Crutchlow εξοργισμένος: Τα "χώνει" στην Dorna!

"Γελοία η ποινή", δήλωσε
Από τον

Λάζαρο Μαυράκη

1/4/2019

Ο Cal Crutchlow ήταν ένας από τους αναβάτες που ήλπιζαν –και μπορούσαν- να πετύχουν έναν τερματισμό στο βάθρο, στον αγώνα της Αργεντινής. Όμως οι αγωνοδίκες είχαν άλλη γνώμη, καθώς του επιβλήθηκε ποινή διέλευσης από τα πιτς για άκυρη εκκίνηση, με αποτέλεσμα να μην μπορέσει να ξαναφτάσει το γκρουπ των πρωτοπόρων, αφού από την πέμπτη θέση βρέθηκε στην 22η.
Μετά τον τερματισμό του αγώνα μάλιστα, οι κάμερες των κατέγραψαν να μπαίνει σε πολλά box άλλων ομάδων, προκειμένου να βρει μια πόρτα που θα τον οδηγούσε στην πίσω μεριά των paddock για να πάει όσο πιο σύντομα γινόταν στα γραφεία των αγωνοδικών. Τελικά βρήκε το πέρασμα μέσα από το box του Maverick Vinales, σε ένα πρωτοφανές σκηνικό!
Ο αναβάτης της LCR ζήτησε και πήρε το τηλεοπτικό υλικό από τις ειδικές κάμερες που είναι τοποθετημένες στην σχάρα εκκίνησης, που δείχνουν ότι η μετακίνησή του ήταν μικρότερη από ένα εκατοστό. Οι οργανωτές παρέπεμψαν τον Crutchlow στο άρθρο 1.18 της ενότητας 14, το οποίο αναφέρει: "Όποιος αναβάτης κάνει βιαστική εκκίνηση θα είναι υποχρεωμένος να κάνει διέλευση από τα πιτς, όπως περιγράφεται στο άρθρο 1.19. Η μοτοσυκλέτα πρέπει να είναι στατική την ώρα που σβήνουν τα κόκκινα φώτα. Η άκυρη εκκίνηση προσδιορίζεται από την κίνηση της μοτοσυκλέτας προς τα εμπρός, την ώρα που σβήνουν τα φώτα. Σε περίπτωση ελάχιστης κίνησης και σταματήματος, όσο τα κόκκινα φώτα είναι αναμμένα, οι υπεύθυνοι αξιωματούχοι θα είναι οι μοναδικοί κριτές για το αν έχει κερδηθεί κάποιο πλεονέκτημα ή όχι. Αν επιβληθεί μια ποινή λόγω άκυρης εκκίνησης, η Διεύθυνση του Αγώνα θα πρέπει να επικοινωνήσει την ποινή στον αναβάτη το συντομότερο δυνατό."

Δείτε εδώ το βίντεο από τις ειδικές κάμερες στην εκκίνηση

Η αλήθεια είναι ότι στα replay της τηλεοπτικής κάλυψης, αυτή η ελάχιστη κίνηση δεν φαίνεται καν, ενώ στο υλικό από τις ειδικές κάμερες της Dorna, μπορεί να κανείς να διακρίνει μια πάρα πολύ μικρή μετατόπιση του μπροστινού τροχού. Ο Crutchlow από την μεριά του ισχυρίζεται ότι αυτή η κίνηση φαίνεται γιατί προσπαθούσε να ισορροπήσει με τα δάχτυλα των ποδιών του πάνω στην μοτοσυκλέτα και ότι ο συμπλέκτης του ήταν πλήρως πατημένος μέχρι που έσβησαν τα φώτα. "Αν δείτε την πλαϊνή κάμερα, την οποία αυτή μου έδειξαν, φαίνεται πως κουνήθηκα, αλλά δεν ήταν ούτε ένα εκατοστό. Ισορροπώ με τα δάχτυλά μου", δήλωσε ο Crutchlow. "Δεν έχω αφήσει τον συμπλέκτη. Μπορούμε να τους δείξουμε ότι η μανέτα του συμπλέκτη ακουμπάει πάνω στο κλιπόν και στη συνέχεια τον αφήνω μία φορά για την εκκίνηση. Οπότε, αν υπάρχει μεγάλος τζόγος από την μανέτα του συμπλέκτη μέχρι το σημείο που πιάνει ο συμπλέκτης, δεν σημαίνει ότι τον κρατάω και τσουλάω λίγο την μοτοσυκλέτα. Προσπαθώ να ισορροπήσω και λένε ότι έκανα άκυρη εκκίνηση. Είναι γελοίο!"


