Honda - Σύστημα lane assist που θα κουνά το τιμόνι... για να σε επαναφέρει στην τάξη!

Η ιαπωνική εταιρεία δουλεύει πάνω σε νέα συστήματα υποβοήθησης αναβάτη με απώτατο στόχο την αυτόνομη οδήγηση
Honda – Πατέντα για σύστημα ενάντια στους ανέμους με ύπαρξη lane assist
Από τον

Γιάννη Τσινάβο

12/2/2024

Η Honda κατά καιρούς μας έχει παρουσιάσει πατέντες οι οποίες έχουν ως τελικό στόχο την αυτόνομη οδήγηση. Κάτι ανάλογο υπόσχεται το νέο δίπλωμα ευρεσιτεχνίας το οποίο παρουσίασε η ιαπωνική εταιρεία, στο οποίο υπάρχει ένα σύστημα στο τιμόνι που θα βοηθά τον αναβάτη να διατηρεί τη λωρίδα του όταν θα υπάρχουν έντονες ριπές αέρα, ενώ σε αυτό θα υπάρχει και lane assist!

Το σύστημα της Honda όπως και σε άλλες περιπτώσεις που έχουμε δει σε άλλες πατέντες του Ιάπωνα κατασκευαστή χρησιμοποιεί έναν σερβομηχανισμό ο οποίος στην προκειμένη περίπτωση βρίσκεται στο τιμόνι της μοτοσυκλέτας (στις φωτογραφίες δεν γίνεται γνωστό που ακριβώς θα είναι τοποθετημένος αυτός ο μηχανισμός -πιθανότατα πίσω από την οθόνη και κοντά στο πιρούνι της μοτοσυκλέτας καθώς στις φωτογραφίες που έδωσε η Honda υπάρχουν οι αριθμοί που αφορούν το εν λόγω σύστημα χωρίς να φαίνεται που είναι ο μηχανισμός).

Honda – Πατέντα για σύστημα ενάντια στους ανέμους με ύπαρξη lane assist

H μονάδα IMU, οι κάμερες - ραντάρ, οι αισθητήρες ταχύτητας και επιτάχυνσης θα είναι ενδεικτικά κάποιοι από τους αισθητήρες από τους οποίους θα λαμβάνει δεδομένα το νέο σύστημα της Honda. Στη συνέχεια όταν το σύστημα “καταλαβαίνει” πως υπάρχουν έντονες ριπές ανέμων οι οποίοι μπορεί να προκαλέσουν την εκτροπή πορείας της μοτοσυκλέτας θα στέλνει μήνυμα στα ηλεκτρονικά του κινητήρα και στο ABS της μοτοσυκλέτας με τον σερβομηχανισμό να ασκεί την απαιτούμενη δύναμη ώστε να μείνει η μοτοσυκλέτα στην επιθυμητή πορεία.

Για να συμβεί αυτό, το σύστημα χωρίζει τη λωρίδα που ταξιδεύετε σε διάφορες, στενές "εικονικές λωρίδες", που φαίνονται με διακεκομμένες γραμμές στα σχέδια της πατέντας, και προσπαθεί να κρατήσει τη μοτοσυκλέτα μέσα σε μία από αυτές τις λωρίδες. Το σύστημα αναμένεται να συνδεθεί με μια σουίτα βοηθημάτων για τον αναβάτη, συμπεριλαμβανομένου του cruise control, ώστε να γνωρίζει τις θέσεις στις οποίες βρίσκεται η μοτοσυκλέτα. Αν δεν υπάρχει άνεμος ή αν το σύστημα διακρίνει πως δεν εκτρέπεστε της λωρίδας σας, ο σερβομηχανισμός δεν θα εκτελεί κάποια διαδικασία παρά θα υπάρχει εκεί ως χείρα βοηθείας σε έκτακτη ανάγκη.

