Kawasaki H2 HySE: Η μοτοσυκλέτα με κινητήρα υδρογόνου στο Le Mans

Άνοιξε την αυλαία του 24ωρου αγώνα με γύρο επίδειξης
Kawasaki Le Mans Hydrogen 2025
Από το

motomag

24/4/2025

Το Kawasaki H2 HySE άνοιξε την αυλαία στις 24 Ώρες του Le Mans το περασμένο Σαββατοκύριακο, με τον Matthias Hoppner να οδηγεί την πρωτότυπη μοτοσυκλέτα υδρογόνου.

Ο πρώτος γύρος στην πίστα Bugatti από μοτοσυκλέτα που κινείται με υδρογόνο πραγματοποιήθηκε το Σαββατοκύριακο, με τις 24 Ώρες του Le Mans να φιλοξενούν την Kawasaki H2 HySE λίγο πριν την έναρξη του αγώνα.

Τη μοτοσυκλέτα οδήγησε ο Matthias Hoppner, οδηγός δοκιμών και εξέλιξης για την Kawasaki Ευρώπης και βρέθηκε στη γραμμή εκκίνησης μισή ώρα πριν ξεκινήσει ο ιστορικός αγώνας. Στο όποιο άγχος της οδήγησης  ενός μοναδικού πρωτότυπου μοντέλου μπροστά σε πλήθος θεατών σε πρώτη επαφή με την συγκεκριμένη διαδρομή, προστέθηκε και η ελαφριά βροχή που έκανε την πίστα ολισθηρή. Ο ίδιος ο Hoppner δήλωσε ότι επικεντρώθηκε στο να οδηγήσει τη μοτοσυκλέτα στις γραμμές της πίστας και δεν είδε καν τους θεατές στην εξέδρα!

Kawasaki Le Mans Hydrogen 2025

Το H2 HySE είναι η πρόταση της Kawasaki για μια εναλλακτική λύση αντί της βενζίνης ή της ηλεκτρικής ενέργειας. Αντί να χρησιμοποιεί το υδρογόνο για την τροφοδοσία ενός ηλεκτροκινητήρα (όπως γίνεται με τις κυψέλες καυσίμου), το HySE, φέρει τον θερμικό κινητήρα του Η2 και χρησιμοποιεί το αέριο αντί της βενζίνης. Τα πλεονεκτήματα αυτής της εφαρμογής είναι μηδενικές εκπομπές ρύπων  από την εξάτμιση, με μοναδικό προϊόν της καύσης να είναι το νερό.

Η χρήση υδρογόνου φέρνει, ωστόσο, και προκλήσεις, με κυριότερη την αποθήκευση του καυσίμου. Το αέριο φυλάσσεται σε δύο μεγάλες δεξαμενές στο πίσω μέρος της μοτοσυκλέτας και αυτό είναι που δίνει την ιδιαίτερη εμφάνιση στο πίσω μέρος της με τις ογκώδεις “βαλίτσες”. Οι δεξαμενές που βρίσκονται μέσα είναι υπό πίεση περίπου 400 bar (5.800 psi!), γεγονός που τις καθιστά ογκώδεις ενώ ενέχει κινδύνους σε περίπτωση πτώσης.

Kawasaki Le Mans Hydrogen 2025

Η εμφάνιση της μοτοσυκλέτας στο Le Mans είναι η δεύτερη δημόσια παρουσία της υδρογονοκίνητης Kawasaki σε αγώνα αντοχής, με την πρώτη να έχει γίνει στο 8ωρο της Suzuka το 2024. Η μοτοσυκλέτα είναι αποτέλεσμα συνεργασίας μεταξύ πολλών Ιαπώνων κατασκευαστών (Honda, Kawasaki, Suzuki, Yamaha και Toyota) που συνεργάζονται πάνω στους κινητήρες υδρογόνου για τη σωτηρία του κινητήρα εσωτερικής καύσης ως εναλλακτικής λύσης απέναντι στα συστήματα ηλεκτροκίνησης.

Κάθε εταιρεία χρησιμοποιεί την “πλατφόρμα” HySE για να ερευνήσει και να πειραματιστεί με τη χρήση του υδρογόνου ως καύσιμο και όπως γνωρίζετε ήδη το H2 HySE δεν είναι μοτοσυκλέτα που θα δούμε σύντομα στις βιτρίνες καταστημάτων.

