WSBK Motul: Αλλαγές κανονισμών σε πνεύμα MotoGP

Παρεμβάσεις στους τομείς της ασφάλειας και των δοκιμαστικών
Μπάμπη Μέντη
Από τον

Μπάμπη Μέντη

22/12/2020

Μετά τις πρόσφατες αλλαγές που έκανε η FIM και η Dorna  στους κανονισμούς των MotoGP, αντίστοιχες παρεμβάσεις έγιναν τώρα και για το παγκόσμιο πρωτάθλημα WSBK Motul που αφορά όχι μόνο τα Superbike αλλά και τις υπόλοιπες κατηγορίες του θεσμού. Οι κοινές αλλαγές έχουν να κάνουν με τις κίτρινες σημαίες όπου πλέον οι αναβάτες πρέπει να μειώνουν ταχύτητα και όχι απλά να μην προσπερνούν ο ένας τον άλλο. Σε περίπτωση που δουν κίτρινη σημαία κατά τη διάρκεια των ελεύθερων και χρονομετρημένων δοκιμαστικών, ο γύρος ή οι γύροι που αναγκάστηκαν να κόψουν ταχύτητα, δεν θα πηγαίνουν χαμένοι αλλά  οι συγκεκριμένοι αναβάτες θα μπορούν να τους κάνουν ακόμα κι αν έχει πέσει η καρό σημαία. Με αυτό τον τρόπο οι οργανωτές θέλουν να εξασφαλίσουν δίκαιες συνθήκες για όλους και κυρίως να μην δημιουργήσουν πίεση στους αναβάτες που έτυχε να μειώσουν ταχύτητα λόγω κίτρινης σημαίας.

Από το επόμενο πρωτάθλημα, οι αγωνοδίκες θα μπορούν να επιβάλλουν την ποινή “long-lap” στους αναβάτες όπως δηλαδή και στα MotoGP. Η διαφορά εδώ είναι πως αυτή τη στιγμή δεν μπορεί να εφαρμοστεί σε όλες τις πίστες που διεξάγεται το WSBK Motul, οπότε ο εκάστοτε αρμόδιος επιθεωρητής της FIM θα αποφασίζει σε ποιους αγώνες θα μπορεί να επιβληθεί η ποινή του Long-lap και σε ποιους όχι.

Η τρίτη αλλαγή που είχε προαναγγελθεί αφορά τις προδιαγραφές και τη χρήση φωτεινών πινακίδων με μηνύματα μέσα στην πίστα στα πρότυπα της Formula 1 από το 2023. Λόγω δυσκολίας ανάγνωσης σε περίπτωση έντονης βροχής ή ομίχλης, αποφάσισαν να μην εμφανίζουν τις προειδοποιήσεις για την αλλαγή των καιρικών συνθηκών, οι οποίες θα εξακολουθούν να γίνονται με τις σημαίες από τους κριτές.

Μια πολύ σημαντική αλλαγή επί της διαδικασίας των χρονομετρημένων δοκιμαστικών αφορά την κατηγορία SSP300, όπου πλέον όλοι οι αναβάτες θα χρονομετρούνται ταυτόχρονα και δεν θα χωρίζονται σε δύο ξεχωριστά group. Επίσης θα επικαιροποιήσουν τη λίστα με τα μοντέλα παραγωγής που θα μπορούν να κάνουν ιδιωτικές δοκιμές και προπόνηση οι αναβάτες, ώστε να μην μοιάζουν με τις αγωνιστικές μοτοσυκλέτες τους.  

Τέλος, αποφάσισαν την παρουσία ελικοπτέρου για μεταφορά τραυματιών σε όποιες πίστες δεν υπάρχει κατάλληλα εξοπλισμένο νοσοκομείο σε απόσταση μικρότερη των 20 λεπτών.

WSBK Δοκιμαστικά Jerez: Οι δηλώσεις Bautista για τα επιπλέον 7 κιλά βάρους

Πως επηρέασε τη συμπεριφορά της μοτοσυκλέτας
1
Μπάμπη Μέντη
Από τον

Μπάμπη Μέντη

3/11/2023

Από την επόμενη χρονιά στα WSBK θα εφαρμοστεί ο νέος κανονισμός για το ελάχιστο συνολικό βάρος αναβάτη/μοτοσυκλέτας, καταργώντας τον προηγούμενο που αφορούσε μόνο το ελάχιστο βάρος της μοτοσυκλέτας. Ο κανονισμός αυτός εφαρμόζεται χρόνια στους αγώνες Go-Kart και στα μονοθέσια και είναι η πρώτη φορά που εφαρμόζεται στα WSBK, όμως έχει μια ουσιώδη διαφορά, καθώς στα αυτοκίνητα οι οδηγοί ζυγίζονται μετά τον αγώνα με τον εξοπλισμό τους ενώ στο WSBK δεν υπολογίζεται το βάρος του εξοπλισμού (κράνος, φόρμα, μπότες γάντια κ.τ.λ.).

