Αντιφατική πατέντα Honda για αεροδυναμική ουρά

Αυστηρά μονόσελο για τον δρόμο
Μπάμπη Μέντη
Από τον

Μπάμπη Μέντη

13/4/2020

Μια νέα πατέντα κατέθεσε η Honda σχετική με την αεροδυναμική, η οποία όμως είναι γεμάτη χρηστικές αντιφάσεις και δημιουργεί πολλά ερωτηματικά για τον τελικό στόχο της.

Ξεκινώντας με όσα έχουν συμβατική λογική, στα σχέδια βλέπουμε μια μονόσελη μοτοσυκλέτα όπου η ουρά της είναι στην πραγματικότητα μια πενταγωνική αεροτομή. Αυτό επιτρέπει στον αέρα που έρχεται με στροβιλισμούς από το πίσω μέρος του σώματος του αναβάτη να περάσει μέσα και γύρω από αυτή την αεροτομή. Τα αεροδυναμικά πλεονεκτήματα από αυτή την διέλευση είναι πολλαπλά.

Πρώτον η ροή του αέρα ομαλοποιείται και οι λιγότεροι στροβιλισμοί έχουν ως αποτέλεσμα μικρότερο συντελεστή οποθέλκουσας, δηλαδή μικρότερη αεροδυναμική αντίσταση. Επίσης γεμίζει με “τρεχούμενο” αέρα το πίσω μέρος τις μοτοσυκλέτας και μειώνεται η υποπίεση. Η υποπίεση είναι κακό πράγμα στο πίσω μέρος της μοτοσυκλέτας γιατί παγιδεύει αέρα, ο οποίος μένει ακίνητος και τον κουβαλάμε σαν αλεξίπτωτο. Αυτό το “αλεξίπτωτο” δεν έχει σταθερό σχήμα αλλά διαρκώς μεταβάλλεται, με αποτέλεσμα οι επιπτώσεις του να μην περιορίζονται μόνο στην αεροδυναμική αντίσταση, αλλά δημιουργεί και συνθήκες αστάθειας, ανασηκώνοντας  ή πιέζοντας το πίσω μέρος της μοτοσυκλέτας από και προς την άσφαλτο. Τόσο το υπερβολικό ανασήκωμα της ουράς, όσο και η πίεσή της προς το έδαφος  επηρεάζουν με τη σειρά τους το εμπρός τμήμα της μοτοσυκλέτας. Σαν να έχεις δηλαδή ένα υπέρβαρο συνεπιβάτη να χοροπηδά στη πίσω σέλα.

Έτσι η σωστή αεροδυναμική συμπεριφορά της ουράς, μπορεί να βελτιώσει ΚΑΙ το εμπρός τμήμα της μοτοσυκλέτας. Οπότε η Honda έχει κάθε λόγο να ισχυρίζεται πως αυτή η πατέντα στην ουρά αυξάνει το downforce ολόκληρης της μοτοσυκλέτας και όχι μόνο πίσω. Αντίστοιχο σχεδιασμό βέβαια έχουν οι ουρές των Ducati Panigale, και Yamaha R1 και R6, οι οποίες διαθέτουν δύο τεράστιες τρύπες ροής αέρα ανάμεσα στο πίσω φανάρι.

Η διαφορά εδώ είναι πως η Honda πάει αυτή τη φιλοσοφία σχεδιασμού στα άκρα, καθώς απουσιάζει εντελώς το πίσω φανάρι, το οποίο έχει μεταφερθεί στην άκρη μια πολύ μακριάς βάσης πινακίδας. Ο λόγος για το μεγάλο μήκος αυτής της βάσης είναι φυσικά… αεροδυναμικός, μεταφέροντας όσο πιο ευθύγραμμα γίνεται τον αέρα που βγαίνει από την ουρά και τις εξατμίσεις μακριά από τη μοτοσυκλέτα.

Ναι, οι εξατμίσεις επανέρχονται στην ουρά σε αυτόν τον σχεδιασμό, καθώς με τα καυσαέρια που βγάζουν γεμίζουν τον χώρο με αέρα και μειώνουν ακόμα περισσότερο την υποπίεση. Η ειρωνεία είναι πως αυτός  ήταν ένας βασικός λόγος που σταμάτησε η μόδα με τις εξατμίσεις στην ουρά, διότι στις χαμηλές ταχύτητες τα καυσαέρια εγκλωβίζονταν από την υποπίεση και τα ρούχα του αναβάτη και του συνεπιβάτη μύριζαν βενζίνη. Οι ιδιοκτήτες TDR 250 είχαν και μερικά λίτρα διχρονόλαδου στην πλάτη… Ίσως σε αυτή την περίπτωση που ο αέρας περνάει μέσα από την ουρά, το πρόβλημα αυτό να έχει λυθεί. Εκείνο που δεν λύνει, είναι η κακή κατανομή βάρους που έχει η τοποθέτηση των εξατμίσεων στην ουρά. Πιθανόν όμως να μην υπάρχει και άλλη λύση στο μέλλον, καθώς οι αυστηρότερες προδιαγραφές ρύπων και θορύβου απαιτούν διαρκώς μεγαλύτερες σε όγκο και μήκος εξατμίσεις.

