Ossa enduro 250/300: Πολύ διαφορετική

Από το

Μαύρο Σκύλο

20/12/2011

Η ισπανική Ossa παρουσίασε μια πρωτότυπη μοτοσυκλέτα enduro, που είναι εντελώς διαφορετική και δεν μοιάζει με καμιά μοτοσυκλέτα από αυτές που παράγονται μέχρι σήμερα. Η πρώτη ουσιαστική διαφορά αφορά τον κινητήρα. Αυτός όχι μόνο είναι δίχρονος, αλλά έχει τροφοδοσία από ψεκασμό. Και μάλιστα όχι έναν “του εμπορίου” αλλά έναν ειδικά σχεδιασμένο και εξελιγμένο για αυτήν, με τη συνεργασία της Kokusan. Ο ψεκασμός της έχει δυο μπεκ, ένα στον στροφαλοθάλαμο και ένα δεύτερο στην κεφαλή, μια καινοτομία που θα βοηθήσει ώστε οι ρυθμίσεις του κινητήρα να γίνουν με πολύ μεγάλη ακρίβεια. Υπάρχει και βαλβίδα ελέγχου για το ύψος της θυρίδας εξαγωγής, με τον έλεγχό της να έχει ανατεθεί στην κεντρική μονάδα διαχείρισης. Ο κινητήρας έχει κιβώτιο ταχυτήτων τύπου κασέτας για εύκολη αφαίρεση, υδραυλικό συμπλέκτη, ενώ για την εκκίνησή του υπάρχει μόνο μίζα. Οι καινοτομίες συνεχίζονται και στην ασυνήθιστη χωροταξία του, με την εισαγωγή να γίνεται από το εμπρός μέρος και την εξάτμιση με τον απαραίτητο θάλαμο διαστολής να βολεύεται με το δαιδαλώδες σχήμα της στον χώρο που οι συμβατικές enduro έχουν το κουτί του φίλτρου αέρα. Το ρεζερβουάρ χωράει 9,8 λίτρα, το οποίο είναι επίσης ασυνήθιστου σχήματος και προεκτείνεται χαμηλά μέχρι τον κινητήρα. Μπροστά του βολεύονται τα ψυγεία και ανάμεσά του το κουτί του φίλτρου του αέρα. Το πλαίσιο είναι περιμετρικό από σωλήνες χρωμιομολυβδαινιούχου χάλυβα με αφαιρούμενο αλουμινένιο υποπλαίσιο. Οι αναρτήσεις της πρωτότυπης enduro προέρχονται από τη Ohlins και μάλιστα από την κορυφαία σειρά της την TTX, τόσο για το ανεστραμμένο πιρούνι με τα καλάμια των 48 χιλιοστών, όσο και για το αμορτισέρ που δίνει διαδρομή 335 χιλιοστά στον πίσω τροχό. Το αμορτισέρ δεν είναι τοποθετημένο στο κέντρο του πλαισίου αλλά δεξιά για να αφήνει χώρο για την εξάτμιση. Ένα πανέξυπνο σχεδιαστικά και με ελάχιστο μέγεθος μοχλικό το συνδέει με το αλουμινένιο ψαλίδι – κομψοτέχνημα. H ριζοσπαστική enduro της Ossa εξελίσσεται ήδη από το 2010, θα τρέξει στο παγκόσμιο πρωτάθλημα enduro τo 2012, ενώ οι πρώτες είκοσι μοτοσυκλέτες θα βρουν τον δρόμο τους για τους αντιπροσώπους της στις αρχές του 2013. Η κανονική της παραγωγή έχει προγραμματιστεί για τον Ιούνιο του 2013, με 250 και 300 κυβικά στον κινητήρα. Το βάρος εκτιμούν ότι θα περιοριστεί στα 97 μόνο κιλά.

EICMA: Vertemati NV450 και S1GP 2026 - Κινέζοι ανασταίνουν Ιταλούς

Η παλιά μικρή οικογενειακή εταιρεία ξαναζεί μέσω Chonqging
Vertemati EICMA 2025
Κώστα Γκαζή
Από τον

Κώστα Γκαζή

7/11/2025

Οι αδελφοί Vertemati, Guido και Alvaro, ξεκίνησαν ως off-road αγωνιζόμενοι, για να γίνουν μετέπειτα αντιπρόσωποι της Husaberg στην Ιταλία, και τέλος να δημιουργήσουν τη δική τους εταιρεία το 1993, δίνοντας της το επώνυμό τους. Η Vertemati κατασκεύαζε σε εξαιρετικά μικρή παραγωγή ιδιαίτερες τετράχρονες MX, Enduro και Supermoto μοτοσυκλέτες, με το φιλτροκούτι στο πλαίσιο, ανεστραμμένο κινητήρα, κλπ. Η εταιρεία χρεοκόπησε το 2004, ενώ ο Alvaro απεβίωσε το 2022.