Το μεγαλύτερο αντίκτυπο από αυτή την αλλαγή των κανονισμών για το 2024 αφορά τον Alvaro Bautista, που είναι με σημαντική διαφορά ο πιο μικρόσωμος και ελαφρύς του πρωταθλήματος.

Συνολικά 7 κιλά έπρεπε να προστεθούν στην μοτοσυκλέτα του για να συμμορφωθεί με τον νέο κανονισμό και στις δοκιμές που έγιναν στην πίστα της Jerez μετά την κατάκτηση του πρωταθλήματος, ο Ισπανός αναβάτης και η εργοστασιακή ομάδα της Ducati επικεντρώθηκαν αποκλειστικά στην τοποθέτηση του επιπλέον βάρους (έρμα) σε διάφορα σημεία της μοτοσυκλέτας.

Σύμφωνα με τις δηλώσεις του Bautista από την πίστα της Jerez, η μοτοσυκλέτα που οδήγησε δεν είχε κάποια αναβάθμιση στα μηχανικά μέρη, οπότε η ιπποδύναμή της και το πλαίσιό της ήταν ίδια με την μοτοσυκλέτα του 2023.

Η δουλειά των μηχανικών της Ducati ήταν να τοποθετήσουν σε διαφορετικά σημεία της μοτοσυκλέτα το επιπλέον έρμα, ώστε να δουν πόσο και που επηρεάζεται η συμπεριφορά της.

Όπως είπε ο Bautista έβαλαν έρμα ακόμα και πάνω στον κινητήρα, κάτι που πιθανόν θα είναι και η τελική λύση στην μοτοσυκλέτα που θα καβαλάει το 2024, δηλαδή ο Ισπανός θα έχει πιο βαρύ κινητήρα από τους υπόλοιπους αναβάτες της Ducati.

Το τελικό συμπέρασμα των δοκιμών ήταν πως αυτά τα 7 επιπλέον κιλά δεν είχαν αντίκτυπο στις επιταχύνσεις, ούτε και στις αργές στροφές της πίστας, όμως έκαναν την εμφάνισή τους ως επιπλέον αδράνεια στις γρήγορες στροφές και στα φρεναρίσματα.

Αυτό δείχνει πως ο κανονισμός του WSBK γίνεται υπερβολικά άδικος για τους μικρόσωμους αναβάτες, καθώς θα πρέπει να αγωνίζονται με τις πιο βαριές μοτοσυκλέτες του πρωταθλήματος και την ίδια στιγμή δεν φαίνεται να επηρεάζουν τις επιδόσεις στην ευθεία που ήταν και το βασικό σκεπτικό για την εφαρμογή του. Έτσι δεν θα μας προκαλέσει έκπληξη αν τα επόμενα χρόνια ο κανονισμός αυτός γίνει η αιτία να γεμίζει το παγκόσμιο πρωτάθλημα SBK με έναν συγκεκριμένο σωματότυπο αναβατών, διότι εδώ δεν μιλάμε για αγώνες Dragster που μετράει μόνο η αναλογία κιλών ανά ίππο…

Είναι εξόφθαλμο λάθος που για το βάρος του αναβάτη δεν υπολογίζεται ο εξοπλισμός που φοράει, όπως γίνεται στα αυτοκίνητα. Η προσθήκη βάρος στις μπότες και την φόρμα για παράδειγμα, δεν επηρεάζει τόσο πολύ τη συμπεριφορά της μοτοσυκλέτας, δεν κουράζει τόσο πολύ τον αναβάτη στις αλλαγές πορείας όσο μια πιο βαριά μοτοσυκλέτα και την ίδια στιγμή λύνει το πρόβλημα της αναλογίας κιλών/ίππο που ήταν το βασικό σκεπτικό πίσω από την αλλαγή του κανονισμού.