Kawasaki με hub steering!

Ήταν το λογικό επόμενο…
Από τον

Λάζαρο Μαυράκη

14/2/2020

Όταν ανακοινώθηκε ότι η Kawasaki εξαγόρασε το 49% των μετοχών της Bimota τον περασμένο Νοέμβριο, δημιουργήθηκε σε πολλούς η απορία για ποιο λόγο η Kawasaki να ενδιαφερθεί για μία εταιρεία που στα 47 χρόνια της πορείας της έχει κατασκευάσει λιγότερες μοτοσυκλέτες από όσες φτιάχνει η Kawasaki μέσα σε μια εβδομάδα; Η πρώτη απάντηση ήρθε σχεδόν άμεσα με την παρουσίαση του TesiH2 και το παζλ ολοκληρώνεται με τις πατέντες που κατέθεσε πρόσφατα το εργοστάσιο του Akashi, για μια μοτοσυκλέτα με hub steering.

Ουσιαστικά πρόκειται για ένα project-πλατφόρμα που μπορεί να εφαρμοστεί σε πολλές μοτοσυκλέτες που θα μοιράζονται τις αναρτήσεις και τα εξαρτήματα του συστήματος διεύθυνσης. Φυσικά η Bimota είναι από τους πρωτεργάτες τέτοιων συστημάτων, με το Tesi που έκανε το ντεμπούτο του στις αρχές της δεκαετίας του '90, αλλά η εξέλιξή του είχε ξεκινήσει από το 1982. Είναι το πιο γνωστό και αντιπροσωπευτικό δείγμα μοτοσυκλέτας με hub steering, παρά το ότι παράχθηκε σε λίγα νούμερα και το κόστος αγοράς της ήταν υπέρογκο.

Οι πατέντες της Kawasaki κινούνται προς αυτή την κατεύθυνση, αλλά δεν αποτελούν μια απόλυτη αντιγραφή του Tesi. Αντιθέτως, έχει έναν αρκετά διαφορετικό σχεδιασμό, με το μπροστινό ψαλίδι που συνδέεται με το πλαίσιο μέσω μοχλικών. Το κάθετο στέλεχος έχει αναλάβει το ρόλο της διεύθυνσης, το οποίο συνδέεται με ράβδους και ένα μοχλικό που επιτρέπει την κίνηση της ανάρτησης. Αυτή την έχει αναλάβει ένα αμορτισέρ που είναι τοποθετημένο στον διαμήκη άξονα της μοτοσυκλέτας, πίσω από το λαιμό, με μια ράβδο από το μπροστινό ψαλίδι να ελέγχει την κίνησή του.

Τα πλεονεκτήματα –στην θεωρία- ενός τέτοιου συστήματος είναι αρκετά, ειδικά σε ό,τι αφορά την συμπεριφορά και το κράτημα. Οι δυνάμεις που ασκούνται κατά το φρενάρισμα, μεταφέρονται από το μπροστινό ψαλίδι στο πλαίσιο σε ευθεία γραμμή, αντί να συμβαίνει αυτό μέσω ενός συμβατικού πιρουνιού και του λαιμού. Αυτό σημαίνει ότι δεν χρειάζεται ένα υπερβολικά άκαμπτο πλαίσιο για να αντισταθμίσει τον μοχλό που δημιουργεί το πιρούνι κατά την διάρκεια των φρένων, ενώ η μπροστινή ανάρτηση δεν συμπιέζεται ότνα περνάει πάνω από ανωμαλίες του δρόμου. Κατ' επέκταση, η μοτοσυκλέτα έχει πολύ πιο εύκολο καθήκον σε έναν συνδυασμό, για παράδειγμα, φρένων πάνω από σαμαράκια, με πολύ περισσότερη πρόσφυση για το μπροστινό ελαστικό. Παρά, όμως των παραπάνω γνωστών πλεονεκτημάτων, το hub steering δεν ευδοκίμησε ιδιαίτερα στην μοτοσυκλέτα, είτε λόγω του υπερβολικού κόσοτυς, είτε λόγω της περίεργης αίσθησης που μεταφέρει το μπροστινό, όπως στην περίπτωση του Yamaha GTS1000.