Η νέα εκδοχή της κάποτε ιταλικής Vertemati είναι κινέζικη -και αυτή-, με τον νέο ιδιοκτήτη της εταιρείας να είναι Κινέζος, πρώτην στέλεχος της Loncin. Αφού το συγκεκριμένο στέλεχος τσακώθηκε με την ηγεσία της Loncin αποχώρησε από την εταιρεία, ιδρύοντας πριν κάποια χρόνια την NICOT, στην Chongqing. Η NICOT κατασκευάζει ηλεκτρικές μοτοσυκλέτες αλλά και βενζινοκίνητες Enduro με κάποια μοντέλα της να έχουν ήδη βρει τον δρόμο προς τις ευρωπαϊκές αγορές, όπως η δίχρονη MT250S, και τα τετράχρονα NC300S και NC450 που πωλούνται στη Βρετανία. H ηλεκτρική Off-Road μοτοσυκλέτα της NICOT που έχει φτάσει στην Ευρώπη είναι η B-Beast.

nicot

Πιο πρόσφατα, ο ιδιοκτήτης της NICOT αποφάσισε να αγοράσει τα δικαιώματα και το όνομα της ιταλικής μικρής και οικογενειακής εταιρείας Vertemati που έφτιαχνε παλιότερα ιδιαίτερες enduro μοτοσυκλέτες.

Vertemati - Το ιδιαίτερο παρελθόν
Vertemati - Το ιδιαίτερο παρελθόν

Και κάπως έτσι ξεκίνησε η “ανάσταση” της Vertemati, με τις μοτοσυκλέτες που είδαμε στην EICMA -είναι οι ίδιες τις οποίες έχει για εξέλιξη η εταιρεία, άλλωστε μιλάμε για εξαιρετικά μικρή δυνατότητα παραγωγής, τουλάχιστον για την ώρα. Μάλιστα η Vertemati, μέσω NICOT, είχε κάνει εμφάνιση και στην περυσινή EICMA όπου είχε δείξει αποκλειστικά το Supermoto 450 μοντέλο της.

Το σχέδιο των νέων μοτοσυκλετών της Vertemati θυμίζει την Old School άποψη του παρελθόντος, και όσον αφορά στην παραγωγή δεν είμαστε σίγουροι για το πότε θα δούμε τις μοτοσυκλέτες να εμφανίζονται στις ευρωπαϊκές αγορές.

Supermoto

Οι μοτοσυκλέτες της Vertemati στο περίπτερο της NICOT στο Μιλάνο ήταν δύο, η Supermoto για το Πρωτάθλημα S1GP (που πέρυσι η εταιρεία αποκαλούσε NV450, ενώ τώρα την αποκαλεί S1GP όπως τη διοργάνωση) και το Motocross μοντέλο που ονομάζεται... NV450 -όπως πέρυσι το Supermoto…

Το design των δυο μοντέλων είναι λίγο… πεπαλαιωμένο, χωρίς να βλέπουμε διάθεση για καινοτομίες ή ιδιαίτερες τεχνολογικές λύσεις -τουλάχιστον εκ πρώτης όψεως- όπως είχαμε συνηθίσει στις ιταλικές Vertemati.

Μάλιστα το Supermoto μοντέλο αναγράφει στα πλαστικά του εμφανέστατα NICOT, με το Vertemati να κάνει την εμφάνισή του με μικρότερη γραμματοσειρά.

Vertemati NV450

Και οι δυο μοτοσυκλέτες είναι τετράχρονες, υγρόψυκτες και τετρακύλινδρες 450 κ.εκ., χωρίς να γνωρίζουμε το εργοστάσιο κατασκευής των μοτέρ. Το πλαίσιο είναι ατσάλινο, κλειστό και σωληνωτό, ενώ στις αναρτήσεις η μεν MX φέρει ανεστραμμένο πιρούνι και μονό αμορτισέρ KYB, η δε Supermoto φέρει κάτι απίθανες κινέζικες αναρτήσεις της… Genesis, μια εταιρεία που αντιγράφει χωρίς καμία ντροπή τα λογότυπα, τη γραμματοσειρά και τα χρώματα της Ohlins!

Η εταιρεία κάνει λόγο για απόδοση 62,5 hp / 9.500 rpm και 5,5 kgm / 7.500 rpm στο Supermoto μοντέλο, χωρίς να δίνει νούμερα για τη Motocross μοτοσυκλέτα.

Αμφότερα τα ρεζερβουάρ χωρούν κοντά στα 7 λίτρα καυσίμου, με το βάρος να ανακοινώνεται στα 108 κιλά για το Supermoto μοντέλο και στα 104 για το ΜΧ. Και οι δυο μοτοσυκλέτες εκκινούν με μίζα.

Δεν ξέρουμε αν πρέπει να χαρούμε ή να στεναχωρηθούμε για τη νεκρανάσταση της Vertemati, ο χρόνος θα δείξει για το πόσο σοβαρή ή μη θα είναι η εξέλιξη των μοντέλων από την κινέζικη διοίκηση.

Ετικέτες