Θετικό και το δεύτερο δείγμα του Iannone

Σε μικρότερη συγκέντρωση η ουσία
Από τον

Λάζαρο Μαυράκη

9/1/2020

Το δεύτερο επεισόδιο του σίριαλ με τον Iannone και την υπόθεση ντοπαρίσματος εξελίχθηκε πριν από λίγη ώρα, όταν βγήκαν τα αποτελέσματα και από το δεύτερο δείγμα, μετά το αίτημα για τη λήψη του από τον Ιταλό. Να θυμίσουμε ότι μέχρι στιγμής ο αναβάτης της Aprilia τελεί υπό το καθεστώς του προσωρινού αποκλεισμού από την FIM, ενώ τόσο ο ίδιος όσο και η Aprilia είχαν φανεί σίγουροι για την δικαίωση του Iannone, με την ομάδα μάλιστα να ευελπιστεί να τον έχει στην διάθεσή της στις επίσημες δοκιμές των MotoGP στην Sepang.

Όπως φαίνεται όμως, αυτό δεν αποτελεί πλέον ρεαλιστικό στόχο, καθώς το ίδιο αναβολικό στεροειδές ανιχνεύθηκε ξανά στο δείγμα ούρων του Iannone. Η διαφορά όμως είναι πως η ποσότητά του ήταν πολύ μικρότερη σε σχέση με το πρώτο δείγμα, γεγονός που αφήνει τα περιθώρια να αποδοθεί σε κατανάλωση μολυσμένου κρέατος κατά την διάρκεια της διαμονής του στη Μαλαισία για τον περσινό αγώνα της Sepang, όπως εξήγησε ο δικηγόρος του –και ειδικός σε αντίστοιχες υποθέσεις- Antonio De Rensis. Ένα ακόμη όπλο της υπερασπιστικής του γραμμής, είναι και ότι η συγκεκριμένη ουσία (η ντροστανολόνη), δεν προσφέρει κάποιο πλεονέκτημα στον fitness κόσμο των MotoGP.

Πιο συγκεκριμένα, ο δικηγόρος του Iannone είπε σε μια συνέντευξή του στην Gazzetta dello Sport ότι "το δείγμα προς ανάλυση πρέπει να διαθέτει παρουσία μεταβολιτών σε ποσότητα 1.150 νανογραμμαρίων ανά χιλιοστόλιτρο, που αποτελεί μια μικρή ποσότητα, με δεδομένο ότι ο αναβάτης ήταν στην Ασία για περισσότερο από έναν μήνα και το τεστ που έγινε αμέσως μετά το GP, έγινε με ένα πολύ πυκνό δείγμα ούρων της τάξης των 1.024 νανογραμμαρίων, εξαιτίας της αφυδάτωσης μετά τον αγώνα. Επίσης αυτό μας οδηγεί και στο συμπέρασμα ότι μπορεί να οφείλεται σε μολυσμένη τροφή, διότι τα στεροειδή συνήθως λαμβάνονται σε μεγάλα και τακτικά χρονικά διαστήματα."

Εδώ θα πρέπει επίσης να προσθέσουμε και την άποψη του Cal Crutchlow για την διαδικασία ελέγχου anti-doping γενικότερα, ο οποίος είχε πει σε μια παλιότερη συνέντευξή του πως οι δύο τομείς που θέλουν να βελτιώσουν οι αναβάτες και παίρνουν βοηθήματα είναι η απώλεια βάρους και η ενυδάτωση. Είχε υποστηρίξει πως πρέπει να ελέγχονται όλοι και πιο τακτικά, ενώ δεν μάσησε τα λόγια του λέγοντας πως το όλο σύστημα είναι χάλια. "Έχω μπει στην διαδικασία του ελέγχου μια φορά για μια ολόκληρη χρονιά, ενώ στη συνέχεια δεν μου έγινε κανένας έλεγχος για δύο ολόκληρα χρόνια", είπε ο Βρετανός αναβάτης. "Όλοι θα πρέπει να δίνουν αναφορά μια φορά τον μήνα για το πού βρίσκονται, αλλά το θέμα είναι πως όλοι οι αναβάτες είναι τεμπέληδες και δεν θέλουν να ασχολούνται με τέτοια θέματα. Έτσι όμως κανείς δεν μπορεί να ξέρει ποιος ντοπάρεται και ποιος όχι. Κάποιοι υποστηρίζουν τους περισσότερους ελέγχους, αλλά κάποιοι άλλοι κρατούν το στόμα τους κλειστό. Γιατί δεν βγαίνουν να πουν "κάντε μου έλεγχο όποτε θέλετε", αν είναι καθαροί;" Πάντως, ξεκαθάρισε ότι δεν πιστεύει πως τα αναβολικά βοηθούν ιδιαίτερα στα MotoGP, αλλά είπε πως υπάρχουν ορισμένοι αναβάτες που ενυδατώνονται με ενέσεις, κάτι που απαγορεύεται ρητά για τους αναβάτες των GP, επειδή βαριούνται να ακολουθήσουν την συμβατική μέθοδο ενυδάτωσης που κάνουν οι περισσότεροι.