Το κόστος είναι το μεγάλοι στοίχημα για την Kawasaki, κάτι που μπορούμε να το διαπιστώσουμε και από τα σχέδια στις πατέντες, από την στιγμή που η απόσβεση ενός τέτοιου συστήματος μπορεί να γίνει όχι από μία, αλλά από μια ολόκληρη γκάμα μοτοσυκλετών.

Ο σχεδιασμός προβλέπει ότι το κάτω μέρος της μοτοσυκλέτας –ο κινητήρας, το πλαίσιο που τον περιβάλει και τα δύο ψαλίδια- θα μπορούν να τοποθετηθούν σε πολλά μοντέλα. Με μικρές αλλαγές στα εξαρτήματα στήριξης της σέλας και του τιμονιού μπορούν να προκύψουν εντελώς διαφορετικές θέσεις οδήγησης, ενώ όπως αναφέρεται στα έγγραφα των πατεντών, "το κόστος που απαιτείται για τον σχεδιασμό και την παραγωγή μπορεί να συμπιεστεί".

Παρά την διαφορετικότητα του σχεδιασμού σε σχέση με το Tesi, υπάρχουν ενδείξεις μέσα στα έγγραφα που μαρτυρούν ότι μπορεί να υπάρξει μεγαλύτερη σύγκλιση στο τελικό αποτέλεσμα, με την αντικατάσταση των παράλληλων μοχλικών που συνδέουν το ψαλίδι με το πλαίσιο από ένα συμβατικό μοχλισμό: "το ζεύγος των υποστηρικτικών μοχλικών 14, 15 δεν είναι βασικό στοιχείο και μπορεί να παραληφθεί".

Το σύστημα διεύθυνσης που φαίνεται στις πατέντες της Kawasaki είναι πιο απλό από το αντίστοιχο της Tesi, που ενδεχομένως να μεταφράζεται και σε πιο ακριβή αίσθηση που θα παίρνει ο αναβάτης από το μπροστινό. Κάθε σύνδεση και άρθρωση προφανώς και ενέχει την πιθανότητα για ανοχές και χαλάρωσης των συνδέσμων, γι' αυτό και το σχέδιο της Kawasaki προβλέπει μόνο δύο τέτοιες αρθρώσεις στα μοχλικά ανάμεσα στο τιμόνι και τον μπροστινό τροχό. Σε αντίθεση το σύστημα της Tesi έχει μια πολύ πιο πολύπλοκη διάταξη που αυξάνει το ρίσκο.

Η Kawasaki λέει επίσης ότι δεν είναι απόλυτα περιορισμένη στο σύστημα που φαίνεται στο σχέδιο, υπονοώντας ότι θα μπορούσε να επιλέξει κάποιο άλλο σχεδιασμό με υδραυλικό ή και ηλεκτρικό μοχλικό, αντί για τον απευθείας μοχλισμό μεταξύ του τιμονιού και του τροχού. Το μέλλον βρίσκεται κοντά!

Norton V4 Superbike 2026: Εντοπίστηκε σε δοκιμές στον δρόμο - Παρουσίαση στην EICMA

Με V4 κινητήρα, μονόμπρατσο και κορυφαία περιφερειακά έρχεται η βρετανική superbike
New Norton V4
Από τον

Φίλιππο Σταυριδόπουλο

2/10/2025

Σε λιγότερο από δύο μήνες, η Norton Motorcycles θα ανοίξει το επόμενο κεφάλαιο στην ιστορία της, παρουσιάζοντας τη νέα superbike της, υπό την αιγίδα του ινδικού κολοσσού TVS Motor

Ανάμεσα στα νέα μοντέλα που αναμένονται, ξεχωρίζει η μοτοσυκλέτα που εμφανίζεται στις τελευταίες κατασκοπευτικές φωτογραφίες, μια νέα V4 superbike, η οποία στηρίζεται στην πρόσφατα κατηργημένη V4SV και εξελίσσεται σε μια πιο σύγχρονη, Euro5+ πρόταση για τις παγκόσμιες αγορές.

