Ανανέωση software vs hardware ζημιάς για 250.000 BMW GS

BMW R 1250 GS, R 1250 GS Adventure και R 1250 RT
Πρόβλημα σε μετάδοση BMW συνέπεια άλματος
Θάνο Αμβρ. Φελούκα
Από τον

Θάνο Αμβρ. Φελούκα

31/1/2023

Πριν από λίγες ημέρες η NHTSA, δηλαδή η (National Highway Traffic Safety Administration) στις ΗΠΑ ανακοίνωσε μία ανάκληση που αφορούσε 18.489 μοτοσυκλέτες που πουλήθηκαν στην εκεί αγορά από το 2019 και μετά. Η BMW ενημερώνει πως η διαδικασία αυτή αφορά και 39.000 μοτοσυκλέτες στην Γερμανία και τελικά 250.000 παγκοσμίως.

Σε πολύ συγκεκριμένες περιπτώσεις, όπως αυτές που καταγράφηκαν τον Οκτώβριο του 2020 σε Ιταλία, Ολλανδία, Γαλλία, Τσεχία και Μ. Βρετανία, ο άξονας του κιβωτίου στα BMW R 1250 GS, R 1250 GS Adventure και R 1250 RT μπορεί να σπάσει.

Όλα τα εξαρτήματα του κιβωτίου για τις μοτοσυκλέτες που κατασκευάζονται στο Βερολίνο, τα προμηθεύει η Ιαπωνική εταιρεία Musashi και μία μεγάλη έρευνα σε κάθε ένα από αυτά που άμεσα ξεκίνησε τότε από την BMW, δεν αποκάλυψε παρατυπίες. Χρησιμοποιήθηκε εξιδεικευμένος εργαστηριακός εξοπλισμός, ηλεκτρονικά μικροσκόπια και μηχανήματα X-ray προσπαθώντας να εντοπίσουν την αιτία, όμως αυτό δεν ήταν εφικτό.

Περαιτέρω ανάλυση από την BMW έδειξε πως υπάρχουν καταστάσεις που μπορούν να προσπεράσουν τις προδιαγραφές κατασκευής του άξονα, όπως η προσγείωση μετά από άλματα σε εκτός δρόμου οδήγηση με το γκάζι τέρμα ανοικτό, καθώς κι άλλες παρόμοιες καταστάσεις που απαντώνται οδηγώντας στα όρια, στην εκτός δρόμου οδήγηση. Τα ίδια υψηλά επίπεδα καταπόνησης αν εργαστηριακά επιβληθούν στο R 1250 RT, καθώς η αναπαραγωγή στην άσφαλτο είναι πολύ δύσκολη έως πρακτικά αδύνατη, μπορεί να οδηγήσουν σε αντίστοιχο πρόβλημα. Σύμφωνα με το MOTORRAD που έχει πραγματοποιήσει δοκιμή μακράς διαρκείας 100.000 χιλιομέτρων σε R 1250 GS αποσυναρμολογώντας έπειτα την μοτοσυκλέτα, όλα τα εξαρτήματα της μετάδοσης από το Ιαπωνικό εργοστάσιο, ήταν σε άψογη κατάσταση.

BMW ανάκληση για κιβώτιο

Η BMW είχε δύο δρόμους, είτε να προτείνει να μην κάνει κανείς τόσο σκληρή χρήση στο χώμα, είτε να βρει τρόπο να μην σπάει ο άξονας του κιβωτίου σε τέτοιες στιγμές. Κινούμενη προς την δεύτερη κατεύθυνση η BMW αποφάσισε να προχωρήσει σε μία τεχνική οδηγία, όπως αποκαλεί τις ανακλήσεις, κατά την οποία θα ενημερώσει το λογισμικό των ηλεκτρονικών βοηθημάτων ASC και DTC με στόχο να μην φτάνει ο κινητήρας στον κόφτη στον ελάχιστο χρόνο που η μοτοσυκλέτα είναι στον αέρα κατά την διάρκεια ενός άλματος.

bmw gs ΣΤΟ MEGA TEST 2021!
Ο Γιάννης Σεβαστόπουλος πρωταθλητής Enduro και μέλος της ομάδας MEGA TEST ON-Off του MOTO, σε ένα ακριβέστατο παράδειγμα της χρήσης που επιφέρει το πρόβλημα - MEGA TEST 2021

