Υπουργείο Μεταφορών - Στόχος ο μηδενικός ΦΠΑ στα κράνη μοτοσυκλέτας!

Δηλώσεις του Υφυπουργού Μιχάλη Παπαδόπουλου
Κώστα Γκαζή
Από τον

Κώστα Γκαζή

30/9/2022

Σε συνέντευξη που παραχώρησε, την Παρασκευή 30 Σεπτεμβρίου 2022, στον ραδιοφωνικό σταθμό ΣΚΑΪ 100,3 και στους δημοσιογράφους κ.κ. Δημήτρη Οικονόμου και Άκη Παυλόπουλο, ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Μιχάλης Παπαδόπουλος δήλωσε πως το Υπουργείο Μεταφορών σε συνεργασία με το Υπουργείο Οικονομικών προσπαθούν να βρούν τρόπο να θεσπίσουν μηδενικό ΦΠΑ στα κράνη μοτοσυκλέτας!

Με αφορμή σχετική ερώτηση, ο κ. Παπαδόπουλος αναφέρθηκε και στους κανόνες κυκλοφορίας για τα πατίνια, αλλά και στο κόστος αγοράς στα κράνη, που έχει ήδη μειωθεί από την παρούσα κυβέρνηση στο 13%. Σχετικά ανέφερε: «Ένα πρόβλημα που εξετάζουμε στην Κυβερνητική Επιτροπή Οδικής Ασφάλειας, στην οποία έχω την τιμή να προεδρεύω, είναι και η εφαρμογή των κανόνων κυκλοφορίας που ισχύουν για τα πατίνια, όπου το κράνος είναι υποχρεωτικό.

Επίσης σε συνεργασία με το Υπουργείο Οικονομικών προσπαθούμε να βρούμε τρόπο να θεσπίσουμε τον μηδενικό ΦΠΑ στα κράνη. Όλα αυτά εντάσσονται στο Στρατηγικό Σχέδιο για την Οδική Ασφάλεια 2021 - 2030, η εφαρμογή του οποίου προϋποθέτει μια αλλαγή νοοτροπίας και κουλτούρας στην οδική συμπεριφορά, αλλά και συγκεκριμένες πράξεις από την Πολιτεία».  

Θυμίζουμε πως ο ΦΠΑ στα κράνη είχε μειωθεί από το 24% στο 13% το 2020. 

Στην ίδια συνέντευξη, και για τη χρήση των αντιολισθητικών αλυσίδων από τους οδηγούς αυτοκινήτων, ο κ. Παπαδόπουλος υπενθύμισε ότι με σχετική εγκύκλιο, που έχει υπογράψει, προβλέπεται οι σχολές οδηγών να συμπεριλάβουν στο πρόγραμμα εκπαίδευσης την εκμάθηση της διαδικασίας τοποθέτησης και αφαίρεσης των αλυσίδων, ενώ για τους σημερινούς οδηγούς, σημείωσε πως έχει απευθύνει παράκληση στους ιδιοκτήτες συνεργείων και ΚΤΕΟ να συνδράμουν τους οδηγούς στην εκμάθηση της σχετικής διαδικασίας.

Πόλεμος διαγωνισμών δημιουργεί έλλειψη πινακίδων κυκλοφορίας: Τεράστιες ευθύνες στο Υπουργείο Μεταφορών

Προσπάθησαν με απευθείας αναθέσεις να λύσουν το πρόβλημα
Πόλεμος διαγωνισμών δημιουργεί έλλειψη πινακίδων κυκλοφορίας: Τεράστιες ευθύνες στο Υπουργείο Μεταφορών
Θάνο Αμβρ. Φελούκα
Από τον

Θάνο Αμβρ. Φελούκα

5/2/2026

Το κόλπο των απευθείας αναθέσεων που σκαρφίστηκε το Υπουργείο Μεταφορών για να μετριάσει το πρόβλημα της έλλειψης πινακίδων δεν λειτούργησε και πλέον με την πάροδο του χρόνου το ζήτημα γίνεται ολοένα και μεγαλύτερο.

Στις νέες μοτοσυκλέτες η Πολιτεία επιβάλλει πρόσθετη φορολογία κατά παράβαση των κανονισμών της Ευρωπαϊκής Ένωσης και μάλιστα μέρος των εσόδων που εισπράττονται από αυτή την τακτική δεν καταλήγει στα Ταμεία του Κράτους, αλλά φεύγει στην Ε.Ε. για να καλύψει το πρόστιμο που μας επιβάλλουν.