Σύμφωνα πάντως με τους κανονισμούς, αν ο Crautchlow είχε κουνηθεί και είχε σταματήσει πριν σβήσουν τα φώτα, θα μπορούσε να αποφύγει την ποινή. Πάνω σε αυτό το σημείο, ο Βρετανός αναβάτης ήταν πολύ καυστικός για τον Freddie Spencer, ο οποίος από φέτος είναι ο Πρόεδρος της Επιτροπής Κριτών FIM MotoGP, με σκοπό να έχει μια καλύτερη κρίση –που του προσδίδει η εμπειρία του από τους τίτλους και της 27 νίκες στα GP- για το τι συμβαίνει μέσα στην πίστα από την οπτική των αναβατών. Ο Crutchlow λοιπόν είπε ότι κάποιος που τοποθετήθηκε σε αυτή τη θέση για να έχει καλύτερη αντίληψη του αγώνα, αλλά και για να αντιλαμβάνεται την οπτική των αναβατών σε ό,τι έχει να κάνει με συμβάντα που γίνονται στις προσπεράσεις, θα έπρεπε να κάνει την δουλειά του. Υποστηρίζει επίσης ότι δεν θα ήθελε να του προσάψουν το πλεονέκτημα της αμφιβολίας, μιας και δεν θεωρεί ότι έκανε κάτι λάθος, εμμένοντας στην θέση του για την μη χρήση συμπλέκτη και για την προσπάθειά του να ισορροπήσει πάνω στην μοτοσυκλέτα. Όπως είπε χαρακτηριστικά, στην επόμενη συνέλευση της Επιτροπής Ασφαλείας των αναβατών που θα δείξουν το σχετικό βίντεο, οι υπόλοιποι αναβάτες θα βάλουν τα γέλια και θα χάσουν κάθε ίχνος σεβασμού προς τον Freddie Spencer. "Είναι γελοίο", επέμεινε. "Δεν κέρδισα τίποτα από αυτό και αμαυρώνει την εικόνα της εκπληκτικής εκκίνησης που πέτυχα. Δεν κυλούσα την μοτοσυκλέτα όταν έσβησαν τα φώτα, αλλά δυστυχώς δεν μπορώ να κάνω τίποτε για να αλλάξω αυτή την απόφαση."

ροσπαθώ να ισορροπήσω και λένε ότι έκανα άκυρη εκκίνηση. Είναι γελοίο!"

O Βρετανός αναβάτης της LCR δεν μάσησε τα λόγια του και σε ό,τι έχει να κάνει το σκεπτικό του Spencer, λέγοντας πως κατά την άποψή του δεν θα έδινε ποτέ τέτοια ποινή στον Marquez, στον Rossi, στον Dovi, ή σε κάποιον σαν αυτούς. Στις δηλώσεις του ανέφερε: "Πιστεύει κανείς ότι θα έδινε στον Valentino ποινή διέλευσης από τα πιτς; Δεν θέλω να πικάρω τον Valentino ή κάποιον άλλο αναβάτη, απλώς μιλάω για κάποιον με δυνατό προφίλ. Δεν νομίζω ότι θα το έκανε. Ας πούμε ότι ο Marc είχε κάνει κάτι τέτοιο και οδηγούσε τον αγώνα. Θα του έδινε τέτοια ποινή; Εγώ νομίζω πως όχι. Αυτή είναι όμως η άποψή μου. Φυσικά θα πει ότι θα το έκανε, αλλά εγώ δεν συμφωνώ. Τον σέβομαι πάρα πολύ για ό,τι έχει καταφέρει ως αναβάτης, αλλά για την Επιτροπή Ασφαλείας ζητήσαμε κάποιον που καταλαβαίνει τους αγώνες, που θα έχει κατανόηση και κρίση για τους κανονισμούς, όποιος και για το πού επωφελείται κάποιος ή όχι. Ποιο είναι ένα σωστό προσπέρασμα και ποιο όχι… Όταν ανέβηκα στο γραφείο του, ο Freddie Spencer δεν μου είπε ούτε μία κουβέντα. Καθόταν απλώς εκεί με τα χέρια πλεγμένα μπροστά του. Ήμουν εκεί δέκα λεπτά παραπονούμενος, λέγοντας ότι δεν κουνήθηκα. Όλη η ομάδα μου ήταν εκεί. Κανείς όμως από τους κριτές δεν είπε κουβέντα. Ακούγεται λες και ήμουν μαινόμενος ταύρος, κάνοντας επίθεση προς αυτούς, αλλά πρέπει να καταλάβετε το πώς νιώθω, όπως και την άποψη όσων το είδαν στην τηλεόραση και τους ρώτησα. Θεωρούν ότι δεν έκανα άκυρη εκκίνηση."
Στο ίδιο μήκος κύματος ήταν και οι δηλώσεις του Lucio Cecchinelo, ιδιοκτήτη της ομάδας LCR, ο οποίος θεωρεί κι αυτός ότι δεν υπήρξε κάποιο κερδισμένο αβαντάζ από την απειροελάχιστη κίνηση της μοτοσυκλέτας του Crutchlow, η οποία ήταν τελείως άσχετη με το αποτέλεσμα. Ο Crutchlow μετά την ποινή που δέχθηκε, έχασε κάθε πιθανότητα να διπλασιάσει τους τερματισμούς στο βάθρο την φετινή χρονιά, καταλήγοντας τελικά να τερματίσει της 13η θέση.

