Οι Ιστορικές Πινακίδες θα εκδίδονται πλέον από το κράτος

Με τα ιστορικά οχήματα να μπορούν να κυκλοφορούν καθημερινά στους δρόμους εφόσον είναι ασφαλισμένα
Ιστορικές πινακίδες
Από τον

Γιάννη Τσινάβο

6/12/2023

Η διαδικασία για την έκδοση ιστορικών πινακίδων στις μοτοσυκλέτες αλλάζει καθώς πλέον η έκδοση τους γίνεται αποκλειστικά από το κράτος και όχι από κάποιον ιδιωτικό φορέα.

Μέχρι πρότινος οι κάτοχοι ιστορικών μοτοσυκλετών είχαν το δικαίωμα να κυκλοφορούν ΜΟΝΟ τις Κυριακές (εντός νομού και σε όμορους νομούς), ενώ σε περίπτωση εκδήλωσης κάποιας λέσχης είχαν τη δυνατότητα να τα κυκλοφορήσουν από 2 μέρες πριν έως και 1 μέρα μετά. Τέλος, η κίνηση τις καθημερινές επιτρεπόταν μόνο σε εργάσιμες μέρες και ώρες και ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ για επίσκεψη σε συνεργείο, φανοποιείο ή κάποιο μηχανικό με την ύπαρξη αντίστοιχου αποδεικτικού στοιχείου. Παράλληλα οι κάτοχοι ιστορικών μοτοσυκλετών δεν πλήρωναν τέλη κυκλοφορίας ενώ δεν είχαν την υποχρέωση να περάσουν τις μοτοσυκλέτες τους από ΚΤΕΟ. Ωστόσο τώρα θα χρειαστεί μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2024 να αποκτήσουν νέες ιστορικές πινακίδες -οι οποίες θα εκδίδονται από το κράτος- και να “συμμορφωθούν” στις διατάξεις του Ν. 4850/2021.

H εξαίρεση για την παράταση ισχύος του τωρινού τρόπου κυκλοφορίας τους, προέκυψε με το Άρθρο 82 του Νόμου 5043/2023 "Ρυθμίσεις σχετικά με τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης α’ και β’ βαθμού - Διατάξεις για την ευζωία των ζώων συντροφιάς - Διατάξεις για το ανθρώπινο δυναμικό του δημοσίου τομέα - Λοιπές ρυθμίσεις του Υπουργείου Εσωτερικών και άλλες επείγουσες διατάξεις", που ψηφίστηκε τη Μεγάλη Εβδομάδα στη Βουλή και δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης στις 13 Απριλίου. Αρχικά, με βάση το Νόμο 4850/2021, τα συγκεκριμένα δεδομένα για τα ιστορικά οχήματα θα έπρεπε να ισχύουν μέχρι τις 5 Μαΐου 2023, δηλαδή 18 μήνες μετά τη δημοσίευση του συγκεκριμένου νόμου σε ΦΕΚ (5 Νοεμβρίου 2021), ωστόσο υπήρξε ανατροπή η οποία προήλθε με το Νόμο 5039/2023, που δημοσιεύθηκε σε ΦΕΚ στις 3 Απριλίου 2023, σύμφωνα με τον οποίο εφαρμόζονται άμεσα οι διατάξεις του Ν. 4850/2021 σχετικά με την κυκλοφορία ιστορικών οχημάτων και τη χορήγηση νέων ιστορικών πινακίδων από τις αρμόδιες Διευθύνσεις Μεταφορών και Επικοινωνιών των Περιφερειών. Στη συνέχεια ακολούθησε, όμως, ο νέος Νόμος που έδωσε την παράταση για τα ιστορικά οχήματα μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2024.

