσιακά συστήματα πέδησης, η Brembo έκανε λόγο για πρώτη φορά για το Sensify το 2021, το οποίο και ήθελε να φέρει στην μαζική παραγωγή στα αυτοκίνητα τρία χρόνια αργότερα, το 2024. Ωστόσο, οι γεωπολιτικές εξελίξεις σε παγκόσμιο επίπεδο πριν από αυτήν την ημερομηνία, όπως και όσα επακολούθησαν, οδήγησαν αναμενόμενα σε καθυστέρηση, με τη Brembo να παρουσιάζεται πλέον έτοιμη για το επόμενο βήμα που περνά το σύστημα της από τη θεωρία στην πράξη. Μάλιστα, οι Ιταλοί θέλουν να επιταχύνουν τις εξελίξεις ανακοινώνοντας και σχετική κοινοπραξία με την κινέζικη Ningbo Huaxiang Electronic Co., μια από τις μεγάλες εταιρείες ηλεκτρονικών συστημάτων της Κίνας (ίδιος κλάδος με Bosch και Continental) που παρέχει τα προϊόντα της σε εγχώριους κατασκευαστές αυτοκινήτου.

H Brembo παράγει ήδη μαζικά το σύστημά της για μεγάλο κατασκευαστή αυτοκινήτου τον οποίο και δεν κατονομάζει, ενώ αναφέρει, ίσως και για λόγους μάρκετινγκ ότι και άλλα συμβόλαια έχουν πάρει τον δρόμο των υπογραφών.

Με όνομα που προκύπτει από το ουσιαστικό "Sense" (Αίσθηση) και το ρήμα Simplify (Απλοποιώ), το Sensify κάνει τα πλήρως ηλεκτρονικά/ηλεκτρικά ελεγχόμενα φρένα πραγματικότητα, ενώ καταργεί επί της ουσίας το ABS, η λειτουργία του οποίου ενσωματώνεται μόνο ως λογισμικό στην κεντρική μονάδα ελέγχου του συστήματος. 

Το "Simplify" προκύπτει επίσης από την ουσιαστική απλοποίηση του συστήματος αφού καταργείται και το υδραυλικό κύκλωμα που μεταφέρει τη δύναμη από την τρόμπα που βρίσκεται έπειτα από το πεντάλ του φρένου στις δαγκάνες και τα τακάκια - μην ξεχνάτε ότι προς το παρόν μιλάμε για αυτοκίνητα. Η Brembo αναφέρει και τα περιβαλλοντικά οφέλη που προκύπτουν από αυτήν την κατάργηση αφού η αλλαγή των υγρών των φρένων και τα σωληνάκια του κυκλώματος περνάνε στην ιστορία, κάτι που μειώνει και το κόστος συντήρησης. Οφέλη προκύπτουν και στην ασφάλεια σύμφωνα με τους Ιταλούς αφού δεν υπάρχουν υγρά στο σύστημα που μπορεί να βράσουν σε σκληρή χρήση και να μείνει το αυτοκίνητο από φρένα, δεν υπάρχουν σωληνάκια που μπορεί να διαβρωθούν και να σπάσουν, ενώ μειώνεται και η φθορά στα τακάκια αφού δεν ακουμπάνε διαρκώς πάνω στη δισκόπλακα και έτσι φθείρονται λιγότερο.

Brembo Sensify

Στο Sensify ένα ποτενσιόμετρο αναλαμβάνει να μεταφέρει την επιθυμία του οδηγού στα φρένα με τις δαγκάνες να ενεργοποιούνται ηλεκτρομηχανικά μέσω ενεργοποιητών, ενώ αισθητήρες καταγράφουν σε πραγματικό χρόνο τις συνθήκες και τα δεδομένα -όπως κάνει για παράδειγμα μια IMU στις μοτοσυκλέτεςς. 

Στα αρχικά της σχέδια πριν από πέντε χρόνια η Brembo έδειχνε ότι το κύκλωμα δεν καταργείται εντελώς, με τους ενεργοποιητές να βρίσκονται κοντά στις δαγκάνες και όχι πάνω σε αυτές, ενώ στις τελευταίες εικόνες που έχει δώσει στη δημοσιότητα, απουσιάζει αυτή η "λεπτομέρεια". Εδώ πρέπει να αναφέρει ότι το σύστημα της Brembo είναι προσαρμόσιμο ως προς την κλίμακα/μέγεθος και την εφαρμογή του όντας σχεδιασμένο και για μελλοντικά αυτοκίνητα που θα φέρουν αμιγώς ηλεκτρομηχανικά φρένα με συστήματα αυτόνομης οδήγησης. Παρόλο που έχει σχεδιαστεί κυρίως για αυτά τα μοντέλα που καθορίζονται από το λογισμικό τους (Software Defined Vehicles), ήτοι οχήματα που βελτιώνονται ποικιλοτρόπως μόνο με αναβάθμιση του λογισμικού τους (ηλεκτρικά κυρίως), είναι σε θέση να προσαρμοστεί και σε συμβατικά συστήματα πέδησης. Για αυτό σε κάποιες εκδόσεις του διατηρεί και μικρά σωληνάκια με υγρό φρένων που παρεμβάλλονται μεταξύ ενεργοποιητή και δισκόφρενου, κάτι που ωστόσο αναιρεί σε ένα βαθμό το περιβαλλοντικό όφελος και το όφελος που προκύπτει στον τομέα της ασφάλειας. Από αυτά που καταλαβαίνουμε στα ηλεκτρικά μοντέλα μπορεί ακόμη και να χρησιμοποιήσει τους ηλεκτροκινητήρες που βρίσκονται σε κάθε άξονα για να επιβραδύνει τους τροχούς μέσω του συστήματος ανάκτησης ενέργειας. Στο βίντεο που ακολουθεί φαίνεται καλύτερα η λειτουργία του συστήματος που μπορεί να είναι και μικτή, "υβριδική", με ηλεκτρομηχανικές δαγκάνες στους πίσω τροχούς, και υδραυλικούς ενεργοποιητές μπροστά.

