Αποδίδουν τα μέτρα στον Αυτοκινητόδρομο Πάτρα – Πύργος: Μεγάλη μείωση θανατηφόρων ατυχημάτων

Από 53 θανατηφόρα σε μόλις 4
motomag Μείωση των θανατηφόρων ατυχημάτων λόγω των εργασιών που διεξάγονται τα τελευταία έτη στον Αυτοκινητόδρομο Πάτρα – Πύργος
Από τον

Γιάννη Τσινάβο

26/1/2024

Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας στη Βουλή, σε ερώτηση του Βουλευτή Αχαΐας του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία, Ανδρέα Παναγιωτόπουλου με θέμα την οδική ασφάλεια η οποία αφορούσε την Εθνική Οδό Πατρών – Πύργου, ανέφερε πως κατά τη διάρκεια των εργασιών που γίνονται στο συγκεκριμένο οδικό δίκτυο από το 2022 έως και σήμερα τα θανατηφόρα ατυχήματα έχουν μειωθεί σε μεγάλο βαθμό, ενώ τόνισε πως το έργο αναμένεται να ολοκληρωθεί μέσα στο 2025 όπως έχει δεσμευθεί η Κυβέρνηση.

Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας ανέφερε κατά την πρωτολογία του: “Η σύμβαση για την εκτέλεση του έργου υπογράφηκε στις 30 Δεκεμβρίου 2021, πριν από 2 μόλις χρόνια. Η συγκεκριμένη διαχείριση του Υπουργείου προέκυψε από το γεγονός καταγραφής πολλαπλών τροχαίων ατυχημάτων στο οδικό τμήμα Πατρών - Πύργου. Συγκεκριμένα, λαμβάνοντας υπόψη τα στοιχεία που ελήφθησαν από την τροχαία Πατρών, Αμαλιάδας και Πύργου για την πενταετία 2016 - 2020, των αιτιών των ατυχημάτων και των 53 θανατηφόρων, προχώρησε στην σύνταξη μελετών και εκτέλεση έργων βελτίωσης και αναβάθμισης της Οδικής Ασφάλειας στην Εθνική Οδό, κυρίως έως ότου ολοκληρωθεί η κατασκευή του νέου αυτοκινητοδρόμου «Πάτρα - Πύργος».”

Μείωση των θανατηφόρων ατυχημάτων λόγω των εργασιών που διεξάγονται τα τελευταία έτη στον Αυτοκινητόδρομο Πάτρα – Πύργος

Στόχος ήταν η μείωση των ατυχημάτων και δυστυχημάτων, χωρίς τροποποίηση των γεωμετρικών χαρακτηριστικών του δρόμου, καθόσον, μετά την ολοκλήρωση του νέου αυτοκινητοδρόμου Πατρών - Πύργου, που ήδη υλοποιείται, η οδός δεν θα λειτουργεί ως αυτοκινητόδρομος, αλλά θα μετατραπεί σε οδό με τοπικές μετακινήσεις, με κυκλικούς κόμβους και χαμηλή ταχύτητα, αναβαθμίζοντας συνολικά την περιοχή. Το έργο βρίσκεται πλέον στην χρονική διάρκεια της υποχρεωτικής συντήρησης (15 μήνες) των εργασιών που εκτελέστηκαν από την υπόψη εργολαβία. Την αρμοδιότητα λειτουργίας και συντήρησης του υπόψη οδικού άξονα έχει η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας.”

“Ο υφιστάμενος οδικός άξονας Πάτρα - Πύργος, από το τέλος της παράκαμψης Πατρών μέχρι την αρχή της παράκαμψης Πύργου, έχει μήκος περίπου 70 χλμ. Η κυκλοφορία του είναι σημαντική, αφού αποτελεί το πρώτο τμήμα του Δυτικού Οδικού Άξονα της Πελοποννήσου. Συνδέει την Πάτρα με το αεροδρόμιο του Αράξου, το λιμάνι της Κυλλήνης, την Αμαλιάδα, τον Πύργο, την Αρχαία Ολυμπία. Παρότι ο υπόψη οδικός άξονας είναι υπεραστική οδός με όριο ταχύτητας τα 90 χλμ./ώρα, στην πραγματικότητα αναπτύσσονταν πολύ υψηλές ταχύτητες, λόγω της ευθυτενούς χάραξης και του πεδινού εδάφους, ενώ παράλληλα ο έλεγχος των προσβάσεων ήταν πλημμελής, με συνέπεια ο δρόμος να παρουσιάζει έναν από τους υψηλότερους δείκτες ατυχημάτων στην χώρα.”