Στην διάρκεια των πολυάριθμων δοκιμών μας και των εξαντλητικών MEGA TEST, όχι μία και δύο αλλά πολλές φορές απογειωθήκαμε με τα GS της BMW και μάλιστα ορισμένες από αυτές σε τέτοιο βαθμό που υπήρχε χρόνος στον αέρα να σκεφτείς πως η προσγείωση δεν θα είναι μία ευχάριστη υπόθεση και πως δεν θα έπρεπε να υπάρχει υπερβάλλων ζήλος κατά την απογείωση. Ωστόσο δεν είχαμε κομμένο άξονα κιβωτίου, θα το ξέρατε αν είχε συμβεί, με το συμπέρασμα να είναι αυτό που σχολίασε και στο MOTORRAD η BMW, αμέσως μετά την ανάκληση από την NHTSA: Πως χρειάζεται επαναλαμβανόμενα σκληρή οδήγηση και αρκετές προσγειώσεις με τον κινητήρα στον κόφτη, αναγκάζοντας σε άμεσο φρενάρισμα του άξονα την στιγμή που ο τροχός αγγίζει το έδαφος, για να αρχίσει η καταπόνηση και τελικά να σημειωθεί το σπάσιμο.

Τα μοντέλα κάθε χρονιάς ξεκινούν συνήθως να κατασκευάζονται από τον Αύγουστο της προηγούμενης για την BMW, οπότε επηρεάζονται τα R 1250 GS και R 1250 GS Adventure που κατασκευάστηκαν από τον Αύγουστο 2018 έως και τον Δεκέμβριο 2022 καθώς και όσα R 1250 RT κατασκευάστηκαν από τον Ιούλιο 2018 έως και Δεκέμβριο 2022. Αυτές οι μοτοσυκλέτες θα αποκτήσουν νέο λογισμικό που θα αποτρέπει τον κινητήρα να φτάνει στις μέγιστες στροφές όταν η τελική μετάδοση δεν περιστρέφεται με την ίδια ταχύτητα.

Προφητική φωτογραφία από το MEGA TEST 2020 - (Προφανώς και ο μαθητής δεν άκουσε και έχουμε πλούσιο φωτογραφικό υλικό από όλες τις επόμενες χρονιές):

Ετικέτες

Yamaha – Ετοιμάζει ημι-αυτόματο κιβώτιο για τον CP2 των MT-07, Tenere 700, Tracer 7

Με το βλέμμα στραμμένο στο E-Clutch της Honda
motomagYamaha – Ετοιμάζει ημι-αυτόματο κιβώτιο για τον CP2 κινητήρα της!
Από τον

Αλέξανδρο Λαμπράκη

22/4/2024

Πατέντες έκαναν την εμφάνισή τους που δείχνουν πως η Yamaha φαίνεται να ετοιμάζει ένα νέο ημι-αυτόματο κιβώτιο για τα μεσαίου κυβισμού μοντέλα της που χρησιμοποιούν τον δικύλινδρο εν σειρά CP2 κινητήρα, θέλοντας ίσως να σταθεί απέναντι στο E-Clutch της Honda που είδαμε στην EICMA 2023.

Τον Νοέμβριο του 2023 είδαμε στο Μιλάνο, στην EICMA 2023, το νέο ημι-αυτόματο σύστημα της Honda με την ονομασία E-Clutch. Στόχος του Big H, ήταν να συνδυάσει το χαμηλό βάρος και την απλή αρχιτεκτονική των μηχανικών κιβωτίων με την ευκολία του επίσης δικού της, μοναδικού στις μοτοσυκλέτες, συστήματος DCT. Η ομοιότητα βρίσκεται φυσικά μόνο στην χρήση καθώς τα συστήματα αυτά είναι τελείως διαφορετικά σε φιλοσοφία και το νέο E-Clutch της Honda είναι αντίστοιχο των κιτ που χρόνια τώρα ξέρουμε από το Enduro, ενώ σε street μοτοσυκλέτα παραγωγής είδαμε από την MVAgusta. Γι’ αυτό και τα πρώτα μοντέλα που εξόπλισε η Honda με το E-Clutch είναι τα σπορ προσανατολισμού τετρακύλινδρα, CB650R και CBR650R, θέλοντας το ιαπωνικό εργοστάσιο να δείξει σε ποιες κατηγορίες απευθύνεται το συγκεκριμένο σύστημα, διαχωρίζοντάς το από το βαρύτερο και πιο περίπλοκο στην κατασκευή DCT.

Yamaha – Ετοιμάζει ημι-αυτόματο κιβώτιο για τον CP2 κινητήρα της!