Στο παραπάνω που αποτελεί παγιωμένη τακτική, προστίθεται και το νέο πρόβλημα στην πώληση νέων μοτοσυκλετών, να μην μπορούν να πάρουν πινακίδα κυκλοφορίας. Αν πραγματικά ήθελε η Πολιτεία να πολεμήσει για κάποιο λόγο την αγορά της μοτοσυκλέτας, δεν θα χρειαζόταν να κάνει περισσότερα από όσα προβλήματα δημιουργεί ήδη με τους χειρισμούς της.

Το ζήτημα το έχουμε αναδείξει από το τελευταίο τετράμηνο του 2025, όταν κυκλοφόρησε η φήμη πως ξέμεινε από «τσίγκο» ο προμηθευτής και δημιουργείται έλλειψη πινακίδων.

Οι πινακίδες δεν είναι τσίγκινες και ο προμηθευτής δεν είχε ξεμείνει από πρώτες ύλες, ο διαγωνισμός του Υπουργείου Μεταφορών δεν είχε προχωρήσει, αυτό ήταν το πρόβλημα. Αρχικά φάνηκε αυτό στην Αττική και πολύ γρήγορα το πρόβλημα εξαπλώθηκε σε όλη την χώρα. Για να μπορέσουν να ολοκληρώσουν την πώληση και να προχωρήσουν σε είσπραξη καθώς είχαν ήδη αποδώσει ΦΠΑ και μάλιστα ορισμένα καταστήματα έχοντας πληρώσει και την μοτοσυκλέτα στην εισαγωγική εταιρεία, μερίδα επαγγελματιών άρχισε να εκδίδει πινακίδες από άλλες περιοχές. Εκτός από την αλλοίωση των στατιστικών για το που κυκλοφορούν τα οχήματα, το πρόβλημα της έλλειψης πινακίδων γρήγορα γιγαντώθηκε.

Στα τέλη του περασμένου Σεπτεμβρίου όμως ο ανάδοχος ξεκίνησε να κόβει και να εκδίδει νέες πινακίδες, θυμίζουμε εδώ την ανάσα που δόθηκε εκείνη την περίοδο.

Αυτό συνέβη με απευθείας ανάθεση του Υπουργείου Μεταφορών με ένα σχετικά μικρό ποσό, που είναι κάτω από το όριο στο οποίο επιβάλλονται οι διαγωνισμοί.

Το πρόβλημα ήταν πως η εταιρεία που δεν κέρδισε τον διαγωνισμό έκανε ένσταση, κάτι αναμενόμενο όμως, και φυσικά συνέχισε να κάνει ενστάσεις, μεταφέροντας τις προσφυγές της ολοένα και σε ψηλότερο επίπεδο.

Αυτός ο πόλεμος για το ποιος θα πάρει την δουλειά, δεν γίνεται να αποτελεί δικαιολογία από την μεριά του Υπουργείου Μεταφορών, διότι είναι αναμενόμενο και θα έπρεπε να ξεκινήσουν οι διαδικασίες προτού στερέψει η αγορά.

Τον περασμένο Σεπτέμβριο λοιπόν προχώρησαν σε απευθείας αναθέσεις ενώ παράλληλα μαινόταν ο πόλεμος των αναδόχων εταιρειών με την συγκεκριμένη ενέργεια να ανακοινώνεται από τον κ. Κυρανάκη ως επιτυχία, την στιγμή που όχι μόνο άργησε -θα μπορούσε να γίνει πριν δημιουργηθεί αυτή η τεχνική έλλειψη- αλλά δεν ήταν και μόνιμη λύση.

Με το νέο πλαίσιο οι απευθείας αναθέσεις προς έναν συγκεκριμένο ανάδοχο για μία συγκεκριμένη ενέργεια δεν γίνεται να έχουν την μορφή της παράκαμψης του διαγωνισμού, όπως ξεκάθαρα συνέβη στην προκειμένη περίπτωση και έτσι πάγωσαν και αυτές.

Τα Ιόνια Νησιά, Νομοί στην Β. Ελλάδα και σε άλλες περιοχές που έχουμε καταγράψει, το πρόβλημα είναι απόλυτο, ενώ ελάχιστες είναι αυτή την στιγμή οι πινακίδες κυκλοφορίας που εκδίδονται, ενώ βαδίζουμε στην πλήρη διακοπή λίγο πριν την έναρξη της εμπορικής σεζόν.

Η ευθύνη του Υπουργείου Μεταφορών ξεκινά από την καθυστέρηση έναρξης της διαδικασίας και έπειτα στον χειρισμό της υπόθεσης και χρειάζεται να δοθεί άμεση λύση.