“Στο χρονικό διάστημα μέχρι την ολοκλήρωση του νέου αυτοκινητόδρομου Πατρών - Πύργου, προτάθηκαν μέτρα βελτίωσης της οδικής ασφάλειας χαμηλού κόστους και άμεσης εφαρμογής, χωρίς - δηλαδή - να απαιτούνται περιβαλλοντικές ή άλλες αδειοδοτήσεις και πρόσθετες απαλλοτριώσεις. Αποτέλεσμα των επεμβάσεων είναι τα θανατηφόρα ατυχήματα, που την τελευταία πενταετία ανέρχονταν κατά μέσο όρο σε πάνω από 10 κατ’ έτος, να περιορισθούν σημαντικά ήδη από την έναρξη κατασκευής των εργασιών αναβάθμισης, υπερβαίνοντας κατά πολύ τον στόχο του Εθνικού Στρατηγικού Σχεδίου Οδικής Ασφάλειας, που είναι η μείωση των θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων έως 50% μέχρι το 2030.”

Μείωση των θανατηφόρων ατυχημάτων λόγω των εργασιών που διεξάγονται τα τελευταία έτη στον Αυτοκινητόδρομο Πάτρα – Πύργος

“Έτσι, για το έτος 2022, έτος υλοποίησης εργασιών με ταυτόχρονη χρήση της οδού, καταγράφηκαν δύο θανατηφόρα. Το έτος 2023, καταγράφηκε ένα θανατηφόρο. Και το έτος 2024, καταγράφηκε αυτό που συνέβη πρόσφατα. Είναι σαφές ότι ο στόχος του Υπουργείου να περιορίσει τα εκτεταμένα τροχαία ατυχήματα, και δει τα θανατηφόρα, επιτεύχθηκε σε σημαντικό βαθμό. Είναι βέβαια εξαιρετικά δύσκολο να μην συμβαίνουν τροχαία ατυχήματα και δεν δύναται να αποτραπούν όταν παραβιάζεται ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας (Κ.Ο.Κ.) από τους χρήστες του Οδικού Άξονα.”

Κατά τη δευτερολογία του, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, δήλωσε στη Βουλή: “Oι τεχνικές επεμβάσεις που υλοποιήθηκαν με την παρούσα σύμβαση είναι οι ακόλουθες. Διαχωρισμός των κατευθύνσεων κυκλοφορίας με εύκαμπτα πλαστικά κολωνάκια σήμανσης, η οποία βοηθά στην αποτροπή της κίνησης στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας και στη διατήρηση της εγρήγορσης των οδηγών κατά τις νυκτερινές ώρες. Διευθέτηση των ανεξέλεγκτων προσβάσεων, με απαγόρευση αριστερών στροφών, διαμόρφωση εισόδων – εξόδων όπου είναι εφικτό, ή και κλείσιμο αυτών. Εφαρμογή διατομής τύπου «β2+1» στα υπεραστικά τμήματα, με ενδιάμεση εναλλασσόμενη λωρίδα μήκους 800 – 2.000μ στις δύο κατευθύνσεις κυκλοφορίας κατά τη διεθνή πρακτική αλλά και κανονισμών για ασφαλείς προσπεράσεις, χωρίς τον κίνδυνο εμφάνισης οχήματος στην ίδια λωρίδα από την αντίθετη κατεύθυνση, με κατάλληλη αναδιαμόρφωση των κόμβων.”

“Σύμφωνα με τις ελληνικές και τις διεθνείς οδηγίες σχεδιασμού (π.χ. Γερμανικές, Σουηδικές κλπ), δεν προβλέπεται λωρίδα έκτακτης ανάγκης σε οδούς μίας λωρίδας κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με πρόσθετη ενδιάμεση λωρίδα προσπέρασης, διότι σκοπός είναι ο πλήρης καθορισμός των ζωνών προσπέρασης σε κάθε κατεύθυνση, χωρίς δυνατότητα κίνησης των οχημάτων στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας, και συνακόλουθα την αποφυγή των μετωπικών συγκρούσεων. Επιπλέον, έχουν προβλεφθεί κατά μήκος της οδού θέσεις προσωρινής στάθμευσης έκτακτης ανάγκης. Κατασκευή αντι-ολισθηρής στρώσης κυκλοφορίας σε όλο το μήκος της οδού και αποκατάσταση του ασφαλτοτάπητα στα τμήματα της οδού που έχουν υποστεί φθορές."