Τώρα, φαίνεται ότι η Yamaha εξελίσσει το δικό της αντίπαλο σύστημα, το οποίο όπως δείχνουν τα σχέδια από τις πατέντες, έχει σκοπό να χρησιμοποιήσει στα μοντέλα με τον CP2 κινητήρα, όπως τα MT-07 και YZF-R7. Σε αντίθεση με το υβριδικού συστήματος E-Clutch της Honda, το οποίο διατηρεί το συμπλέκτη στο χέρι, το εργοστάσιο της Iwata μοιάζει να ακολουθεί διαφορετική πορεία, με πιο συμβατική αρχιτεκτονική. Αφαιρεί έτσι εντελώς, τόσο τον συμπλέκτη στο χέρι, όσο και τον επιλογέα στο πόδι και στην θέση τους φέρνει κουμπιά στο γκριπ. Ας μην το μπερδέψει κανείς με άλλες αυτόματες μοτοσυκλέτες που έχουν εμφανιστεί στο παρελθόν, όπως της Aprilia καθώς εκεί είχαμε CVT μετάδοση και εδώ ένα κανονικό κιβώτιο που απλά αλλάζει μόνο τους τις σχέσεις.

Yamaha – Ετοιμάζει ημι-αυτόματο κιβώτιο για τον CP2 κινητήρα της!

Δεν είναι η πρώτη φορά που η Yamaha πειραματίζεται με αυτόματο κιβώτιο σε μοτοσυκλέτες. Ήδη από το 2006, η εταιρεία είχε για πρώτη φορά φέρει το YCC-S (Yamaha Chip Controlled Shifting), με το οποίο εξόπλιζε το μεγάλο τουριστικό της μοντέλο, FJR 1300. Ο τρόπος που δούλευε το εν λόγω σύστημα ήταν αρκετά κοντά σε αυτόν που συναντάμε στο Honda E-Clutch. Με το κιβώτιο να παραμένει συμβατικό, χωρίς όμως μανέτα για τον συμπλέκτη, ο αναβάτης είχε δύο επιλογές για τις αλλαγές ταχυτήτων, είτε με τον κλασσικό λεβιέ στο πόδι, είτε μέσω ενός μοχλού στο αριστερό grip.

Το YCC-S χρησιμοποιούσε δύο ηλεκτρονικά ελεγχόμενους αισθητήρες, έναν για τον συμπλέκτη και έναν για τον επιλογέα, ενώ συνεργαζόταν με την ECU και πλήθος αισθητήρων, ώστε να γνωρίζει κάθε στιγμή την θέση της μοτοσυκλέτας. Μόλις ο αναβάτης αποφάσιζε ότι ήθελε να ανεβάσει ή να κατεβάσει ταχύτητα, το YCC-S ενεργοποιούσε ηλεκτρονικά τον συμπλέκτη, εξασφαλίζοντας την ομαλή εμπλοκή των γραναζιών. Ρόλο που σε διαφορετική περίπτωση αναλαμβάνει να κάνει ο αναβάτης με το χέρι του. Ταυτόχρονα, το YCC-S εξασφάλιζε τον σωστό χρονισμό ανάφλεξης και τις στροφές του κινητήρα, με σκοπό την όσο το δυνατόν πιο ομαλή αλλαγή σχέσης. Προσοχή, αν και θυμίζει σε μεγάλο βαθμό το quickshifter που γνωρίζουμε σήμερα, δεν μιλάμε για το ίδιο πράγμα, καθώς το quickshifter χρειάζεται τον συμπλέκτη για την εκκίνηση.

Το νέο εδώ είναι ότι δεν μιλάμε πλέον για ένα μεγάλο και ακριβό τουριστικό μοντέλο όπως το FJR1300, αλλά για μοτοσυκλέτες μεσαίου κυβισμού και αρκετά χαμηλότερες σε κόστος αγοράς. Ταυτόχρονα, θα μπορούσε να αποτελέσει άμεσο ανταγωνιστή του E-Clutch της Honda. Με δεδομένο ότι ο CP2 κινητήρας χρησιμοποιείται σε διάφορα μοντέλα, συμπεριλαμβανομένων των Tracer 7, YZF-R7, XSR700 και Tenere 700, θα μπορούσαμε πολύ εύκολα να το δούμε σε διάφορες κατηγορίες. Ειδικά, στα Tracer 7 και Tenere 700 θα ταίριαζε γάντι, καθώς στοχεύουν στην τουριστική χρήση, κάνοντας την ζωή του αναβάτη πιο εύκολη στην κάλυψη πολλών χιλιομέτρων.

Yamaha – Ετοιμάζει ημι-αυτόματο κιβώτιο για τον CP2 κινητήρα της!

