Kawasaki με hub steering!

Ήταν το λογικό επόμενο…
Από τον

Λάζαρο Μαυράκη

14/2/2020

Όταν ανακοινώθηκε ότι η Kawasaki εξαγόρασε το 49% των μετοχών της Bimota τον περασμένο Νοέμβριο, δημιουργήθηκε σε πολλούς η απορία για ποιο λόγο η Kawasaki να ενδιαφερθεί για μία εταιρεία που στα 47 χρόνια της πορείας της έχει κατασκευάσει λιγότερες μοτοσυκλέτες από όσες φτιάχνει η Kawasaki μέσα σε μια εβδομάδα; Η πρώτη απάντηση ήρθε σχεδόν άμεσα με την παρουσίαση του TesiH2 και το παζλ ολοκληρώνεται με τις πατέντες που κατέθεσε πρόσφατα το εργοστάσιο του Akashi, για μια μοτοσυκλέτα με hub steering.

Ουσιαστικά πρόκειται για ένα project-πλατφόρμα που μπορεί να εφαρμοστεί σε πολλές μοτοσυκλέτες που θα μοιράζονται τις αναρτήσεις και τα εξαρτήματα του συστήματος διεύθυνσης. Φυσικά η Bimota είναι από τους πρωτεργάτες τέτοιων συστημάτων, με το Tesi που έκανε το ντεμπούτο του στις αρχές της δεκαετίας του '90, αλλά η εξέλιξή του είχε ξεκινήσει από το 1982. Είναι το πιο γνωστό και αντιπροσωπευτικό δείγμα μοτοσυκλέτας με hub steering, παρά το ότι παράχθηκε σε λίγα νούμερα και το κόστος αγοράς της ήταν υπέρογκο.

Οι πατέντες της Kawasaki κινούνται προς αυτή την κατεύθυνση, αλλά δεν αποτελούν μια απόλυτη αντιγραφή του Tesi. Αντιθέτως, έχει έναν αρκετά διαφορετικό σχεδιασμό, με το μπροστινό ψαλίδι που συνδέεται με το πλαίσιο μέσω μοχλικών. Το κάθετο στέλεχος έχει αναλάβει το ρόλο της διεύθυνσης, το οποίο συνδέεται με ράβδους και ένα μοχλικό που επιτρέπει την κίνηση της ανάρτησης. Αυτή την έχει αναλάβει ένα αμορτισέρ που είναι τοποθετημένο στον διαμήκη άξονα της μοτοσυκλέτας, πίσω από το λαιμό, με μια ράβδο από το μπροστινό ψαλίδι να ελέγχει την κίνησή του.

Τα πλεονεκτήματα –στην θεωρία- ενός τέτοιου συστήματος είναι αρκετά, ειδικά σε ό,τι αφορά την συμπεριφορά και το κράτημα. Οι δυνάμεις που ασκούνται κατά το φρενάρισμα, μεταφέρονται από το μπροστινό ψαλίδι στο πλαίσιο σε ευθεία γραμμή, αντί να συμβαίνει αυτό μέσω ενός συμβατικού πιρουνιού και του λαιμού. Αυτό σημαίνει ότι δεν χρειάζεται ένα υπερβολικά άκαμπτο πλαίσιο για να αντισταθμίσει τον μοχλό που δημιουργεί το πιρούνι κατά την διάρκεια των φρένων, ενώ η μπροστινή ανάρτηση δεν συμπιέζεται ότνα περνάει πάνω από ανωμαλίες του δρόμου. Κατ' επέκταση, η μοτοσυκλέτα έχει πολύ πιο εύκολο καθήκον σε έναν συνδυασμό, για παράδειγμα, φρένων πάνω από σαμαράκια, με πολύ περισσότερη πρόσφυση για το μπροστινό ελαστικό. Παρά, όμως των παραπάνω γνωστών πλεονεκτημάτων, το hub steering δεν ευδοκίμησε ιδιαίτερα στην μοτοσυκλέτα, είτε λόγω του υπερβολικού κόσοτυς, είτε λόγω της περίεργης αίσθησης που μεταφέρει το μπροστινό, όπως στην περίπτωση του Yamaha GTS1000.

