Όργανα με τρισδιάστατη απεικόνιση της Bosch

Η επόμενη γενιά οργάνων
Από τον

Πάνο Καραβοκύρη

11/9/2019

Η είδηση ότι η γερμανική εταιρεία Bosch, που είναι ιδιαίτερα γνωστή για τα συστήματα ABS που κατασκευάζει, στρέφει την προσοχή της στη δημιουργία νέων οργάνων δεν αφορά άμεσα τον κόσμο της μοτοσυκλέτας, καθώς προορίζονται -προς το παρόν- για αυτοκίνητα. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει πως δεν θα τα δούμε και σε μοτοσυκλέτες στο κοντινό μέλλον, καθώς η ιστορία έχει αποδείξει πως πολλές φορές τεχνολογίες από τον κόσμο των αυτοκινήτων περνούν και στις μοτοσυκλέτες, όπως το ABS, το traction control και τα ραντάρ. Όσο για το τελευταίο δεν έχει περάσει πολύς καιρός από τότε που είδαμε την KTM να δοκιμάζει ραντάρ στη ναυαρχίδα των adventure μοτοσυκλετών της, ενώ και η Ducati μπήκε ανταγωνιστικά στο παιχνίδι ανακοινώνοντας πως θα παρουσίασει φέτος τα νέα μοντέλα της νωρίτερα απ' την EICMA ώστε να είναι η πρώτη που θα εισάγει τα ρανταρ στις μοτοσυκλέτες παραγωγής.

Τα όργανα των αυτοκινήτων δεν αποτελούν άγνωστο έδαφος για την Bosch. Για την ακρίβεια ήταν η πρώτη εταιρεία που κατασκεύασε ψηφιακού τύπου όργανα το 1994 για το Quatro της Audi. Συνεπώς, το να καταπιαστεί με την εξέλιξη της επόμενης γενιάς τους είναι φυσικό και επόμενο. Η καινοτομία που θέλει να εισάγει είναι η τρισδιάστατη απεικόνιση των ενδείξεων και όχι μόνο, ώστε ο οδηγός να τις παρατηρεί πιο άμεσα. Έτσι, όταν φερ’ ειπείν πέφτει η θερμοκρασία του περιβάλλοντος κατακόρυφα κατά την ανάβαση μιας ορεινής διαδρομής, θα προβάλλεται μπροστά στον οδηγό η ένδειξη χαμηλής θερμοκρασίας ή παγετού –ανάλογα- ενημερώνοντάς τον άμεσα. Το ίδιο θα ισχύει και για τις υπόλοιπες απαραίτητες πληροφορίες. Επίσης, η 3-D απεικόνιση δεν θα περιορίζεται μόνο εκεί αλλά θα κάνει το ίδιο και για το GPS. Αυτό ίσως να είναι και το πιο ενδιαφέρον, καθώς σήμερα μέσα από μια TFT οθόνη πολλοί οδηγοί δυσκολεύονται να κατανοήσουν το πότε ακριβώς πρέπει να στρίψουν και πολλές φορές χάνουν τη στροφή, ιδίως αν είναι νέοι και δεν έχουν εξοικειωθεί ακόμη με τη χρήση του GPS ή δεν μπορούν να προσανατολιστούν εύκολα. Με την τρισδιάστατη τεχνολογία τα πράγματα ενδεχομένως να γίνουν πιο εύκολα, καθώς η απεικόνιση των χαρτών θα αποκτήσει “βάθος” και η σύγκριση του χάρτη με το περιβάλλον θα είναι πιο εύκολη όπως και ο προσανατολισμός.

Τώρα στο ερώτημα για το πόσο σύντομα θα το δούμε στον κόσμο των μοτοσυκλετών, η απάντηση είναι πως ήδη το έχουμε δει… σχεδόν. Ήταν πριν από 27 χρόνια, για την ακρίβεια το 1992, τότε που η Honda αποφάσισε να "ρεφάρει" από τις αποτυχημένες της προσπάθειες στο παγκόσμιο πρωτάθλημα Grand Prix με το NR500, συγκλονίζοντας τον κόσμο της μοτοσυκλέτας με τη δημιουργία του NR750. Εκείνη την εποχή, το ΜΟΤΟ είχε φροντίσει να αγοράσει ένα από τα πρώτα NR750 που κατέφθασαν στην Ευρώπη και ήταν από τα ελάχιστα μέσα του ειδικού Τύπου, που όχι μόνο είχε το άρθρο της δοκιμής του αλλά είχε κάνει και μια ιδιαίτερα ενδελεχή τεχνική ανάλυση, ανακαλύπτοντας όλες τις πτυχές του. Μέχρι και σήμερα παραμένει η μοναδική μοτοσυκλέτα παραγωγής με τετρακύλινδρο κινητήρα διάταξης V με οβάλ έμβολα και οκτώ βαλβίδες σε κάθε κύλινδρο. Αυτά είναι τα πιο γνωστά χαρακτηριστικά της, ωστόσο η Honda την δημιούργησε χωρίς κανένα απολύτως περιορισμό στο κόστος κι ακόμη και τα όργανα της NR ήταν δεκαετίες μπροστά από την εποχή τους. Είχαν μια LCD οθόνη όπου σε συνδυασμό με έναν καθρέφτη έκανε τις ενδείξεις να “επιπλέουν” και να δείχνουν “τρισδιάστατες”. Σήμερα, η Bosch δουλεύει πάνω στην ίδια ιδέα αλλά η εκτέλεση και οι τεχνολογίες που εφαρμόζει δεν περιορίζονται σε έναν καθρέπτη και μια LCD οθόνη, αλλά χρησιμοποιεί έναν προτζέκτορα με καλύτερη ευκρίνεια και περισσότερη προσοχή στη λεπτομέρεια, δίνοντας μια πιο “ρεαλιστική” αίσθηση. Το αν η τεχνολογία της τρισδιάστατης απεικόνισης των ενδείξεων θα περάσει και στις μοτοσυκλέτες είναι άγνωστο. Αλλά αν έρθει το ερώτημα είναι το εξής: Θα βοηθήσει τους αναβάτες ή θα αποτελεί άλλον έναν παράγοντα που θα αποσπά την προσοχή τους;