Honda – Πατέντα για σύστημα ενάντια στους ανέμους με ύπαρξη lane assist

Στο συγκεκριμένο δίπλωμα ευρεσιτεχνίας η Honda παρουσιάζει και τον τρόπο με τον οποίο θα ειδοποιείται ο αναβάτης σε περίπτωση που έχει εκτραπεί της πορείας του ενώ βρίσκεται σε κίνηση. Ένα lane assist μοτοσυκλετών με απλά λόγια που συναντάμε όλο και πιο συχνά -στα αυτοκίνητα. Στην πατέντα βλέπουμε να υπάρχουν στο εσωτερικό των δύο άκρων του τιμονιού της μοτοσυκλέτας δύο κυλινδρικά μικρά μοτέρ. Αυτά τα μοτέρ όταν θα αντιλαμβάνονται μέσω του συστήματος που προαναφέραμε πως η μοτοσυκλέτα αλλάζει λωρίδα ή υπάρχει εκτροπή πορείας χωρίς να το έχει πραγματοποιήσει ο αναβάτης θα δονούνται ώστε να προειδοποιήσουν τον αναβάτη. Δεν γνωρίζουμε αν ο αναβάτης θα μπορεί να απενεργοποιεί το συγκεκριμένο σύστημα ή αν θα μπορεί να ρυθμίζει την ένταση της δόνησης, ενώ σίγουρα θα πρέπει να είναι προετοιμασμένος για την υποβοήθηση, ώστε να μην πιαστεί αδιάβαστος και τρομάξει από τις... πρωτοβουλίες της μοτοσυκλέτας του.

Honda – Πατέντα για σύστημα ενάντια στους ανέμους με ύπαρξη lane assistHonda – Πατέντα για σύστημα ενάντια στους ανέμους με ύπαρξη lane assist

SK Motorium

Ετικέτες

Μείωση ΦΠΑ στα κράνη: Το νομοθετικό παράθυρο για το 6%!

Το ζητήσαμε από τον Υφυπουργό Υγείας
Μείωση ΦΠΑ στα κράνη: Το νομοθετικό παράθυρο για το 6%!
Θάνο Αμβρ. Φελούκα
Από τον

Θάνο Αμβρ. Φελούκα

14/4/2026

Η μείωση ΦΠΑ στα κράνη είναι ένα ζήτημα που μας απασχόλησε εδώ στο MOTO έντονα στις αρχές της δεκαετίας του ’90, όταν είδαμε μπροστά μας να ετοιμαζόμαστε ως χώρα να χάσουμε το μοναδικό νομοθετικό παράθυρο για την καθιέρωση μηδενικού συντελεστή. Όπως και τελικά συνέβη!

Εκείνη την εποχή όμως δεν υπήρχε η υποστήριξη του κόσμου για έναν βασικό λόγο: «Ας έχει και 50% ΦΠΑ, εμείς έτσι και αλλιώς δεν το φοράμε», ήταν μία από τις βασικές απαντήσεις κόντρα σε κάθε εκστρατεία που ουσιαστικά μηδένιζε την πίεση προς οποιονδήποτε κρατικό εκπρόσωπο.

Έτσι και αλλιώς μόνο εμείς κάναμε εκστρατεία για τη χρήση του εκείνη την εποχή, ούτε καν η ίδια η Πολιτεία!

Πέντε χρόνια μετά, το 1995, αποφάσισε το κράτος να αυστηροποιήσει τη χρήση ζώνης και κράνους με μηδαμινά ωστόσο αποτελέσματα, ιδιαίτερα στη χρήση κράνους. Τότε ήταν η πρώτη φορά που ακούστηκε παράπονο για τον ΦΠΑ, ήταν όμως ήδη αργά.

Το θέμα μηδενισμού ΦΠΑ στα κράνη επανήλθε στην επικαιρότητα μόνο όταν αυξήθηκε η φορολογία πάνω από τον μέσο όρο της Ευρώπης και τότε μόνο φάνηκε αυτό για το οποίο φωνάζαμε στις αρχές του ’90, πως δεν γίνεται να μειωθεί κάτω από το 12% καθώς η Ε.Ε. δεν επιτρέπει, για λόγους ανταγωνισμού, μικρότερους συντελεστές παρά μόνο σε αγαθά πρώτης ανάγκης.