Το κόστος είναι το μεγάλοι στοίχημα για την Kawasaki, κάτι που μπορούμε να το διαπιστώσουμε και από τα σχέδια στις πατέντες, από την στιγμή που η απόσβεση ενός τέτοιου συστήματος μπορεί να γίνει όχι από μία, αλλά από μια ολόκληρη γκάμα μοτοσυκλετών.

Ο σχεδιασμός προβλέπει ότι το κάτω μέρος της μοτοσυκλέτας –ο κινητήρας, το πλαίσιο που τον περιβάλει και τα δύο ψαλίδια- θα μπορούν να τοποθετηθούν σε πολλά μοντέλα. Με μικρές αλλαγές στα εξαρτήματα στήριξης της σέλας και του τιμονιού μπορούν να προκύψουν εντελώς διαφορετικές θέσεις οδήγησης, ενώ όπως αναφέρεται στα έγγραφα των πατεντών, "το κόστος που απαιτείται για τον σχεδιασμό και την παραγωγή μπορεί να συμπιεστεί".

Παρά την διαφορετικότητα του σχεδιασμού σε σχέση με το Tesi, υπάρχουν ενδείξεις μέσα στα έγγραφα που μαρτυρούν ότι μπορεί να υπάρξει μεγαλύτερη σύγκλιση στο τελικό αποτέλεσμα, με την αντικατάσταση των παράλληλων μοχλικών που συνδέουν το ψαλίδι με το πλαίσιο από ένα συμβατικό μοχλισμό: "το ζεύγος των υποστηρικτικών μοχλικών 14, 15 δεν είναι βασικό στοιχείο και μπορεί να παραληφθεί".

Το σύστημα διεύθυνσης που φαίνεται στις πατέντες της Kawasaki είναι πιο απλό από το αντίστοιχο της Tesi, που ενδεχομένως να μεταφράζεται και σε πιο ακριβή αίσθηση που θα παίρνει ο αναβάτης από το μπροστινό. Κάθε σύνδεση και άρθρωση προφανώς και ενέχει την πιθανότητα για ανοχές και χαλάρωσης των συνδέσμων, γι' αυτό και το σχέδιο της Kawasaki προβλέπει μόνο δύο τέτοιες αρθρώσεις στα μοχλικά ανάμεσα στο τιμόνι και τον μπροστινό τροχό. Σε αντίθεση το σύστημα της Tesi έχει μια πολύ πιο πολύπλοκη διάταξη που αυξάνει το ρίσκο.

Η Kawasaki λέει επίσης ότι δεν είναι απόλυτα περιορισμένη στο σύστημα που φαίνεται στο σχέδιο, υπονοώντας ότι θα μπορούσε να επιλέξει κάποιο άλλο σχεδιασμό με υδραυλικό ή και ηλεκτρικό μοχλικό, αντί για τον απευθείας μοχλισμό μεταξύ του τιμονιού και του τροχού. Το μέλλον βρίσκεται κοντά!

Beachman: Από τα ποδήλατα στις μοτοσυκλέτες - Παρουσίασε το πρώτο μοντέλο της

Η καναδική startup κάνει ντεμπούτο με την ηλεκτρική ’64 LM - Σχέδια για επέκταση και στην Ευρώπη
Beachman '64
Από τον

Φίλιππο Σταυριδόπουλο

18/9/2025

Η Beachman έλαβε επίσημα την άδεια κατασκευαστή μοτοσυκλετών από την καναδική κυβέρνηση και τον διεθνή οργανισμό SAE International, κάνοντας το πρώτο μεγάλο βήμα για την καθιέρωσή της ως παγκόσμιος κατασκευαστής.

Η εταιρεία, που μέχρι τώρα ήταν γνωστή για τα ηλεκτρικά της ποδήλατα, παρουσίασε την πρώτη της μοτοσυκλέτα δρόμου με άδεια κυκλοφορίας, τη Beachman ’64 LM που ήδη διατίθεται προς παραγγελία στον Καναδά, με τιμή στα 4.800 δολάρια Αμερικής ή 4.077 ευρώ.