Εδώ όμως σταματάει η λογική και αρχίζουν οι αντιφάσεις αυτής της πατέντας, διότι η Honda μοιάζει να θέλει να την εφαρμόσει σε μια γυμνή μονόσελη μοτοσυκλέτα δρόμου! Τον ισχυρισμό πως πρόκειται για γυμνή μοτοσυκλέτα δεν τον βγάζουμε από τα σχέδια, διότι στις πατέντες δεν είναι υποχρεωμένοι να αποκαλύψουν την τελική μορφή της μοτοσυκλέτας. Όμως ότι πρόκειται για μοτοσυκλέτα δρόμου είναι ξεκάθαρο, αφού αναπόσπαστο μέρος της πατέντας είναι η βάση της πινακίδας και ένα ειδικά σχεδιασμένο αποσπώμενο αξεσουάρ που προσθέτει αποθηκευτικό χώρο.

Εδώ τα ερωτήματα είναι δύο: Γιατί να κάτσεις να σχεδιάσεις αποσπώμενο αποθηκευτικό χώρο σε μια μονόσελη μοτοσυκλέτα; Σε τί χρειάζεται σε μια μονόσελη superbike; Και κυρίως, γιατί να σχεδιάσεις έναν αποσπώμενο αποθηκευτικό χώρο που μπλοκάρει την ροή αέρα μέσα από την ουρά… δηλαδή το βασικό στοιχείο της πατέντας!!! Με την Honda ποτέ δεν ξέρεις. Πρόκειται για την εταιρεία που έβαλε το καλύτερο αυτόματο κιβώτιο για οδήγηση σε πόλη στο DN-01, δηλαδή ένα διαστημικό cruiser που δεν έχει καμία ευελιξία και πρακτικότητα. Μετά το παράτησε και άρχισε από την αρχή να εξελίσσει ένα άλλο αυτόματο κιβώτιο (το DCT), το οποίο όταν θα φτάσει την ποιότητα λειτουργίας του κιβωτίου του DN-01 θα ανοίξουμε σαμπάνιες. Ελπίζουμε αυτή η πατέντα να έχει διαφορετική κατάληξη και να την δούμε σε μια superbike, ή στο επόμενο CBR 600 RR ή έστω σε κάποιο ακραίο streetfighter και να μην πάει χαμένη σε μια τυπική γυμνή μοτοσυκλέτα όπως πήγε χαμένο το αυτόματο κιβώτιο του DN-01.           

 

Yamaha: Εξελίσσει την πιο ισχυρή Tenere με CP3! – Οι Γερμανοί επιβεβαιώνουν το MOTO

Με τον γνωστό μας τρικύλινδρο κινητήρα CP3
Yamaha: Εξελίσσει την πιο ισχυρή Tenere με CP3! – Οι Γερμανοί επιβεβαιώνουν το MOTO
Από τον

Παύλο Καρατζά

8/1/2026

Η ισχυρότερη Yamaha Tenere αναμένεται την περίοδο Q42027-2028 φορώντας τον γνωστό μας τρικύλινδρο κινητήρα CP3, τροχούς 21 ιντσών μπροστά και 18 πίσω και μεγάλες διαδρομές αναρτήσεων.

Δεν έχει περάσει πολύς καιρός από την στιγμή που σας γράφαμε πως η Ιαπωνική εταιρεία θα παρουσιάσει 10 καινούργια μοντέλα την επόμενη τριετία. Ένα από αυτά όπως σας αποκαλύψαμε θα είναι το μικρό Tenere και είχαμε επίσης αναφέρει πως οι Ιάπωνες είναι πιθανό να λανσάρουν και μεγάλο Tenere, με τον εξαιρετικό κινητήρα CP3 που έχουν στην γκάμα τους και να μας δώσουν ένα τρικύλινδρο Tenere με μεγάλες διαδρομές αναρτήσεων και ακτινωτούς τροχούς 21/18.

Σε αυτό το σημείο βέβαια χρειάζεται μία απαραίτητη διευκρίνηση. Είναι χρόνια που ακούμε για μεγάλο Tenere, περίπου τρία χρόνια μετά την έλευση του Tenere 700 ξεκίνησε η φημολογία ενώ με την έλευση των πλατφορμών παραγωγής εικόνων, κάθε βδομάδα θα δεις και ένα νέο σχέδιο να έρχεται στην επιφάνεια. Εδώ δεν έχουμε μία τέτοια περίπτωση, ενώ δεν υπάρχει και κάποια φωτογραφία που να έχει διαρρεύσει.

Εκείνο που διαφέρει είναι πως έρχεται στο προσκήνιο άλλη μία πηγή πληροφορίας, αυτή τη φορά από την Γερμανία, όπου συνάδελφοι μας επιβεβαιώνουν όσα έχουμε αναφέρει παλαιότερα, προσθέτοντας πως πλέον έχουμε περάσει σε πιο τελικό στάδιο. Αναφέρουν λοιπόν πως η Yamaha πράγματι ετοιμάζει μία μεγαλύτερου κυβισμού Tenere με τον τρικύλινδρο CP3 κινητήρα των Ιαπώνων και με τροχούς 21 ιντσών μπροστά και 18 ιντσών πίσω, όπως και με μεγάλες διαδρομές αναρτήσεων, στοχεύοντας από την αρχή στην πραγματική, εκτός δρόμου οδήγηση, στον δρόμο που χάραξε το μεσαίο Tenere.