Το παράδειγμα της Αγγλίας εξηγεί με τον καλύτερο τρόπο τι ακριβώς δεν άκουσε ο κόσμος το 1991: Προετοιμάζοντας την δημιουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης για το 1993, τα κράτη μέλη είχαν ήδη συμφωνήσει σε μία σειρά από όρους, μέσα σε αυτούς ήταν πως θα έβαζαν ένα κατώτερο όριο στο ΦΠΑ, ώστε να μη μπορεί μία χώρα να τον μηδενίσει, με στόχο να προσελκύσει πολίτες άλλων χωρών να διασχίσουν τα σύνορα και να την επιλέξουν ως «παράδεισο της λιανικής πώλησης» πραγματοποιώντας τις αγορές τους εκεί, αντί για τη χώρα τους. Εξαίρεση θα γινόταν μόνο για αγαθά πρώτης ανάγκης που κάθε κράτος θα μπορούσε να επιβάλλει ό,τι ΦΠΑ ήθελε καθώς και μόνο για την προπαρασκευαστική περίοδο, άνοιγε ένα και μόνο παράθυρο, να διατηρήσουν το μηδενικό ΦΠΑ σε όσα αγαθά το είχαν πράξει ήδη.

Η Αγγλία ήταν η μόνη χώρα εκείνη την εποχή με μηδενικό ΦΠΑ στα κράνη και έτσι όταν στις 7 Φεβρουαρίου υπογράφτηκε η Συνθήκη του Μάαστριχτ που σε ισχύ θα έμπαινε την 1η Νοεμβρίου 1993, είχαν την ευκαιρία να επιλέξουν να διατηρήσουν τον μηδενικό συντελεστή ΦΠΑ και δεν παρέλειψαν να το κάνουν. Όσο η Αγγλία ήταν εντός της Ε.Ε. ήταν η μόνη χώρα της Ευρώπης με μηδενικό ΦΠΑ στα κράνη, τώρα προφανώς μπορεί να αυτορυθμίσει οποιονδήποτε συντελεστή, υπήρξε όμως το μοναδικό παράδειγμα εντός Ε.Ε. με μηδενικό ΦΠΑ στα κράνη μοτοσυκλετών.

Εμείς δεν τα λέμε αυτά πρώτη φορά, τα έχουμε εξηγήσει πολλές και εδώ αναλυτικά η πιο πρόσφατη που παράλληλα εξηγεί και την εγκληματικότητα της κυβέρνησης, να πληρώνει πρόστιμο γιατί διατηρεί τον ΦΠΑ σε αγαθά πρώτης ανάγκης!

Για ένα σημαντικό ποσοστό κρατών-μελών που η μοτοσυκλέτα δεν αποτελεί καθημερινό όχημα μετακίνησης, το ζήτημα αυτό είναι άνευ ουσίας, για την Ιταλία, την Ισπανία, τη Γαλλία, την Πορτογαλία και φυσικά και για εμάς, το ύψος φορολογίας στα κράνη έχει διαφορετική σημασία.

Για αυτό και ήταν αναπάντεχο το γεγονός πως πριν από έξι χρόνια, στις αρχές του 2020, ο συντελεστής ΦΠΑ έπεσε στο 13% αντί του 24%, μία όμως αλλαγή που έγινε για να ψαλιδίσει την αύξηση του κόστους που ήδη ερχόταν και δεν έκανε μεγάλο αντίκτυπο στο κοινό.

Μία περαιτέρω μείωση στο 6% θα μπορούσε να κάνει τη διαφορά, αν φυσικά δεν απορροφηθεί, ενώ θα άνοιγε και τον δρόμο για μελλοντικό μηδενισμό, που ήταν και ο αρχικός μας στόχος, πριν από 35 χρόνια!

