Kawasaki με hub steering!

Ήταν το λογικό επόμενο…
Από τον

Λάζαρο Μαυράκη

14/2/2020

Όταν ανακοινώθηκε ότι η Kawasaki εξαγόρασε το 49% των μετοχών της Bimota τον περασμένο Νοέμβριο, δημιουργήθηκε σε πολλούς η απορία για ποιο λόγο η Kawasaki να ενδιαφερθεί για μία εταιρεία που στα 47 χρόνια της πορείας της έχει κατασκευάσει λιγότερες μοτοσυκλέτες από όσες φτιάχνει η Kawasaki μέσα σε μια εβδομάδα; Η πρώτη απάντηση ήρθε σχεδόν άμεσα με την παρουσίαση του TesiH2 και το παζλ ολοκληρώνεται με τις πατέντες που κατέθεσε πρόσφατα το εργοστάσιο του Akashi, για μια μοτοσυκλέτα με hub steering.

Ουσιαστικά πρόκειται για ένα project-πλατφόρμα που μπορεί να εφαρμοστεί σε πολλές μοτοσυκλέτες που θα μοιράζονται τις αναρτήσεις και τα εξαρτήματα του συστήματος διεύθυνσης. Φυσικά η Bimota είναι από τους πρωτεργάτες τέτοιων συστημάτων, με το Tesi που έκανε το ντεμπούτο του στις αρχές της δεκαετίας του '90, αλλά η εξέλιξή του είχε ξεκινήσει από το 1982. Είναι το πιο γνωστό και αντιπροσωπευτικό δείγμα μοτοσυκλέτας με hub steering, παρά το ότι παράχθηκε σε λίγα νούμερα και το κόστος αγοράς της ήταν υπέρογκο.

Οι πατέντες της Kawasaki κινούνται προς αυτή την κατεύθυνση, αλλά δεν αποτελούν μια απόλυτη αντιγραφή του Tesi. Αντιθέτως, έχει έναν αρκετά διαφορετικό σχεδιασμό, με το μπροστινό ψαλίδι που συνδέεται με το πλαίσιο μέσω μοχλικών. Το κάθετο στέλεχος έχει αναλάβει το ρόλο της διεύθυνσης, το οποίο συνδέεται με ράβδους και ένα μοχλικό που επιτρέπει την κίνηση της ανάρτησης. Αυτή την έχει αναλάβει ένα αμορτισέρ που είναι τοποθετημένο στον διαμήκη άξονα της μοτοσυκλέτας, πίσω από το λαιμό, με μια ράβδο από το μπροστινό ψαλίδι να ελέγχει την κίνησή του.

Τα πλεονεκτήματα –στην θεωρία- ενός τέτοιου συστήματος είναι αρκετά, ειδικά σε ό,τι αφορά την συμπεριφορά και το κράτημα. Οι δυνάμεις που ασκούνται κατά το φρενάρισμα, μεταφέρονται από το μπροστινό ψαλίδι στο πλαίσιο σε ευθεία γραμμή, αντί να συμβαίνει αυτό μέσω ενός συμβατικού πιρουνιού και του λαιμού. Αυτό σημαίνει ότι δεν χρειάζεται ένα υπερβολικά άκαμπτο πλαίσιο για να αντισταθμίσει τον μοχλό που δημιουργεί το πιρούνι κατά την διάρκεια των φρένων, ενώ η μπροστινή ανάρτηση δεν συμπιέζεται ότνα περνάει πάνω από ανωμαλίες του δρόμου. Κατ' επέκταση, η μοτοσυκλέτα έχει πολύ πιο εύκολο καθήκον σε έναν συνδυασμό, για παράδειγμα, φρένων πάνω από σαμαράκια, με πολύ περισσότερη πρόσφυση για το μπροστινό ελαστικό. Παρά, όμως των παραπάνω γνωστών πλεονεκτημάτων, το hub steering δεν ευδοκίμησε ιδιαίτερα στην μοτοσυκλέτα, είτε λόγω του υπερβολικού κόσοτυς, είτε λόγω της περίεργης αίσθησης που μεταφέρει το μπροστινό, όπως στην περίπτωση του Yamaha GTS1000.

Το κόστος είναι το μεγάλοι στοίχημα για την Kawasaki, κάτι που μπορούμε να το διαπιστώσουμε και από τα σχέδια στις πατέντες, από την στιγμή που η απόσβεση ενός τέτοιου συστήματος μπορεί να γίνει όχι από μία, αλλά από μια ολόκληρη γκάμα μοτοσυκλετών.

Ο σχεδιασμός προβλέπει ότι το κάτω μέρος της μοτοσυκλέτας –ο κινητήρας, το πλαίσιο που τον περιβάλει και τα δύο ψαλίδια- θα μπορούν να τοποθετηθούν σε πολλά μοντέλα. Με μικρές αλλαγές στα εξαρτήματα στήριξης της σέλας και του τιμονιού μπορούν να προκύψουν εντελώς διαφορετικές θέσεις οδήγησης, ενώ όπως αναφέρεται στα έγγραφα των πατεντών, "το κόστος που απαιτείται για τον σχεδιασμό και την παραγωγή μπορεί να συμπιεστεί".