Όπως και να έχει όμως, για να γυρίσουμε στην υπόθεση του Ιταλού, το ότι το δεύτερο δείγμα βρέθηκε θετικό απομακρύνει το σενάριο να οδηγήσει ο Iannone στην Sepang την Aprilia του 2020, ενώ το να βρίσκεται στην σέλα της μοτοσυκλέτας για την εκκίνηση του πρώτου αγώνα στο Qatar, θα προϋπέθετε μια πολύ επιεική ποινή. Μπροστά του ανοίγεται ένας μακρύς δικαστικός αγώνας που ξεκινάει με την ακροαματική διαδικασία στην πειθαρχική επιτροπή, της οποίας η απόφαση δεν αναμένεται να εκδοσθεί πριν από τις 45 ημέρες. Η χειρότερη εκδοχή, όπως είχαμε γράψει, είναι ο τετραετής αποκλεισμός του Iannone από κάθε μορφή αγώνα, ενώ ήδη η Aprilia έχει stand by τον αναβάτη εξέλιξης Bradley Smith, ως αντικαταστάτη του Ιταλού.

 

Brembo: Λέει "άντε γεια" σε ABS και υδραυλικό κύκλωμα με το σύστημα Sensify

Με τεχνητή νοημοσύνη Brake-by-Wire, έρχεται στα αυτοκίνητα - Και στο βάθος μοτοσυκλέτα
Brembo Sensify 2026 τέλος στο ABS
Από τον

Θοδωρή Ξύδη

27/5/2026

Η Brembo ανακοίνωσε πως είναι έτοιμη να προχωρήσει στη μαζική παραγωγή του συστήματος Sensify, το οποίο φέρνει μεγάλες αλλαγές στα φρένα των αυτοκινήτων αρχικά, με σημαντικότερες την κατάργηση της μονάδας του ABS και του παραδοσιακού υδραυλικού κυκλώματος για την ενεργοποίηση των δαγκανών.

Με ένα τεχνολογικό άλμα που περνά κυριολεκτικά πάνω από τα παραδοσιακά συστήματα πέδησης, η Brembo έκανε λόγο για πρώτη φορά για το Sensify το 2021, το οποίο και ήθελε να φέρει στην μαζική παραγωγή στα αυτοκίνητα τρία χρόνια αργότερα, το 2024. Ωστόσο, οι γεωπολιτικές εξελίξεις σε παγκόσμιο επίπεδο πριν από αυτήν την ημερομηνία, όπως και όσα επακολούθησαν, οδήγησαν αναμενόμενα σε καθυστέρηση, με τη Brembo να παρουσιάζεται πλέον έτοιμη για το επόμενο βήμα που περνά το σύστημα της από τη θεωρία στην πράξη. Μάλιστα, οι Ιταλοί θέλουν να επιταχύνουν τις εξελίξεις ανακοινώνοντας και σχετική κοινοπραξία με την κινέζικη Ningbo Huaxiang Electronic Co., μια από τις μεγάλες εταιρείες ηλεκτρονικών συστημάτων της Κίνας (ίδιος κλάδος με Bosch και Continental) που παρέχει τα προϊόντα της σε εγχώριους κατασκευαστές αυτοκινήτου.

H Brembo παράγει ήδη μαζικά το σύστημά της για μεγάλο κατασκευαστή αυτοκινήτου τον οποίο και δεν κατονομάζει, ενώ αναφέρει, ίσως και για λόγους μάρκετινγκ ότι και άλλα συμβόλαια έχουν πάρει τον δρόμο των υπογραφών.

Με όνομα που προκύπτει από το ουσιαστικό "Sense" (Αίσθηση) και το ρήμα Simplify (Απλοποιώ), το Sensify κάνει τα πλήρως ηλεκτρονικά/ηλεκτρικά ελεγχόμενα φρένα πραγματικότητα, ενώ καταργεί επί της ουσίας το ABS, η λειτουργία του οποίου ενσωματώνεται μόνο ως λογισμικό στην κεντρική μονάδα ελέγχου του συστήματος. 