Μείωση των θανατηφόρων ατυχημάτων λόγω των εργασιών που διεξάγονται τα τελευταία έτη στον Αυτοκινητόδρομο Πάτρα – Πύργος

"Διαγράμμιση του οδοστρώματος σε όλο το μήκος της οδού. Φωτεινή σηματοδότηση σε 18 κόμβους, κατασκευή οδοφωτισμού σε 7 κόμβους καθώς και 5 νέες σηματοδοτούμενες διαβάσεις πεζών. Ειδική διαμόρφωση στις εισόδους των οικισμών – οικιστικών πυκνώσεων, με πρόσθετα μέτρα προειδοποίησης και περιορισμού της ταχύτητας. Βελτίωση/συμπλήρωση της κατακόρυφης σήμανσης. Τοποθέτηση νέων στηθαίων ασφαλείας, σε μήκος περίπου 45χλμ. Κλαδοκοπές και φυτοκοπές της παράπλευρης βλάστησης και καθαρισμός των τάφρων κατά μήκος της οδού.”

“Επιπροσθέτως, όσον αφορά στις προδιαγραφές των στάσεων και των στεγάστρων αναμονής επιβατών των αστικών και υπεραστικών γραμμών των φορέων παροχής συγκοινωνιακού έργου, αυτές καθορίζονται, από το 2001, με αποφάσεις των οικείων τότε Νομαρχών (νυν Περιφερειαρχών). Συμπερασματικά, η βελτίωση της οδικής ασφάλειας του υφιστάμενου οδικού δικτύου επετεύχθη κυρίως με τον διαχωρισμό των κατευθύνσεων κυκλοφορίας, με την εφαρμογή πρόσθετης λωρίδας αποκλειστικής ασφαλούς προσπέρασης, με την βελτίωση των ισόπεδων κόμβων, με την αποτροπή των ανεξέλεγκτων εγκάρσιων διελεύσεων και με την οριοθέτηση της ανώτατης ταχύτητας κατά τμήματα της οδού, ανάλογα με τις τοπικές συνθήκες. Ταυτόχρονα, προχωρά, με ταχείς ρυθμούς, η κατασκευή του νέου αυτοκινητόδρομου Πάτρα – Πύργος, μήκους περίπου 75 χιλιομέτρων. Εκτιμούμε ότι οι εκτελεσμένες εργασίες θα υπερβούν το 50% τον Ιούνιο του 2024. Και θα προσεγγίσουν το 80% στο τέλος του έτους. Με την ολοκλήρωση του έργου να επιτυγχάνεται, όπως έχουμε δεσμευτεί, μέσα στο 2025, πιθανότατα κοντά στο πρώτο μισό του έτους.”

ΑΜΟΤΟΕ: Η επίσημη θέση της για την ακύρωση του 1ου αγώνα ΜΧ και τους ελέγχους ΑΑΔΕ στην εντουροβόλτα της Θάσου

Με δελτίο Τύπου η Αθλητική Μοτοσυκλετιστική Ομοσπονδία Ελλάδος απαντά σε σχόλια και δημοσιεύματα για δύο θέματα της πρόσφατης επικαιρότητας, ενώ αναφέρεται και στη συμμετοχή ηλεκτρικών μοτοσυκλετών στο πανελλήνιο Enduro
αμοτοε
Από τον

Σπύρο Τσαντήλα

16/4/2026

Η ακύρωση του πρώτου αγώνα για το Πανελλήνιο Πρωτάθλημα Motocross που θα γινόταν στο Άργος θεωρητικά οφειλόταν στην κακοκαιρία Erminio που πρόσφατα ταλαιπώρησε την Ελλάδα. Αφορμή για το δελτίο Τύπου της ΑΜΟΤΟΕ φαίνεται πως είναι αναφορές σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης από τον κύριο Τάσο Πασπαλιάρη (1ο σχόλιο στην ανάρτηση αυτή στο Facebook).

Το δεύτερο θέμα που θίγεται αφορά μια άλλη ιστορία που διαδραματίστηκε στις αρχές του Απρίλη σε φιλική εντουροβόλτα της Θάσου, όταν κλιμάκιο της ΑΑΔΕ περίμενε τους συμμετέχοντες στην Κεραμωτή για να προβεί σε εξονυχιστικούς ελέγχους σε όσους βγήκαν από το καράβι, κόβοντας στη πορεία κάμποσα πρόστιμα για παρατυπίες στα έγγραφα των μοτοσυκλετών και των οχημάτων με τα οποία μεταφέρονταν.

Τέλος, στο εν λόγω δελτίο Τύπου η ΑΜΟΤΟΕ κάνει και μια αναφορά στη συμμετοχή ηλεκτρικών μοτοσυκλετών στο πανελλήνιο Enduro, δοθέντος πως από φέτος έχουν βρει θέση στο παγκόσμιο πρωτάθλημα EnduroGP της FIM.

Στo MOTO παρακολουθούμε προσεκτικά τις εξελίξεις με πρώτο και κύριο γνώμονα να μεταφέρουμε την επικαιρότητα αμερόληπτα και με ακρίβεια, βασισμένοι μόνο σε επιβεβαιωμένες πληροφορίες και γεγονότα – στην κατεύθυνση αυτή άλλωστε έγινε και η επικοινωνία μας με την ΑΑΔΕ που αναφέρεται στο κείμενο της ΑΜΟΤΟΕ.

