Προς συγχώνευση βαδίζουν Honda και Nissan - Στο "παιχνίδι" και η Mitsubishi

Ευρωπαίους και Κινέζους θέλουν να αποφύγουν οι Ιάπωνες
Honda-Nissan-Mitsubishi Merger
Από τον

Θοδωρή Ξύδη

23/12/2024

Οι ιθύνοντες των Honda και Nissan ανακοίνωναν ότι έχουν ξεκινήσει επίσημες συζητήσεις ακόμη και για συγχώνευση των δύο εταιρειών και τη δημιουργία ενός νέου κολοσσού στην παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία.

Η συγκυρία των γεγονότων τα προηγούμενα χρόνια, σε συνδυασμό με τους Κινέζους κατασκευαστές και τον αδυσώπητο ανταγωνισμό που έχουν εξαπολύσει στους δύο και τέσσερις τροχούς σε όλα τα επίπεδα έχουν φέρει σε πολύ δύσκολη θέση πολλούς παραδοσιακούς κατασκευαστές.

Στον κόσμο του αυτοκινήτου οι Ιάπωνες κατασκευαστές αντιμετωπίζουν στο σύνολό τους πιέσεις σε όλον τον κόσμο και εταιρείες κολοσσοί όπως η Honda και η Nissan έχουν μείνει πίσω με την εξέλιξη των ηλεκτρικών αλλά και των εξηλεκτρισμένων τους μοντέλων σε κρίσιμες αγορές, τη στιγμή που οι Κινέζοι έχουν κυριολεκτικά πατήσει το γκάζι στα αμιγώς ηλεκτρικά και υβριδικά, ενώ έχουν και το περιθώριο κέρδους που χρειάζεται για να αναπτυχθούν και πάνω από όλα να επιβιώσουν.

Ως αντιστάθμισμα των εξελίξεων Honda και Nissan, η δεύτερη και η τρίτη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της χώρας, εξετάζουν ήδη το ενδεχόμενο να συσφίξουν τους δεσμούς τους και να δημιουργήσουν έναν όμιλο εταιρειών υπό κοινή διοίκηση, κάτι που μπορεί να οδηγήσει ακόμη και σε συγχώνευση των δύο με εξαγορά της Nissan από τη Honda. Τώρα έρχεται να προστεθεί στο σχήμα και η Mitsubishi (η Nissan κατέχει το 25% των μετοχών της) που πρέπει να αποφασίσει για το είδος και τον βαθμό εμπλοκής της στην πιθανή συγχώνευση έως και το τέλος του ερχόμενου Ιανουαρίου, ενώ την ίδια απόφαση θα έχουν πάρει μέχρι τότε Honda και Nissan.

Έπειτα από το διαζύγιο της αμερικάνικης General Motors με τη Honda στην από κοινού εξέλιξη ηλεκτρικών οχημάτων, η ιαπωνική εταιρεία και η Nissan είχαν εκδηλώσει την πρόθεσή τους για στρατηγική συνεργασία πάνω στον ίδιο τομέα τον περασμένο Μάρτιο, ενώ το καλοκαίρι του 2024 στο σχήμα μπήκε και η Mitsibishi.

Σε ενδεχόμενο γάμο Honda και Nissan μεγάλο ενδιαφέρον για το τι θα γίνει στο μέλλον έχει η συμμαχία της Nissan με τη Renault, η οποία κρατάει από το 1999. Η συμμαχία έχει ως μέλος της και την Mitsubishi (Renault–Nissan–Mitsubishi Alliance) και βρίσκεται επίσης σε περίοδο μετασχηματισμού. 

Η ιαπωνική εταιρεία, που ήταν τα τελευταία χρόνια υπό τον έλεγχο των Γάλλων βάσει των δικαιωμάτων ψήφου που είχε η Renault, έχει αποκτήσει πλέον πολύ μεγαλύτερη αυτονομία και ίσα δικαιώματα στη λήψη των αποφάσεων. Οι τρεις εταιρείες δεν έχουν συγχωνευτεί και σκοπός της μεταξύ τους συμμαχίας είναι η εκμετάλλευση των οικονομιών κλίμακας που δημιουργούνται με την εξέλιξη κοινής πλατφόρμας για ένα αυτοκίνητο ή για μια γκάμα αυτοκινήτων αλλά και τη χάραξη κοινής στρατηγικής αναφορικά με το παγκόσμιο μοντέλο πωλήσεων που θα ακολουθήσει η κάθε εταιρεία στις αγορές που δραστηριοποιείται ώστε να μην κλέβει μερίδιο από τις άλλες δύο.