Το "Simplify" προκύπτει επίσης από την ουσιαστική απλοποίηση του συστήματος αφού καταργείται και το υδραυλικό κύκλωμα που μεταφέρει τη δύναμη από την τρόμπα που βρίσκεται έπειτα από το πεντάλ του φρένου στις δαγκάνες και τα τακάκια - μην ξεχνάτε ότι προς το παρόν μιλάμε για αυτοκίνητα. Η Brembo αναφέρει και τα περιβαλλοντικά οφέλη που προκύπτουν από αυτήν την κατάργηση αφού η αλλαγή των υγρών των φρένων και τα σωληνάκια του κυκλώματος περνάνε στην ιστορία, κάτι που μειώνει και το κόστος συντήρησης. Οφέλη προκύπτουν και στην ασφάλεια σύμφωνα με τους Ιταλούς αφού δεν υπάρχουν υγρά στο σύστημα που μπορεί να βράσουν σε σκληρή χρήση και να μείνει το αυτοκίνητο από φρένα, δεν υπάρχουν σωληνάκια που μπορεί να διαβρωθούν και να σπάσουν, ενώ μειώνεται και η φθορά στα τακάκια αφού δεν ακουμπάνε διαρκώς πάνω στη δισκόπλακα και έτσι φθείρονται λιγότερο.

Brembo Sensify

Στο Sensify ένα ποτενσιόμετρο αναλαμβάνει να μεταφέρει την επιθυμία του οδηγού στα φρένα με τις δαγκάνες να ενεργοποιούνται ηλεκτρομηχανικά μέσω ενεργοποιητών, ενώ αισθητήρες καταγράφουν σε πραγματικό χρόνο τις συνθήκες και τα δεδομένα -όπως κάνει για παράδειγμα μια IMU στις μοτοσυκλέτεςς. 

Στα αρχικά της σχέδια πριν από πέντε χρόνια η Brembo έδειχνε ότι το κύκλωμα δεν καταργείται εντελώς, με τους ενεργοποιητές να βρίσκονται κοντά στις δαγκάνες και όχι πάνω σε αυτές, ενώ στις τελευταίες εικόνες που έχει δώσει στη δημοσιότητα, απουσιάζει αυτή η "λεπτομέρεια". Εδώ πρέπει να αναφέρει ότι το σύστημα της Brembo είναι προσαρμόσιμο ως προς την κλίμακα/μέγεθος και την εφαρμογή του όντας σχεδιασμένο και για μελλοντικά αυτοκίνητα που θα φέρουν αμιγώς ηλεκτρομηχανικά φρένα με συστήματα αυτόνομης οδήγησης. Παρόλο που έχει σχεδιαστεί κυρίως για αυτά τα μοντέλα που καθορίζονται από το λογισμικό τους (Software Defined Vehicles), ήτοι οχήματα που βελτιώνονται ποικιλοτρόπως μόνο με αναβάθμιση του λογισμικού τους (ηλεκτρικά κυρίως), είναι σε θέση να προσαρμοστεί και σε συμβατικά συστήματα πέδησης. Για αυτό σε κάποιες εκδόσεις του διατηρεί και μικρά σωληνάκια με υγρό φρένων που παρεμβάλλονται μεταξύ ενεργοποιητή και δισκόφρενου, κάτι που ωστόσο αναιρεί σε ένα βαθμό το περιβαλλοντικό όφελος και το όφελος που προκύπτει στον τομέα της ασφάλειας. Από αυτά που καταλαβαίνουμε στα ηλεκτρικά μοντέλα μπορεί ακόμη και να χρησιμοποιήσει τους ηλεκτροκινητήρες που βρίσκονται σε κάθε άξονα για να επιβραδύνει τους τροχούς μέσω του συστήματος ανάκτησης ενέργειας. Στο βίντεο που ακολουθεί φαίνεται καλύτερα η λειτουργία του συστήματος που μπορεί να είναι και μικτή, "υβριδική", με ηλεκτρομηχανικές δαγκάνες στους πίσω τροχούς, και υδραυλικούς ενεργοποιητές μπροστά.