Ετικέτες

MotoGP: Στα 850 κυβικά η κυριαρχία των V4 θα αμφισβητηθεί ξανά, όπως παλιά!

Αντίθετα με την εξέλιξη έως σήμερα όπου έπεσε ακόμη και το κάστρο της Yamaha
Inline 4
Από τον

Φίλιππο Σταυριδόπουλο

16/12/2025

Ο πρώην test rider της Suzuki, Sylvain Guintoli, εξηγεί γιατί τα MotoGP οδηγήθηκαν στη κυριαρχία των V4 κινητήρων, αλλά και γιατί το πλεονέκτημα αυτό ίσως να μην είναι δεδομένο στην εποχή των 850cc.

Για πρώτη φορά από την αρχή της τετράχρονης εποχής τους, το 2002, τα MotoGP θα έχουν από την σεζόν του 2026 μοτοσυκλέτες αποκλειστικά με V4 κινητήρες, τώρα που έπεσε και το κάστρο της Yamaha.

Στις περισσότερες από τις 24 σεζόν που πέρασαν από την κατάργηση των δίχρονων 500cc, ο ανταγωνισμός μεταξύ V και Inline κινητήρων ήταν σχετικά ισορροπημένος.

Σε επίπεδο τίτλων αναβατών, 14 έχουν κατακτηθεί από V-κινητήρες, δύο με τον V5 της Honda. Ενώ οι υπόλοιποι δώδεκα με V4 των Honda και Ducati.
Οι εν σειρά κινητήρες μετρούν δέκα παγκόσμια πρωταθλήματα, εννέα από την Yamaha και ένα από την Suzuki, όταν ο Joan Mir κατέκτησε τον τίτλο το 2020.

Ο Fabio Quartararo χάρισε στη Yamaha τον πιο πρόσφατο τίτλο της το 2021, πριν η Suzuki αποχωρήσει με στυλ, κερδίζοντας δύο από τους τρεις τελευταίους αγώνες της το 2022. Αυτές έμελλε να είναι και οι τελευταίες νίκες εν σειρά κινητήρων, μέχρι νεοτέρας, με τη Yamaha να επιβεβαιώνει ότι από το 2026 θα περάσει και εκείνη σε V4, ακολουθώντας τις Ducati, Aprilia, KTM και Honda.

Η ίδια η ιστορία της Suzuki στο MotoGP δείχνει πόσο δραστικά έχει αλλάξει το τοπίο. Η ιαπωνική εταιρεία είχε δυσκολευτεί στο παρελθόν με τον V4 GSV-R, πριν επιστρέψει το 2015 με τετρακύλινδρο εν σειρά κινητήρα.

Καθοριστικό ρόλο στην εξέλιξη της GSX-RR που κατέκτησε τίτλο έπαιξε ο πρώην αναβάτης του MotoGP και πρωταθλητής WorldSBK, Sylvain Guintoli, ως εργοστασιακός δοκιμαστής και με wild-card συμμετοχές.

inline4

"Η Suzuki έτρεχε με V4 πριν από πολλά χρόνια, αλλά όταν επέστρεψε, επέλεξε εν σειρά διάταξη, την περίοδο που ήμουν κι εγώ εκεί", δήλωσε ο Guintoli που πλέον εκτελεί χρέη σχολιαστή MotoGP ενώ ακόμα αγωνίζεται στην κατηγορία EWC με την BMW.

"Προφανώς λειτούργησε πολύ καλά, γιατί κερδίσαμε τον τίτλο το 2020. Και μετά ο Fabio πήρε τον τίτλο το 2021. Άρα είχαμε δύο συνεχόμενους τίτλους με εν σειρά κινητήρες.

"Μετά από αυτό ξεκίνησε η κυριαρχία των V4".

Στην ερώτηση τι προκάλεσε τη στροφή προς τους V4, ο Guintoli απάντησε. "Σίγουρα η αεροδυναμική, σε συνδυασμό με την υπεροχή σε ίππους του V4. Τους χρειάζεσαι αυτούς τους ίππους, γιατί έχεις όλη αυτή την αντίσταση από τα φτερά και τις αεροδυναμικές συσκευές στις ευθείες.