Σύμφωνα με δηλώσεις του Διευθύνοντος Συμβούλου της TVS, Sudarshan Venu, και τα έξι νέα μοντέλα της Norton θα είναι διαθέσιμα από το καλοκαίρι του 2026 σε Ευρώπη και Ινδία.

Norton V4

Έχουν ήδη καιρό τώρα υπάρξει τόσο κατασκοπευτικές εικόνες, όσο και teaser, για τα νέα μοντέλα και το ανανεωμένο V4, με τις φήμες να δίνουν και να παίρνουν καιρό τώρα, οι νέες όμως φωτογραφίες ταυτίζουν το μοντέλο με τις φωτογραφίες του teaser καθώς αποκαλύπτουν σχεδόν ολοκληρωμένο το προφίλ της superbike. Παρόλο που φαίνεται ότι η συγκεκριμένη μοτοσυκλέτα δεν είναι ακόμη στην τελική της μορφή, με ατέλειες στην εφαρμογή του fairing και στην πίσω σέλα, μπορούμε να δούμε τη νέα σχεδιαστική κατεύθυνση. Αντί για τις ρετρό γραμμές της V4SV, το νέο μοντέλο παραπέμπει περισσότερο στην οικογένεια Panigale της Ducati, με διπλά LED φώτα μπροστά, δυναμικές μεσαίες γραμμές και μια κομψή μονόσελη ουρά.

Norton V4

Στο πίσω μέρος, η φωτεινή υπογραφή έχει αλλάξει: τα φλας βρίσκονται πλέον στην πινακίδα, ενώ το στοπ και το πίσω φως ενσωματώνονται σε μια λεπτή φωτεινή λωρίδα. Κάτω από αυτά ξεχωρίζει το μονόμπρατσο ψαλίδι που αφήνει σε κοινή θέα τις κόκκινες σφυρήλατες ζάντες OZ Racing, ίδιες με της V4SV.

Παραμένει ασαφής η χωρητικότητα του κινητήρα. Ο προηγούμενος V4 των 1199cc απέδιδε περίπου 185 ίππους, σαφώς χαμηλότερα από τους άνω των 200 ίππων ανταγωνιστές BMW S1000RR και Ducati Panigale V4. Ωστόσο, η νέα διάταξη με εισαγωγές αέρα κάτω από τα LED φώτα και η νέα διπλή εξάτμιση με καταλύτες υπαινίσσονται βελτιώσεις και στις επιδόσεις.

Norton V4

Παρά την ισχύ του, η απουσία αεροδυναμικών βοηθημάτων και η σχετικά χαλαρή τοποθέτηση των clip-ons δείχνουν πως ίσως δεν πρόκειται για καθαρόαιμο track-bike, αλλά για μια superbike περισσότερο προσανατολισμένη στην χρήση δρόμου. Οι αναρτήσεις είναι χειροκίνητα ρυθμιζόμενες, ενώ δεν αποκλείεται να δούμε και έκδοση με ηλεκτρονικά ρυθμιζόμενες αναρτήσεις στο μέλλον.

Norton V4

Το σύστημα πέδησης φέρει τις νέες δαγκάνες Brembo Hypure, τεχνολογία που συναντάμε και στη νεότερη Panigale V4. Η πλήρης αποκάλυψη του μοντέλου αναμένεται στις 4 Νοεμβρίου, στην EICMA στο Μιλάνο.

 

 

Ετικέτες