Ο τρόπος που λειτουργεί είναι σχετικά απλός και έχει ως εξής. Όπως βλέπουμε στα σχέδια της πατέντας, υπάρχουν δύο κουμπιά στο αριστερό grip, ένα για ανεβάσματα και ένα για κατεβάσματα, ενώ ένα ζευγάρι ηλεκτρονικά ελεγχόμενων ρυθμιστών εντοπίζεται ακριβώς πάνω από το κιβώτιο μετάδοσης. Ένας στα αριστερά, ο οποίος αναλαμβάνει την λειτουργία του επιλογέα και ένας στα δεξιά για τον συμπλέκτη. Ένας σερβομηχανισμός μεταφράζει τις εντολές του αναβάτη, στην αντίστοιχη λειτουργία για το σύστημα μετάδοσης. Με αυτό τον τρόπο, το σύστημα εξασφαλίζει ομαλές αλλαγές ταχυτήτων, ενώ ταυτόχρονα διαχειρίζεται την σύμπλεξη/αποσύμπλεξη του συμπλέκτη, τόσο εν κινήσει όσο και όταν η μοτοσυκλέτα είναι σταματημένη. Όπως βλέπουμε, οι πατέντες της Yamaha θα μπορούσαν επίσης να εφαρμοστούν και σε μία πλήρως αυτόματη λειτουργία, με το τύπου YCC-S νέο σύστημα να ελέγχει πλήρως αυτόματα τις αλλαγές ταχυτήτων.

Yamaha – Ετοιμάζει ημι-αυτόματο κιβώτιο για τον CP2 κινητήρα της!

Η μονάδα ελέγχου είναι τοποθετημένη εξωτερικά στην αριστερή πλευρά του πλαισίου τύπου χωροδικτύωμα, όπου τροφοδοτείται με φρέσκο και δροσερό αέρα για την ψύξη του, μέσω ενός αεραγωγού στο ρεζερβουάρ.. Μία δεύτερη μονάδα ελέγχου, για την οποία δεν γίνεται αναφορά στις πατέντες, ως προς το γιατί είναι εκεί, εντοπίζεται στην άλλη πλευρά του πλαισίου. Το νέο σύστημα μετάδοσης εμφανίζεται και σε μία ακόμη πατέντα, όμως το βλέπουμε πάνω σε ένα YZF-R7. Εκεί, αναφέρεται η θέση έδρασης της μονάδας ελέγχου, όχι όμως και ο σκοπός λειτουργίας της, ενώ και η ύπαρξη λεβιέ ταχυτήτων (χωρίς ωστόσο συμπλέκτη) δεν συνάδει με τα κείμενα της πατέντας.

Yamaha – Ετοιμάζει ημι-αυτόματο κιβώτιο για τον CP2 κινητήρα της!

Μαζί με το ημι-αυτόματο κιβώτιο, το MT-07 που απεικονίζεται στις πατέντες δείχνει επίσης να έχει και αρκετές εμφανισιακές διαφορές, σε σχέση με όσες γενιές γνωρίζουμε ήδη. Παρά το ότι είναι αρκετά πρόχειρα σχεδιασμένο εξωτερικά, βλέπουμε ότι τα πλαστικά δεν θυμίζουν αυτή την έκδοση της γυμνής μοτοσυκλέτας ή κάποια παλαιότερη, ενώ η σέλα είναι διαφορετικά, όπως και οι αεραγωγοί στα πλαϊνά του ρεζερβουάρ, οι οποίοι στέλνουν απευθείας κρύο αέρα στις μονάδες ελέγχου. Το ίδιο ισχύει και για τα καλύμματα του ψυγείου, αλλά και το μπροστινό φτερό. Η πιο σημαντική ίσως διαφορά που βλέπουμε είναι το ανεστραμμένο τηλεσκοπικό πιρούνι μπροστά (όπως έχει ήδη το YZF-R7), σε αντίθεση με το συμβατικό που εξοπλίζεται η τρέχουσα έκδοση του MT-07.

Όπως συμβαίνει με την Honda και το E-Clutch, έτσι και εδώ το σύστημα της Yamaha είναι σχεδιασμένο να λειτουργεί με συμβατικό κιβώτιο, χωρίς κάποια σημαντική αλλαγή στα μηχανικά του μέρη. Επομένως, όπως και με την Honda μιλάμε για ξεχωριστή έκδοση, ή προαιρετικό εξοπλισμό, που σημαίνει ότι η επιλογή για συμβατικό χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων παραμένει. Όσοι λοιπόν θέλουν την απλότητα ενός μηχανικού συστήματος, θα μπορούν να βρουν αυτό που αναζητούν. Αναμφίβολα, όμως, μία νέα τεχνολογία όπως αυτή, θα δώσει την ευκαιρία σε μεγαλύτερο κοινό να μπει στον χώρο της μοτοσυκλέτα ή να επιστρέψει μετά από χρόνια.

Ετικέτες