Kawasaki και Nvidia στήνουν κέντρο ρομποτικής στην Καλιφόρνια – Εκεί θα εξελιχθεί το τετράποδο Corleo

Συμφωνία συνεργασίας με πολλές προεκτάσεις ανακοίνωσαν οι δύο εταιρείες
kawasaki corleo
Από τον

Σπύρο Τσαντήλα

27/5/2026

Οι Kawasaki Heavy Industries και Nvidia ανακοίνωσαν μια σημαντικότατη νέα συνέργεια, καθώς θα αναπτύξουν από κοινού ένα νέο κέντρο ρομποτικής έρευνας στις ΗΠΑ και συγκεκριμένα στην πόλη San Jose της California, στην καρδιά της Silicon Valley.

Η είδηση έγινε γνωστή μέσω του ιαπωνικού Τύπου και συνιστά πολύ σημαντική εξέλιξη. Σε πρώτη φάση η νέα αυτή εγκατάσταση θα έχει δύο κεντρικούς άξονες πάνω στους οποίους θα δουλεύει. Πρώτον, την ανάπτυξη ιατρικών ρομπότ ως τροχοφόρες μηχανές με αρθρωτά χέρια για να μεταφέρουν ευαίσθητα υλικά και προμήθειες εντός νοσοκομείων. Στόχος της Nvidia στον τομέα αυτόν είναι η ανάπτυξη λογισμικού βάσει του οποίου τα ρομπότ θα μπορούν να κινηθούν αυτόνομα μέσα σε ένα περίπλοκο και συνωστισμένο περιβάλλον, αναγνωρίζοντας τις συνθήκες γύρω τους ώστε να επιτελούν με ακρίβεια τα καθήκοντά τους χωρίς προβλήματα και δίχως επιτήρηση.

Το δεύτερο κομμάτι που θα απασχολήσει έντονα το νέο κέντρο ρομποτικής είναι η ανάπτυξη ρομπότ για πρόσβαση σε δύσβατες περιοχές μακριά από δρόμους. Κάπου εδώ εμπλέκεται και το Corleo, το καινοτόμο τετράποδο όχημα που είχε παρουσιάσει η Kawasaki σε ιαπωνική έκθεση πέρυσι και δημιούργησε άφθονη δημοσιότητα.

Η Nvidia έχει αναλάβει το κομμάτι του λογισμικού για το Corleo, με την τεχνητή νοημοσύνη να παίζει κεντρικό ρόλο στην ικανότητα του τετράποδου Kawasaki να αναγνωρίζει το τερέν που θα πρέπει να διαβεί και να επιλέγει τη βέλτιστη διαδρομή.

Η Kawasaki είχε παρουσιάσει το Corleo με συνοδεία δηλώσεων πως σκοπεύει να το φέρει στην παραγωγή ως το 2035, θεωρώντας πως το πολύ ως το 2040 η παγκόσμια αγορά θα έχει υποδεχτεί αρκετά ανάλογης πρωτοτυπίας και ευχρηστίας προϊόντα.

Στο νέο ρομποτικό κέντρο οι Kawasaki και Nvidia έχουν εξασφαλίσει τη συνεργασία και άλλων γνωστών εταιρειών που βρίσκονται στην πρώτη γραμμή της τεχνολογίας, όπως οι Microsoft, Fujitsu και Analog Devices.

Όσον αφορά στη σχέση της Kawaski με την Nvidia, αυτή έχει ξεκινήσει πριν μερικά χρόνια όταν συνεργάστηκαν στην ανάπτυξη λογισμικού τεχνητής νοημοσύνης για την επιτήρηση σιδηροδρομικών δικτύων στην Ιαπωνία, αλλά τώρα προχωρούν ένα πολύ μεγάλο βήμα παραπέρα συστήνοντας από κοινού ένα κέντρο έρευνας και εξέλιξης όπου οι μηχανικοί των δύο εταιρειών θα εργάζονται δίπλα-δίπλα, εξελίσσοντας τα σχέδιά τους για το αύριο της ρομποτικής.

Ετικέτες