Honda "Ηead Up Display" σε ζελατίνες

Με λειτουργία αφής!
Από τον

Λάζαρο Μαυράκη

8/10/2019

Μία από τις νέες μόδες που βιώνουμε στην μοτοσυκλετιστική βιομηχανία, είναι η τάση για μεγαλύτερες, πολύχρωμες και τεχνολογικά προηγμένες, οθόνες TFT. Βέβαια, αυτό το trend που ξεκίνησε από τα αυτοκίνητα, αντιμετωπίζει ένα σημαντικό ανασταλτικό παράγοντα στις μοτοσυκλέτες, που δεν είναι άλλος από τον περιορισμένο χώρο. Εκ των πραγμάτων, δεν μπορείς να τοποθετήσεις μια οθόνη που θα περισσεύει από το φαίρινγκ…

Αν κάνουμε μια σύντομη ιστορική αναδρομή, θα δούμε ότι πριν από μια δεκαετία, οι ενδείξεις της ταχύτητας, του στροφομέτρου, της στάθμης καυσίμου και της θερμοκρασίας, αρκούσαν για να χαρακτηρίσουν τα όργανα μιας μοτοσυκλέτας ως "πλήρη και με πληθώρα πληροφοριών". Λίγο αργότερα, η ένδειξη της επιλεγμένης σχέσης ήταν η "εξτρά" παροχή και σε καμία περίπτωση ο κανόνας. Τώρα όμως, τα όργανα –ή καλύτερα οι οθόνες- των μοτοσυκλετών έχουν αρχίσει να επηρεάζονται από το σύνδρομο των κινητών τηλεφώνων. Γίνονται δηλαδή όλο και μεγαλύτερες, συγκεντρώνοντας ενδείξεις για οτιδήποτε μπορεί να φανταστεί κανείς, ενώ μέσω αυτών μπορείς να χειρίζεσαι το κινητό σου, τις κλήσεις, την μουσική, ακόμη και την on board βιντεοκάμερα! (βλέπε Triumph). Πλέον, έχεις στην διάθεσή σου καταγεγραμμένα γυρολόγια, τις διαδρομές που έχει σημειώσει το GPS, μπορείς να ρυθμίσεις όλα τα ηλεκτρονικά συστήματα τις μοτοσυκλέτας σου και η λίστα γίνεται όλο και πιο μακριά με τις διαθέσιμες λειτουργίες που προσφέρουν οι ψηφιακές οθόνες. Το πρόβλημα είναι λοιπόν, ότι σε λίγο δεν θα φτάνει η επιφάνειά τους για όλο αυτόν τον διαρκώς αυξανόμενο όγκο πληροφοριών. Η δυνατότητες αυξάνονται, αλλά ο χώρος μεταξύ των καβαλέτων του τιμονιού και του φαίρινγκ είναι πεπερασμένος…

Η απάντηση της Honda στο συγκεκριμένο πρόβλημα, έρχεται μέσω πατεντών που κατέθεσε η Big-H για εκμετάλλευση της μεγάλης επιφάνειας των ζελατίνων, μέσω της τεχνολογίας Head Up Display (HUD). Φυσικά δεν είναι κάτι καινούργιο για την μέθοδο που εφαρμόστηκε για πρώτη φορά στα αεροπλάνα (εδώ και αρκετές δεκαετίες), ενώ υπάρχουν και πολλά αυτοκίνητα στα οποία ήδη εφαρμόζεται. Η καινοτομία λοιπόν της Honda, έγκειται στο ότι θέλει να πάει ένα βήμα πιο μπροστά την συγκεκριμένη τεχνολογία, προσθέτοντας την λειτουργία αφής.

Πώς γίνεται αυτό; Οι μηχανολόγοι της Honda –όπως μαρτυρούν τα σχέδια από τις πατέντες- σκέφτηκαν να προσθέσουν μια επίστρωση από οθόνη αφής στο σημείο της ζελατίνας που θα προβάλλονται οι πληροφορίες, με τον αναβάτη να έχει την δυνατότητα να εναλλάσσει τις ενδείξεις, να μικραίνει ή να σβήνει τις προειδοποιήσεις, ακουμπώντας με το γάντι του την ζελατίνα. Το σκεπτικό είναι πως οι οθόνες αφής σε μοτοσυκλέτα είναι κάτι όχι τόσο αποτελεσματικό, δεδομένου ότι ο αναβάτης φοράει γάντια και η μοτοσυκλέτα κινείται συνεχώς σε διαφορετικούς άξονες με αποτέλεσμα να μην υπάρχει ακρίβεια στο… άγγιγμα. Γι' αυτό η Honda μετατρέποντας την ζελατίνα σε μια τεράστια οθόνη με μεγάλα εικονίδια, λύνει σημαντικό μέρος του συγκεκριμένου προβλήματος.