Ακολουθεί στη συνέχεια αυτούσιο το δελτίο Τύπου της ΑΜΟΤΟΕ ως το λάβαμε το πρωί της Πέμπτης 16/4:

"Η ΑΜΟΤΟΕ θα ήθελε να τοποθετηθεί επί θεμάτων που είδαν το φως της δημοσιότητας τις τελευταίες ημέρες, κυρίως μέσω των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, και να ενημερώσει τα σωματεία-μέλη της, τους αθλητές, καθώς και τους φίλους της.

Σχετικά με τις δηλώσεις του κυρίου Πασπαλιάρη αναφορικά με την ακύρωση του 1ου αγώνα του Πανελληνίου Πρωταθλήματος Motocross, η Ομοσπονδία θεωρεί ότι από τα όσα ο ίδιος αναφέρει καθίσταται σαφές πως η διοίκηση κατέβαλε κάθε δυνατή προσπάθεια ώστε ο αγώνας να διεξαχθεί κανονικά.

Το πρόβλημα με τον κύριο Πασπαλιάρη προέκυψε όταν μας ενημέρωσε, το μεσημέρι της Τετάρτης (λίγο πριν τον αγώνα), ότι δεν είχαν ολοκληρωθεί οι απαραίτητες διορθώσεις που του είχαν υποδειχθεί και ότι δεν επιθυμούσε τη διεξαγωγή του αγώνα.

Η αναβολή του αγώνα θα γινόταν για λόγους ασφαλείας, όπως είχε υποδειχθεί και από τη Γενική Γραμματεία Αθλητισμού. Η απόφαση για την ακύρωση όλων των αγώνων που είχαν ανατεθεί στη συγκεκριμένη πίστα ελήφθη, καθώς ο ιδιοκτήτης της παρείχε ανακριβή στοιχεία σχετικά με την πρόοδο των εργασιών σε κάθε διαδικτυακή συνάντηση που πραγματοποιήθηκε τους προηγούμενους μήνες, μεταξύ του κυρίου Πασπαλιάρη και στελεχών της ΑΜΟΤΟΕ.

Σε ότι αφορά το πρόγραμμα motocross θα ανακοινωθεί τις προσεχείς ημέρες.

Σχετικά με τα όσα απαράδεκτα ακούστηκαν και γράφτηκαν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για τους ελέγχους που πραγματοποιήθηκαν στη Θάσο, από χρήστες οι οποίοι, στην καλύτερη περίπτωση, έχουν πλήρη άγνοια και, στη χειρότερη, εξυπηρετούν ιδιοτελείς σκοπούς, επισημαίνουμε ότι η παραπληροφόρηση θέτει σε κίνδυνο εκείνους που υποτίθεται ότι επιδιώκουν να προστατεύσουν.

Η Ομοσπονδία καθιστά για ακόμη μία φορά σαφές ότι δεν έχει καμία απολύτως σχέση με όσα παράλογα, ανυπόστατα και προσβλητικά γράφτηκαν σχετικά με τους συγκεκριμένους ελέγχους και την εμπλοκή της με καταγγελίες.

Όπως άλλωστε τόνισε και το περιοδικό Moto, μετά από επικοινωνία με διοικητικό στέλεχος της αρμόδιας υπηρεσίας που διενεργεί τους ελέγχους, πρόκειται για προγραμματισμένες ενέργειες στο πλαίσιο των τακτικών ελέγχων.

Αυτό μπορεί να το επιβεβαιώσει κάθε ενδιαφερόμενος που ελέγχθηκε, ζητώντας τον σχετικό φάκελο ώστε να ενημερωθεί και να ενημερώσει αν υπήρξε καταγγελία.

Σχετικά με τη συζήτηση περί συμμετοχής ηλεκτρικών μοτοσυκλετών στο πρωτάθλημα enduro, ενημερώνουμε τους ενδιαφερόμενους ότι η ίδια η Παγκόσμια Ομοσπονδία Μοτοσυκλέτας (FIM) επέτρεψε τη συμμετοχή των συγκεκριμένων μοτοσυκλετών μόλις κατά την τρέχουσα αγωνιστική χρονιά, το 2026.

Η ΑΜΟΤΟΕ θα μελετήσει την πορεία της συγκεκριμένης κατηγορίας και, σε συνεργασία με τη FIM, θα εξετάσει το ενδεχόμενο συμμετοχής τους στο μέλλον, λαμβάνοντας υπόψη τα συμπεράσματα που θα προκύψουν."