Πρόσφατα είχε ακουστεί αρχικά ακόμη και για συγχώνευση της Renault με τη Nissan, κάτι που θέλει να αποφύγει ακόμη και η ιαπωνική κυβέρνηση, αφού περίπου ένα 15% της Renault ανήκει στο γαλλικό κράτος. Η κυβέρνηση της Γαλλίας είχε καταφέρει να αποτρέψει μέχρι πρόσφατα και για πολλά χρόνια τους Ιάπωνες στο έχουν επιρροή στη λήψη αποφάσεων με τη συμμαχία να λειτουργεί περισσότερο υπέρ των Γάλλων. 

Έναν ακόμη "ξένο" σκόπελο που θέλουν να αποφύγουν οι Ιάπωνες είναι εκείνος της εξαγοράς της Nissan από Κινέζο ή άλλο Ασιάτη κατασκευαστή έξω από τη Χώρα του Ανατέλλοντος Ηλίου. Πρόσφατα μάλιστα ακούστηκε ότι (τουλάχιστον) ένα μερίδιο στη Nissan εποφθαλμιά να αποκτήσει και ο ταϊβανέζικος κολοσσός ηλεκτρονικών ειδών Foxconn που κατασκευάζει μεταξύ άλλων τα iPhone και θέλει να ακολουθήσει στα βήματα της Xiaomi μπαίνοντας στην αγορά των ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

Σε περίπτωση ένωσης των Honda, Nissan και Mitsubishi, η πρώτη θα είναι και εκείνη που θα έχει το πάνω χέρι στον διορισμό της διοίκησης και το διευθύνοντας συμβούλου ως η μεγαλύτερη και πιο υγιής, αφού η Nissan (στο 1/4 της αξίας της Honda) αντιμετωπίζει τα μεγαλύτερα προβλήματα αυτή τη στιγμή και η Mitsubishi είναι πολύ μικρή για να έχει κάποιο σημαντικό ρόλο.

Οι τρεις εταιρείες μαζί θα δημιουργήσουν έναν νέο κολοσσό στην αυτοκινητοβιομηχανία με αξία άνω των 50 δισ. ευρώ, τον τρίτο μεγαλύτερο στον κόσμο σε όγκο πωλήσεων -συνολικά κοντά στα οχτώ εκατ. μονάδες και για τους τρεις μαζί το 2023 - πίσω από το Toyota και το VW Group.

Αυτό θα είναι παράλληλα το μεγαλύτερο "ανακάτεμα" στην παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία από το 2021 και τη δημιουργία του ομίλου Stellantis με την ένωση των Fiat Chrysler Automobiles (FCA) και του γαλλικού ομίλου PSA (Peugeot-Citroen). 

Φυσικά για τον δικό μας χώρο το μεγαλύτερο ενδιαφέρον εστιάζει στη Honda ως κατασκευαστή μοτοσυκλετών που είναι με διαφορά ο μεγαλύτερος στον κόσμο. Ανάλογα και με τις αποφάσεις που αναμένεται να οριστικοποιηθούν έως και το καλοκαίρι του 2025, δεν αποκλείεται να εξεταστεί η πιθανότητα αυτονόμησης των μοτοσυκλετών υπό ένα νέο σχήμα ομίλου εταιρειών, ενώ η συμμετοχών θα έχει συσταθεί έως το καλοκαίρι του 2026.

Μιχάλης Χρυσοχοΐδης: 300 νέες έξυπνες κάμερες στην Αττική – Παραδέχεται ευθέως τις ανακριβείς καταγραφές

Ο Υπουργός Προστασίας του Πολίτη προανήγγειλε νέο κύμα καμερών από την Περιφέρεια Αττικής
cameras
Από τον

Σπύρο Τσαντήλα

25/6/2026

Σε ραδιοφωνική του συνέντευξη ο κ. Χρυσοχοΐδης αποκάλυψε πως 300 νέες έξυπνες κάμερες πρόκειται να τεθούν σύντομα σε λειτουργία, όλες τοποθετημένες στην Αττική και δη σε φανάρια, ελέγχοντας τις παραβιάσεις του κόκκινου.