Beachman '64

Η ’64 προσφέρει τρεις λειτουργίες οδήγησης: 32 km/h σε E-Bike mode, 48 km/h ως Moped, και έως 72 km/h εκτός δρόμου. Τροφοδοτείται από μοτέρ 3.000W / 72V Brushless στο κέντρο του τροχού (περιορισμένο στα 750W σε E-Bike mode), ενώ υπόσχεται αυτονομία 88 χιλιομέτρων, που αυξάνεται στα 113 χλμ με αναβάθμιση μπαταρίας. Το μέγιστο επιτρεπόμενο βάρος είναι 159 κιλά, με θέση για δύο επιβάτες.

Beachman '64

Η μοτοσυκλέτα διαθέτει αντικλεπτική κλειδαριά τιμονιού, διπλά ασφαλισμένη αφαιρούμενη μπαταρία 2,88 kWh (16 κιλά), με δυνατότητα αναβάθμισης σε 3,6 kWh, καθώς και αναγεννητική πέδηση. Ένα ακόμη εντυπωσιακό χαρακτηριστικό, είναι η λειτουργία απομακρυσμένης εκκίνησης/σβησίματος, ενώ το βάρος της φτάνει τα 104 κιλά.

Beachman '64

H ηλεκτρική μοτοσυκλέτα  Beachman ‘64 προσφέρεται και σε μια Scramler έκδοση που περιλαμβάνει κάποια προστατευτικά, νέο τιμόνι, φλας, φτερό καθώς και off road ελαστικά.

Beachman '64

Υπάρχει και μεγάλη γκάμα αξεσουάρ που περιλαμβάνει μέχρι και πλευρικό κάνιστρο με σύστημα ανάρτησης.

Beachman '64

Νέες αγορές στο στόχαστρο

Οι Καναδοί αναβάτες μπορούν ήδη να παραγγείλουν την ’64 LM, ενώ η εταιρεία έχει ξεκινήσει τις διαδικασίες για να εισέλθει στις ΗΠΑ, με την Ευρώπη να βρίσκεται αμέσως μετά στα πλάνα της. Η φιλοδοξία της Beachman, όπως τονίζει, είναι "να εξελιχθεί σε παγκόσμιο παίκτη της ηλεκτρικής κινητικότητας", και προς αυτόν τον στόχο έχει ανοίξει νέο γύρο επενδύσεων.

Beachman '64

Οι δηλώσεις του CEO

Ο συνιδρυτής και CEO της Beachman, Ben Taylor, ανέφερε, "Η απόκτηση των εθνικών και διεθνών μας αδειών είναι ένα επίτευγμα τεσσάρων ετών και έχει τεράστια σημασία για το μέλλον της εταιρείας μας. Η ’64 LM είναι η μοτοσυκλέτα που πάντα θέλαμε να κατασκευάσουμε, χωρίς συμβιβασμούς. Είναι φτιαγμένη για τη χαρά της οδήγησης, την ελευθερία της εξερεύνησης και την απλή απόλαυση της μετακίνησης στην πόλη με ευκολία."

Beachman '64

Ο Καναδάς ξανά στον χάρτη

Παρά τις δυσκολίες που αντιμετώπισαν αρκετές ηλεκτρικές startups τα τελευταία χρόνια, η Beachman φαίνεται να πετυχαίνει μια σημαντική πρόοδο. Ο Taylor τόνισε:
"Είμαστε ο μόνος νέος κατασκευαστής οχημάτων στον Καναδά την τελευταία δεκαετία, μαζί με τη BRP Can-Am, εκπροσωπώντας τη χώρα μας στη διεθνή σκηνή. Είναι ένα επίτευγμα που μας γεμίζει υπερηφάνεια και μας δίνει την ευκαιρία να δημιουργούμε θέσεις εργασίας και τεχνογνωσία εδώ, σε έναν κόσμο που συνεχώς μεταφέρει αυτήν τη δουλειά στο εξωτερικό."

Με την πρώτη της μοτοσυκλέτα δρόμου, η Beachman μπαίνει σε μια νέα εποχή, φιλοδοξώντας να αναδειχθεί σε σημαντικό όνομα στον χώρο της ηλεκτροκίνησης.

Beachman '64