Ένα όφελος που προκύπτει ακόμη αφορά την εξάλειψη της ανάδρασης στο πεντάλ από την εξάλειψη του ABS αλλά και τον σημαντικά μικρότερο χρόνο που χρειάζεται για να πιάσουν δουλειά οι δαγκάνες που ενεργοποιούνται από ηλεκτρικά μοτέρ. Αυτό είναι εξαιρετικά σημαντικό για τα αυτοματοποιημένα συστήματα πέδησης που φέρουν τα σύγχρονα αυτοκίνητα τα οποία επεμβαίνουν αυτόνομα στα φρένα αν ανιχνεύσουν επικείμενη σύγκρουση με ζώο, πεζό, ποδηλάτη ή μοτοσυκλετιστή σε ταχύτητες πόλης. Κάθε χιλιοστό του δευτερολέπτου μετρά στην αποφυγή μιας σύγκρουσης.

Τα οφέλη δεν τελειώνουν εδώ αφού ειδικά στο αυτοκίνητο το Sensify μπορεί να επηρεάσει θετικά και τη δυναμική συμπεριφορά με το φρένο που βρίσκεται σε κάθε τροχό να λειτουργεί ανεξάρτητα. Αυτό γίνεται ήδη στα συμβατικά συστήματα πέδησης μέσω του συστήματος δυναμικής ευστάθειας ESP που φέρουν τα αυτοκίνητα (και αυτό ενσωματώνεται ως λογισμικό στην κεντρική μονάδα), όμως εδώ ο βαθμός ανεξαρτησίας είναι ακόμη μεγαλύτερος και όπως είπαμε νωρίτερα σημαντικά μικρότερος είναι και ο χρόνος. Ανάλογα με τον τροχό που φρενάρει σε ένα αυτοκίνητο μπορεί να μεταβληθεί η ταχύτητα που μπαίνει σε μια στροφή, να σταθεροποιηθεί το αυτοκίνητο κατά τη διάρκεια της στροφής αλλά και να μειωθεί η πιθανότητα να γλιστρήσει με τα τέσσερα, να υποστρέψει ή να υπερστρέψει.

Με μία μόνο κεντρική μονάδα για το σύστημα που ενσωματώνει στο λογισμικό της και τεχνητή νοημοσύνη το Sensify μαθαίνει επίσης τις συνήθειες του οδηγού και προσαρμόζει το φρενάρισμα ανάλογα με το πάτημα στο πεντάλ -πότε, πού, πώς γίνεται αυτό και με ποια συχνότητα-, ενώ παρέχει και τη δυνατότητα παραμετροποίησης της αίσθησης ανάλογα με τα κέφια του οδηγού: στη σπορ οδήγηση για παράδειγμα το πεντάλ γίνεται πιο σκληρό και άμεσο και το αντίθετο σε πιο "τουριστική" χρήση. Μπορεί επίσης να προσαρμόσει την απόδοσή του ανάλογα με το αποθηκευμένο προφίλ του χρήστη του οχήματος για πλήρη εξατομίκευση.

Εξίσου σημαντικό είναι ότι το Sensify διενεργεί διαρκώς έλεγχο για την κατάστασή του και έτσι μπορεί να προβλέψει ακόμη και βλάβη πριν αυτή γίνει πραγματικότητα, ενώ σε περίπτωση δυσλειτουργίας υπάρχει και δευτερεύον σύστημα που αναλαμβάνει δράση άμεσα, αν το κυρίως αποτύχει. Τέλος, ακόμη και κάποιος από τους τέσσερεις ενεργοποιητές (ένας για κάθε τροχό) σταματήσει να λειτουργεί, υπάρχουν οι υπόλοιποι για να σταματήσει το αυτοκίνητο με ασφάλεια με τη δύναμη της πέδησης ακόμη και σε αυτή την περίπτωση να κατανέμεται ελεγχόμενα και ανάλογα με την ανάγκη σε κάθε τροχό.

Για τη μοτοσυκλέτα η Brembo δεν κάνει φυσικά κανένα λόγο σε αυτό το σημείο, ίσως γιατί απαιτείται ακόμη μπόλικη εξέλιξη για να προκύψουν οφέλη για τους δύο τροχούς. Από τη στιγμή πάντως που με το σύστημα ασχολείται η Brembo, η ανακοίνωση του και για τον κόσμο της μοτοσυκλέτας είναι μάλλον θέμα χρόνου, εφόσον και το βάρος του συστήματος είναι τέτοιο που δεν επηρεάζει αρνητικά τη συμπεριφορά. Μιλάμε φυσικά για τις ηλεκτρομηχανικές δαγκάνες, οι οποίες τα τελευταία χρόνια εξελίσσονται με γοργό ρυθμό και όχι για την έκδοση με το υδραυλικό κύκλωμα, οι οποίες ενσωματώνουν και όλα τα οφέλη του Sensify. Οψόμεθα!