Παρά την διαφορετικότητα του σχεδιασμού σε σχέση με το Tesi, υπάρχουν ενδείξεις μέσα στα έγγραφα που μαρτυρούν ότι μπορεί να υπάρξει μεγαλύτερη σύγκλιση στο τελικό αποτέλεσμα, με την αντικατάσταση των παράλληλων μοχλικών που συνδέουν το ψαλίδι με το πλαίσιο από ένα συμβατικό μοχλισμό: "το ζεύγος των υποστηρικτικών μοχλικών 14, 15 δεν είναι βασικό στοιχείο και μπορεί να παραληφθεί".

Το σύστημα διεύθυνσης που φαίνεται στις πατέντες της Kawasaki είναι πιο απλό από το αντίστοιχο της Tesi, που ενδεχομένως να μεταφράζεται και σε πιο ακριβή αίσθηση που θα παίρνει ο αναβάτης από το μπροστινό. Κάθε σύνδεση και άρθρωση προφανώς και ενέχει την πιθανότητα για ανοχές και χαλάρωσης των συνδέσμων, γι' αυτό και το σχέδιο της Kawasaki προβλέπει μόνο δύο τέτοιες αρθρώσεις στα μοχλικά ανάμεσα στο τιμόνι και τον μπροστινό τροχό. Σε αντίθεση το σύστημα της Tesi έχει μια πολύ πιο πολύπλοκη διάταξη που αυξάνει το ρίσκο.

Η Kawasaki λέει επίσης ότι δεν είναι απόλυτα περιορισμένη στο σύστημα που φαίνεται στο σχέδιο, υπονοώντας ότι θα μπορούσε να επιλέξει κάποιο άλλο σχεδιασμό με υδραυλικό ή και ηλεκτρικό μοχλικό, αντί για τον απευθείας μοχλισμό μεταξύ του τιμονιού και του τροχού. Το μέλλον βρίσκεται κοντά!

STRiX: Από τον στρατό στο Dakar με 90 ίππους και ροπή φορτηγού!

Ηλεκτρική enduro μοτοσυκλέτα που αποδίδει 90 ίππους και 99 kg.m ροπής
cover
Από τον

Παύλο Καρατζά

24/3/2026

Η STRiX είναι μία νέα εταιρεία που δημιουργήθηκε μόλις το 2023 και έχει ένα αρκετά αισιόδοξο πλάνο που περιλαμβάνει μία πολύ δυνατή ηλεκτρική enduro που αποδίδει 90 ίππους και θέλει να την τρέξει στο Dakar, αφού πρώτα μαζέψει το απαιτούμενο κεφάλαιο από δημόσια χρηματοδότηση.

Οι μεγάλες εταιρίες του χώρου έχτισαν ολόκληρη τη φήμη τους πάνω σε χωμάτινες μοτοσυκλέτες που μπορούσαν να αντέχουν τη σκληρή χρήση. Η απαραίτητη στους αγώνες αυτονομία και ανθεκτικότητα οδήγησε την εξέλιξη των μοτοσυκλετών καταλήγοντας και στους καθημερινούς μοτοσυκλετιστές.

STRiX

Πλέον και οι ηλεκτρικές μοτοσυκλέτες επιθυμούν κομμάτι της πίτας αυτής, με κυριότερο παράδειγμα αυτό της Stark Varg. Μία τέτοια περίπτωση είναι και η STRiX, μια νέα εταιρεία από τη Σλοβενία που εμφανίστηκε μόλις το 2023 και η πρώτη της ηλεκτρική μοτοσυκλέτα enduro αναζητεί δημόσια χρηματοδότηση - η οποία βέβαια δεν φαίνεται να πηγαίνει αρκετά καλά, αφού έχουν συγκεντρωθεί μόλις 6.300 ευρώ από τα συνολικά 120.000 που είναι ο στόχος.

STRiX

Η ηλεκτρική enduro της STRiX αποδίδει περίπου 90 ίππους και απίστευτη ροπή που φτάνει τα 99 kg.m. Το βάρος της είναι 138 κιλά, η τελική της ταχύτητα 130 χλμ./ώρα και η αυτονομία της κυμαίνεται μεταξύ 40 και 80 χιλιομέτρων, αναλόγως πόσο βαρύ δεξί χέρι έχει ο αναβάτης. Βέβαια, η αυτονομία μπορεί και να διπλασιαστεί, καθώς διαθέτει και δεύτερη μπαταρία 6,2 kilowatt, οπότε αντί ο αναβάτης να περιμένει να φορτίσει η μπαταρία, βάζει τη δεύτερη και συνεχίζει.

STRiX

Ο στόχος της εταιρείας είναι η συμμετοχή στην κατηγορία Mission 1000 του Rally Dakar έως το 2027, κάτι που σίγουρα φαντάζει αρκετά αισιόδοξο, ενώ στα σχέδια της STRiX είναι και έκδοση για τον στρατό, ως απεικονίζεται στην παραπάνω φωτογραφία. Μένει να δούμε ποια από τα παραπάνω θα γίνουν πραγματικότητα.