Ένα όφελος που προκύπτει ακόμη αφορά την εξάλειψη της ανάδρασης στο πεντάλ από την εξάλειψη του ABS αλλά και τον σημαντικά μικρότερο χρόνο που χρειάζεται για να πιάσουν δουλειά οι δαγκάνες που ενεργοποιούνται από ηλεκτρικά μοτέρ. Αυτό είναι εξαιρετικά σημαντικό για τα αυτοματοποιημένα συστήματα πέδησης που φέρουν τα σύγχρονα αυτοκίνητα τα οποία επεμβαίνουν αυτόνομα στα φρένα αν ανιχνεύσουν επικείμενη σύγκρουση με ζώο, πεζό, ποδηλάτη ή μοτοσυκλετιστή σε ταχύτητες πόλης. Κάθε χιλιοστό του δευτερολέπτου μετρά στην αποφυγή μιας σύγκρουσης.

Τα οφέλη δεν τελειώνουν εδώ αφού ειδικά στο αυτοκίνητο το Sensify μπορεί να επηρεάσει θετικά και τη δυναμική συμπεριφορά με το φρένο που βρίσκεται σε κάθε τροχό να λειτουργεί ανεξάρτητα. Αυτό γίνεται ήδη στα συμβατικά συστήματα πέδησης μέσω του συστήματος δυναμικής ευστάθειας ESP που φέρουν τα αυτοκίνητα (και αυτό ενσωματώνεται ως λογισμικό στην κεντρική μονάδα), όμως εδώ ο βαθμός ανεξαρτησίας είναι ακόμη μεγαλύτερος και όπως είπαμε νωρίτερα σημαντικά μικρότερος είναι και ο χρόνος. Ανάλογα με τον τροχό που φρενάρει σε ένα αυτοκίνητο μπορεί να μεταβληθεί η ταχύτητα που μπαίνει σε μια στροφή, να σταθεροποιηθεί το αυτοκίνητο κατά τη διάρκεια της στροφής αλλά και να μειωθεί η πιθανότητα να γλιστρήσει με τα τέσσερα, να υποστρέψει ή να υπερστρέψει.

Με μία μόνο κεντρική μονάδα για το σύστημα που ενσωματώνει στο λογισμικό της και τεχνητή νοημοσύνη το Sensify μαθαίνει επίσης τις συνήθειες του οδηγού και προσαρμόζει το φρενάρισμα ανάλογα με το πάτημα στο πεντάλ -πότε, πού, πώς γίνεται αυτό και με ποια συχνότητα-, ενώ παρέχει και τη δυνατότητα παραμετροποίησης της αίσθησης ανάλογα με τα κέφια του οδηγού: στη σπορ οδήγηση για παράδειγμα το πεντάλ γίνεται πιο σκληρό και άμεσο και το αντίθετο σε πιο "τουριστική" χρήση. Μπορεί επίσης να προσαρμόσει την απόδοσή του ανάλογα με το αποθηκευμένο προφίλ του χρήστη του οχήματος για πλήρη εξατομίκευση.

Εξίσου σημαντικό είναι ότι το Sensify διενεργεί διαρκώς έλεγχο για την κατάστασή του και έτσι μπορεί να προβλέψει ακόμη και βλάβη πριν αυτή γίνει πραγματικότητα, ενώ σε περίπτωση δυσλειτουργίας υπάρχει και δευτερεύον σύστημα που αναλαμβάνει δράση άμεσα, αν το κυρίως αποτύχει. Τέλος, ακόμη και κάποιος από τους τέσσερεις ενεργοποιητές (ένας για κάθε τροχό) σταματήσει να λειτουργεί, υπάρχουν οι υπόλοιποι για να σταματήσει το αυτοκίνητο με ασφάλεια με τη δύναμη της πέδησης ακόμη και σε αυτή την περίπτωση να κατανέμεται ελεγχόμενα και ανάλογα με την ανάγκη σε κάθε τροχό.

Για τη μοτοσυκλέτα η Brembo δεν κάνει φυσικά κανένα λόγο σε αυτό το σημείο, ίσως γιατί απαιτείται ακόμη μπόλικη εξέλιξη για να προκύψουν οφέλη για τους δύο τροχούς. Από τη στιγμή πάντως που με το σύστημα ασχολείται η Brembo, η ανακοίνωση του και για τον κόσμο της μοτοσυκλέτας είναι μάλλον θέμα χρόνου, εφόσον και το βάρος του συστήματος είναι τέτοιο που δεν επηρεάζει αρνητικά τη συμπεριφορά. Μιλάμε φυσικά για τις ηλεκτρομηχανικές δαγκάνες, οι οποίες τα τελευταία χρόνια εξελίσσονται με γοργό ρυθμό και όχι για την έκδοση με το υδραυλικό κύκλωμα, οι οποίες ενσωματώνουν και όλα τα οφέλη του Sensify. Οψόμεθα!