Kawasaki Le Mans Hydrogen 2025

 

Marc Marquez: Η προσπάθεια της Honda να τον φέρει πίσω και το συμβόλαιο με τη Ducati

Συναντήθηκε με τον Alberto Puig και ανθρώπους της HRC μετά τον 9ο Παγκόσμιο Τίτλο
Marquez
Από τον

Φίλιππο Σταυριδόπουλο

25/6/2026

Λίγες ώρες μετά την επίσημη ανακοίνωση της ανανέωσης της συνεργασίας του Marc Marquez με τη Ducati για τις σεζόν 2027 και 2028, έρχονται στο φως άγνωστες μέχρι σήμερα λεπτομέρειες που αποκαλύπτουν ότι η Honda διερεύνησε το ενδεχόμενο επιστροφής του Ισπανού Παγκόσμιου Πρωταθλητή στις τάξεις της.

Την αποκάλυψη έκανε δημοσιογράφος της ισπανικής εφημερίδας El Periódico, που θεωρείται άνθρωπος κοντά στο περιβάλλον του Marquez. Σύμφωνα με το δημοσίευμα, στελέχη της HRC συναντήθηκαν με τον εννέα φορές Παγκόσμιο Πρωταθλητή αμέσως μετά τον τελευταίο αγώνα της σεζόν του 2025 στη Valencia, λίγες μόλις εβδομάδες μετά την κατάκτηση του ένατου παγκόσμιου τίτλου της καριέρας του.

Marquez

Η συνάντηση οργανώθηκε από τον Alberto Puig, καθώς οι δύο Ισπανοί στην διάρκεια της πολυετούς συνεργασίας τους ανέπτυξαν και φιλικούς δεσμούς, πέρα από αμοιβαίο σεβασμό και επαγγελματική εκτίμηση, με αμφότερους να έχουν τοποθετηθεί δημοσίως ανά τα χρόνια κολακευτικά ή προστατευτικά απέναντι στον άλλον. Στόχος της συνάντησης ήταν να διαπιστώσει η Honda αν υπήρχε έστω και μακροπρόθεσμα η πιθανότητα επιστροφής του αναβάτη που της χάρισε έξι τίτλους MotoGP και σημάδεψε την πιο επιτυχημένη περίοδο της σύγχρονης ιστορίας της.

Marquez

Παρά το γεγονός ότι η συνεργασία τους ολοκληρώθηκε στο τέλος του 2023, όταν ο Marquez αποφάσισε να αποχωρήσει αναζητώντας ένα πιο ανταγωνιστικό πακέτο, ο Ισπανός δέχθηκε αμέσως την πρόσκληση της Honda. Μια κίνηση που, σύμφωνα με το Ισπανό δημοσιογράφο Emilio Pérez de Rozas, επιβεβαιώνει τον αμοιβαίο σεβασμό που εξακολουθεί να υπάρχει ανάμεσα στις δύο πλευρές.

Marquez

Το ενδιαφέρον είναι ότι τη στιγμή της συνάντησης ο Marquez είχε ήδη πάρει ουσιαστικά την απόφασή του. Το αγωνιστικό project της Ducati τον είχε πείσει πλήρως και η παραμονή του στο Borgo Panigale για δύο ακόμη χρόνια αποτελούσε ήδη την επικρατέστερη επιλογή του.

Στη διάρκεια της συνάντησης δεν συζητήθηκαν οικονομικοί όροι, ούτε κατατέθηκε κάποια συγκεκριμένη πρόταση συνεργασίας. Οι άνθρωποι της Honda παρουσίασαν το πλάνο ανασυγκρότησης της εταιρείας και την πεποίθησή τους ότι η RC213V θα μπορούσε σύντομα να επιστρέψει στην κορυφή. Ωστόσο, σύμφωνα με το ρεπορτάζ, ο Marquez δεν εξέτασε ποτέ σοβαρά το ενδεχόμενο να εγκαταλείψει τη Ducati.

Marquez

Παρόλα αυτά, η συμβολική σημασία της συνάντησης παραμένει μεγάλη. Από τη μία πλευρά βρίσκεται η Honda, η οποία εξακολουθεί να συνδέει το όνομα του Marquez με τις μεγαλύτερες επιτυχίες της στα MotoGP. Από την άλλη, ένας αναβάτης που, παρά τη νέα του πορεία, δεν έχει πάψει να αναγνωρίζει τον καθοριστικό ρόλο που έπαιξε η ιαπωνική εταιρεία στη δημιουργία και εδραίωση του θρύλου του.

Marquez

Με την υπογραφή του νέου συμβολαίου του Marc Marquez και της Ducati έως το τέλος του 2028, ένα πιθανό comeback στη Honda μοιάζει πλέον εξαιρετικά δύσκολο. Η ιστορία που αποκαλύπτει το El Periódico, όμως, δείχνει ότι οι δεσμοί ανάμεσα στις δύο πλευρές παραμένουν ισχυροί, βασισμένοι στον αμοιβαίο σεβασμό, την εκτίμηση και την κοινή ιστορία που έγραψαν μαζί στα Grand Prix.