Το παράθυρο για μείωση κάτω από το όριο που θέτει η Ε.Ε. είναι να εγγραφούν τα κράνη ως απαραίτητος εξοπλισμός ασφαλείας, όπως δηλαδή είναι στην πράξη! Ωστόσο η Ε.Ε. έχει νομοθετήσει μέχρι στιγμής για τα κράνη των εργοταξίων, όχι και εκείνα των μοτοσυκλετών, καθότι όπως πολλές φορές έχουμε εξηγήσει, η μοτοσυκλέτα είναι κάτι άγνωστο στα έδρανα των Βρυξελών. Ένα παράθυρο υπάρχει μέσω γνωμοδότησης από το Υπουργείο Υγείας και αυτό ακριβώς ζητήσαμε πριν λίγες ημέρες.

Στην Έκθεση Μοτοσυκλέτας 2026, που το MOTO ήταν το μόνο αμιγώς μοτοσυκλετιστικό μέσο που είχε περίπτερο, για να είμαστε κοντά στους επισκέπτες και αναγνώστες, πέρασε μεταξύ άλλων και ο Υφυπουργός Υγείας, Μάριος Θεμιστοκλέους και όταν βρέθηκε στο περίπτερο του MOTO, είχαμε την ευκαιρία να του καταθέσουμε αίτημα για τη θετική του εισήγηση προς το 6% στο ΦΠΑ για τα κράνη μοτοσυκλετών. 

Ο δρόμος είναι μακρύς, τουλάχιστον τώρα εκτός από ένα πρώτο βήμα, υπάρχει και η υποστήριξη του κόσμου, που δεν κάνει το ίδιο λάθος με το 1990.

 

 

 

Όπως είχαμε τονίσει και εδώ, η χώρα μας κάνει το έγκλημα να επιβάλλει φορολογία εκτός κανόνων της Ε.Ε. και να πληρώνει πρόστιμο για τον λόγο αυτό. Όσο η διαφορά εισπραχθέντων από την παράνομη φορολογία μείον του προστίμου καταλήγει με θετικό πρόσημο, τόσο θα συνεχίζει το έγκλημα αυτό. Εκτός από το παράδειγμα με την ενσωμάτωση της οδηγίας για τον μηδενισμό ΦΠΑ στα είδη πρώτης ανάγκης, στο θέμα των μοτοσυκλετών που μας αφορά, η χώρα μας εγκληματεί και με το Ειδικό Τέλος Ταξινόμησης. Η Ε.Ε. το γνωρίζει αυτό και σχεδιάζει να ανεβάσει το πρόστιμο σε τέτοιο ύψος που πλέον να μη συμφέρει η διατήρησή του.

Αν κάποιος αφαιρέσει την διαφορά ΦΠΑ και το Ειδικό Τέλος Ταξινόμησης από την τελική τιμή, τότε θα καταλάβει πως οι μοτοσυκλέτες στην Ελλάδα δεν πωλούνται ακριβότερα από άλλες χώρες λόγω κέρδους, αλλά εξαιτίας αυξημένης φορολογίας που ως ένα σημείο καταλήγει και ζήτημα ασφάλειας, ιδιαίτερα στις μοτοσυκλέτες 1.000 κυβικών που η διαφορά αυτή διαφαίνεται περισσότερο.

Άρα το συμπέρασμα είναι πως μία χαρά θα μπορούσε να μειώσει η Πολιτεία το ΦΠΑ στο 0% και να πληρώνει έπειτα πρόστιμο στην Ε.Ε. αλλά αυτό δεν θα το κάνει αν δεν υπάρχει άμεσο όφελος στο ταμείο. Το μακροχρόνιο όφελος για την κοινωνία είναι δεδομένο, αλλά αυτό δεν το κοιτά κανείς. Ας ελπίσουμε λοιπόν πως από την πλάγια οδό θα έρθει η περαιτέρω μείωση στο 6% για αρχή και πως αυτή θα περάσει στην τελική τιμή και βλέπουμε έπειτα και για τον στόχο του 1990!