Οι Ιστορικές Πινακίδες θα εκδίδονται πλέον από το κράτος

Τα νέα δεδομένα που ισχύουν για όσους έχουν στην κατοχή τους κάποια ιστορική μοτοσυκλέτα ή θέλουν να τη χαρακτηρίσουν ως ιστορική είναι τα εξής. Οι κάτοχοι θα πρέπει να αποκτήσουν κρατικές ιστορικές πινακίδες (ή να αλλάξουν τις υπάρχουσες ιστορικές που έχουν σε κρατικές ιστορικές), καθώς από τις 3 Απριλίου 2023 δεν επιτρέπεται, πλέον, η έκδοση ιστορικών πινακίδων από κανέναν ιδιωτικό φορέα (Ε.Ο.ΦΙΛ.Π.Α, Ο.Μ.Α.Ε,  Α.ΜΟΤ.ΟΕ), με τις νέες ιστορικές πινακίδες να εκδίδονται από τις αρμόδιες Διευθύνσεις Μεταφορών και Επικοινωνιών των Περιφερειών. Επιπρόσθετα θα πρέπει να έχουν βεβαίωση χαρακτηρισμού του οχήματος ως ιστορικού. Ο χαρακτηρισμός ενός οχήματος ως ιστορικού εξακολουθεί να δίνεται αποκλειστικά από τους φορείς που εκπροσωπούν νόμιμα στην Ελλάδα τη Διεθνή Ομοσπονδία Αυτοκινήτου (Δ.Ο.Α.), τη Διεθνή Ομοσπονδία Μοτοσικλέτας (Δ.Ο.Μ.) και τη Διεθνή Ομοσπονδία Παλαιού Αυτοκινήτου (Δ.Ο.Π.Α.), βάσει των διεθνών αρχών, απαιτήσεων και προϋποθέσεων.

Ιστορικές μοτοσυκλέτες

Θα πρέπει τα ιστορικά οχήματα να περνούν ΚΤΕΟ κάθε χρόνο, αν και οι πληροφορίες αναφέρουν ότι τελικά μπορεί η υποχρέωση αυτή να γίνει ανά 2ετία, όπως συμβαίνει και με τα υπόλοιπα οχήματα. Θα πρέπει να καταβάλλουν τέλη κυκλοφορίας ανάλογα με τον κυβισμό, 25 ή 50 ευρώ για τις μοτοσυκλέτες, ωστόσο τα ιστορικά οχήματα ηλικίας άνω των 45 ετών και λεωφορεία θα απαλλάσσονται από τέλη. Θα πρέπει να έχουν αποδεικτικό ότι διεγράφη το όχημα από το Μητρώο Αδειών Κυκλοφορίας Οχημάτων του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών ενώ θα μπορούν να κυκλοφορούν ελεύθερα στους δρόμους καθημερινά, όπως συμβαίνει και με όλα τα υπόλοιπα οχήματα, με την προϋπόθεση ότι το όχημα είναι ασφαλισμένο, ενώ θα έχουν δικαίωμα να κυκλοφορούν ελεύθερα και εντός του Δακτυλίου της Αθήνας.

Veglia Borletti

Στη συνέχεια ο κάτοχος του οχήματος θα παραλαμβάνει τα στοιχεία κυκλοφορίας (πινακίδες και άδεια) από την Υπηρεσία Μεταφορών με τις καινούργιες άδειες του Υπουργείου να έχουν ισχύ ως 5 χρόνια, με τον ιδιοκτήτη να υποχρεώνεται να την ανανεώσει έγκαιρα πριν λήξει. Εκτός από την άδεια ή βεβαίωση οριστικής διαγραφής, επέχουν θέση τίτλου κυριότητας και τα παρακάτω: βεβαιώσεις εκτελωνισμού, ιδιωτικά συμφωνητικά πώλησης, οικεία τελωνειακά παραστατικά και τιμολόγια που εκδόθηκαν κατά την εισαγωγή ή μεταβίβαση μη ταξινομημένων οχημάτων ιστορικού ενδιαφέροντος.

Οι Ιστορικές Πινακίδες θα εκδίδονται πλέον από το κράτος

Μιχάλης Χρυσοχοΐδης: 300 νέες έξυπνες κάμερες στην Αττική – Παραδέχεται ευθέως τις ανακριβείς καταγραφές

Ο Υπουργός Προστασίας του Πολίτη προανήγγειλε νέο κύμα καμερών από την Περιφέρεια Αττικής
cameras
Από τον

Σπύρο Τσαντήλα

25/6/2026

Σε ραδιοφωνική του συνέντευξη ο κ. Χρυσοχοΐδης αποκάλυψε πως 300 νέες έξυπνες κάμερες πρόκειται να τεθούν σύντομα σε λειτουργία, όλες τοποθετημένες στην Αττική και δη σε φανάρια, ελέγχοντας τις παραβιάσεις του κόκκινου.