Οι πατέντες που κατέθεσε η Honda απεικονίζουν ένα Africa Twin, το οποίο διαθέτει το ιδανικό μέγεθος και κλίση ζελατίνας γι' αυτή τη δουλειά, ενώ σε μοτοσυκλέτες που η ζελατίνα είναι μικρή ή δεν υπάρχει καθόλου, η πρόταση της Honda είναι να τοποθετηθεί ένα πάνελ για HUD πάνω στο ρεζερβουάρ (τότε βέβαια δεν θα είναι HUD, αλλά μια οθόνη αφής) που θα ελαχιστοποιεί την ανάγκη για την ύπαρξη μεγάλης οθόνης στα όργανα.

Προς το παρόν, δεν μπορούμε να πούμε με σιγουριά αν αυτή η ιδέα θα μπει κάποτε στην παραγωγή, αλλά ως concept έχει όλα τα φόντα να παρουσιαστεί στον εξοπλισμό των μοτοσυκλετών στο εγγύς μέλλον.

 

 

Stark Future: Νέο Traction Control λογισμικό για όλα τα VARG [VIDEO]

Παρέχεται δωρεάν μέσω αναβάθμισης Over The Air
Varg TC
Από τον

Φίλιππο Σταυριδόπουλο

24/6/2026

Η Stark Future συνεχίζει να εμπλουτίζει τις δυνατότητες των ηλεκτρικών VARG MX, EX και SM, διαθέτοντας πλέον Traction Control μέσω δωρεάν αναβάθμισης over-the-air (OTA) σε όλους τους κατόχους των μοντέλων της.

Σε αντίθεση με τα περισσότερα συστήματα ελέγχου πρόσφυσης που επεμβαίνουν κόβοντας απότομα την ισχύ, το νέο σύστημα της Stark λειτουργεί ως ένα "έξυπνο φίλτρο" στο γκάζι. Ρυθμίζει τη σχέση ανάμεσα στη γωνία περιστροφής του δεξιού grip και την παρεχόμενη ροπή του ηλεκτροκινητήρα, επιτρέποντας στον αναβάτη να βρίσκει πρόσφυση εκεί όπου προηγουμένως ο πίσω τροχός έχανε την επαφή με το έδαφος.

Σε χαμηλές ρυθμίσεις, η απόκριση παραμένει άμεση και επιθετική, διατηρώντας τον αγωνιστικό χαρακτήρα της μοτοσυκλέτας. Όσο αυξάνεται το ποσοστό παρέμβασης, το σύστημα εξομαλύνει το σπινάρισμα του πίσω τροχού, προσφέροντας μεγαλύτερο έλεγχο σε ολισθηρές συνθήκες.

Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα χαρακτηριστικά του συστήματος είναι ότι απενεργοποιείται αυτόματα όταν η μοτοσυκλέτα βρεθεί στον αέρα. Έτσι ο αναβάτης μπορεί να συνεχίσει να χρησιμοποιεί τον πίσω τροχό για έλεγχο της στάσης της μοτοσυκλέτας στα άλματα, ενώ στην επαφή του ελαστικού με το έδαφος επανέρχεται άμεσα η πλήρης απόδοση ισχύος.

Varg TC

Οι ρυθμίσεις γίνονται ξεχωριστά για κάθε Power Mode μέσω της εφαρμογής Stark App, με δυνατότητα επιλογής από 0 έως 100%. Σε πίστες motocross ο αναβάτης μπορεί να επιλέξει χαμηλή παρέμβαση για μέγιστη επιτάχυνση στην έξοδο των στροφών. Στο hard enduro, με πέτρες, κορμούς και ρίζες, μια μεσαία ρύθμιση βοηθά στον περιορισμό των απότομων αντιδράσεων του πίσω τροχού. Στην έκδοση supermoto και σε βρεγμένη άσφαλτο, υψηλές ρυθμίσεις προσφέρουν αυξημένη σταθερότητα σε γλιστερές επιφάνειες όπως διαγραμμίσεις και μεταλλικά καπάκια φρεατίων.

Η ενεργοποίηση γίνεται εύκολα μέσα από την εφαρμογή, επιλέγοντας το επιθυμητό Power Mode, μετακινώντας το σχετικό slider και αποθηκεύοντας τη νέα ρύθμιση.

Το νέο Traction Control αποτελεί μία από τις νέες λειτουργίες που η Stark Future σχεδιάζει να προσθέσει στα VARG μέσω συνεχών ασύρματων OTA ενημερώσεων λογισμικού, αξιοποιώντας στο έπακρο τις δυνατότητες της ηλεκτρικής πλατφόρμας της.

Varg TC