"Με τις συσκευές ρύθμισης ύψους, οι μοτοσυκλέτες είναι πλέον πιο “drag”, κάτι που βοηθά στο να περάσει όλη αυτή η δύναμη στο έδαφος."

"Όταν χαμηλώνεις την ανάρτηση πίσω σύστημα και μάλιστα αυτό μπορείς να το κάνεις δυναμικά, μέσα στην στροφή, τότε έχεις μεγαλύτερες δυνατότητες από αυτές που υπήρχαν παλαιότερα για να χρησιμοποιήσεις την ισχύ. Πάντα σε σχέση με μια συμβατική αγωνιστική μοτοσυκλέτα, όπου ο μόνος τρόπος που έχεις να ελέγξεις την δύναμη, είναι απλά να περιορίζεις το άνοιγμα της γκαζιέρας μέχρι να μπεις ουσιαστικά στην τέταρτη σχέση."

"Η αεροδυναμική, οι συσκευές ρύθμισης ύψους και η συνολική πρόσφυση μαζί με την συμβολή των ηλεκτρονικών, επέτρεψαν τις μοτοσυκλέτες να γίνουν πιο αποδοτικές, και στους αναβάτες να χρησιμοποιούν περισσότερη ισχύ από ποτέ. Νομίζω ότι εκεί βρίσκεται αυτό το μικρό πλεονέκτημα του V4".

Σύμφωνα με τον Guintoli, το πλεονέκτημα αυτό γίνεται ακόμη πιο εμφανές όταν πέφτει η πρόσφυση των ελαστικών στη διάρκεια του αγώνα.

"Σε συνθήκες αγώνα, όταν μειώνεται η πρόσφυση, δεν μπορείς να διατηρήσεις την ίδια ταχύτητα στη στροφή", εξηγεί.

"Με έναν V4 όμως μπορείς να φρενάρεις και να στρίψεις πιο γρήγορα στην κορυφή της στροφής και μετά να χρησιμοποιήσεις όλη τη δύναμη μόλις σηκώσεις τη μοτοσυκλέτα.”

inline4

"Έτσι χάνεις λιγότερο χρόνο σε σχέση με το να προσπαθείς να διατηρήσεις την ταχύτητα μέσα στη στροφή, που είναι το δυνατό σημείο ενός εν σειρά.

"Γι’ αυτό, κατά τη γνώμη μου, τα πράγματα πήγαν προς τα εκεί… Αλλά δεν είναι δεδομένο ότι αυτό θα ισχύει και με τους νέους κανονισμούς του 2027!".

Με το MotoGP να περνά στα 850cc από το 2027, να καταργεί τις συσκευές ρύθμισης ύψους και να αλλάζει σε ελαστικά Pirelli, το σημερινό πλεονέκτημα του V4, που βασίζεται στη μέγιστη αξιοποίηση του πίσω Michelin, μπορεί να εξαφανιστεί.

"Θα δούμε, αλλά το 2027 θα έχουμε πιο ‘φυσικές’ μοτοσυκλέτες, χωρίς συσκευές ρύθμισης ύψους, με λιγότερη αεροδυναμική. Θα έχει ενδιαφέρον να δούμε πώς θα εξελιχθούν τα πράγματα."

"Ίσως ένας Ι4 να μην είναι κακή ιδέα!".

Δεν είναι τυχαίο ότι Kawasaki, Yamaha και BMW με κινητήρες εν σειρά έχουν κατακτήσει τέσσερις από τους έξι τελευταίους τίτλους στο WorldSBK με ελαστικά Pirelli.

Ωστόσο, με τόση γνώση και δεδομένα πλέον χτισμένα γύρω από τον V4, και ακόμη και τη Yamaha να αλλάζει φιλοσοφία αναζητώντας περισσότερη πρόσφυση πίσω, κανένας κατασκευαστής των MotoGP δεν δείχνει προς το παρόν διατεθειμένος  να εξετάσει σοβαρά έναν Ι4 κινητήρα. Το αντίθετο μάλιστα, η Yamaha καίει την σεζόν που έρχεται ως προετοιμασία για να χτίσει εμπειρία με την διάταξη, ενώ ταυτόχρονα προετοιμάζει τον Toprak.

Ο Sylvain Guintoli ήρθε πρόσφατα ξανά στο προσκήνιο καθως προετοιμάζεται να τρέξει στον Μαραθώνιο του Λονδίνου το 2026, φορώντας τη στολή αγώνων του, στη μνήμη του γιου του Luca, για φιλανθρωπικό σκοπό.

inline4

 

Ετικέτες