"Επιχειρούμε και παλεύουμε να αντιμετωπίσουμε καταστάσεις ατιμωρησίας δεκαετιών, αλλά όπως βλέπετε τα πράγματα πάνε προς το καλύτερο," είπε ο υπουργός.

"Μια ενδεικτική κατάσταση είναι οι έλεγχοι αλκοτέστ, που έχουν αρχίσει και επιβάλουν κοινωνική συνείδηση και συμπεριφορά και αυτό είναι πάρα πολύ ελπιδοφόρο. Αυτή τη στιγμή η Τροχαία, Παρασκευή και Σάββατο, στην Αττική κάνει 42-45.000 ελέγχους αλκοτέστ.

"Έχουν πολλαπλασιαστεί οι έλεγχοι της Τροχαίας γενικότερα, όπως πολλαπλασιάστηκε και η δύναμή της. Σκεφτείτε πως όταν ανέλαβα βρήκα μια Τροχαία με 200 άτομα και τώρα είναι πάνω από 600. Έγινε μια μεγάλη προσπάθεια και θα τη συνεχίσουμε.

"Σε λίγες μέρες θα αρχίσουν να λειτουργούν οι 300 κάμερες της Περιφέρειας Αττικής που θα βεβαιώνουν την παραβίαση του ερυθρού σηματοδότη. Θα είναι και αυτό μία πρόοδος σε συνδυασμό με τη λειτουργία των υπολοίπων. Μπορεί να υπάρχουν κάποιες τεχνικές αστοχίες, αλλά σωστά η τροχαία κάνει την επεξεργασία και γίνεται διαλογή, ούτως ώστε να μην σταλούν, γιατί η διαδικασία που θα ακολουθήσει θα είναι γραφειοκρατική και θα ταλαιπωρήσει τον πολίτη."

Ως είναι προφανές από τα λεγόμενα του υπουργού, όλες οι νέες κάμερες – και μαζί οι υφιστάμενες που έχουν τοποθετηθεί σε πιλοτική φάση – λειτουργούν με την παραδοσιακή μεθοδολογία: αστυνομικός ελέγχει τα ευρήματα και στη συνέχεια βεβαιώνονται οι παραβάσεις.

Επίσης, όπως έχουμε ξαναπεί στο πρόσφατο παρελθόν, οι νέες κάμερες μπορεί να είναι έξυπνες, αλλά δεν έχουν ακόμη την υποδομή πίσω τους για να κάνουν όλα όσα διαφημίζονταν πως μπορούν. Και, όπως προκύπτει τόσο από την εμπειρία, όσο κι από τα λεγόμενα του υπουργού, ευτυχώς…

Διότι ήδη διαβάζουμε για διαρροές από κύκλους της αστυνομίας πως οι "έξυπνες" κάμερες βγάζουν απαράδεκτα υψηλά ποσοστά λαθών, οπότε ευτυχώς που πρέπει να περάσουν από "επεξεργασία και διαλογή" από την Τροχαία, διαφορετικά οι ενστάσεις θα πέσουν, όχι βροχή, αλλά κατακλυσμός.

Πρόκειται για μια ευθύτατη παραδοχή πως το σύστημα είναι προβληματικό πριν καν στηθεί και το ερώτημα παραμένει: όταν δηλαδή θα έχει τεθεί σε πλήρη λειτουργία ως έχει εξαγγελθεί και θα δουλεύει αυτομάτως και χωρίς ανθρώπινη παρέμβαση, η Τροχαία και η Δικαιοσύνη θα ασχολούνται ολημερίς με σκιές που έγιναν συνεπιβάτες χωρίς ζώνη, με ατμιστές (vapes) που παρερμηνεύτηκαν για κινητά τηλέφωνα και με τα σκούρα ρούχα ενός οδηγού που εξασφαλίζουν κλήση για μη χρήση προστατευτικής ζώνης;

Τεχνητή νοημοσύνη για την οδική ασφάλεια, ή τεχνητή ανοησία για τα συνταξιοδοτικά ταμεία αστυνομίας και στρατού; Ιδού η απορία.