Το ρεπορτάζ αναφέρει επίσης πως άνθρωποι της εταιρείας τόνισαν ότι έχουν προστατέψει πολύ καλά τα πρωτότυπα που υπάρχουν αυτή την στιγμή και πραγματοποιούν δοκιμές, ενώ το γεγονός πως κυκλοφορούν σε Ιαπωνικό έδαφος είναι από μόνος του λόγος που δεν έχει ακόμη εμφανιστεί κάποια φωτογραφία της τελικής του μορφής.

Ωστόσο είναι κάτι που ετοιμάζουν χρόνια και δυστυχώς δεν έρχεται και άμεσα. Είναι δεδομένο πως δεν θα το δούμε την χρονιά που τώρα ξεκινά, όμως υπάρχουν ελπίδες να κάνει την εμφάνισή του μέσα στο 2027, είτε ώς σκίτσο που θα ανέβει σε κάποιες από τις πλατφόρμες της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή των ΗΠΑ, για προετοιμασία Έγκρισης Τύπου, είτε κανονικής φωτογραφίες όταν θα αρχίσει να δοκιμάζεται σε Ευρωπαϊκό έδαφος.

Το μόνο σίγουρο είναι πως η Yamaha θα έχει 10 νέες μοτοσυκλέτες όπως ξεκάθαρα ανέφερε στη συνέντευξή μας, ο Πρόεδρος της Yamaha Motor Europe, που μάλιστα πέρασε τα Χριστούγεννα στην Ελλάδα για διακοπές με την οικογένειά του. Έχοντας αναλάβει σχετικά πρόσφατα τα καθήκοντα στο υψηλότερο σκαλί διοίκησης που υπάρχει στην Ευρώπη, έχει επιβάλει το δόγμα "Δεν κυκλοφορούμε τα προϊόντα μας παρά μόνο όταν έχουν ολοκληρωθεί πλήρως. (για να ξέρει ο κόσμος πως) Όταν κάνουμε κάτι, το κάνουμε σωστά!”. Που σημαίνει πως όταν εμφανιστεί κάποια κατασκοπευτική φωτογραφία θα είναι μοντέλο σε τελικό στάδιο, με έτοιμη την γραμμή παραγωγής να ξεκινήσει.

Για αυτό και είναι πιθανότερο το 2028 ως ένας ορίζοντας κυκλοφορίας στα καταστήματα, χωρίς όμως να αποκλείεται το δεύτερο εξάμηνο του 2027.

Άλλωστε η δέσμευση του κ.Olivier Prevost για περισσότερα από δέκα μοντέλα μέσα στο 2027, με τουλάχιστον τρεις νέους κινητήρες, δεν γίνεται να συμπληρωθεί αφήνοντας τεράστια κενά στην γκάμα, όπως είναι το επόμενο βήμα μετά το Tenere 700.

 Αυτός είναι και ο βασικότερος λόγος που θα κυκλοφορήσει ένα μικρότερο και ένα μεγαλύτερο Tenere, όχι επειδή κάποιος χρειάζεται περισσότερα κυβικά και άλογα για το χώμα, αλλά επειδή είναι επιχειρηματικό λάθος να διώχνεις κάποιον από την αγκαλιά της εταιρείας όταν θέλει να κάνει το επόμενο βήμα από την μοτοσυκλέτα που έχει. Αντίστοιχα χρειάζεται και μία για να τον βοηθήσει να κάνει το πρώτο, ή ως δεύτερη βοηθητική μοτοσυκλέτα για χρήση στο χώμα, για όσους μπορούν να έχουν δύο.

Τα κενά στη γκάμα είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα της Yamaha που θέλει να αποφύγει τα λάθη του παρελθόντος όπως ήταν το Super Tenere 1200 που δεν μπορούσε να ανταγωνιστεί στα ίσια τους υπόλοιπους.

Στο μεταξύ είναι τόσο λογικό βήμα που ιδιώτες το κάνουν μόνοι τους, όπως εδώ:
 

Ιδιοκατασκευή Yamaha Ténéré 900 - H τρικύλινδρη Adventure που δεν θέλει να φτιάξει η Yamaha

"Τουλάχιστον όχι ακόμα"

Tenere 900 είναι το πιο λογικό όνομα που θα μπορούσε να έχει η νέα μοτοσυκλέτα, αλλά μένει να δούμε και πως θα ονομάζεται και πως μοιάζει.

Το μόνο σίγουρο αυτή τη φορά, είναι πως υπάρχει, εξελίσσεται πολύ καιρό τώρα, αντίστοιχο με το πόσο πήρε την Yamaha να βγάλει το μεσαίο Tenere 700 και πως θα έχει πραγματικές εκτός δρόμου δυνατότητες.

Ετικέτες