"Επιχειρούμε και παλεύουμε να αντιμετωπίσουμε καταστάσεις ατιμωρησίας δεκαετιών, αλλά όπως βλέπετε τα πράγματα πάνε προς το καλύτερο," είπε ο υπουργός.

"Μια ενδεικτική κατάσταση είναι οι έλεγχοι αλκοτέστ, που έχουν αρχίσει και επιβάλουν κοινωνική συνείδηση και συμπεριφορά και αυτό είναι πάρα πολύ ελπιδοφόρο. Αυτή τη στιγμή η Τροχαία, Παρασκευή και Σάββατο, στην Αττική κάνει 42-45.000 ελέγχους αλκοτέστ.

"Έχουν πολλαπλασιαστεί οι έλεγχοι της Τροχαίας γενικότερα, όπως πολλαπλασιάστηκε και η δύναμή της. Σκεφτείτε πως όταν ανέλαβα βρήκα μια Τροχαία με 200 άτομα και τώρα είναι πάνω από 600. Έγινε μια μεγάλη προσπάθεια και θα τη συνεχίσουμε.

"Σε λίγες μέρες θα αρχίσουν να λειτουργούν οι 300 κάμερες της Περιφέρειας Αττικής που θα βεβαιώνουν την παραβίαση του ερυθρού σηματοδότη. Θα είναι και αυτό μία πρόοδος σε συνδυασμό με τη λειτουργία των υπολοίπων. Μπορεί να υπάρχουν κάποιες τεχνικές αστοχίες, αλλά σωστά η τροχαία κάνει την επεξεργασία και γίνεται διαλογή, ούτως ώστε να μην σταλούν, γιατί η διαδικασία που θα ακολουθήσει θα είναι γραφειοκρατική και θα ταλαιπωρήσει τον πολίτη."

Ως είναι προφανές από τα λεγόμενα του υπουργού, όλες οι νέες κάμερες – και μαζί οι υφιστάμενες που έχουν τοποθετηθεί σε πιλοτική φάση – λειτουργούν με την παραδοσιακή μεθοδολογία: αστυνομικός ελέγχει τα ευρήματα και στη συνέχεια βεβαιώνονται οι παραβάσεις.

Επίσης, όπως έχουμε ξαναπεί στο πρόσφατο παρελθόν, οι νέες κάμερες μπορεί να είναι έξυπνες, αλλά δεν έχουν ακόμη την υποδομή πίσω τους για να κάνουν όλα όσα διαφημίζονταν πως μπορούν. Και, όπως προκύπτει τόσο από την εμπειρία, όσο κι από τα λεγόμενα του υπουργού, ευτυχώς…

Διότι ήδη διαβάζουμε για διαρροές από κύκλους της αστυνομίας πως οι "έξυπνες" κάμερες βγάζουν απαράδεκτα υψηλά ποσοστά λαθών, οπότε ευτυχώς που πρέπει να περάσουν από "επεξεργασία και διαλογή" από την Τροχαία, διαφορετικά οι ενστάσεις θα πέσουν, όχι βροχή, αλλά κατακλυσμός.

Πρόκειται για μια ευθύτατη παραδοχή πως το σύστημα είναι προβληματικό πριν καν στηθεί και το ερώτημα παραμένει: όταν δηλαδή θα έχει τεθεί σε πλήρη λειτουργία ως έχει εξαγγελθεί και θα δουλεύει αυτομάτως και χωρίς ανθρώπινη παρέμβαση, η Τροχαία και η Δικαιοσύνη θα ασχολούνται ολημερίς με σκιές που έγιναν συνεπιβάτες χωρίς ζώνη, με ατμιστές (vapes) που παρερμηνεύτηκαν για κινητά τηλέφωνα και με τα σκούρα ρούχα ενός οδηγού που εξασφαλίζουν κλήση για μη χρήση προστατευτικής ζώνης;

Τεχνητή νοημοσύνη για την οδική ασφάλεια, ή τεχνητή ανοησία για τα συνταξιοδοτικά ταμεία αστυνομίας και στρατού; Ιδού η απορία.